Budget tårdlöst t-bord/mus som funkar i spel?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Budget tårdlöst t-bord/mus som funkar i spel?

Post by Deuterium »

Som rubriken säger.

Söker något budget t-bord/mus, max 400 spänn som funkar att lira med.

Avstånd ~2m.

Vad tror ni?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Budget tårdlöst t-bord/mus som funkar i spel?

Post by snigel »

Deuterium wrote:Vad tror ni?
Jag tror inte det kommer fungera bra om du är det minsta kräsen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Post by stalinn »

Ska du läggar 400 kr på något som är optimerat för spel. Så kan inte jag kommar på något bra trådlöst alternativ. Eller rättare sagt en omöjlighet, "gamers" har ju en tendens att föredra trådade saker. Och även så jag.
Dock finns det en hel del trådade "gamer" tangtbord och möss som man nog kan få för ca 400 kr eller strax där över.

Om du inte är jätte seriös gamer så bör det fungera med tex en logitech LX6 alt LX8 som tydligtvis ska vara skapliga möss (har ej testad dessa själv). Sen får du nog tyvärr nöja dig med ett lite sämmre tangentbord.

Om du är villig att gå upp lite i pris så är ju annars logitech VX en väldigt trevlig trådlös mus, som funger bra till spel också. Har heller inte stött på några problem med avstånd när jag kört med en sådan mus.

Är du dock ute efter mera optimerade "gamer" prylar så skulle i varje fall jag kika på trådade saker. En Microsoft sidewinder för 399 kr på Game tillsammans med ett A4Tech X7 Active Gaming tangentbord från kjell för 299 kr. Som tillsammans då blir 700 kr så lite över din budget. Men jag skulle nog i första hand satsa på en bra mus eftersom det är detta man märker av mest. Kan tillägga att A4tech tangentbordet inte är det allra vassaste, men duger gott och väll till dom flesta. Hade själv förregångaren tidigare och det fungerade väldigt bra, dom gumerade wasd tangenterna var faktiskt riktigt sköna och fyllde sin funktion bra.

Kontentan av det hela vill du ha bra gerjor får du hosta upp lite mer.
Om du inte är jätte känslig skulle säker ett tangentbords kit från kjell el dyl fungera bra. Finns ett logitech set med trådlöst tangentbord och mus för 399 kr från kjell, som säkerligen fungerar att lira med. Men är inte på något sätt optimerat för spel.

EDIT: Dessutom om du satsar på ett billigt trådlöst tangentbord/mus set så kommer du nog att ångra dig efter ett par månader. Har själv gått i den fällan, har trott att det nog inte spelar så stor roll men det gör det. Dessutom brukar ju trådlösa seten vara lite mer känsliga, finns mer som kan krångla helt enkelt. Så vill du komma billigt undan så får du nog tyvärr satsa på trådat. I annat fall är mitt råd att satsa på en bra trådlös mus i första hand och sen se ifall du kan hitta ett bra trådlöst tangenbord. Dessutom måste man se upp så att man inte köper olika tangentbord och möss som stör ut varandra. Bästa vore om du köper mus och tangentbord separt om iaf en av prylarna kör bluetoth, då bluetoth är mindre känslig för störningar.

EDIT 2: Såg också att den underbara logitech MX1000 äntligen verkar ha fått en uppföljare, vid namn Logitech MX1100. Vilket nog är den enda trådlösa musen på marknaden idag som är riktigt bra spelmus.
Å andra sidan ska snart microsoft släppa en trådlöss sidewinder som också verka lovande, men nu är vi uppe i lite högre summor (600 kr och uppå bara för musent). Har inte heller testat MX1100 än, men MX1000 är ju en gammal favorit. Den nya drivs dock av vanliga AA batterier och inte upplandningsbara som gammla MX1000 vilket är synd.
User avatar
Deuterium
Posts: 841
Joined: 2002-07-05 10:31:43
Location: Skåne

Post by Deuterium »

Så seriös är jag inte med spelandet. Men trådlöst måste det vara, ska nämligen koppla till tv och vill både kunna använda från soffa och säng.

Men du har helt rätt i det du säger (och tack för det långa inlägget), köper man något tokbilligt för att spara ett par hundra kronor och man ändå ska använda prylen i ett par år framöver så tänker man kanske lite fel.

Men min tanke har hela tiden varit att man skulle få något dugligt för den pengen, men kanske måste man upp lite. Men vill ändå inte riktigt slösa på det, är student och ska dessutom köpa platt-tv strax :)

Vad säger ni ifall vi höjer budget till 800kr?
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Den nya drivs dock av vanliga AA batterier och inte upplandningsbara som gammla MX1000 vilket är synd.
Det är snarare en fördel, nu kan du byta batterier när de tar slut, dessutom torde 2 sätt uppladdningsbara AA vara tämligen nog för att hålla musen rullande oavsett hur man gör.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Post by stalinn »

rokk wrote:
Den nya drivs dock av vanliga AA batterier och inte upplandningsbara som gammla MX1000 vilket är synd.
Det är snarare en fördel, nu kan du byta batterier när de tar slut, dessutom torde 2 sätt uppladdningsbara AA vara tämligen nog för att hålla musen rullande oavsett hur man gör.
Stämmer iofs, men jag hade hellre sett samma lösning som kommande trådlösa sidewindern verkar få, där man laddar batteriet via en usb sladd. Så kan man ladda den samtidigt som man spelar, vilket verkar enormt smidigt.

Men jag tror faktiskt jag ska ta och införskaffa mig själv en MX1100 när man får lite nya pengar.


Det var ju lite OT, om vi återgår till trådskaparens fråga. Är det inga jätte krav så är det bara att ta valfritt trådlöst kit från kjell el dyl. Ut och klämm och känn så att du får en datormus som passar din hand.
Det jag tycker ser bäst ut är microsoft kitet från kjell (art nr 91145, kjell kan man ju inte direkt länka till). kostar 399 kr så ligger inom din budget.
User avatar
dunderklumpen
Posts: 142
Joined: 2007-06-27 10:45:03

Post by dunderklumpen »

Använde Logitech MX3200 väldigt länge (cirka 1 år) och det funkade bra. Spelar mycket fps, utan problem.
Sitter dock fortfarande kvar på tangentbordet men bytat mus, och allt funkar prima.
I am 49% addicted to Counterstrike. What about you?
Post Reply