Dags att köpa ny dator, lite hjälp!

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Trakkbaltazar
Posts: 29
Joined: 2003-10-12 2:41:05
Location: Göteborg

Dags att köpa ny dator, lite hjälp!

Post by Trakkbaltazar »

Hej hopp!

Nu är det dags för mig att ÄNTLIGEN göra mig av med min gamla P4 och skaffa mig en lite roligare speldator. Jag har suttit och surfat runt som en dåre på lite olika sidor för att få mer information om vad man skall ha men har fastnat för följande spec från datorbutiken.se

Chassi:
Cooler Master DOMINATOR CM-690 Miditower Svart/Black without PSU/utan nätagg. 720:-

Nätagg:
Corsair VX Series PSU CMPSU-550VXEU 550W 120mm fan ATX2.0 20/24-pin 4/8pin 12V 790:-

Moderkort:
Gigabyte GA-EP45-DS3 iP45 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX 1 160:-

Processor:
Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 3230:-

Minne:
8GB DDR2 PC2-6400 800MHz A-DATA/Corsair 1 596:-
eller
8GB DDR2 PC2-8500 1066MHz A-DATA/Corsair 2 098:-
Hur mycket skillnad gör det i en speldator mellan dessa två minnen?

Hårddisk #1
Western Digital VelociRaptor WD1500HLFS 150GB 10000rpm 16MB cache Backplane-ready SATA2 1 840:-
Gör det mycket skillnad att ha en raptor med Windows och spel installerade på i jämförelse med att köra med en "vanlig" hd?

Hårddisk #2
Hårddisk : 1TB 7200rpm 32MB cache SATA2 Samsung/Seagate/Western Digital 1 140:-

Grafikkort:
Grafikkort : GeForce 9800GTX+ 512MB DDR3 TV-out DUAL DVI Gigabyte/Asus 2170:-

Ljudkort:
Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1 182:-
Skall endast köra med ett par hörlurar eller 2.1 system så jag är inte så kräsen med ljudet :D

Det var ett antal år sedan jag satte ihop en dator och kommer låta datorbutiken.se sätta ihop den för mig för att inte råka ut för några missöden och detta kostar också en tusenlapp.

Jag undrar om detta är en bra konfig för en speldator som skall hålla ett par år utan några större ingrepp.

Alla tips är välkomna!

Paketet ligger runt 15k och det är ungefär här min budget går.
"Loosers always whining about their best. Winners gets to go home and fuck the pram queen." - Sean Connery
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Kör på ett HD4870 grafikkort istället, utan tvekan
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Jag håller med Najze angående grafikkortet.
Ska du klocka nåt?
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: Dags att köpa ny dator, lite hjälp!

Post by Najze »

Hej hopp!

Nu är det dags för mig att ÄNTLIGEN göra mig av med min gamla P4 och skaffa mig en lite roligare speldator. Jag har suttit och surfat runt som en dåre på lite olika sidor för att få mer information om vad man skall ha men har fastnat för följande spec från datorbutiken.se

Chassi:
Föredrar själv Antec, men smaken är ju som baken. Nöjd med mina två chassin från dem.

Nätagg:
Corsair VX Series PSU CMPSU-550VXEU 550W 120mm fan ATX2.0 20/24-pin 4/8pin 12V 790:- = Corsair gör bra agg, kör på det.

Moderkort:


Kursivt är mina svar.
Gigabyte GA-EP45-DS3 iP45 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX 1 160:- = Så länge du kör på Gigabyte så är det bra ;)

Processor:
Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775 3230:- = Bra CPU, kanske ska satsa på annan kylning.

Minne:
8GB DDR2 PC2-6400 800MHz A-DATA/Corsair 1 596:-
eller
8GB DDR2 PC2-8500 1066MHz A-DATA/Corsair 2 098:-
Hur mycket skillnad gör det i en speldator mellan dessa två minnen?

Tjaa, så länge du satsar på märkesminnen så får du vad du betalar för. Vad du ska med 8GB till undrar jag dock, 4GB räcker gott för de flesta ändamål.


Hårddisk #1
Western Digital VelociRaptor WD1500HLFS 150GB 10000rpm 16MB cache Backplane-ready SATA2 1 840:-
Gör det mycket skillnad att ha en raptor med Windows och spel installerade på i jämförelse med att köra med en "vanlig" hd? = Ingen egen erfarenhet men de som har det säger ju att det märks skillnad. För boot-disk kan det vara värt det.

Hårddisk #2
Hårddisk : 1TB 7200rpm 32MB cache SATA2 Samsung/Seagate/Western Digital 1 140:- = Har en Seagate, funkar helt ok, knackar dock i den. 5 års garanti vilket är ett plus! Beställde en Samsung först, den var stendöd.

Grafikkort:
Grafikkort : GeForce 9800GTX+ 512MB DDR3 TV-out DUAL DVI Gigabyte/Asus 2170:- = Som sagt HD4870. Riktigt bra prestanda och ett mer prisvärt val. Kör 2x4850 som presterar grymt bra.

Ljudkort:
Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk PCI 7.1 182:-
Skall endast köra med ett par hörlurar eller 2.1 system så jag är inte så kräsen med ljudet :D = Duger säkert utmärkt.

Det var ett antal år sedan jag satte ihop en dator och kommer låta datorbutiken.se sätta ihop den för mig för att inte råka ut för några missöden och detta kostar också en tusenlapp.

Jag undrar om detta är en bra konfig för en speldator som skall hålla ett par år utan några större ingrepp.

Ska nog inte vara några problem!


Alla tips är välkomna!

Paketet ligger runt 15k och det är ungefär här min budget går.
User avatar
Trakkbaltazar
Posts: 29
Joined: 2003-10-12 2:41:05
Location: Göteborg

Post by Trakkbaltazar »

malici0us wrote:Jag håller med Najze angående grafikkortet.
Ska du klocka nåt?
Inga planer på att klocka något.

Najze wrote: Tjaa, så länge du satsar på märkesminnen så får du vad du betalar för. Vad du ska med 8GB till undrar jag dock, 4GB räcker gott för de flesta ändamål.
Anledningen till att jag tänkte trycka i 8 GB var att det var lika bra att bre på när jag ändå köper ett nytt paket. :D Men man kanske skulle lugna sig lite och nöja sig med 4 GB istället. Hur mycket gör det i skillnad om man tar dom "tuffare" minnerna i jämförelse med dom lite billigare?
Najze wrote:Kör på ett HD4870 grafikkort istället, utan tvekan
Det är inget att diskutera där alltså? Jag var ute lite och tittade runt på nätet men fann det svårt att finna någon benchmark som jämförde dom två korten (ofta för att dom skulle köra 2 dual eller dyl) men ni har säkert rätt. Då kör vi på ett sådant istället :)

Mer tips är välkomna. Jag tycker det är jättesvårt att välja chassi. Skulle ju mer än gärna vilja ha ett som inte känns för "billigt" och skapar mer ljud än vad det borde men det kanske dom inte gör när man kommer ifrån 400:- klassen. Det är som sagt ett tag sedan jag plockade ihop min gamla P4 så jag är inte så insatt i det längre :)
"Loosers always whining about their best. Winners gets to go home and fuck the pram queen." - Sean Connery
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Trakkbaltazar wrote: Anledningen till att jag tänkte trycka i 8 GB var att det var lika bra att bre på när jag ändå köper ett nytt paket. :D Men man kanske skulle lugna sig lite och nöja sig med 4 GB istället. Hur mycket gör det i skillnad om man tar dom "tuffare" minnerna i jämförelse med dom lite billigare?


Det är inget att diskutera där alltså? Jag var ute lite och tittade runt på nätet men fann det svårt att finna någon benchmark som jämförde dom två korten (ofta för att dom skulle köra 2 dual eller dyl) men ni har säkert rätt. Då kör vi på ett sådant istället :)

Mer tips är välkomna. Jag tycker det är jättesvårt att välja chassi. Skulle ju mer än gärna vilja ha ett som inte känns för "billigt" och skapar mer ljud än vad det borde men det kanske dom inte gör när man kommer ifrån 400:- klassen. Det är som sagt ett tag sedan jag plockade ihop min gamla P4 så jag är inte så insatt i det längre :)
Beror på vad du kör minnena i för hastighet. Men jämför du minnen med samma specs, så gör det oftast ingen jättestor skillnad, inte värt om det är stor prisskillnad åtminstonde. Ska du klocka är det ju däremot viktigt, men det skulle du ju inte så satsa på märkesminnen i den hastighet som du behöver.

Finns hur mycket recensioner som helst på grafikkortet, tex:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=14
http://techreport.com/articles.x/14990/13
http://www.legitreviews.com/article/734/10/

Chassi rekommenderar jag:
https://www.datorbutiken.com/se/default ... t=ANP182BL
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Tänk på att du måste köra 64bitars system för att dra nytta av allt minne, skulle säga att 4GB räcker för alla dina påhitt då nästan inga program kan utnyttna så mycket mer än hälften av minnet ändå. Med 4GB kan du köra 32-bitars och dra nytta av ~3GB av minnet.

Om du är intresserad av ljudnivån kan det lilla steget upp till TX 650 modellen från corsair vara värt då VX 550 är mer högljudd än sin lillebror VX 450 som i sin tur låter mer än TX 650.

Western Digitals 1TB diskar är rätt trevliga tycker jag, för lite mindre väsen än seagate-diskarna även om seagate-diskarna är snabbare.

Kör själv på 4GB A-data just nu och tycker det fungerar bra, prestandaskillnaden mot PC-8500 finns där men den är inte stor.

Hör gärna med dem när datorn ska levereras då datorbutiken.com varit väldigt sega ibland på sistonde så du inte sitter och väntar i 3-4 veckor...
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Trakkbaltazar
Posts: 29
Joined: 2003-10-12 2:41:05
Location: Göteborg

Post by Trakkbaltazar »

Tackar för alla goda råd. Nu börjar nog burken ta form :)

Jag tänkte köpa mig en ny skärm också när jag ändå byter dator. Tänkte köpa en 22" som ligger runt 3k. Någon som har ett förslag på en lämplig?
"Loosers always whining about their best. Winners gets to go home and fuck the pram queen." - Sean Connery
Post Reply