Men visst, då säger vi så borz. Låt oss gå igenom vad båda har sagt och analysera vad debatten har handlat, shall we?borz wrote:Du citerar mig men likt förbannat snackar du om helt andra saker.
Allt började med punkt två i en annan diskussion, gällande hur hippt det var att med att vara grön och på vilket sätt man skulle vara det. Punkt två motsvarade följande:
I stället för att direkt nämna alla priser och utmärkelser som bilen har fått, som jag trodde var glasklart för en bilkunnig person som dig, så tog jag upp bränsleeffektivitet, som är en otroligt viktig faktor när man räknar koldioxid-, kolmonoxid-, kolväte- och kväveoxidutsläpp. PIH-teknikdiskussionen får jag be att få återkomma med senare.borz wrote:Prius är inte så miljövänlig som många vill gärna tro.
Detta leder vidare till ett inlägg där du lyckas lista några bilar som slår Priusen i bränsleeffektivitet. Även jämförelsen ska jag få be om att få återkomma till.
Jag följer upp detta med att säga "mitt inlägg handlade inte om vilken bil som var den mest miljövänliga bilen i världen". Med detta menat: självklart finns det bilar som slår Priusen. Detta behöver inte göra den inte till mindre miljövänlig för det.
Säg att jag bygger världens snabbaste båt. 10 år senare är omsprungen av tre andra båtar. Är min båt helt plötsligt långsam för det? Jag ser på den här diskussionen på exakt samma sätt. Självklart finns det och kommer det komma bilar som kommer att vara mer bränsleeffektiva och mer miljövänliga än Prius. Dieselhybridtekniken kommer med största sannorlikhet att vara den starkaste kandidaten att krossa det japanska alstret. Men om den år 2008 får ett pris för att vara den mest miljövänliga bilen, hur kan du då inte se på den en av de mest miljövänliga och således antagligen vara såpass miljövänlig som många anser den vara?
Jag får ta tillbaka det där om felaktiga uttalanden 2008. Detta tar priset. Jag har aldrig under hela denna diskussion uttryckt mig om vad jag tycker om Toyota Prius. Jag har presenterat data, jag har hänvisat till källor och visat statistik – detta är andras åsikter och texter, inte mina. För säkerhets skull avstår jag att över huvud taget nämna vad jag tycker om Priusen som bil, för att slippa fler såna här konflikter.borz wrote:Jag ifrågasätter inte att Prius är en miljöbil det jag försöker säga är att personer som du, glorifierar Prius och tycker att det är Guds gåva till människan.
Men jag håller med om att Priusen har boostats otroligt mycket, är ett välkänt namn bland Hollywood-kändisar och så vidare. Dock är varken jag eller mina argument något som har eller ska beblandas med detta.
Den största anledningen till att Toyota Prius inte tillverkas i exempelvis Storbrittanien är för att deras största marknad är i Japan och Nordamerika. Ungefär hälften (345 000) av deras Priusbilar är sålda i Japan. Sverige har just gått över den magiska gränsen 10 000. Det är inte heller en fråga om huruvida jag ska vara den som är grön, utan världen. Och tillsammans med USA:s 266 000 sålda Priusar år 2006 återstår endast 80 000 Priusar runt om i världen. Då ser åtminstone jag Japan som ett ganska logiskt säte att tillverka bilarna. Det ska ju tilläggas att Toyota är av de mest multinationella biltillverkarna i världen, med fabriker i 26 länder i världen.borz wrote:Det du och många andra glömmer bort är miljöpåverkan vid tillverkning samt transporter. Vill du vara grön? Köp en liten dieselbil tillverkad i Europa!
Nu vet jag att det finns en bunt nissar på nätet som bloggar friskt om huruvida tillverkningskostnaderna för en Prius rent miljömässigt är katastrofala på grund av frakten för nickel. Det finns dock två problem i deras argumentation. För det första har Toyota aldrig själva släppt någon data själva, för det andra verkar all denna hysteri komma från en enda artikel, vilken är denna, som i sin tur använder CNW Marketing Research som källa med deras rapport "Dust to Dust". Denna rapport har fått kritik åtskildiga gånger vilket gjort att CNWMR har tagit tillbaka den gamla datan (som är den som alla bloggare hänvisar till) och uppdaterat den med ny. En av deras största misstag är att nämna Kanada som tillverkare av nickeln för batterierna, när det egentligen är Ryssland, världens största tillverkare inom området. I övrigt har de flesta bloggare räknat på frakten av ett ensamt batteri, i stället för vad ett helt fartyg klarar av. Matematiken och logiken faller pladask.
Nu då till jämförelsen, Prius och Mini Cooper emellan. En jämförelse som också den borde falla pladask sett till vad de olika bilarna är. Mini Cooper har två säten, Priusen har fem. Priusen är en kombisedan, Mini Cooper är det inte. Priusen är en familjebil, Mini Cooper är ... jävligt cool i The Italian Job. Att jämföra dessa mot varandra blir orimligt. Jag jämför inte en datorskärm med en tv och säger att "men tv:n drar ju mer ström", då de 1) då de (antagligen) till storleken sett skiljer sig enormt och 2) de fyller två helt olika syften.