(illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

(illegal) Fildelning - hur får vi slut på den?

Post by Longstock »

Den första april 2009 sätts ipred-lagen igång - tydligen blir det grova böter för de som laddar ner. Bra eller dåligt? Men huvudfrågan är om det verkligen kommer räcka med bötesföreläggande för att få stopp på den illegala fildelningen.

Tycker det är härligt att det äntligen görs något åt denna aktivitet som förvisso inte är stöld, men utebliven inkomst för de som tillverkat musiken, spelen, filmen osv.

Men är inte det bästa och mest effektiva straff att stänga av bredbands-uppkopplingen för de som döms för detta brott? Skulle inte det garanterat få stopp på nedladdningen?

Vad tycker ni om illegal fildelning? För eller emot?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Fildelningen (om vi nu pratar om filmer, musik, etc) var aldrig menat för mainstream. Så länge dom håller sig på torrent-sidan så gör det inte så mycket.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Vad är det du vill att vi ska diskutera?

Ipred? Ipred är en proposition där grundtaken är bra men som är full av osäkerhet och tekniska brister.

Piratkopiering? Något som är olagligt men som rättfärdigas i stort sett av alla?

Eller vill du diskutera olika skiv- eller spelbolag? Har vi vanliga konsumenter rätt att bestämma över innehåll, tillgänglighet och pris genom "piratkopiering" som regleringsmekanism?

Det finns många frågor och ännu fler svar. Du kan ta som exempel en nyligen avslutat tråd i Swecs nyhetsforum där jag i argumenterade (tydligen) för Ipred och emot piratkopiering. Tråden handlade om i princip allt - DRM-fri musik, kapitalismens grundstenar, IP-spoofing, Ipred och polisära befogenheter.
Bara för att hålla debatten ren kanske det kan vara bra ide att begränsa den en aning, annars slutar det med oändliga diskutioner som inte leder någonvart.


Den uppenbart största missförståndet med Ipred är att många tror att Ipred helt plötsligt ger privata aktörer "polisära befogenheter". Det ingen verkar inse att Ipred inte påverkar särskillt mycket mer än att det blir lättare att få ut personuppgifter.
Privata aktörer kan, precis som idag, stämma vem som helst för vad som helst. Ipred tillåter ingen komma in i ditt hem och beslagta din dator full med Wärsh.
DDS for life!
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Svårt, jag laddar ner då och då men tycker inte det är rätt för det, men är samtidigt inte emot nerladdning heller. Jag kan inte säga att det ska vara lagligt att ladda ner, folk måste ju få betalt för det de skapar. Jag finner mig helt enkelt i att det är olagligt, jag kan åka fast. Men kommer det här med ipred mest gälla svenska saker man laddar ner eller kommer varenda filmbolag och spelutvecklare börja jaga oss borta från USA också?

Att stänga av bredbandet för en är kanske ett sätt, tills man byter bredbandsoperatör. Men det klart, en saftig böter på det också så kanske man inte vågar mer. Eller så kan man köra med att man får ett visst antal varningar, och ger man fan i dem och fortsätter stängs bredbandet av och man får inte ha internet hemma på kanske 5 år som straff. Eller nåt.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag har faktiskt funderat på detta ett tag och enda sättet att få bukt med piratkopiering är att ta bort den anonymitet som vi har när vi surfar. Allra helst ska man kunna legitimera sig själv när man är ute på nätet?

Lite som det är i verkligheten. Man får väl inte vara maskerad på allmän plats, varför ska man få vara maskerad på internet.
Som jag ser det så är det anonymiteten och tillgängligheten som är främsta orsaken till illegal fildelning.
DDS for life!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

borz wrote: Man får väl inte vara maskerad på allmän plats
Jodå.
varför ska man få vara maskerad på internet.
Nej, det är inte frågan. Frågan är varför staten skall ha medel att granska oskyldiga individer utan misstanke (vilket är vad du förespråkar). Lyckligtvis så är oskyldiga skyddade från bl.a. filtrering, osv. - men att genomsnittsanvändaren skall kunna vara anonym är en fråga om integritet.
Som jag ser det så är det anonymiteten och tillgängligheten som är främsta orsaken till illegal fildelning.
Anonymiteten och tillgängligheten är resultatet av en utvecklingsprocess. Det går inte att stoppa tillgängligheten, det går inte att stoppa utvecklingen. Det upphovsmännen får göra är att anpassa sina produkter efter marknaden. Men just nu står de och säljer sandslott i Sahara, och anklagar konsumenterna för att det är för lätt att bygga likadana sandslott.

Ja, det är sant att piratkopiering vilar på grundkonceptet att det är gratis och lätt (människor är av naturen lata). Vissa producenter har fattat vad det är som faktiskt säljer och marknaden börjar rätta sig därefter (EA övergick t.ex. nyligen också till Steam). Om vägen svänger så kan man inte envisas med att cykla rakt - man får helt enkelt svänga, acceptera att piratkopiering är en del av marknaden precis som trasiga vägar, sjunkande transportfartyg och annat svinn är det på den reguljära marknaden. Varför säljer XBOX360 mer än PlayStation 3, varför har XBOX360 oerhört många fler titlar trots att PS3 i stort är helt befriat från piratkopiering?

Vad hände med tillgänglighet och anonymitet där?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag hoppas att det första prejudikatet är frikännande. Jag har försökt hitta försvar till många piratlagar som stiftats genom åren, men IPRED är de facto omöjlig då den har grundläggande brister i säkerheten.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Fisk, exemplet med konsolerna är lite fel.

Xbox360 har fler speltitlar för att den kom tidigare än Playstation 3.
Xbox360 spel är billigare än Playstation 3.
Xbox360 är billigare konsol.


Om vi nu återgår till ämnet så håller jag med dig att tillgängligheten är en utveckling. Att Industrin måste anpassa sig är det inget tvivel om, det handlar om deras överlevnad. Men faktum kvarstår - varje gång man laddar ner något utan att betala för det så gör man intrång på upphovsrätt, man bryter mot lag(en)(ar).

Ipred är full av brister, men det är första och enda försöket att ge möjlighet att upprätthålla lagen.
DDS for life!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

borz wrote:[...] faktum kvarstår - varje gång man laddar ner något utan att betala för det så gör man intrång på upphovsrätt, man bryter mot lag(en)(ar).

Ipred är full av brister, men det är första och enda försöket att ge möjlighet att upprätthålla lagen.
Ja, jag har aldrig varit emot IPRED. Det är burken med maskar som nu öppnas som jag ställer mig tveksam inför, för du är inte ensam i din retorik om att det enda sätt som systemet kommer att vara effektivt är genom att eliminera anonymiteten.

Poängen kvarstår dock fortfarande, speltitlar till XBOX360 säljer bättre än vad de gör till PlayStation 3 med få undantag. Tänk efter, folk köper XBOX360 för att de kan piratkopiera (få "gratis spel" till maskinen). Utvecklare väljer maskinen som det säljer bäst till, och på ett bisarrt vis så föder piratkopieringen spelindustrin.

Problemet är att länge så har folk blundat för att kopierade spel inte är förlorad försäljning, lika lite som att kopierade spel är stulna spel. Den här formen av ekvivokation som bedrivs bara fungerar till producenternas nackdel. Folk (pirater) blir så irriterade på såna här klavertramp och dumma uttalanden att piratkopiering blir en ren politisk fråga för många, politiskt populär, och det är därför fjantiga partier som piratpartiet blir stora. Just för att producenterna inte begriper sig på marknaden och inte vet hur man skall bemöta sina konsumenter utan att göra tvärdumma Pontén/Sauk/Molyneux-uttalanden. Och så länge som man gör det så kommer piratkopiering vara like glorifierat som att halshugga adelsmän i frankrike under 1700-talet.

Men visst får Sauk fortsätta med sina uttalanden om att "folk lika gärna kan äta bakelser" om han vill.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Sharing is caring.

Folk laddar ner en massa saker som de ändå inte skulle köpa om de inte kunde piratkopiera det.
Det är väl fint att någon kan gå gläjde och underhållning utan att någon förlorar något på det.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

fisk: håller fullständigt med dig, dock inte vad gäller xbox360. Men det är inte det tråden handlar om.
Jag ser inte Ipred så något skickat av Gudar. Jag själv anser att Industrin har sig själva att skylla för det som har hänt och händer nu. Det jag hela tiden argumenterar för i mina inlägg är respekt för lagen. Har vi en lag mot nedladdning av upphovsrättsskyddat (långt ord, inte säker att det är rätt stavat) material så ska den respekteras, har vi en lag om upphovsrätt så ska den också respkteras.

Inlägget nedan från Moonsky är typiskt exempel som en vanlig "pirat" motiverar sitt handlande = ingen skada sker ju. Det Moonsky blundar för är att det han gör är emot lagen.
Ipred är också utveckling eller följd av att pirater har i åratal kunnat ladda hem upphovsrättskyddat material utan att betala för det. Och nu tjuter den så kallade scenen, för nu kan man helt plötsligt åka fast.

Jag är för Ipred om man kan få någorlunda garantier för att de bevis som ska anvädas i rätten inte enbart baseras på ip-adresser. Att privata aktörer kan få ut personuppgifter ser jag inget fel på. Tex redan idag kan man begära personnummer från skattemyndigheten, varför inte ip-nummer?
DDS for life!
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

borz wrote:Inlägget nedan från Moonsky är typiskt exempel som en vanlig "pirat" motiverar sitt handlande = ingen skada sker ju. Det Moonsky blundar för är att det han gör är emot lagen.
Bara för att något är emot lagen, så betyder det inte att det är fel.

I mellanöstern är det emot lagen att vara homosexuell, där är det emot lagen att konvertera från sin religion.
DevilDenied
Posts: 136
Joined: 2004-04-15 18:46:23
Location: Lidköping

Post by DevilDenied »

Moonsky....du är inte lite dum du
hämmerli sp20. S&W K38, matchmaster 1911 .45. cz75 9mm.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Moonsky, det finns många lagar som är fel enligt mitt tycke. Tyvärr lär jag få fängelse för dem men du har möjlighet att utföra några stordåd utan att få fängelse. Utnyttja möjligheten!
DDS for life!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Moonsky wrote:
borz wrote:Inlägget nedan från Moonsky är typiskt exempel som en vanlig "pirat" motiverar sitt handlande = ingen skada sker ju. Det Moonsky blundar för är att det han gör är emot lagen.
Bara för att något är emot lagen, så betyder det inte att det är fel.

I mellanöstern är det emot lagen att vara homosexuell, där är det emot lagen att konvertera från sin religion.
Det där var en bra jämförelse.


Eller vänta ...
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

borz wrote:Vad är det du vill att vi ska diskutera?
Fildelningsfrågan är så komplex att det är svårt att förenkla frågeställningen.
Jag vill att 64bits alla hjärnceller ska slå sig ihop och komma fram till den ultimata lösningen på hela fildelningsproblematiken. Jag röstar för mitt egna förslag som går ut på att stänga ner internetuppkopplingen för de som döms för illegal fildelning/upphovsrättsbrott.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag ser bristen på legala alternativ, möjlighet att testa före köp och vettig prissättning som några av de största anledningarna till den stora piratkopieringen.
Köper eller hyr man musik/film/spel online är det inte säkert att det är billigare än att göra det i butiken och det är ofta man som kund får massa begränsningar istället.
Hur ska man motivera ett dyrare pris på en billigare produkt? Hur ska man motivera att musiken, filmen du laddar ned inte går att använda alls lika fritt som skivan du köper i butiken? Hur motiverar man sämre kvalitet till ett högre pris? Att man inte kan sälja av digitala produkter är ett annat stort problem, varför kan jag inte sälja av mina steamspel igen?

Detta är inte unikt för att handla online, musik- och filmbranschen verkar se varje prisminskning i distributionsledet som en möjlighet till ökade intäkter. VHS-band var exempelvis billigare än DVD trots att det var dyrare att producera. Samma sak händer denna gången på internet.

Hade steam alltid erbjudit demoversioner och hållt konkurrenskraftiga priser mot butikerna hade jag sett större anledning att inte ladda ned spel. Hade spotify haft bredare utbud av musik och det hade funnits ett vettigt sätt att kunna lägga åtminstone ett par låtar i månaden på sin mp3-spelare hade det också hjälpt till.
Hade man kunnat sälja av sina digitala inköp och fått vettiga inbytespriser hade det varit mer motiverande att handla online.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

En snabb fråga...
Jag minns när man var en sisådär 8-10 år, då fick man ju speldemos hela tiden, man satt och spelade demosarna och om det var ett bra spel så gick man och köpte det......

Jag kan inte minnas att jag har sett nåoon vidare utspridning på speldemos nu för tiden? är dom borttagna eller är företagen bara lata med att distribuera? Eller har jag blivit för lat och stängt av ögonen?

Tror t.o.m. jag kan minnas att man kunde få speldemos gratis i butiker som reklam..... etc... etc..
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Jag laddar ner.
Jag köper sedan det som är bra på CD.
Jag går på musikfestivaler och spelningar där det finns bra artister.
Hur ska man annars göra i detta överflöd? Ser tyvärr inte något fel i det jag gör. Det som jag laddat ner och tycker är dåligt lyssnar jag inte heller på.

Jag har hittat artister som jag troligen aldrig kunnat hitta utan trackers hjälp.


Edit: Xbox 360 har ett utmärkt sortiment av demos som man kan ladda ner. Går man inte på FZ hittar man demospel till PC. But still, ett demo kan vara jättebra medan fullversion är dålig. Till exempel assassins creed var helt okej demo men själva spelet var oerhört repetitivt och med en dålig story.
Dyslexi
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag kan betala för cd skivor, om skivbolagen betalar mig kostnaden för mig att ta mig ner på stan och köpa den ex. timlön, milersättning blaha blaha.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

DeCaff wrote:Jag kan betala för cd skivor, om skivbolagen betalar mig kostnaden för mig att ta mig ner på stan och köpa den ex. timlön, milersättning blaha blaha.
Brukar du be arla om denna ersättning när du ska köpa mjölk hos ica?
Dyslexi
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag älskar Steam. Köper numer alla mina spel därifrån.
Visst är det dyrare än i butik, men man får i gengäld så mycket mer. Bara det faktum att man slipper hålla reda på alla skivor är guld värt.


MooDHooDs: GEnerellt kan man berömma dig och anse att ditt sätt att piratkopierar betalar för sig själv... men det är hur jag och du rättfärdigar ditt piratkopierande. I slutändan bryter du mot lagen ändå.
DDS for life!
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Vem är det som säger att musiker automatiskt ska bli miljonärer om de lyckas flörta sig in på MTV?

Vem är det som säger att en standardiserad helt vanlig hollywood-rulle som är gjort enligt en gammal mall med nya namn och skådespelare förtjänar att dra in 400 miljoner dollar?
Vad är det som filmstjärnor och producenter gör som gör att de förtjänar att leva som kungar?


Jag ser inte okontrollerad distribution av film och musik som något negativt, snarare helt tvärtom!

Det är en balansering av en skev ekonomisk situation som på något underligt vis blivit väldigt accepterat i dagens samhälle.


Är det någon som ärligt tycker att det är ett bra och välfungerande system när någon som Britney Spears kan framhävas som en gudinna och bara håva in miljoners miljoner åt några rika pampar som tillverkat henne som artist?


Musik ska inte skapas för att håva in pengar. Musik ska skapas för att skaparen älskar att skapa musik, och är villig att ägna sitt liv åt det, oavsett vad det ger för ekonomisk utdelning.

Samma sak med film. En film blir inte bättre för att någon lägger 100 miljoner på balla 3d-effekter eller för att flyga 1000 personer kors och tvärs över planeten...


Jag ser inte att det finns något som helst behov av att "stoppa illegal fildelning"... När det kommer till programvara så har väl alltid Open Source vunnit i slutändan ändå? Så varför betala för något som är bättre gratis?



Nej, fildelning är det bästa som finns med internet...det svåra är bara att få alla trångsynta bakåtsträvare att anpassa sig.

Det är alltid någon som kommer i kläm vid större förändringar...denna gång drabbar det som tur är ingen fattig. Så vad fan gnälls det om egentligen?
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Jag bryr mig egentligen inte, tycker mest det skall bli spännande att se vad som händer, varthän förändringen för oss.
User avatar
Ståhl
Posts: 481
Joined: 2006-12-06 22:04:53
Location: Mora

Post by Ståhl »

Det kommer aldrig gå att stoppa fildelningen.
Hur regeringen än gör sina lagar om det så kommer alltid fildelarna på nya sätt att dela sina grejer på. ::)
Rockabilly,Psychobilly
Post Reply