Ambient Occlusion är en teknik som används för att ge mer realistiska skuggor på objekt. I en av nvidias nyaste betadrivrutiner, 185.65, har stöd inkluderats för denna teknik. pc games hardware har testat och tagit en del skärmdumpar från de olika spel som stödjer det. Prestandaförlusten är i nuläget väldigt stor, även på högpresterande kort, därför är det förmodligen mest lämpat för något äldre spelmotorer som Half Life 2 med dagens grafikkort.
Utan AO aktiverat
Med AO aktiverat
Se alla skärmdumpar här:
http://www.pcgameshardware.com/aid,6807 ... /Practice/
Test av Ambient Occlusion i Forceware 185.65
Test av Ambient Occlusion i Forceware 185.65
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Re: Test av Ambient Occlusion i Forceware 185.65
74 mindre FPS för en non-feature. Seriöst så märker jag knappt någon skillnad på de två olika screenshotsen. Go go hype över ingenting.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Re: Test av Ambient Occlusion i Forceware 185.65
Jag får nog hålla med fisken här... syns inte särskilt bra på den där bilden iaf.
De andra bilderna är något tydligare, men jag tror inte att stillbilder gör den här optionen rättvisa.
De andra bilderna är något tydligare, men jag tror inte att stillbilder gör den här optionen rättvisa.
Last edited by Joel on 2009-04-16 11:11:07, edited 1 time in total.
meh
Re: Test av Ambient Occlusion i Forceware 185.65
Såg ingen skillnad alls ...
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB