Drivare som inte riktigt vill bli installerad

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Drivare som inte riktigt vill bli installerad

Post by Oni »

Jag har köpt lite nya datordelar till min burk (chassi, moderkort, cpu och RAM) men är inte värst sugen på att installera om allting då jag gjorde det för dryga månaden sen, så jag tryckte i min gamla hårddisk och bootade upp.
Har nu installerat alla nya drivare, och allt verkar fungera fint, men det är nånting som inte vill installera sig.

Varje gång jag bootar upp så får jag meddelandet "Found new hardware - MEDIA".
Den hittar inte drivrutinerna på CD:n jag fick med, så autoinstallation är kört.

Kollar jag i Enhetshanteraren så ligger denna enhet som "Okänd enhet" under kategorin Ljud-, video- och spelenheter.
Går man in på Informations-fliken så står där "HDAUDIO\FUNC01&VEN_1002&DEV_AA01&SUBSYS_yadda yadda......"

Jag har tidigare stött på att man måste installera någon Microsoft-drivare för HD-audio, men då hittade jag den på Fujtsu-Siemens hemsida (Det var en FS-burk jag meckade med då). Om det nu är den som saknas, varför är den inte på CD:n, och var kan jag annars få tag på den?
Har googlat lite men inte hittat nåt konkret, är jättetacksam för tips om nån av er stött på något liknande.

Moderkortet är ett Gigabyte GA-MA770-UD3
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Re: Drivare som inte riktigt vill bli installerad

Post by Oni »

Uppdatering: Har hittat och installerat "Microsoft UAA (Universal Audio Architecture) Bus driver" på Gigabyte´s hemsida.
Den visar fortfarande på en ny enhet vars drivrutiner inte är installerade.

Kan också inflika att operativsystemet jag använder är WinXP 32bitar.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Re: Drivare som inte riktigt vill bli installerad

Post by Oni »

Uppdatering 2

Ominstallation av windows gjorde susen.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Drivare som inte riktigt vill bli installerad

Post by Hunter »

Kunde det inte ha varit Realtek drivrutin som saknades? Den som det står ATI HDMI Audio Device http://www.realtek.com/downloads/downlo ... Down=false
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
Post Reply