Korrupta texturer i 3Dmark06 och WoW

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Korrupta texturer i 3Dmark06 och WoW

Post by Oni »

Hejsan

Har uppgraderat moderkort, CPU och RAM och monitor på min dator, men har nu råkat ut för ett riktigt märkligt problem.
Om jag försöker köra med högt ställda grafikinställningar (1680x1050) i WoW eller 3DMark06 så får jag helt korrupt grafik. Texturer dyker inte upp alls, eller blir lila, och VPU-recover klagar (ibland, inte alltid) på att grafikdrivaren inte svarar.

Ställer jag ner upplösningen till 1280x800 så går det bra att i fallet WoW köra med högt ställda effekter, i fallet 3Dmark06 med 8xAA. Ställer jag det mitt emellan så fungerar det ibland. 1680x1050 fungerar i WoW om jag ställer ner alla effekter på minimum.
Det verkar helt enkelt som att det skiter sig när grafikkortet får mycket att göra.

Har testat att köra grafikkortet i min gamla burk, med allt på max i både wow och 3Dmark, och det fungerar prima, bortsett från att FPS:en naturligtvis blir löjligt låg. Har också testat med ett gammalt grafikkort i min nya dator med allt på max - fungerar bra bortsett från låg fps. Är det mitt grafikkort och mitt moderkort som inte kommer överens?

Har testat med Catalyst 8.12, 9.2 och 9.4, samt båda versionerna av chipsetdrivarna som jag kan hitta.
Någon BIOS-uppdatering verkar det inte finnas. Har inte heller kunnat lokalisera några inställningar för PCI-Express i BIOS. (Jag har läst att ASUS-kort kan ha problem med något som kallas "PCI-E Downstream")

Grafikkort - Sapphire Radeon 8500
Moderkort - Gigabyte GA-MA770-UD3

Några idéer? Jag har helt slut på dem.. :-/
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Re: Korrupta texturer i 3Dmark06 och WoW

Post by Oni »

Lånat en skiva med Vista av en kompis för att testa med, verkar som att det fungerar med det.
Antar att jag tack och lov kan utesluta hårdvaru-fel i och med det.

Men icke desto mindre är det underligt att det inte fungerar i XP?
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
SJBS
Posts: 44
Joined: 2008-11-03 10:20:40

Re: Korrupta texturer i 3Dmark06 och WoW

Post by SJBS »

Kolla så att du har PCI-E bussen låst på 100 MHz och att Graphic booster inte är satt på turbo. (Skall vara Automatic) Hade liknande problem med GA-945PL-DS3 + Sapphire Radeon x1550. Bytte till Auto på Graphic boost och wualla... funka perfekt :)
Stationär: Q66oo @ 3.2oGHz, ASUS P5Q Pro,4GB Dominator, HD 4670 1GB, 1TB, 650W
Laptop: i7 Q720 @ 1.6-2.8GHZ, 4GB DDR3, GT 330M 1GB (CUDA), 500GB, 16:9HD LED
Post Reply