Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
Tjena alla 64bitare
Mitt problem ligger i att jag har gjort en hemsida som tar alldeles för lång tid för att webbläsaren ska läsa den (40 år att läsa den). Min fråga är hur jag ska kunna göra den snabbare eller eventuellt hur jag ska lägga upp preloaders för att ta varje sidan/innehåll seperat?
Sidan består av:
1. Javascript fil
2. HTML fil
3. SWF fil (59mb)
Tack på förhand
PS: Har sökt efter guider osv utan resultat.
Mitt problem ligger i att jag har gjort en hemsida som tar alldeles för lång tid för att webbläsaren ska läsa den (40 år att läsa den). Min fråga är hur jag ska kunna göra den snabbare eller eventuellt hur jag ska lägga upp preloaders för att ta varje sidan/innehåll seperat?
Sidan består av:
1. Javascript fil
2. HTML fil
3. SWF fil (59mb)
Tack på förhand
PS: Har sökt efter guider osv utan resultat.
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
Re: Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
59MB?! Är hela sidan gjord i flash eller?
Hur som helst, ta bort flashen och gör vanliga sidor istället så ska du se att det laddas fortare.
Sen finns det ju såklart andra parametrar som t ex hur snabb servern är och hur mycket bandbredd den har osv.
Hur som helst, ta bort flashen och gör vanliga sidor istället så ska du se att det laddas fortare.
Sen finns det ju såklart andra parametrar som t ex hur snabb servern är och hur mycket bandbredd den har osv.
hej.
Re: Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
Om du vill ha kvar flash, men vill minska storleken så får du börja lära dig vektorgrafik.
Att filen blir så stor beror på:
* Ljud
* Bitmapgrafik
Flash är anpassat för minimalt användande av bitmapgrafik och maximalt med vektorobjekt. Se sedan till att alla ljud som är inlagda endast laddas om de används, på så vis kan användaren komma in på sidan fort, men kan ladda underelement med ljud & bild om han klickar på de objekten (säger detta utan att ha sett sidan / förstått ditt upplägg - men tror att det kan vara relevant).
Att filen blir så stor beror på:
* Ljud
* Bitmapgrafik
Flash är anpassat för minimalt användande av bitmapgrafik och maximalt med vektorobjekt. Se sedan till att alla ljud som är inlagda endast laddas om de används, på så vis kan användaren komma in på sidan fort, men kan ladda underelement med ljud & bild om han klickar på de objekten (säger detta utan att ha sett sidan / förstått ditt upplägg - men tror att det kan vara relevant).
Aotearoa - tino rangatiratanga
Re: Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
Kan dessutom påpeka att det jag är ute efter är att veta hur jag ska göra en innehållsladdare (preloader) för varje innehåll i tidslinje. T ex preloader+innehåll, preloader+innehålll osv. Ist för att göra preloader+movieclip (MC), preloader+movieclip (MC) och samtidigt får tips och råd hur jag ska försöka få ner allt innehåll.Lyngan wrote:Ja, hela hemsidan är gjord i flash men har gjort flera hemsidor i flash och har inte haft några bekymmer fast dem var lite mindre. Den största hemsidan efter denna tar 1.89mb. Dessutom så förstår jag inte vad du menar med vanliga sidor? typ dreamweaver? därför jag har valt flash är för det är smidigt och ett kraftfullt verktyg när man väl får det att fungera.Fredrik Ågren wrote:59MB?! Är hela sidan gjord i flash eller?
Hur som helst, ta bort flashen och gör vanliga sidor istället så ska du se att det laddas fortare.
Sen finns det ju såklart andra parametrar som t ex hur snabb servern är och hur mycket bandbredd den har osv.
Trodde faktiskt att flash omvandlar t ex en PSD fil men enligt dig så ska jag gå in i ett redigeringsprogram och göra om dem till t ex jpg?fisk wrote:Om du vill ha kvar flash, men vill minska storleken så får du börja lära dig vektorgrafik.
Att filen blir så stor beror på:
* Ljud
* Bitmapgrafik
Flash är anpassat för minimalt användande av bitmapgrafik och maximalt med vektorobjekt. Se sedan till att alla ljud som är inlagda endast laddas om de används, på så vis kan användaren komma in på sidan fort, men kan ladda underelement med ljud & bild om han klickar på de objekten (säger detta utan att ha sett sidan / förstått ditt upplägg - men tror att det kan vara relevant).
Klart jag vill att ladda allt innehåll seperat, men hur lyckas man med det om man har gjort allt i en tidslinje? lägga en avskiljare iform av en preloader? isf hur? uppskattar all hjälp.
Har inga ljud och alla filmer är satt på progressive download.
Hittade lite kod som använder flash components som är i stilen med vad jag är ute efter. Att man kommer in på sidan. Sen laddas första sidan sen stop(); ---Klickar på en knapp i menyn----> preloader ----> står i koden vilken sida den ska hoppa till. Det enda problemet med det här scriptet är att det inte går att kopiera funktionen utan felmeddelande. Går inte byta ut rad 24 till något annorlunda.
Här är artikeln: http://frankieloscavio.blogspot.com/200 ... oader.html
Ungefär såhär menar jag att tidslinjen kmr se ut.
Code: Select all
stop();
import flash.display.MovieClip;
import flash.events.Event;
import fl.controls.ProgressBar;
import fl.controls.ProgressBarMode;
import fl.controls.Label;
var myProgressBar:ProgressBar = new ProgressBar();
myProgressBar.indeterminate = false;
myProgressBar.mode = ProgressBarMode.MANUAL;
myProgressBar.maximum = 256;
myProgressBar.setSize(180, 16);
myProgressBar.move(205, 240)
addChild(myProgressBar);
var myLabel:Label = new Label();
myLabel.text = "";
myLabel.autoSize = TextFieldAutoSize.LEFT;
myLabel.move(260, 205 + myProgressBar.height);
addChild(myLabel);
this.addEventListener("enterFrame",onEnterFrame);
function onEnterFrame(e:Event):void {
var nProg:int = (Math.ceil((this.loaderInfo.bytesLoaded/this.loaderInfo.bytesTotal)*100));
UpdatePreloader(nProg);
if(this.loaderInfo.bytesLoaded == this.loaderInfo.bytesTotal){
this.removeEventListener(Event.ENTER_FRAME,onEnterFrame);
removeChild(myLabel);
removeChild(myProgressBar);
gotoAndPlay("content1");
}
}
function UpdatePreloader(nProg:int):void {
trace(nProg + '% Loaded');
myLabel.text = ( nProg.toString() + '% Loaded');
myProgressBar.setProgress(nProg, 100);
}
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
Re: Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
PSD/JPG/PNG/etc. är alla BITMAPGRAFIK
Vektorgrafik är något annat, läs gärna på lite. Flash är anpassat för just vektorgrafik. Att slänga in en massa PSD-filer är att be om bekymmer.
Vektorgrafik är något annat, läs gärna på lite. Flash är anpassat för just vektorgrafik. Att slänga in en massa PSD-filer är att be om bekymmer.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Re: Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
Jag menar vanlig, standard HTML 4.01, XHTML 1.0 eller 1.1, med eller utan CSS. Jag ska inte försöka tala om för dig hur du ska göra, men ha i åtanke att flash inte finns för alla plattformar och att det i princip bara funkar problemfritt i Mac OSX och i Windows. Jag (som kör linux) hade lämnat en sida omedelbart om den var enbart gjord i flash.Lyngan wrote:Ja, hela hemsidan är gjord i flash men har gjort flera hemsidor i flash och har inte haft några bekymmer fast dem var lite mindre. Den största hemsidan efter denna tar 1.89mb. Dessutom så förstår jag inte vad du menar med vanliga sidor? typ dreamweaver? därför jag har valt flash är för det är smidigt och ett kraftfullt verktyg när man väl får det att fungera.
hej.
Re: Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
Beror helt på innehåll och målgrupp. Om killen vill göra en bandsida med musik och videoklipp så är FLASH helt OK. Jag har då inte haft några problem med flashpluggar i linux. Sedan om man ogillar det av rena principskäl så är man ganska bakåtsträvande ändå - webbsidor har kommit någonvart sedan bara statisk text och tvådimensionella stillbilder.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Re: Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
Absolut, vill han göra sin sida i flash får han väl göra det. Flash fungerar, men är plågsamt segt. Att köra upp en youtube-film i fullscreen t ex är hemskt.fisk wrote:Beror helt på innehåll och målgrupp. Om killen vill göra en bandsida med musik och videoklipp så är FLASH helt OK. Jag har då inte haft några problem med flashpluggar i linux. Sedan om man ogillar det av rena principskäl så är man ganska bakåtsträvande ändå - webbsidor har kommit någonvart sedan bara statisk text och tvådimensionella stillbilder.
Sen behöver det ju inte vara statisk text och "tvådimensionella" bilder bara för att det inte är flash. Det enda i flash på 64bits är ju bannern t ex.
hej.
Re: Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
OARN: Flash har fått en rejäl facelift iom Flex som IMHO är en pånyttfödelse där flash är vad det egentligen skulle varit från början.
Och 59MB är alldeles för mycket. Det är vektorbilder som behövs, Fisks inlägg bör läsas minst två gånger då det är värd att sättas i guldpärm.
Och 59MB är alldeles för mycket. Det är vektorbilder som behövs, Fisks inlägg bör läsas minst två gånger då det är värd att sättas i guldpärm.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Re: Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
Varför ska flash vara så hårdvarukrävande? Så fort man kommer in på någon sida som har ett par feta flash banners eller inne på youtube så går fläkten på min MBP upp i varv så den låter!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Re: Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
Det är inte hårdvarukrävande om de som har gjort FLASH-filen vet vad de pysslar med. Jämför det med att länka BMP-filer jämfört med optimerade JPG-bilder. Att snurra några vektorobjekt med få polygoner kräver ingen cpu.ADiS wrote:Varför ska flash vara så hårdvarukrävande? Så fort man kommer in på någon sida som har ett par feta flash banners eller inne på youtube så går fläkten på min MBP upp i varv så den låter!
Aotearoa - tino rangatiratanga
Re: Hjälp med FlashCS3 Actionscript3 Hemsida
Jag har nu fått ner sidan med hjälp av att byta ut bilderna mot JPEG's och krympa ner dem i den storleken jag använder i Photoshop.fisk wrote:Det är inte hårdvarukrävande om de som har gjort FLASH-filen vet vad de pysslar med. Jämför det med att länka BMP-filer jämfört med optimerade JPG-bilder. Att snurra några vektorobjekt med få polygoner kräver ingen cpu.ADiS wrote:Varför ska flash vara så hårdvarukrävande? Så fort man kommer in på någon sida som har ett par feta flash banners eller inne på youtube så går fläkten på min MBP upp i varv så den låter!
Sidan tar nu totalt 20mb och går ganska snabbt att ladda. Kör dessutom ett räkneverk (preloader) i början. Tack för allas inlägg. Ska läsa mer om vektorgrafik. Fast då är det illustrator jag får använda?
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500