En fråga om öppnande av portar

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

En fråga om öppnande av portar

Post by Raspberry »

(Rätt forumdel?)

Nu tror jag inte så många är bekanta med just Warcraft III, Garena och Garena Hostbot, men jag frågar ändå :)

Warcraft är då spelet, och Garena klienten som jag spelar genom. Hostboten är som det låter en bot för att hosta games i Garena.
Problemet jag har är att jag själv kan se mina games, men de är inte synliga för någon annan. Jag förstår inte varför.
Har hållit Nortons brandvägg avstängd etc, och jag sitter inte bakom någon router. När jag hostar games helt vanligt så ser folk utan problem, så det är inte där problemet ligger ...

Någon aning, är det portar?

http://www.garenaworld.com/garena-hostb ... t-911.html
http://intl.garena.com/~client/
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: En fråga om öppnande av portar

Post by walliski »

Har spelat en del med Hamachi... Där brukar Windows-brandväggen spöka. Den tillåter Hamachi, men frågar inte ens om spelet. Man måste lägga till det manuellt. Låter som att problemet skulle ligga i just portar eller nåt, men om du har avstängt brandväggen så tycker man inte det skulle vara något problem.
Du sitter inte på något sorts skolnätverk eller något som skulle blockera portar?
Kollat att inte botten i sig har någon inställning för LAN/public? (Dumt om den har, med tanke på att Garena fungerar som ett VPN väl?)
Här var det tomt...
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: En fråga om öppnande av portar

Post by Raspberry »

Ja, ... Hamachi har jag använt till och från, men det har alltid varit struligt. Där är Garena faktiskt bra, eftersom man till 99% ser de andras games. Men just det här med boten .. Windows brandvägg är ju avstängd eftersom Norton är på, så när Norton är av, så borde ju hela min dator vara exposed ... (= allt borde vara tillgängligt). Nu är datorn kopplad direkt till BBB-uttaget, så det ska ju inte vara något sådant heller ...
Enda jag kan tänka mig nu är att Norton faktiskt inte tillåter installationen av boten eftersom den anses osäker. Så får alltså stänga av skydden bara för att installera, ... mycket strul det där. Så den kanske fortsätter blockera sen ändå på något sätt, fast då borde väl inte jag se mitt game heller?

Och ja, Garena är ju mer eller mindre en VPN där vi alla sitter i samma "LAN".
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: En fråga om öppnande av portar

Post by walliski »

Prövat lägga till botten till "Säkra program" om det finns något sådant? Kan vara att Norton blockerar vissa funktioner hos botten (t.ex. internetåtkomst) bara för att den tror det är något farligt...
Här var det tomt...
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: En fråga om öppnande av portar

Post by Raspberry »

Norton är ju fan sjukt.
Förut lät den mig starta botten iaf, sen la jag till den som "user trusted", ... då kommer SONAR och säger att den hittat threat, och 2 sec senare "threat has been removed"! Zzz. Det är ju bra att Norton håller datorn säker, men någon måtta får det ju vara ...
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: En fråga om öppnande av portar

Post by Najze »

Finns det något som krånglar mer än Norton tro? Byt till vad som helst, finns flera gratisalternativ om inte annat.
Post Reply