COMODO eller F-Secure?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

COMODO eller F-Secure?

Post by Raspberry »

Kör Comodo just nu, men har ett års gratis licens för BBB's säkerhetspaket (F-Secure), vilket tycker ni jag ska köra?
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: COMODO eller F-Secure?

Post by walliski »

Kör Comodo själv nu, är helt nöjd med det. Med vissa undantag, ibland ar t.ex. brandväggen krånglat en aning.

Körde F-secure för något år sedan. Min erfarenhet var att det använde mycket resurser av datorn. Segade ner allt grymt mycket. Dessutom hängde sig F-secure sig om man körde det med vissa andra program (t.ex. µTorrent tror jag..)
Här var det tomt...
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: COMODO eller F-Secure?

Post by Najze »

Håller med. Provade F-secure som BBB erbjöd, men tycker Comodo fungerar bättre. Kör sedan Panda Antivirus Cloud, som också är gratis, resurssnålt och funkat bra hittills.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: COMODO eller F-Secure?

Post by Raspberry »

Najze wrote:Håller med. Provade F-secure som BBB erbjöd, men tycker Comodo fungerar bättre. Kör sedan Panda Antivirus Cloud, som också är gratis, resurssnålt och funkat bra hittills.
Varför/för vad använder du Cloud?

När jag installerade COMODO för första gången, för ca en månad sedan, så fungerade det bra tills för ungefär en vecka sedan, tills att det att det började fråga om tillstånd för precis ALLT.
Installerade om, men nu frågade den om access för Chrome -.-

Clues?
Image
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: COMODO eller F-Secure?

Post by walliski »

Allting som far till internet vet jag att Comodo frågar efter. Det är ju egentligen bara vettigt eftersom det trots allt är en brandväg. Men att den skulle fråga om lov att använda tangentbordet har jag aldrig varit med om. Endast en gång, när jag körde en crackad version av NFS MW :-X .

Kollat inställningarna? Se om du kan göra Comodo lite mer genomsläppligt för virus för att öka din komfort? (Eller porrsurfar du så mycket att du behöver stenhårt antivirus ;) ?)
Här var det tomt...
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: COMODO eller F-Secure?

Post by Raspberry »

Haha, alltså ... det jag stör mig på är inte att den frågar om tillstånd för allt, utan det att den gör det för saker jag redan har sagt åt den att alltid acceptera. När jag installerade COMODO senast så sa jag ju att Chrome är säkert, och ska få tillgång till Internet. Ändå så sa COMODO för en timme sedan att Chrome inte är en igenkänd fil, och har blivit sandboxed ...
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: COMODO eller F-Secure?

Post by lord_vasagos »

Comodo är faktiskt nått som kan driva mig till galenskap
Klick på den här datorn tillåter du att den här datorn öppnas JA
tillåter du att c: öppnas JA yay kom in i mp3 mappen utan extra tryck
ja ha det är för att det kom 10 klick till innan min mp3 startat arrrgh
sen frågar den faktiskt om saker jag sagt åt den 10 gånger att den ska komma ihåg
så jag kastade ut den får häldre virus än köra med comodo ;)
Last edited by lord_vasagos on 2010-12-10 17:43:25, edited 1 time in total.
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: COMODO eller F-Secure?

Post by Najze »

Raspberry wrote:
Najze wrote:Håller med. Provade F-secure som BBB erbjöd, men tycker Comodo fungerar bättre. Kör sedan Panda Antivirus Cloud, som också är gratis, resurssnålt och funkat bra hittills.
Varför/för vad använder du Cloud?
Antivirus. Vet att man kan köra gratisversionen med både och, Comodo Internet Security eller vad det heter, men tycker Panda är bättre för att det är resurssnålt och jobbar mer i bakgrunden än vad Comodos antivirus, som kan stå och tugga och tugga för minsta lilla fil som man packar upp eller tankar ner.

Kan hålla med om att det känns lite buggigt ibland med inställningarna för vad man tillät och inte, att det kan komma upp igen. Men har man väl gjort det en gång, så brukar det inte bugga ur så ofta efter det. Har hänt mig ett par gånger på typ 2-3 år sedan jag använt (det har även hänt på deras PRO-version). Då brukar jag dock uppdatera med senaste versionen om det kommit en större uppdatering som kräver ominstallation av allt.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: COMODO eller F-Secure?

Post by Raspberry »

lord_vasagos wrote:Comodo är faktiskt nått som kan driva mig till galenskap
Klick på den här datorn tilåter du att den här datorn öppnas JA
till låter du att c: öppnas JA yay kom in i mp3 mappen utan extra tryck
ja ha det är för att det kom 10 klick till innan min mp3 startat arrrgh
sen frågar den faktiskt om saker jag sagt åt den 10 gånger att den ska komma ihåg
så jag kastade ut den får häldre virus än köra med comodo ;)
Ja ... precis så det är ... -.-
COMODO klagade precis på en fil som hette wow_helper, och isolerade den. Eftersom jag inte visste vad det var för något så lär jag den vara där, men när sen Chrome INTE LADDADE startsidan så kollade jag COMODO, och klart som fan att pathen leder till ngn Chrome-mapp! :@
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: COMODO eller F-Secure?

Post by walliski »

Var på ett LAN igår... Märkte att COMODO frågade om tillåtelse då man ändrat på IP-inställningarna.. Min gissning är att COMODOS regler för brandväggen är beroende på något sätt av den IP som man har eller nåt, och därför kan fråga fler gånger..?
Här var det tomt...
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: COMODO eller F-Secure?

Post by Raspberry »

walliski wrote:Var på ett LAN igår... Märkte att COMODO frågade om tillåtelse då man ändrat på IP-inställningarna.. Min gissning är att COMODOS regler för brandväggen är beroende på något sätt av den IP som man har eller nåt, och därför kan fråga fler gånger..?
Ja, om man avaktiverar nätverksadaptern, och sedan återaktiverar så frågar den också. Störande.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
Post Reply