Virus, eller ny sorts reklamtaktik ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
BatsBalloon
Posts: 30
Joined: 2007-10-03 8:47:21
Location: Solna
Contact:

Virus, eller ny sorts reklamtaktik ?

Post by BatsBalloon »

Virus eller ?

Hej 8) På dom flesta sidor jag loggar in på, finns många korta ord(lyser) som länkar till reklam för "Easy Formula 4 cach" Till och med på denna sida. Är något virus mån tro ? jag har varit i kontakt med min bredbandsleverantör,(bredbandsbolaget) som rådde mig att byta webbläsare.Har testat Firefox, Google Chrome. Jag har kört mitt säkerhetsprogram i sökande efter virus, men inget hjälper. Jag har windows7 64 b. Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning ::)
BatsBalloon
Hej :)
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Virus, eller ny sorts reklamtaktik ?

Post by mkk »

Kan vara något reklam-script som även påverkar sidor som inte använder skriptet självt. Prova att tömma cachen för webbläsaren och sedan titta in på någon "ren" sida, som detta forum. Skulle inte heller det hjälpa så kanske något program du kör "tar betalt" genom att nästla in reklam på webbsidor, det är fullt möjligt utan att det behöver klassas som virus.

Kör du någon gratis-variant av antivirus så kan det vara värt att installera en prövo-version av Norton Antivirus eller något annat högklassigt virusskydd, de brukar vara gratis i ungefär en månad. (http://www.av-comparatives.org/) Jag har till min egen förvåning kört Norton Antivirus ett tag och gillar det i stort sett. Att det sedan kan vara en aning rabiat kanske är en fördel i fall som dessa. :)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
BatsBalloon
Posts: 30
Joined: 2007-10-03 8:47:21
Location: Solna
Contact:

Re: Virus, eller ny sorts reklamtaktik ?

Post by BatsBalloon »

Hej mkk :) Tack för svar och tips, ska kolla upp å pröva.

8)
BatsBalloon
Hej :)
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Virus, eller ny sorts reklamtaktik ?

Post by Hunter »

Jag använder Ghostery som blockerar mycket skit och gör dig så osynlig på nätet som möjligt. Finns till flera olika webbläsare http://www.ghostery.com/
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
BatsBalloon
Posts: 30
Joined: 2007-10-03 8:47:21
Location: Solna
Contact:

Re: Virus, eller ny sorts reklamtaktik ?

Post by BatsBalloon »

Hej Hunter, tack för svar, jag tog bort en del tools från datorn, och det funkade i dom webbläsare jag testat, har inte stött på problemet igen. Ska besöka ghostery, du skriver om. Bra att veta ifall virus-reklamen, kommer tillbaka.

MVH
BatsBalloon 8)
Hej :)
User avatar
BatsBalloon
Posts: 30
Joined: 2007-10-03 8:47:21
Location: Solna
Contact:

Re: Virus, eller ny sorts reklamtaktik ?

Post by BatsBalloon »

Problemet återkommer. Tror jag hittat något, det kan bero på, men ej säker. I inställningar "Hantera popp-uppfönster" Återkommer en webbadress, jag inte får bort, eller kan blockera, ( crossrider.com) med några små förtecken ,stjärna och punkt. Tacksam för hjälp.

MVH
BatsBalloon 8)
Hej :)
Post Reply