Spöken

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Or1oN
Posts: 313
Joined: 2002-03-07 23:30:50
Contact:

Post by Or1oN »

Men jag har hört historier om det, man ska inte såva själv i ett hus, man ska ha med sig "något" det kan vara vad som hälst ett djur..

ett par av mina polare upplevde samma sak, det är något som pressar men vad ? 8)
Intel P!!!! 2.4 c
Abit Ic7-max3
POV GeForce4 Ti4200 128Mb DDR 3.3ns
Corsair XMS4000 DDR-DIMM 256MB PC4000*2
Western Digital Caviar XL 80.0Gb 7200rpm
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

När upplevde du och din kompisar detta? Jag sov inte själv i huset när det här hände...Men det är some Scary shit!

www.paranormal.se <-- är en ganska så bra sida för såna här övernaturliga fenomen
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Kan bara instämma med mycket som har skrivits. Hjärnans sökande efter information ibland ofullständig data kan få en att ana saker i ögonvrån. Vet inte riktigt om det är bra eller dåligt att då vara närsynt med glasögon så att periferin blir ännu suddigare. ;)

Drömmar tror jag blir som de blir eftersom att hjärnan då har ännu mindre konkret att ta på. Upplevelser av övergångar mellan halvvaket och drömmande tillstånd har jag också upplevt många gånger. Extra läskigt när man vet med sig att man ibland har rejäla mardrömmar. Framför allt hade jag det när jag var mindre och lärde mig tidigt att ta till vissa knep/verktyg för att "få makten" i drömmarna. Läste någon psykoanalytisk bok som jämförde det med Davids stenslunga. Ungefär liksom med mörkerrädsla så är det någon slags koncentration som krävs för att kunna hantera situationen. Samma slags koncentration som man ibland lyckas flyga/sväva med i drömmarna och det är ju rätt kul. Men faserna mellan sömn och vakenhet är svårare att hantera på samma sätt eftersom verktygen inte fungerar på samma sätt när man är halvvaken. Kan man så är det nog lämpligast att försöka vakna ordentligt och gå upp för att klara hjärnan.

En kort upplevelse som jag ofta känne är när man håller på och slumrar till på rygg kan känna hur man faller någon decimeter och vaknar till med ett ryck. Kanske något som har med det där om ryggraden att göra. Det händer mig dock bara när jag är riktigt trött när jag lägger mig, så någon slags överbelastning av nervsystemet kan kanske också spela in.

Klassiska spöken tror jag inte på men om någon gör det så är de verkliga för denne som jag ser det. Jag är ändå öppen för intryck på samma sätt som jag ser på gudar och andra väsen/mystiska energier. Visar de sig så kan jag tro på deras existens. Jag är övertygad om att vetenskapen inte hittat alla energinivåer ännu och rent teoretiskt kanske någon sådan vara av betydelse för våra sinnen.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Or1oN
Posts: 313
Joined: 2002-03-07 23:30:50
Contact:

Post by Or1oN »

Nja jag har själv inte sätt spöken, men jag har dock hört massa ljud.


då kändes det som om någon kom in i rummet och klart att man blir rädd, jag sommna då händer det saker, min hand typp rör sig ?
jag vet inte hur detta kan sägas men kanske är det fler som upptäcker sådana saker.

typp man sover, handen typp flippar ur och åker ner typp 8)
Intel P!!!! 2.4 c
Abit Ic7-max3
POV GeForce4 Ti4200 128Mb DDR 3.3ns
Corsair XMS4000 DDR-DIMM 256MB PC4000*2
Western Digital Caviar XL 80.0Gb 7200rpm
User avatar
Stoneman
Posts: 1072
Joined: 2002-03-08 11:16:52
Location: Sollentuna (Stockholm)
Contact:

Post by Stoneman »

Twister wrote:
Or1oN wrote:Vet inte vad jag ska tro på.

Har varit med en eklig sak, och det är när jag skulle sova.
Jag kände att något pressa mig nerot mot sängen, "kunde inte sova helt enkelt" men sett har jag icke :)
Detta är helt sanslöst!!!
Jag tänkte precis skriva ett inlägg om det som hände mig inatt!!

Jag vaknade av ett otroligt högt tjut (som tinitus fast mycket mycket värre) i mina öron! Av en ren reflex så ville jag sätta mig upp i sängen för att försöka få bort ljudet, men när jag skulle röra mig så insåg jag att jag inte kunde röra mig, jag var helt förlamad! Det kändes som att något tryckte mot min axel och mitt lår, tryckte mig neråt mot sängen altså...Jag fick lite småt panik! Försökte röra lillfingret men inte heller det gick! Det kändes tungt lixom på nåt sätt och vägrade röra sig, på samma sätt kändes hela kroppen...Jag låg med huvudet vänt mot väggen så det enda jag såg var väggen, blev ännu mer panikslagen och började fundera på vad detta var! Så jag satsade allt på att röra min ena arm och tillslut så släpte det är jag kunde röra mig igen och det outhärdliga tjutet försvann!

Mina teorier på vad detta kan varit:
1. Jag har hört historier om ailens som förlamar människor för att de ska bli bort förda, det var den enda tanken som flög genom mitt huvud när jag låg där, att det var massa ailens som skulle röva bort mig som var bakom mig...Men eftersom jag har ett så starkt psyke så klarade jag mig ;D

2. Kroppen ska tydlgen stänga av allt nedanför ryggraden när man sover så att man inte ska gå i sömnen m.m. Det kanske blev nåt fel i uppvaknandet och detta inte "stängdes av" helt rätt...
Det är nummer två som stämmer. Alla muskler "stängs av" när man sover (förutom när man vänder på sig) för annars så skulle kroppen leva ut drömmarna rent fysiskt. Tänkt dig själv om du drömmer att du är ute och springer och musklerna inte skulle vara "avstängda". Det skulle se rätt kul ut när du ligger där och sprattlar.
Intel P4 2.4B GHz 533 MHz buss | ASUS P4T533-C | 512Mb Kingston PC1066 RDRAM | 3 st 80 Gb, 1 st 60 Gb, 1 st 30 Gb, 1 st 180 Gb | Promise Ultra100TX2 | CL GeForce 4 Ti4600 | LG 52x CD-ROM | Plextor 16/10/40 | XP Pro | Chieftec FullTower | Antec 550 Watt |
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Matte wrote:
det är svårt att bevisa att dom finns också.
Jo det sägs ju att flera stycken har sett ett spöke här i Säffle.
Tror kanske lite på det ;)
Buu :P
Har jag aldrig hört talas om faktiskt... lite tror jag på att det finns andar, men ändå...
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
jalla
Posts: 193
Joined: 2002-03-14 9:44:37
Location: Sundsvall

AAARGH!

Post by jalla »

Jag har också sett ett spöke det var avskyvärt och det vill aldrig försvinna ur mitt minne detta =>..................................
.
.
.
.
.
.
.
.
||
\/
.
.
.
.
.
.
ImageImage
;D ;D ;) ;D
Last edited by jalla on 2002-08-11 9:04:02, edited 1 time in total.
Johan Isaksson aka -(Jalla)-
"Jag tror att det finns en världsmarknad för kanske fem datorer."
Thomas Watson, IBMs styrelseordförande, 1943
(Intel Core2Quad 6600, 4GB DDRAM, ATI HD 2900XT 512MB, HD: 1TB)
User avatar
Gorf
Posts: 374
Joined: 2002-06-25 16:09:13

Post by Gorf »

aiwass wrote:Gorf: energiformer vi inte kan styra? Exakt hur insatt i modern fysik är du, vad jag svarar på det där beror väl lite på om du har glömt högstadiefysiken, eller om du är professor i kvantmekanik borta på KTH..
Tja, Du menar att vi inte klarar att styra ljuset, värme och elektricitet, för att nämna några energiformer.
Du behöver inte vara professor i kvantmekanik för att veta vad en laser är och hur den styr fotoner.
Med hjälp av t.ex. ett kylskåp kan du konstanthålla temperatur till en viss grad.
Med en burk med två ledande metallplattor och en aktiv syra kan du t.ex. lagra elektrisk energi.
Eller tänkte du på något annat när jag skrev orden energiform/styra?
Låt höra vad professorn i kvantmerkanik från KTH har för svar... ;)
User avatar
Vega
Posts: 37
Joined: 2002-03-18 22:29:13
Location: Landskrona
Contact:

Post by Vega »

Inte orkat läsa allt men såg på TV om "ghostbuster" som undersökte platser osv där folk sett spöken. Där har det funnits kraftfält eller nåt som påverkar hjärnan så man får för sig konstiga saker...

Jag tror på övernaturliga krafter, att det finns saker, kanske inte just vita "laban-spöken" men saker som inte vetenskapen kan förklara.
[ vega@clantfc.nu ][ #27522937 ][ Datorspecs ][ 3Dmark ][ PCmark ]
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

jag har läst en ganska intressant bok, den heter världens största mysterier... där stog det om bla spöken...
User avatar
gr0g
Posts: 1027
Joined: 2002-07-11 22:30:53
Location: Kuben

Post by gr0g »

Detta är helt sanslöst!!!
Jag tänkte precis skriva ett inlägg om det som hände mig inatt!!

Jag vaknade av ett otroligt högt tjut (som tinitus fast mycket mycket värre) i mina öron! Av en ren reflex så ville jag sätta mig upp i sängen för att försöka få bort ljudet, men när jag skulle röra mig så insåg jag att jag inte kunde röra mig, jag var helt förlamad! Det kändes som att något tryckte mot min axel och mitt lår, tryckte mig neråt mot sängen altså...Jag fick lite småt panik! Försökte röra lillfingret men inte heller det gick! Det kändes tungt lixom på nåt sätt och vägrade röra sig, på samma sätt kändes hela kroppen...Jag låg med huvudet vänt mot väggen så det enda jag såg var väggen, blev ännu mer panikslagen och började fundera på vad detta var! Så jag satsade allt på att röra min ena arm och tillslut så släpte det är jag kunde röra mig igen och det outhärdliga tjutet försvann!
Samma sak hände mig, men det visade sig att jag drömde, men försökte röra på mig irl.
User avatar
erica
Posts: 474
Joined: 2002-03-08 14:44:33
Location: Lerum
Contact:

Re: AAARGH!

Post by erica »

jalla wrote:Image
Jag ÄLSKAR Spöket Laban!!!
Det påminner mig om.. hum.. fredrik ?
Jag skulle ju få den av dig.. :)
weeei
apapap
Posts: 510
Joined: 2002-03-08 16:42:11

Post by apapap »

Twister wrote:
Or1oN wrote:Vet inte vad jag ska tro på.

Har varit med en eklig sak, och det är när jag skulle sova.
Jag kände att något pressa mig nerot mot sängen, "kunde inte sova helt enkelt" men sett har jag icke :)
Detta är helt sanslöst!!!
Jag tänkte precis skriva ett inlägg om det som hände mig inatt!!

Jag vaknade av ett otroligt högt tjut (som tinitus fast mycket mycket värre) i mina öron! Av en ren reflex så ville jag sätta mig upp i sängen för att försöka få bort ljudet, men när jag skulle röra mig så insåg jag att jag inte kunde röra mig, jag var helt förlamad! Det kändes som att något tryckte mot min axel och mitt lår, tryckte mig neråt mot sängen altså...Jag fick lite småt panik! Försökte röra lillfingret men inte heller det gick! Det kändes tungt lixom på nåt sätt och vägrade röra sig, på samma sätt kändes hela kroppen...Jag låg med huvudet vänt mot väggen så det enda jag såg var väggen, blev ännu mer panikslagen och började fundera på vad detta var! Så jag satsade allt på att röra min ena arm och tillslut så släpte det är jag kunde röra mig igen och det outhärdliga tjutet försvann!

Mina teorier på vad detta kan varit:
1. Jag har hört historier om ailens som förlamar människor för att de ska bli bort förda, det var den enda tanken som flög genom mitt huvud när jag låg där, att det var massa ailens som skulle röva bort mig som var bakom mig...Men eftersom jag har ett så starkt psyke så klarade jag mig ;D

2. Kroppen ska tydlgen stänga av allt nedanför ryggraden när man sover så att man inte ska gå i sömnen m.m. Det kanske blev nåt fel i uppvaknandet och detta inte "stängdes av" helt rätt...
Jag har varit med om nått liknande jag var helt vaken och låg i sängen. Help plötsligt börjar jag höra ett svagt trummande ljud. det blev snabbare och mkt högre så jag reste mej upp och då slutade det igen men så fort jag lade huvudet på kudden så började det igen. Nu började oxå sängen snurra. Den spann uta helvete och det där satans trummadet var olidligt. Jag trodde nästa att jag höll på att bli knäpp. jag menar jag var ju helt vaken. Jag reste mej upp flera ggr. jag t.o.m stälde mej upp och gick omkring lite men så fort jag lade mej så började det igen. Iaf så slutade det efter ca 3 min.
Jallabert wrote: när jag tror att jag såg ett spöke (men det kan ha varit nåt annat) så inbillade jag mig eller drömde jag inte.. jag vaknade vid ca 3:30 och såg nån ca 2 meter stor varelse i mitt rum som gick mot mig...
I mörkret så ser man ju inte särskit mkt. man får lätt "synvillor" som man tyckte var skit verkliga. Jag har sett en massa skit t.e.x en katt som låg utsträkt över min säng. Då tänkte jag 'va fan , hur kom katten in hit?' och när jag gick fram så försvann den.
.
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

Hmm jag är rätt mörkrädd men, lol - nej, inte tror jag på spöken.

.. och det här med gamla spöken som hemsöker gamla slott kan ju vara mysigt att berätta inför sällskap framför lägereldar, men på ett seriöst plan är det inte lika gångbart.

Tillskillnad från John Lennon tror jag inte på något bara för att det inte finns bevis emot dess existens, jag menar brist på bevis emot existens ska inte tolkas som bevis för existens.

Jag måste medge att jag skulle vilja leva i en värld där det existerade klara paralleller mellan gott och ont, att det fanns drakar, alver, magiska ting, Gudar och enorma krafter som man ännu inte hittat - men det förblir min dröm... då jag inte kan offra mitt förnuft på vidskeplighetens altar.

"If we long to believe that the stars rise and set for us, that we are the reason there is a Universe, does science do us a disservice in deflating our conceits?"
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

chrono wrote:Hmm jag är rätt mörkrädd men, lol - nej, inte tror jag på spöken.

.. och det här med gamla spöken som hemsöker gamla slott kan ju vara mysigt att berätta inför sällskap framför lägereldar, men på ett seriöst plan är det inte lika gångbart.

Tillskillnad från John Lennon tror jag inte på något bara för att det inte finns bevis emot dess existens, jag menar brist på bevis emot existens ska inte tolkas som bevis för existens.

Jag måste medge att jag skulle vilja leva i en värld där det existerade klara paralleller mellan gott och ont, att det fanns drakar, alver, magiska ting, Gudar och enorma krafter som man ännu inte hittat - men det förblir min dröm... då jag inte kan offra mitt förnuft på vidskeplighetens altar.

"If we long to believe that the stars rise and set for us, that we are the reason there is a Universe, does science do us a disservice in deflating our conceits?"
Men du kan väl ändå inte säga att du tror att det är helt omöjligt att det finns något.. vetenskapligt oförklarbart - okej, hittills oförklarbart - som ger upphov till åtminstone en del av alla rapporteringar som skett av mystiska händelser osv.. ?

Jag menar, även om du inte är någon Lennon, måste du väl ändå hysa en droppe tvivel ? Genom att ifrågasätta, genom tvivel - kommer vi hela tiden närmare sanningen..
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Så långt vill åtminstone inte jag gå genom att förlita mig på vad vetenskapen säger idag.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

fred wrote:Så långt vill åtminstone inte jag gå genom att förlita mig på vad vetenskapen säger idag.
Det glädjer mig att du ifrågasätter Freddie. Svaret är givetvis 'nej, jag kan inte vara säker' - även ifall jag tar vissa saker för givet tillskillnad från käre David Hume som ansåg att man inte kunde vara säker på något.

Vore jag så blind skulle vetenskapen för mig vara den strikta definitionen av religion, och det vill vi ju inte - för att vara öppen, tolerant och förestående är väl det bästa vi kan vara ?

Det jag skrev ovan var att jag "inte trodde på spöken", märk väl att jag använde verbet "tro" inte "veta" ;-)

Jag tror inte att det finns spöken, men jag vet inte att det inte finns.

Universum påstås vara så stort, att det egentligen kan hysa vad som helst... ja exakt vad som helst. Om jag säger att det sitter en utklädd elefant balanserande på en ärta på andra sidan universum skulle ni inte kunna motbevisa mig. Det kanske rent av finns en elefant där nu, enbart för att jag sa det.

Som ni märker har inlägget övergått i flum, så vi sätter stopp.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Precis vad jag väntade mig höra, och jag håller med dig.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

fred wrote:Precis vad jag väntade mig höra, och jag håller med dig.
Då så.. varför tvingade du mig skriva alltihopa... din.. ;D
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

mkk wrote:En kort upplevelse som jag ofta känne är när man håller på och slumrar till på rygg kan känna hur man faller någon decimeter och vaknar till med ett ryck. Kanske något som har med det där om ryggraden att göra. Det händer mig dock bara när jag är riktigt trött när jag lägger mig, så någon slags överbelastning av nervsystemet kan kanske också spela in.
Det händer mig också ganska ofta, men alltid händer det i samband med en dröm där jag snavar eller ramlar. Okej, det här hade väl inget med spöken att göra.. men jag kände igen känslan iaf :)

fred wrote:Så långt vill åtminstone inte jag gå genom att förlita mig på vad vetenskapen säger idag.
Det låter på dig som om vetenskapen har sagt att det inte finns spöken...? Jag kan nog säga rakt ut att det inte finns en endaste elefant som kan flyga.. för vetenskapen (har jag för mig) har sagt att en flygande varelse inte kan väga mer än 20 kg. Men helt säker kan jag ju såklart inte vara.. :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

tkh wrote:Jag kan nog säga rakt ut att det inte finns en endaste elefant som kan flyga.. för vetenskapen (har jag för mig) har sagt att en flygande varelse inte kan väga mer än 20 kg. Men helt säker kan jag ju såklart inte vara.. :)
Jo men tkh, vi måste skilja på lite saker först ;-)

För bara något år sedan visste forskare inte varför humlor kunde flyga, de trodde att den egentligen inte kunde det - men bevisligen kan den det. På senare år har man emellertid kommit på hemligheten med humlans flygbarhet.

Bara för att krossa din illusion om att ingen flygande varelse över 20 kg kan flyga så vill jag ta dig med på en resa till jura-tiden, då de gigantiska skräcködlorna levde. Pteradon (ja jag kan inte stava dinosaurs-latinus-namnus) var en enorm _flygande_ dinosaurie som vägde betydligt mer än 20 kg.

Dessutom väger väl en albatross mer än 20 kg ?
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Vetenskapen har väl inte sagt att spöken omöjligt kan finnas.. men jag antar att de flesta forskare lutar mycket mer åt det hållet än vad jag gör ;)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

fred wrote:Vetenskapen har väl inte sagt att spöken omöjligt kan finnas.. men jag antar att de flesta forskare lutar mycket mer åt det hållet än vad jag gör ;)
Men spöken är "lite" åt det vidskepliga hållet, ungefär som människor förr i tiden var rädda för bergstroll och liknande..

Om du frågade en forksare om han tror att det finns bergstroll då skrattar han nog lite åt dig - en liknande reaktion skulle du nog få om du frågade det om spöken... han skulle nog säga att du sett för mycket på ghostbusters.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Vem vet, bergstroll kanske existerar :D

Nej jag förstår vad du menar.. men det var väl typ det jag sa själv? :)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

fred wrote:Vem vet, bergstroll kanske existerar :D

Nej jag förstår vad du menar.. men det var väl typ det jag sa själv? :)
8)

Nej men ärligt, jag tror inte ens en vetenskapsman/forskare (f.ö. finns det femtio miljarder olika sorters forskare, så fort man forskar på universitet för en doktorstitel är man per definition 'forskare', - helt utan laboratorierna och experimentsråttor osv ;) ) .. skulle uttala sig officiellt ang. spöken. Möjligtvis om man pressade dem, då skulle de säga.. "det finns varken bevis för eller emot".

Nu blev jag långrandig :-[
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
Post Reply