Framtidens politik

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Aurelius
Posts: 61
Joined: 2002-07-14 19:39:38
Location: Tellus
Contact:

Framtidens politik

Post by Aurelius »

Efter att ha läst några trådar om politik här och kommit fram till att en stor majoritet tycker att det är rätt ruttet i dagens sverige, europa, världen.
Ska vi inte spekulera om vad vi skulle vilja se istället?

Ett tag nu har jag lekt med tanken på att väva samman allt i ett slags EU/FN (beroende på vilken skala man vill ha), alltså att flytta makten uppåt så att säga men samtidigt flytta mer makt nedåt.
Flytta militära och stora frågor uppåt (miljö typ) och flytta mer praktiska saker som sjukvård, skola och lantbruk ned till de individuella städerna och kommunerna.
Vote for me. I'm running for God.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag vet att jag tycker att makten borde omfördelas, och är nog inne på något i stil med det du säger. Men att diskutera framtida politik som en avskilt begrepp från övrig politik vore ganska oklokt, vi måste ju dra nytta av vad vi lärt oss sedan tidigare, lära oss av historien. Vi måste utgå ifrån vad vi kan göra idag för att få allt att bli bättre helt enkelt, men samtidigt är det ju självklart så att man måste ha mål att sträva emot..
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Framtidens politik skulle kräva framtidens människor. Tyvärr är jag rädd att vi har det bästa systemet vi kan ha. Småsaker som skattesatser och sådant kan alltid tweakas, men vi kan nog inte klara oss med annat än representativ demokrati.

"Historien visar att det allra bästa styrelseskicket är en upplyst despot, tyvärr visar historien oss också att det är sorgligt ont om upplysta despoter."
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Aurelius
Posts: 61
Joined: 2002-07-14 19:39:38
Location: Tellus
Contact:

Post by Aurelius »

Mmm. Det rent mest effektiva skulle vara en diktator som ville folket väl. Phat chance liksom...

Men det är så roligt att spekulera ju, tycker jag i alla fall.
Vote for me. I'm running for God.
User avatar
helmer
Posts: 7
Joined: 2002-06-29 1:30:35
Location: Sundsvall
Contact:

Post by helmer »

Förnuft, frihet och kapitalism.
-.-;
User avatar
Aurelius
Posts: 61
Joined: 2002-07-14 19:39:38
Location: Tellus
Contact:

Post by Aurelius »

Du känner inte för att vidareutveckla? Ganska breda begrepp det där..
Vote for me. I'm running for God.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Som jag ser det så är USA:s "kapitalism" inte direkt så utopisk...

Jag är åt högerhållet, men vill verkligen inte kalla mig kapitalist...

Visst, jag äger gärna mycket pengar, men man måste ju inse att pengar inte är allt...om det än kanske ger många möjligheter som man ser nu endast p.g.a. ekonomiska begränsningar...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Att bara äga pengar gör dig inte till kapitalist, kapitalism är när du äger produktionsmedlen. (allt enligt Karl Marx)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Big_Bird wrote:Att bara äga pengar gör dig inte till kapitalist, kapitalism är när du äger produktionsmedlen. (allt enligt Karl Marx)
Min tolkning av kapitalism är typ "mer pengar, mer pengar så blir jag glad...jag iallafal...skit i dom andra."
Det tycker jag är lite idiotiskt iallafall...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är en Mammonit, (om man nu kan säga så) dyrkan av pengar.
Men iofs så håller jag med dig i din definition av kapitalist, sett ur dagens perspektiv. Marx var en klok karl, men han levde på 1800-talet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Aurelius
Posts: 61
Joined: 2002-07-14 19:39:38
Location: Tellus
Contact:

Post by Aurelius »

Ja. USA är lite ultra-kapitalistiskt idag. Lite bättre är det i Europa (om vi inte amerikaniseras för mycket..)
Vote for me. I'm running for God.
bman
Posts: 582
Joined: 2002-04-03 15:42:31

Post by bman »

helmer wrote:Förnuft, frihet och kapitalism.
Förnuft JA, Frihet till en viss gräns, Kapitalism JA och dom som inte tycker om det kan inte mycket göra...för den är så utbredd.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

bman wrote:
helmer wrote:Förnuft, frihet och kapitalism.
Förnuft JA, Frihet till en viss gräns, Kapitalism JA och dom som inte tycker om det kan inte mycket göra...för den är så utbredd.
Så man ska låta bli att göra något åt saker som mänskligheten inte mår bra av för att det är någonting som redan är etablerat såpass? Tycker inte jag.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
bman
Posts: 582
Joined: 2002-04-03 15:42:31

Post by bman »

fred wrote:
bman wrote:
helmer wrote:Förnuft, frihet och kapitalism.
Förnuft JA, Frihet till en viss gräns, Kapitalism JA och dom som inte tycker om det kan inte mycket göra...för den är så utbredd.
Så man ska låta bli att göra något åt saker som mänskligheten inte mår bra av för att det är någonting som redan är etablerat såpass? Tycker inte jag.
Gör nåt då men jag tror inte du kommer att lyckas.
Pengar är makt..jag tycker inte det ska vara så men det är så.
Men dom flesta människor lever på kapitalisternas framgångar..jobb och sånt.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Jag tycker det är värt att göra något åt.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Smittkoppor fanns också överallt, men det viade sig fullt möjligt att åtgärda...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Aurelius wrote:Ja. USA är lite ultra-kapitalistiskt idag. Lite bättre är det i Europa (om vi inte amerikaniseras för mycket..)
Vet inte det, jag.. Faktum är att i USA regleras näringslivet ofta hårdare än t.ex i Sverige. Våran konkurrenslagstiftning tillämpas t.ex sällan eller aldrig, medan man i USA åtminstone försöker och har lyckats i en hel del fall. Även USA har statligt ägda verksamheter, precis som i Sverige. Skall man kalla nåt "ultra-kapitalistiskt" så bör det isåfall helt utesluta statligt ägande samt statlig inblandning i affärsvärlden.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
poazz
Posts: 85
Joined: 2002-08-20 22:35:31

Post by poazz »

För att alla ska vara nöjda krävs att alla är exakt samma eller/och att alla är en. ?!?
User avatar
Arvidos
Posts: 375
Joined: 2002-08-06 21:14:12
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arvidos »

Jag skulle vilja se ett samhälle där människorna har plats för att utvecklas, och man vet det. Både utvecklas som röstare och som människa, alltså leva mer harmoniskt. Harmoniskt är ett flummigt ord, men i min vision så måste vi acceptera flummigheten så att säga. Vad då harmoniskt betyder är att man tänker "utan hinder", som fördomar, okunskap (Ja OKEJ, man kanske inte kan veta allt, men vafan.. :) ) och brist på självdistans. ("Jag, fel? Det går ju inte!")

Vi skulle förstå samhället bättre, alltså. Så att vi skapar det "perfekta" samhället tillsammans, hela tiden, istället för att följa en tiostegsplan i en bok. Harmoniska människor begår heller inte brott. (Att vara harmonisk innebär ju att du kan ta hand om dig själv och dina behov utan att skada andra.)

Ett samhälle där människorna är klokare och snällare alltså. Det låter väl som en utopi, en saga, så jag kör lite.. erm.. politiskt tal här..

Om DU kände att du levde tryggt.. att du kunde påverka i politiken.. att det var roligt att lära sig.. att staten bryr sig om dig.. och att dina åsikter och tankar är värdefulla.. Skulle inte DU vilja utveckla dig då?
Och allt det här kan ju faktiskt göras, right? Skolan KAN göras intressant.. Demokratin kan väl komma närmare oss.. Och myndigheter kan ge en känsla av respekt för individen.. Jag tror det går lite i en cirkel? Harmoniskt folk ger bättre styrelseskick, ger harmoniskt folk.. (Lite som fred pekade ut, "alla kan göra något")

Om man åstakom en sådan attityd så skulle vi kunna bygga ett bättre samhälle. Men om alla redan är lyckliga.. Spelar det någon roll vilket samhälle man lever i då?


Oj, det blev riktigt långt, jag låter säkert som någon fanatiker.. Hoppas inte, jag är inte svuren min ideologi eller nåt.. Jag kommer säkert utveckla den under åren.. Jag reserverar mig för att detta är omöjligt, missuppfattat, fel, eller fånigt, eller att jag är dum i huvudet. :)
"And Ark dreamt his last dream...

It was a dream of becoming a bird
and seeing the world grow older."
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

aiwass wrote:Smittkoppor fanns också överallt, men det viade sig fullt möjligt att åtgärda...
Skönt att en pessimist och en optimist kan komma överens så lätt ;)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Nu återstår bara att få kapitalisterna att betala för vaccinationskampanjen...

Jaja, vill man ha en inblick i hur jag tycker att saker och ting borde vara så finns ett par rader skrivna på min hemsida. Orkar inte översätta/skriva om hela klabbet.

[EDIT] Nytt tangentbord, verkar kräva lite hårdare nerslag. Så om var tionde bokstav saknas i min inlägg så vet ni varför...
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
Post Reply