Mini LAN - Elhjälp!

LAN, Demoparty och allt som rör området.
Post Reply
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Mini LAN - Elhjälp!

Post by lither »

Om man nu skulle vilja ha ett eget LAN i en lokal som man inte spenderar sina bästa dar i och vill veta vad säkringarna sitter på, hur får man lättast reda på det?

Läste guiden på nordichardware (även fast den inte var mycket för "nybörjare"). Förstog nog det mesta (tror jag) men om jag försöker förklara så mycket som möjligt så kanske ni elexperter kan hjälpa mej hhur vi lättast ska gå till väga:

Plats: Scoutlokal i Bergum
Pers: 16 st + våra datorer

Vi räknar med att alla utnyttjar 2-4 uttag.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noterade snabbt att man skulle jämnbelasta allt. Alltså; om alla har var sin förgrenardosa som har 3 uttag....ja...hur gör vi sen...?! Det va nog det jag ville komma till. Hjälp med el inom mini lan helt enkelt :D
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

13 datorer på 16A
8 datorer på 10A

Om det finns något 3fas-utag så rekommenderar jag att fixa en förgrenare till 3st 10/16A-faser.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Se till att ni vet vilka säkringar som går till vilka uttag, detta löser man lättast genom att skaffa en eller flera lampor och koppla in dom i uttagen medan nån annan står och rycker säkringar.... när ni ändå är igång kan ni ju kolla vilka säkringar det sitter där.

Detta kan ju undvikas om man har ett riktigt elchema på väggen bredvid elcentralen
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
miffo
Posts: 499
Joined: 2002-05-26 22:12:17
Contact:

Post by miffo »

2300w på varje uttag kan ni ta så 16pers är nog inga problem vettu
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Går det att räkna ut hur mkt en dator drar i genomsnitt? Hur många datorer kan man räkna på varje el uttag?
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

Najze wrote:Går det att räkna ut hur mkt en dator drar i genomsnitt? Hur många datorer kan man räkna på varje el uttag?
går att räkna ut men det får nån annan ta o säga så det inte blir fel ;)

och ang. hur många så sa ju Fluffy det:

"
13 datorer på 16A
8 datorer på 10A

Om det finns något 3fas-utag så rekommenderar jag att fixa en förgrenare till 3st 10/16A-faser.
"
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Man brukar räkna att varje dator drar 1,25A/275W (275W är baserat på 220v, men vi har la 230 i väggarna. Eller?)

Iaf... Men om folk endast har en burk utan högtalar eller extra saker som drar mycket så kan man pressa ner så en burk drar en bit under 1A. Har själv kört över 16 datorer på 16A t.ex.
User avatar
redalert72
Posts: 45
Joined: 2002-04-04 12:26:49
Location: Götet
Contact:

Post by redalert72 »

kolla så att dina "2utag" inte ligger på samma strömkälla..
http://www.clanexa.tk
CS-servers, Stats, Forums, downloads, webradio
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

redalert72 wrote:kolla så att dina "2utag" inte ligger på samma strömkälla..
Menar du inte samma fas? :)

Som nog de flesta vet så ska man försöka belasta alla faserna lika.
User avatar
redalert72
Posts: 45
Joined: 2002-04-04 12:26:49
Location: Götet
Contact:

Post by redalert72 »

Fluffy wrote:
redalert72 wrote:kolla så att dina "2utag" inte ligger på samma strömkälla..
Menar du inte samma fas? :)

Som nog de flesta vet så ska man försöka belasta alla faserna lika.
hittade inte rätt ord=)

samma säkring låter ju mysko..
http://www.clanexa.tk
CS-servers, Stats, Forums, downloads, webradio
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

redalert72 wrote:
Fluffy wrote:
redalert72 wrote:kolla så att dina "2utag" inte ligger på samma strömkälla..
Menar du inte samma fas? :)

Som nog de flesta vet så ska man försöka belasta alla faserna lika.
hittade inte rätt ord=)

samma säkring låter ju mysko..
Två säkringar kan vara ifrån samma fas. :)

Iofs... Om man har ett LAN på upp till 10 datoer går det lungt att alla kopplar sig på t.ex ett utag. Har haft LAN hemma (Tidugare hem) där vi kopplade 6 datorer på ett 10A-utag. Absolut inga problem med strömmen hemma. (Tänkte på felbelastning)
smokie_2001
Posts: 50
Joined: 2002-03-08 0:43:27
Contact:

sned belastning

Post by smokie_2001 »

problemet med snedbelastning dåman delar upp en 3 fas kabel i tre är astt all den snebelastade strömmen måste gå tillbaka i nollan vilket gör att dety kan bli väldigt mycket ström och då kan nollan brinna av för om man använder 16 amp på en fas så kommer det att gå tillbaka 32 i nollan som då trolgtvis brinner av om man använder sdig av en 16 amperes kabel. det är dock större risk desto större kabel man aänvänder eftersom att nollan är unbgefär lika grov som de andra faserna.
Cpu1 XP 2200+ 512 mb ddr 30 gig disk 22" Trinitron ,17" tft
Cpu2 Ibm Z-Pro Dual xeon 550Mhz 512 kb 512 mb ECC 460 gig disk
Bärbar Dell Latitude PIII 700 Mhz 25m mb ram 20 gig disk 1570 gram.....
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Datorer drar vanligtvis under 1A.. Vi sitter ofta i mitt rum och lanar.. typ 11 personer och en 15 burkar och 15 skärmar totalt på 10A. funkar bra. det var ett LAN då strömmen gick stup i kvarten.. men då tror jag det var nåns PSU eller kringutrustning som var keff för då hade vi typ 8 datorer å skärmar.. jag bör kanske även säga att 10 av de 15 datorerna brukar vara AMD Athlon-baserade datorer..
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Gussoh wrote:Datorer drar vanligtvis under 1A.. Vi sitter ofta i mitt rum och lanar.. typ 11 personer och en 15 burkar och 15 skärmar totalt på 10A. funkar bra. det var ett LAN då strömmen gick stup i kvarten.. men då tror jag det var nåns PSU eller kringutrustning som var keff för då hade vi typ 8 datorer å skärmar.. jag bör kanske även säga att 10 av de 15 datorerna brukar vara AMD Athlon-baserade datorer..
Det kommer jag ihåg, jag satt och skrev en ircd-config som jag fick göra om. :(
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: sned belastning

Post by Ghlargh »

smokie_2001 wrote:problemet med snedbelastning dåman delar upp en 3 fas kabel i tre är astt all den snebelastade strömmen måste gå tillbaka i nollan vilket gör att dety kan bli väldigt mycket ström och då kan nollan brinna av för om man använder 16 amp på en fas så kommer det att gå tillbaka 32 i nollan som då trolgtvis brinner av om man använder sdig av en 16 amperes kabel. det är dock större risk desto större kabel man aänvänder eftersom att nollan är unbgefär lika grov som de andra faserna.
LÄS EL!

om man belastar mer än en fas i en 3Fas med nolla så sjunker strömmen i nollan om du inte har kopplat åt helvete fel.

//Fireman, utbildad elektriker
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
smokie_2001
Posts: 50
Joined: 2002-03-08 0:43:27
Contact:

Post by smokie_2001 »

är det inte rätt att den ström man ej använder går tillbacks i nollan
så om man belastar 1 fas till max i detta aktuella fall 16A vad händer då med nollan. går det inte tebaka 2*16 A i den då ? ?!?
Cpu1 XP 2200+ 512 mb ddr 30 gig disk 22" Trinitron ,17" tft
Cpu2 Ibm Z-Pro Dual xeon 550Mhz 512 kb 512 mb ECC 460 gig disk
Bärbar Dell Latitude PIII 700 Mhz 25m mb ram 20 gig disk 1570 gram.....
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

smokie_2001 wrote:är det inte rätt att den ström man ej använder går tillbacks i nollan
så om man belastar 1 fas till max i detta aktuella fall 16A vad händer då med nollan. går det inte tebaka 2*16 A i den då ? ?!?
Inte riktigt, belastar du en fas så går allt tillbaks i nollan, belastar du 2 faser lika så går en del av det tillbaks i nollan(minns inte exakt värde) och belastar du alla 3 faserna exakt lika så går ingenting tillbaks i nollan

detta beror på att 3Fas med nolla (Ykoppling) har denna egenskap.... och jag tänker INTE bevisa den matematiskt!

Man måste dock vara säker på att det FINNS nolla, det finns ine på vissa äldre 3fasuttag, har man inte nolla så kan man mycket lätt steka datorutrustning...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
smokie_2001
Posts: 50
Joined: 2002-03-08 0:43:27
Contact:

frågan är

Post by smokie_2001 »

jag undrar om man kan lita på att det finns nolla om det finns ett 5 poligt ceedon fram draget. samma fråga gäller för om det finns ett 5 poligt spisdon fram draget.
vill veta om jag behöver kolla en massa kabeldragningar innan jag kopplar in starkströmsdelen.

Ps jag hade i alla fall delvis rätt om 3 fas var bara så att du missförstod det delvis Ds ;D
Cpu1 XP 2200+ 512 mb ddr 30 gig disk 22" Trinitron ,17" tft
Cpu2 Ibm Z-Pro Dual xeon 550Mhz 512 kb 512 mb ECC 460 gig disk
Bärbar Dell Latitude PIII 700 Mhz 25m mb ram 20 gig disk 1570 gram.....
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

För att kolla om du har en nolla i ett 5pols europadon....
Enklast är ju om du kan använda en multimeter... har du inte det så kan du koppla in fördelningecentralen (elbjörn, elbäver etc) och ansluta en GLÖDLAMPA! (inget dyrn som du vill ha kvar) i en fas i taget, om den lyser när den endast är ansluten i en fas så funkar den, om lampan inte funkar när den är ensam i elcentralen så kan detta bero på 3 saker i princip: 1. en säkring har löst, 2. Det finns ingen nolla, 3. den fasen saknas i anslutningen.

Hoppas detta hjälper

Justja, spisdon kan vara 230V också (inte 400), se upp med det
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
smokie_2001
Posts: 50
Joined: 2002-03-08 0:43:27
Contact:

Post by smokie_2001 »

Fireman wrote:För att kolla om du har en nolla i ett 5pols europadon....
Enklast är ju om du kan använda en multimeter... har du inte det så kan du koppla in fördelningecentralen (elbjörn, elbäver etc) och ansluta en GLÖDLAMPA! (inget dyrn som du vill ha kvar) i en fas i taget, om den lyser när den endast är ansluten i en fas så funkar den, om lampan inte funkar när den är ensam i elcentralen så kan detta bero på 3 saker i princip: 1. en säkring har löst, 2. Det finns ingen nolla, 3. den fasen saknas i anslutningen.

Hoppas detta hjälper

Justja, spisdon kan vara 230V också (inte 400), se upp med det
du menar 230v 3 fas ?
då är det juh bara att koppla rakt fram utan elbjörn juh =)) eller?
Cpu1 XP 2200+ 512 mb ddr 30 gig disk 22" Trinitron ,17" tft
Cpu2 Ibm Z-Pro Dual xeon 550Mhz 512 kb 512 mb ECC 460 gig disk
Bärbar Dell Latitude PIII 700 Mhz 25m mb ram 20 gig disk 1570 gram.....
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Elbjörnen gör ingenting egentligen, det är bara säkringar och en koppling till uttag, men använder man en konvensionell elbjörn till ett spisuttag som är kopplat för 230V så går det inge bra... då måste man bygga nåt själv...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
jokkling
Posts: 3
Joined: 2002-10-18 10:43:55
Location: NordicHardware
Contact:

Post by jokkling »

Är det inte så att om man kör diverse enfasprylar (tex datorer) på tre faser så går ju strömen tillbaka i nollan (eftersom man kopplar dem mellan en fas och nollan) men tanken är att inte strömen från de olika faserna ska gå tillbaka samtidigt eftersom dom tre faserna svänger med 50Hz och har sina toppar och dalar i turordning så att det alltid är exakt 16A i nollan (förutsatt att det är lastat 16A på alla 3 faserna). Och problemet med sned belastning är väll man kan förskjuta en utav faserna så att spänningen inte har sin topp samtidigt som strömen och det därav blir för hög last i nollan?

Jag har varit elansvarig för många lan. bla TheProject. Om du vill vara säker på att strömen inte skall gå så räknar du ca 2A/dator. Alltså 5st på en 10A och 8 på en 16A (du kan sätta dig med en multimeter och mäta lite så ser du att de flesta vanliga datorerna med skärm drar ca 1.4 - 1.6A)

Lycka till!
http://come.to/epiclan <-- LANparty 15-17Nov.
User avatar
varget
Posts: 14
Joined: 2002-12-12 22:11:07
Location: Haninge
Contact:

Post by varget »

är det inte rätt att den ström man ej använder går tillbacks i nollan
så om man belastar 1 fas till max i detta aktuella fall 16A vad händer då med nollan. går det inte tebaka 2*16 A i den då ? ?!?
godag kan jag börja med, regestrade mig nyss men men nog om det
om du belastar två fasr med 16A vardera så kommer det inte gå 32 ,16 eller 0 tillbaka i nollan utan det är lite mer komplicerat

strömen i faserna förhållersig med 2pi/3 mot varndra det är 120 grader i vardagligt tal, så för att lösa detta behövs lite kundskaper i vektorer, vi får nämligen två vektorer lika stora 16, som har vinkeln 120 mellan sig, komposanten av detta skulle kanske vara skoj om jag ränkna ut men det gör jag inte nu utan jag letar bland lite gammla siffor ~15A blir det (är detta sannorlikt? tänk på om det hade var 90 grader imellan så hade det ju vart av pythagorassats (16^2+16^2)^(1/2)=22,63 ju högre vinkel deto mindre blir talet och vise versa). när vi ändå håller på lite så kan vi ju nämna om vi hade jämnbelastat dem med 16*3 så hade vi fått trevektorer som är symetriska med 120 grader mellan sina grannar, rätt lätt är det att se här att alla tar ut varandra och således blir det 0A i nollan.
Så var även denna myt slagen med hjälp av matte.
jag vet att www.skrivihop.nu finns, du behöver inte påminna mej
Junix
Posts: 54
Joined: 2002-12-08 4:09:17
Location: Jönköping

Post by Junix »

varför typ inte bara försöka använda så många uttag som finns, så förbered er med förlägningssladdar o eldosor och allt sånt o sett en 3-5 pers högst på varje uttag. borde ju räcka.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Junix wrote:varför typ inte bara försöka använda så många uttag som finns, så förbered er med förlägningssladdar o eldosor och allt sånt o sett en 3-5 pers högst på varje uttag. borde ju räcka.
Hur vet du vilka uttag som går till samma säkring... det mådte du testa först...
Vissa lokaler har alla uttag på samma 10A säkring.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply