Problem med HDDn.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
RazorCow
Posts: 51
Joined: 2002-03-18 22:49:15
Contact:

Problem med HDDn.

Post by RazorCow »

Jag har en 60gxp 40 gigs hdd som jag fick rätt nyligen från IBM, efter att min gamla 75gxp 30 gigs hdd hade brakat ihop.

Under den senaste veckan har denna börjat bete sig lite konstigt och stänga av sig lite hur som helst, vilket gör att datorn bara lägger av.

Den stänger av sig IBLAND när jag startar en mediafil, (bild och ljud), eller startar en inspelning med webkameran, och det händer oftast när datorn har varit igång en stund.

Har VIAchipset på moderbordet, och de har ju ett IDE progg som ska kunna fixa sådana här problem, men de gångerna jag har lagt in det progget innan så har datorn dött totalt och jag har blivit tvungen att formatera och installera om windows. (skumt, eller hur?)

Dessutom är första hddn rätt slö i HD TACH, lägger in en länk till en bild här.
http://razorcow.0wns.org/hupp.jpg

...och här är en bild för testet på 20 gigs 75gxp disken - den också rätt slö. Denna är opartitionerad, men helt full.
http://razorcow.0wns.org/hupp2.jpg

Vad kan detta bero på? Tror knappast det är fel på hddn eftersom jag fick praktiskt taget exakt samma resultat på min gamla 75gxp innan den gick sönder, så det måste bero på något annat.

En faktor kan ju vara att disken praktiskt taget är full, samt partitionerad, men då borde inte prestandan dras ner så drastiskt.

Jag har såklart nyaste drivrutinerna till allt dessutom.

En fråga till - hur lägger man in bilden i själva posten? Har inte den blekaste själv..
Last edited by RazorCow on 2002-03-18 23:33:37, edited 2 times in total.
p4 3.0c | Abit IC7-G | 1024MB DDR-RAM | 80gigs WD special edition, 80gigs Seagate Barracuda, 160gigs Maxtor diamondplus 9 | SBlive! 1024 | Radeon 9800 pro
4432174644
Posts: 1162
Joined: 2002-03-08 2:31:18

Post by 4432174644 »

Du kan ju alltid testa å uppgradera bios, kolla på ibm.com dom har ett program som heter drive fitness test lr nåt sånt, me de kan du testa den...
RazorCow
Posts: 51
Joined: 2002-03-18 22:49:15
Contact:

Post by RazorCow »

j0ch0z wrote:Du kan ju alltid testa å uppgradera bios, kolla på ibm.com dom har ett program som heter drive fitness test lr nåt sånt, me de kan du testa den...
jag har näst nyaste bios, men det borde inte göra någon skillnad i HDD prestanda mellan den nyaste och denna.
p4 3.0c | Abit IC7-G | 1024MB DDR-RAM | 80gigs WD special edition, 80gigs Seagate Barracuda, 160gigs Maxtor diamondplus 9 | SBlive! 1024 | Radeon 9800 pro
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

det kan inte vara värme eller nåt? Ja hade problem med min hårddisk förrut men lät det vara. Datorn låste sig och hårddisken la av och startade hela tiden. Det var på sommarn och när det blev kallare så fungera den igen. Nu har jag nästan inga problem med det alls. Kolla värmen på den om det går med speedfan eller nåt.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Problem med HDDn.

Post by IcePic »

RazorCow wrote:Jag har en 60gxp 40 gigs hdd som jag fick rätt nyligen från IBM, efter att min gamla 75gxp 30 gigs hdd hade brakat ihop.

Under den senaste veckan har denna börjat bete sig lite konstigt och stänga av sig lite hur som helst, vilket gör att datorn bara lägger av.

Den stänger av sig IBLAND när jag startar en mediafil, (bild och ljud), eller startar en inspelning med webkameran, och det händer oftast när datorn har varit igång en stund.

Har VIAchipset på moderbordet, och de har ju ett IDE progg som ska kunna fixa sådana här problem, men de gångerna jag har lagt in det progget innan så har datorn dött totalt och jag har blivit tvungen att formatera och installera om windows. (skumt, eller hur?)

Dessutom är första hddn rätt slö i HD TACH, lägger in en länk till en bild här.
http://razorcow.0wns.org/hupp.jpg
Tar jag fel eller ansåg du att maxa på 40MByte/s var slött?
Det var ju visserligen "bara" 32Mbyte/s i snitt, men är det "rätt slött"?
Den andra bilden visade en disk som låg runt 10-11MB/s, så den förstår jag ju om du anser
vara slö, men 32MB/s?
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
RazorCow
Posts: 51
Joined: 2002-03-18 22:49:15
Contact:

Re: Problem med HDDn.

Post by RazorCow »

IcePic wrote:
RazorCow wrote:Jag har en 60gxp 40 gigs hdd som jag fick rätt nyligen från IBM, efter att min gamla 75gxp 30 gigs hdd hade brakat ihop.

Under den senaste veckan har denna börjat bete sig lite konstigt och stänga av sig lite hur som helst, vilket gör att datorn bara lägger av.

Den stänger av sig IBLAND när jag startar en mediafil, (bild och ljud), eller startar en inspelning med webkameran, och det händer oftast när datorn har varit igång en stund.

Har VIAchipset på moderbordet, och de har ju ett IDE progg som ska kunna fixa sådana här problem, men de gångerna jag har lagt in det progget innan så har datorn dött totalt och jag har blivit tvungen att formatera och installera om windows. (skumt, eller hur?)

Dessutom är första hddn rätt slö i HD TACH, lägger in en länk till en bild här.
http://razorcow.0wns.org/hupp.jpg
Tar jag fel eller ansåg du att maxa på 40MByte/s var slött?
Det var ju visserligen "bara" 32Mbyte/s i snitt, men är det "rätt slött"?
Den andra bilden visade en disk som låg runt 10-11MB/s, så den förstår jag ju om du anser
vara slö, men 32MB/s?
Av en datatekniker fick jag informationen att disken borde ligga på runt 80mbit/s, dock inte när man mätte med HDtach, HDtach ska tydligen bara kunna mäta uppåt en 50-60.

Hmm. Nu är den första disken mkt snabbare... ö..h..
p4 3.0c | Abit IC7-G | 1024MB DDR-RAM | 80gigs WD special edition, 80gigs Seagate Barracuda, 160gigs Maxtor diamondplus 9 | SBlive! 1024 | Radeon 9800 pro
RazorCow
Posts: 51
Joined: 2002-03-18 22:49:15
Contact:

Re: Problem med HDDn.

Post by RazorCow »

Glöm att jag sade något föresten.
p4 3.0c | Abit IC7-G | 1024MB DDR-RAM | 80gigs WD special edition, 80gigs Seagate Barracuda, 160gigs Maxtor diamondplus 9 | SBlive! 1024 | Radeon 9800 pro
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Test resultatet från HD Tach var ju bra resultat. hmm hur mycket kan du om dessa program igentligen.

och kan du förklara dig om din 75gxp disk, den är ej partionerad men helt full. förklara det är du snäll.
sen att datorn bara lägger av kan det inte vara ett virus, elak artade drivare. eller du som kanske har clockat för mycket om du gjort det. ellet något annat. det är lätt att skylla på en enskild komponent. helst om man inte är ett faan av IBM, många börjar skylla det minsta lilla felet på dessa diskar nu.

kolla på denna länk så får du se Resultat med Hd Tach med samma sorts disk
http://www.sweclockers.com/html/recensi ... ch_ibm.jpg

eller checka in på denna ännu mera test
http://www.sweclockers.com/html/recensi ... php?page=3
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

sen tillägg 80mbit/s där skämtade du eller skrev du fel förresten.
ajja ville bara veta
RazorCow
Posts: 51
Joined: 2002-03-18 22:49:15
Contact:

Post by RazorCow »

Värst vad nackhåren på dej reste sig.
p4 3.0c | Abit IC7-G | 1024MB DDR-RAM | 80gigs WD special edition, 80gigs Seagate Barracuda, 160gigs Maxtor diamondplus 9 | SBlive! 1024 | Radeon 9800 pro
RazorCow
Posts: 51
Joined: 2002-03-18 22:49:15
Contact:

Post by RazorCow »

Glömde nämna att jag redan haft två stycken 75gxp diskar som har gått sönder under det närmsta året, så jag kan inte säga att jag är särskilt glad på IBM.

Förlåt för missförståndet med 75gxp disken, menade att den bara var en partition, blandade ihop saker där, hade lite bråttom.

De diskarna gick under efter liknande förhållanden; Först problem med oförklarliga avstängningar, sedan oljud, och till sist totalkrash. Och diskarna har ändå varigt tillräckligt kylda.

Tror knappast något virus har satt sig i min dator, kör uppdaterade scans ofta, dessutom stänger diskarna bara av sig under speciella förhållanden, om det hade varit ett virus hade det utmärkt sig på annat vis har jag en känsla av.


Och ja, jag skrev 80mbit/s, dock så klarar inte HDtach att läsa av att det går snabbare än runt ~60-70mbit när man kör testet på en partitionerad hårddisk även fast det möjligtvis går snabbare.
p4 3.0c | Abit IC7-G | 1024MB DDR-RAM | 80gigs WD special edition, 80gigs Seagate Barracuda, 160gigs Maxtor diamondplus 9 | SBlive! 1024 | Radeon 9800 pro
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

RazorCow wrote:
Och ja, jag skrev 80mbit/s, dock så klarar inte HDtach att läsa av att det går snabbare än runt ~60-70mbit när man kör testet på en partitionerad hårddisk även fast det möjligtvis går snabbare.
Jag tror han avsåg att du blandar ihop Mbit och Mbyte.
80Mbit = 10 Mbyte.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Post Reply