varför köper folk Apples datorer???

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

borz wrote:Jag är ingen mac-fantast. Men jag känner mig manad att försvara macs...
Jag håller med du.
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

/me kryper tillbaka till sin ljusa grotta.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Nu tycker jag inte särskilt mycket om macosx (och därmed inte heller mac), men alla dina "fakta" är rena lögner. Läs på om saken innan du yttrar dig igen.
Last edited by xxKRILLE-THE-KILLERxx on 2005-05-31 18:43:56, edited 1 time in total.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

nem wrote:För att killar med Macintosh får mer sex än killar med PC.
Image
#mac.se @ EFnet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag vet inte heller riktigt varför folk köper mac, dålig smak helt enkelt ;)

Själv tycker jag om att spela alla gamla PC-klassiker och nya spel. Så länge inte framtidens olika mjukvara kommer till Mac så kommer inte jag heller komma till den.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Angående macars eventuella förträfflighet: kan man högerklicka? Nej just det.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Dissident wrote:Angående macars eventuella förträfflighet: kan man högerklicka? Nej just det.
Funkar super.
#mac.se @ EFnet
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

borz wrote:Jag är ingen mac-fantast. Men jag känner mig manad att försvara macs...
Inte jag heller, använder pc. Men jag förstår också mycket väl varför folk köper mac och känner mig manad :P

Mac vs PC är fånigt och utjatat. Likaså att behöva berätta att det är fånigt och utjatat.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

håller själv på att göra the switch.. och självklart kollat upp jävligt mkt innan jag kände att det var rätt att byta.

Det som får mig att byta är självklart windows.. har fortfarande inte kört nåt windows os som inte gett mig massa problem efter en-två månaders användande.. visserligen kör jag in massa små program hit och dit men det tycker man att ett os borde klara av. Hur som mkt problem och sen för det andra med tanke på att jag sitter på lite långsammare datorer d.v.s p3:or och neråt så får jag absolut inte nåt att multitaska. detta beror ju självklart på os:et och även processorn.. Hur som har suttit vid p4:or och nyare amd system, o.s.v men de saknar fortfarande det fina multitasking systemet som macarna har (mest g4 uppåt). Sen självklart säljer snygghets factor lite med, men som sagt vill mest ha en dator som jag kan jobba med istället för att jobba på...

men ifall bytet blir så himla bra som jag tror, återstår att se.. kommer nog ge er en fin recension sen när jag väl fått mitt system och provkört det i en månad iaf.

ps: i värsta fall har jag ju fortf kvar min trogna dell inspirion 3800 =)

EDIT: lite rädd att longhorn faktiskt kommer bli ett rätt bra system
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

som vanligt måste jag putta in ett ord för #mac.se @ EFnet ;) om ni vill mirkka med lite macnördar ;)
#mac.se @ EFnet
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Tjacke wrote:Angry, hett tips. Använd en mac så förstår du.
jag betalade 13k för min PB, den pallar med allt jag slänger på den. Den har t o m redigerat DV video igår. Photoshop är en jävla skillnad motför min PC, jag kan köra filter, kolla mail och lyssna i iTunes samtidgt utan att dne går ner sig. Men framförallt, allting funkar. jag har inga som helst problem med mina program, allt från 3:parts till apples egna.

Sen att den är 100x snyggare än en IBM skadar då inte.

Apple är en livsstil. lär dig det.

Vi har sett ljuset bokstavligen.
En PB är en fin laptop, men prestandamässigt är den lååångt ifrån en Pentium-M. Apple behöver komma med hetare bärbara, helt enkelt. Photoshop är för mig i regel vassare på mina pc än på min Mac (dual G5), men ibland är Macen vassare. Generellt är dock dagens pc vassare, beroende på att konkurrensen är en helt annan. Man ska dock inte överdriva skillnaderna.

Angående sunkig, gammal teknologi, så stämmer det ju inte på G5:orna, de har ju riktigt trevlig hårdvara. G4-baserade Macar är däremot skåpmat, och borde väl egentligen inte säljas 2005 :P
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: varför köper folk Apples datorer???

Post by staretsen »

AngryTino wrote:varför köper folk apples datorer??

de brukar oftast ha uråldrig teknologi, låg prestanda som inte kan jämföras med en vanlig PCs. och viktigast, de kostar alltid mer än en vanlig PC...
Visst gör de det. Men av någon anledning är Macar betydligt trevligare att arbeta vid.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

ballkula wrote: Angående sunkig, gammal teknologi, så stämmer det ju inte på G5:orna, de har ju riktigt trevlig hårdvara. G4-baserade Macar är däremot skåpmat, och borde väl egentligen inte säljas 2005 :P

nja visserligen har g4:orna ett par år på nacken men dom fungerar rätt bra faktiskt.. du kan jämföra att det finns hyfsade g4 system som kör doom3 o.s.v med mindre specs än pc motsvarigheter.
Det som också talar för g4:an är att den håller sig sval å skön(finns många system som endast kör med passivkylning). g5:an däremot i stil med tjapp p4:orna och amd motsvarigheterna.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Apples datorer ligger ofta i framkanten på nya teknilogier då Apple inte behöver följa samma bana som x86-tillverkare. Apple har ingen standard att följa och kan sätta samman system med teknik som ännu inte går att integrera i något som är x86 eller ATXkompatibelt.

Detta är en fördel för dom som använder datorn i samma skick som den säljs, men kan ibland innebära nackdelar för folk som vill utveckla egna OS eller uppgradera sina system.

Tillexempel finns inte alla hårdvaruspecifikationer att få tag på vilket kan innebära problem med att utveckla ett alternativt OS till Mac, och det är väl rätt känt att vissa av Apples modeller är väldigt kinkiga med t.ex. vilka minnen man stoppar i dom.

Jag kan dock hålla med om att dom kostar lite väl i överkant om man ska ha dom till vanlig arbetsdator dock.

Detta är det pris man betalar för att ha en dator som använder den nyaste teknologin.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Dissident wrote:Angående macars eventuella förträfflighet: kan man högerklicka? Nej just det.
Har du aldrig bytt ut något på en märkesdator har du nog aldrig bytt ut musen på en Mac, eller gjort kommandot bulle+klick (!).
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

lither wrote:
Dissident wrote:Angående macars eventuella förträfflighet: kan man högerklicka? Nej just det.
Har du aldrig bytt ut något på en märkesdator har du nog aldrig bytt ut musen på en Mac, eller gjort kommandot bulle+klick (!).
Jag tvingades använda Mac under hela min gymnasietid och är väl förtrogen med bulleklickande. Jag nådde snabbt slutsatsen att Apples ingenjörer helt enkelt hatar mänskligheten.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

Angående alternativa os så finns det Linux för PPC
#mac.se @ EFnet
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

ctrl-klick om jag får be. Lither! du vet väl att det är ctrl du klickar med och inte cmd knappen.

'nuff said.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Det enda ja kan klaga på när det kommer till apple så är det musen. Hur jobbigt är det att sätta ditt två stycken knappar på deras egna musar?
We dance to all the wrong songs
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

dpinto wrote:Det enda ja kan klaga på när det kommer till apple så är det musen. Hur jobbigt är det att sätta ditt två stycken knappar på deras egna musar?
Ja det är en riktigt bra fråga.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

instämmer i klagosången.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

dpinto wrote:Det enda ja kan klaga på när det kommer till apple så är det musen. Hur jobbigt är det att sätta ditt två stycken knappar på deras egna musar?
Stolthet. Antagligen samma anledning till varför man var tvungen att använda ett gem eller dyl. för att få ut disketter ur de gamla macarna. Istället för att erkänna att en knapp är en ganska bra idé så tog de bort diskettenheten helt från den första iMac.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Dissident wrote:
dpinto wrote:Det enda ja kan klaga på när det kommer till apple så är det musen. Hur jobbigt är det att sätta ditt två stycken knappar på deras egna musar?
Stolthet. Antagligen samma anledning till varför man var tvungen att använda ett gem eller dyl. för att få ut disketter ur de gamla macarna. Istället för att erkänna att en knapp är en ganska bra idé så tog de bort diskettenheten helt från den första iMac.
Personligen känner jag mer sympati med teorin att de hatar den oborstade mänskligheten.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

"Jag skulle aldrig använda en PC, jag tycker de är äckliga" sa min latinlärare och rös. Det var mitt första möte med en MAC.
Även om jag många gånger hatar Windows, som t.ex. i dag, och hårdvaruhysterin kring ständigt förny- och utbytbara PC-delar så är det något som alltid hindrat mig från att ens överväga att köpa en MAC, och det är att alla runt omkring mig - med väldigt stora ögon och allvarsamma blickar - vill och att jag skall byta till den andra sidan. De insisterar på det, de vill övertyga mig, konvertera mig, få mig att testa, om så bara en gång. Jag upplever det som påträngande och lite skrämmande.

Det påminner om en gammal science fiction-film jag såg, där utomjordingar, utklädda till människor, hade tagit över stora delar av samhället, och man kunde bara känna igen dem genom att ta på sig ett par speciella glasögon (3d-glasögon). När skall vi PC-människor få ett par såna?
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Post by lyckegard »

Gör er historialäxa istället. Apple har alltid utvecklat datorer som andra tillverka härmar först 4-5 år senare. Kolla bara på Imac! Den har funnits sedan jag gick i mellanstadiet i förmodligen tre generationer, och jag har fortfarande inte sett någon liknande lösning. När skall pc-tillverkarna fatta att folk inte vill ha en dator ståendes vid sidan av?

Eller för att ta något enklare exempel, hur länge har inte Apple haft 64bitar?
Apple var före Microsoft med obegränsat antal klienter.
Bluetooth, Firewire, trådlöst nätverk och musikspelare på 40 gigabyte?
Bäst på att sno datormusen ifrån Xerox och tidigast med rullgardinsmenyer.
Post Reply