Är den här symbolen olämplig att bära?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
FotoBullen
Posts: 9
Joined: 2005-03-29 3:34:11
Location: Götheborg
Contact:

Post by FotoBullen »

Malteserkorset [Järnkorset] skall bäras med stolthet. Vackrare symbol för tapperhet, mod och ära finns inte, enligt mig.
Låt oss ta tillbaka vad nasisterna tog ifrån oss och smutsade ned. Mer swastikor och malteserkors på folket!

//FotoBullen
Here´s no peace.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

FotoBullen wrote:Malteserkorset [Järnkorset] skall bäras med stolthet. Vackrare symbol för tapperhet, mod och ära finns inte, enligt mig.
Låt oss ta tillbaka vad nasisterna tog ifrån oss och smutsade ned. Mer swastikor och malteserkors på folket!

//FotoBullen
Oss? Du menar oss tyskar och Buddister eller?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

FotoBullen wrote:Malteserkorset [Järnkorset] skall bäras med stolthet. Vackrare symbol för tapperhet, mod och ära finns inte, enligt mig.
Låt oss ta tillbaka vad nasisterna tog ifrån oss och smutsade ned. Mer swastikor och malteserkors på folket!

//FotoBullen
Nazisterna tog inte malteserkorset från någon. Malteserkorset är traditionellt tyskt och Tyskland och nazism råkade vid ett visst tillfälle i historien sammanfalla. Vidare, har någon i din släkt ett Ritterkreuz eller är du någon slags wannabe?
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Dissident wrote:Nazisterna tog inte malteserkorset från någon. Malteserkorset är traditionellt tyskt och Tyskland och nazism råkade vid ett visst tillfälle i historien sammanfalla. Vidare, har någon i din släkt ett Ritterkreuz eller är du någon slags wannabe?
Jag tror att han kör epa.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Image

Jag och Hassel the Hoff tycker att den här tråden är roande, titta så roade vi är.
Aotearoa - tino rangatiratanga
oZ
Posts: 70
Joined: 2005-05-30 17:20:39

Post by oZ »

jag tycker "järnkorsett" är rätt snyggt att ha på sig så jag tycker intye de är fel att köpa!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

oZ wrote:jag tycker "järnkorsett" är rätt snyggt att ha på sig så jag tycker intye de är fel att köpa!
Järnkorsett?

Det måste göra ont.

Image
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

egar wrote:JL/WE är mig veterligen J.Lindebergs lågprissatsning, de har en hel del andra väldigt snygga kläder förutom dem tröjorna.
WE gör en hel del snygga kläder, J.Lindeberg vette fan.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Andrej wrote:Notera att gubbjäveln på 500hundringen har ett Järnkors nånstans hängandes. Alla som äger 500kr eller mer är Nazister!
Image
Är det smycket på den sidan du syftar på? Kanske ser dåligt men hittade ingen bättre bild just nu. Jag tycker inte de ser ut som ett sådant kors iaf... kanske det syns lättare på en större bild bara.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Andrej wrote:Notera att gubbjäveln på 500hundringen har ett Järnkors nånstans hängandes. Alla som äger 500kr eller mer är Nazister!

Plocka upp en 500-lapp och titta på den igen. Och tacka vet jag AFA, de har spöat upp nazister i flera år.

;)
We dance to all the wrong songs
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:Järnkorsett?
Du är on fire idag, fisk.
User avatar
FotoBullen
Posts: 9
Joined: 2005-03-29 3:34:11
Location: Götheborg
Contact:

Post by FotoBullen »

Likt undernärda somaliabarn som just upptäckt en brödsmula flockas 64Bits-"eliten" för att anfalla sitt byte.

Då tar vi det från början:

* Hipshot: Jag syftade inte på någon speciell kategori människor.

* Dissident: Ja, på båda frågorna där skall det nog erkännas. Måhända att min släkting tänjt på sanningen lite med sina krigshistorier men min respekt och en smula beundran har han.

* syntetisk: For your consideration, Jag använder mina fötter om jag skall förflytta mig.

Någon mer? :)
//FotoBullen
Here´s no peace.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

FotoBullen wrote:* Dissident: Ja, på båda frågorna där skall det nog erkännas. Måhända att min släkting tänjt på sanningen lite med sina krigshistorier men min respekt och en smula beundran har han.
Ja om du verkligen har en nazist i släkten så respekterar jag dig på en helt ny nivå.
föredettamixbox
Avstängd
Posts: 265
Joined: 2005-04-04 22:15:23

Post by föredettamixbox »

egar wrote:JL/WE är mig veterligen J.Lindebergs lågprissatsning, de har en hel del andra väldigt snygga kläder förutom dem tröjorna.
JL/WE - "Föredetta" skatemärke.
J.Lindeberg - "Föredetta" golfkläder.

JL kläderna från WE ska inte förväxlas med J.Lindeberg.

J.Lindeberg kan inte göra snygga kläder. WE är nåt helt annat.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Nu bär jag ju aldrig tighta kläder, men är inte det här "JL / WE" en myt som sprang ur att WE:s "high five"-logotyp ser ut som ett J och ett L?
pimen

Post by pimen »

TinyTeeth wrote:Det är väl malteserkors, såna som tyskarna hade på flygplan m.m. Men de har inget med nazism att göra, de hade dem långt innan andra världskriget och än idag.

Hakkorset hade ingenting med nazism och göra, det var ABB:s logga inna andra världskriget
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

coolkingZ wrote:
TinyTeeth wrote:Det är väl malteserkors, såna som tyskarna hade på flygplan m.m. Men de har inget med nazism att göra, de hade dem långt innan andra världskriget och än idag.

Hakkorset hade ingenting med nazism och göra, det var ABB:s logga inna andra världskriget
Asea var det väl ändå?
Image

För övrigt är hakkorset även känt som solkorset och är en mycket gammal symbol för solen, samt för energi i allmänhet och det är anledningen till att denna symbol användes av asea. Ovanstående logotyp kunde ses i gamla hissar i stockholm långt in på 80talet, det är möjligt att den fortfarande finns kvar i något enstaka hus.
Last edited by Ghlargh on 2006-12-25 10:27:07, edited 1 time in total.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Ghlargh wrote:
coolkingZ wrote:
TinyTeeth wrote:Det är väl malteserkors, såna som tyskarna hade på flygplan m.m. Men de har inget med nazism att göra, de hade dem långt innan andra världskriget och än idag.

Hakkorset hade ingenting med nazism och göra, det var ABB:s logga inna andra världskriget
Asea var det väl ändå?
Image

För övrigt är hakkorset även känt som solkorset och är en mycket gammal symbol för solen, samt för energi i allmänhet och det är anledningen till att denna symbol användes av asea. Ovanstående logotyp kunde ses i gamla hissar i stockholm långt in på 80talet, det är möjligt att den fortfarande finns kvar i något enstaka hus.
Du borde ju veta att Asea idag är ABB och har varit det sedan typ 20 år, du är ju svetsare...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hipshot wrote:Du borde ju veta att Asea idag är ABB och har varit det sedan typ 20 år, du är ju svetsare...
Ja... jag har svetsat hela 20 minuter i mitt liv... Jag är även tågförare och CS-gamer enligt din standard :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Ringde min morfar för att få reda på vart det kommer ifrån osv för han kan massa sånt. Dock var historian bakom korset SJUKT lång så jag fick inte med så mycket i mina anteckningar men jag gör ett försökt iaf.

I sitt ursprung på riddartiden skapades korset av massa olika grupper av riddare som slog sig samman för att befria Jerusalem från babylonien.

Efter det tog dom sig till Rådos och bosatte sig i en borg där tills turkarna kom och skulle bråka. Turkarna anföll gång på gång men lyckades inte komma in och till slut tröttnade korsriddarna.
Korsriddarna gjorde en överenskommelse med turkarna om att dom skulle få fri passage där ifrån och det fick dom.

Efter det att riddarna lämnade borgen så gick turkarna in och tog de överblivna till fånga (mestadels fruar och barn) som de sedan avrättade på ett torg.

Efter Rådos stack riddarna till Malta (där av namnet malteserkorset) där de stannad välldigt länge tills turkarna kom dit med. (som ni vet så ägde turkarna extremt mycket land i dom hoodsen på den tiden)


Sen så vette fasen riktigt, baksmälla osv.

Korset står för kristendom och tapperhet vad jag förstog det som.

Hittlerkillarna osv bar det på olika ställen av kroppen för att symbolisera olika saker, tex. i kragen, bröstet, vänster sida av magen etc. vad det stod för på de olika platserna har jag ingen aning om.

Anyways korset står för kristendom och tapperhet och har ingent att köra med nazism.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
EZA
Posts: 872
Joined: 2002-04-07 3:31:48
Location: Avesta
Contact:

Post by EZA »

föredettamixbox wrote:
egar wrote:JL/WE är mig veterligen J.Lindebergs lågprissatsning, de har en hel del andra väldigt snygga kläder förutom dem tröjorna.
JL/WE - "Föredetta" skatemärke.
J.Lindeberg - "Föredetta" golfkläder.

JL kläderna från WE ska inte förväxlas med J.Lindeberg.

J.Lindeberg kan inte göra snygga kläder. WE är nåt helt annat.

JL käder från we?

We loggan föreställer två stycken händer i en high five
J. Lindeberg loggan är ett hopp satt JL
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ni snackar om fel märke, kära 64bitare. Håll er på rätt sida av trådens ämne.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Rensat.
Läs gärna det jag nyss skrev.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ghlargh wrote:Asea var det väl ändå?
Image

För övrigt är hakkorset även känt som solkorset och är en mycket gammal symbol för solen, samt för energi i allmänhet och det är anledningen till att denna symbol användes av asea. Ovanstående logotyp kunde ses i gamla hissar i stockholm långt in på 80talet, det är möjligt att den fortfarande finns kvar i något enstaka hus.
Jag undar hur många gånger du har visat den där boken nu.

EZA om du inte vill ha dina armband kan jag ta dom ;)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

syntetisk wrote:Jag undar hur många gånger du har visat den där boken nu.
Lika många gånger som Hakkorset och tidigare användning har kommit upp i diskussion.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply