Kattproblem

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Sieg Heil!
Image
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Kattproblem

Post by Raspberry »

Moonsky wrote:
Marcus.Wallen wrote:
Moonsky wrote:Varför jaga bort den?
Katter är söta.
Det är väl trevligt att ni har en katt som kommer på besök och hälsar på vid eran tomt?
Låt den vara i frid, om den inte skapar några problem.

Bedrövligt att det finns idioter här som säger "att bli skjuten" och rekommenderar softair gun.
Kanske är någonting med det där att min syster är kattallergiker, vet inte så noga ;D
Även om hon skulle vara kattallergiker så är det inte så farligt, kommer hon i kontakt med katten kan få lite kortvarig klåda. Men hon bör kunna vistas i närheten av katten utan några problem så länge hon inte plockar upp och klappar katten.

Sen stämmer det även väl som slaüman säger, att katter inte gillar apelskinskal. Vet inte om de lyckas hålla dem borta dock.


wille försöker väl desperat att framstå som rolig här, men jag tycker det mer liknar en omogen idiot.
Jag måste väl säga att jag inte vet så mycket mer än att hon just är hund/kattallergiker...

Är detta ett ämne som ligger forumets reggade medlemmar varmt om hjärtat, 26 inlägg på nästan 10 timmar? :-*
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Låna hem en rottwailer ;)
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Varför ses katter som skadedjur?
Dyslexi
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

MooDHooDs wrote:Varför ses katter som skadedjur?
Enligt vem? :o
pimen

Re: Kattproblem

Post by pimen »

Moonsky wrote:
Marcus.Wallen wrote:
Moonsky wrote:Varför jaga bort den?
Katter är söta.
Det är väl trevligt att ni har en katt som kommer på besök och hälsar på vid eran tomt?
Låt den vara i frid, om den inte skapar några problem.

Bedrövligt att det finns idioter här som säger "att bli skjuten" och rekommenderar softair gun.
Kanske är någonting med det där att min syster är kattallergiker, vet inte så noga ;D
Även om hon skulle vara kattallergiker så är det inte så farligt, kommer hon i kontakt med katten kan få lite kortvarig klåda. Men hon bör kunna vistas i närheten av katten utan några problem så länge hon inte plockar upp och klappar katten.

Sen stämmer det även väl som slaüman säger, att katter inte gillar apelskinskal. Vet inte om de lyckas hålla dem borta dock.


wille försöker väl desperat att framstå som rolig här, men jag tycker det mer liknar en omogen idiot.
Att komma i kontakt med saker/djur man är allergisk mot kan framkalla kortvarig klåda, enormt jobbig känsla i näsan, en känsla av att få ett antal myggbett bakom ögonen samt astma, så varför ignorera allergin?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Marcus.Wallen wrote:
MooDHooDs wrote:Varför ses katter som skadedjur?
Enligt vem? :o
Känslan jag får från verkligheten och denna tråd
Dyslexi
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Re: Kattproblem

Post by Moonsky »

pimen wrote:Att komma i kontakt med saker/djur man är allergisk mot kan framkalla kortvarig klåda, enormt jobbig känsla i näsan, en känsla av att få ett antal myggbett bakom ögonen samt astma, så varför ignorera allergin?
För hon kommer antagligen inte att komma i kontakt med katten. Du kan ha kattallergi och bo i samma lägenhet som en katt utan problem. Tror inte hon kommer att känna av några problem, om inte hon kelar med katten.
Katten är väl nyfiken och kolla vad som finns, äta lite gräs, sen kilar väl den i väg och utforskar nån annans tomt. Katter är ganska lata av sig, och ligger väl mesta i buskarna där det inte stör.
maciato wrote:Låna hem en rottwailer ;)
Jag hoppas att nån skickar en rottweiler efter dig, det vore kul. ;)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Kattproblem

Post by Ghlargh »

Moonsky wrote:Du kan ha kattallergi och bo i samma lägenhet som en katt utan problem. Tror inte hon kommer att känna av några problem, om inte hon kelar med katten.
Snälla, försök inte ge råd om saker du inte vet ett skit om.
Allergi är inte ett binärt läge, det finns folk som har mycket svag allergi och det finns de som dör när de kommer i närheten av en katt. Du har ingen möjlighet att avgöra vilken grad av allergi det handlar om i detta fall.

Själv får jag inte så stora känningar på några timmar, men jag kan absolut inte bo i samma lägenhet som en katt, jag blir totalt täppt i näsan, får kliande ögon, känner mig svag och nyser hela tiden. Mer eller mindre som att konstant ha en rejäl influensa.

Sedan kan jag mycket väl förstå varför man inte vill ha en katt drällande runt huset även om man inte har några allergiker i familjen. Katter har en tendens att bland annat riva upp rabatter när de skiter och riva sönder saker när de vässar klorna.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Men seriöst. Hur kattvän man än må vara så så hade jag aldrig ens tvekat att
skjuta den om den "bosatte" sig på min gård.
Förståss inte med något löjligt skadeverkande och förbjudet skjutvapen som softair gun eller liknande!
En katt som inte är saknad genom media kan alltid klassas som vildkatt och bör därmed anmälas till polis som därefter tar saken vidare.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Re: Kattproblem

Post by Moonsky »

Ghlargh wrote:Sedan kan jag mycket väl förstå varför man inte vill ha en katt drällande runt huset även om man inte har några allergiker i familjen. Katter har en tendens att bland annat riva upp rabatter när de skiter och riva sönder saker när de vässar klorna.
Ute kattar vässar klorna på träd. De är inge skadedjur och lär antagligen inte göra nånting som besvärar dig. Den ligger väl säkert i en buske och latar sig.
Anzy wrote:Men seriöst. Hur kattvän man än må vara så så hade jag aldrig ens tvekat att
skjuta den om den "bosatte" sig på min gård.
Förståss inte med något löjligt skadeverkande och förbjudet skjutvapen som softair gun eller liknande!
En katt som inte är saknad genom media kan alltid klassas som vildkatt och bör därmed anmälas till polis som därefter tar saken vidare.
Är det nåt problem att den bosätter sig på din gård och vilar under en buske?

Om den inte skapar några problem, då är det bara låta den vara. Den vill inget illa, då är det onödigt att vara elak emot den.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

enda sättet att bli av med katter som försöker komma in är väll att fräsa lite åt dom eller så så dom springer i väg vaje gång man ser dom
till slut borde dom lessna

tänkte på det med allergin jag är alergisk mot pälsdjur...har gjort prick test som bekräftar det
men just katter går hur bra som helst jag har t.o.m 3 st själv
och ena katten ligger och sover på kudden brevid mig barje natt
och jag känner inte det minsta

men om jag sover hos farsan en natt som har hundar så kliar det i halsen/ögon som bara fan
det är lite knepigt det där med allergi
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

lodjurspiss skall vara en säker kattskrämmare, ingen djurpark i närheten eller?
Parental Advisory - Explicit Content
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

spite wrote:lodjurspiss skall vara en säker kattskrämmare, ingen djurpark i närheten eller?
Låna hem en istället ;) stora kissen skrämmer livet ur lilla =D.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

MooDHooDs wrote:Varför ses katter som skadedjur?
De går inte att äta.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

MooDHooDs wrote:Varför ses katter som skadedjur?
Dom tycker om att riva sönder syrenbuskar...
Och senare om dom känner att dom bor på din tomt så lägger dom mössen de fångar i en fin hop...
Här var det tomt...
zajpner
Posts: 318
Joined: 2006-04-29 13:06:32
Location: Skövde

Post by zajpner »

jag är alergiker jag tål inte att klappa och krama den. men kan ni inte göra så at ni tar den till fånga och tar bilen och kör några mil sen låta den gå ur och ta en annan väg hem
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

zajpner wrote:jag är alergiker jag tål inte att klappa och krama den. men kan ni inte göra så at ni tar den till fånga och tar bilen och kör några mil sen låta den gå ur och ta en annan väg hem
Folk som gör så hatar jag verkligen. Har sett katter vid motorvägar mitt ute i fucki'n nowere. Hur stor risk är det då att dem blir överkörda för att dom inte hittar hem? Skräm hellre bort den.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

486-moddare wrote:
zajpner wrote:jag är alergiker jag tål inte att klappa och krama den. men kan ni inte göra så at ni tar den till fånga och tar bilen och kör några mil sen låta den gå ur och ta en annan väg hem
Folk som gör så hatar jag verkligen. Har sett katter vid motorvägar mitt ute i fucki'n nowere. Hur stor risk är det då att dem blir överkörda för att dom inte hittar hem? Skräm hellre bort den.
Instämmer, dessutom blir katter lätt åksjuka och kan spy ner bilen.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Dissident wrote:
MooDHooDs wrote:Varför ses katter som skadedjur?
De går inte att äta.

Klart det går, varför skulle det inte gå?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Anteaeg wrote:Klart det går, varför skulle det inte gå?
Håller med... I kina tex...

Så länge katten håller sig i buskarna så är det lugnt (även om jag är allergiker), men börjar den dansa på bilen så blir det personligt, detsamma när den äter mina dammfiskar..

fast de började synas till mindre under perioden då jag klädde upp mig som en tysk fångvaktare och gick mina kontrollrundor med hundarna i lös koppel...


Funderat på nåt sånt?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ugnsbakad katt, Mmmm...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Ghlargh wrote:Ugnsbakad katt, Mmmm...
Vill minnas ett reportage i tv för nått år sen där man serverade mat till folk på stan. Kommer inte ihåg exakt vad det var för något men alla tyckte det smakade smaskens...tills dem berättade att det var hundkött och då låg nästan alla dubbelvikta
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Så länge katten inte gör något som skadar dig eller biter sönder alla dina buskar, så ska man fan inte plåga den. Köp en kattskrämma isf.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Min syrras pojkväns föräldrar har en katt som bär samma kläder som de medeltida bödlarna gjorde, dock också vanligt i nuvarande östtyskland.

http://img242.imageshack.us/img242/3699/img0392wr9.jpg

edit: There you go, Ghlargh.
/Erik Blomqvist
Post Reply