YouTube släcks ner pga nätmobbning

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

_JesteR_ wrote:Man kan inte stoppa mobbningen genom att blockera YouTube, för det forsätter ändå efter skoltid. Som Pontarius och palindrom sa - Straffa personerna och flagga filmerna så är problemet i stort sett löst. I övrigt så vore det en bra idé att blockera Youtube, precis som vissa skolor har blockerat Lunarstorm och vissa andra communitys.
Det låter ganska motsägelsefullt om du först hävdar att det inte går att stoppa mobbing genom att blockera Youtube samtidigt som du tycker det vore en bra idé att blockera Youtube.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

_Jester_ wrote:Man kan inte stoppa mobbningen genom att blockera YouTube
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

_JesteR_ wrote:Man kan inte stoppa mobbningen genom att blockera YouTube, för det forsätter ändå efter skoltid. Som Pontarius och palindrom sa - Straffa personerna och flagga filmerna så är problemet i stort sett löst. I övrigt så vore det en bra idé att blockera Youtube, precis som vissa skolor har blockerat Lunarstorm och vissa andra communitys.
Vad tyder på att det skulle gå i en positivare riktning om man förbjuder tonåringarnas sätt att kommunicera, och kanske det gynnar mobbarna ännu mer om den mobbade nyttjar detta sätt att kommunicera?
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Om du tror att Youtube är en viktig kommunikationskanal för ungdomar har du nog inte så stor koll på ungdomars kommunikation.

Och återigen, skolans datorer är primärt till för skolarbete, Youtube hör inte hemma där.

Argumentet "men kan man inte få göra annat på rasterna" är bullshit och det vet ni, om man kan komma åt skräp kommer flertalet datorer vara upptagna av folk som kollar på skräp och ingen kommer vara ledig när någon verkligen vill göra skolarbete. Dessutom är det lättare att få skolarbetet gjort ju mindre skräp man kan få tag på.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Ghlargh wrote:Om du tror att Youtube är en viktig kommunikationskanal för ungdomar har du nog inte så stor koll på ungdomars kommunikation.

Och återigen, skolans datorer är primärt till för skolarbete, Youtube hör inte hemma där.

Argumentet "men kan man inte få göra annat på rasterna" är bullshit och det vet ni, om man kan komma åt skräp kommer flertalet datorer vara upptagna av folk som kollar på skräp och ingen kommer vara ledig när någon verkligen vill göra skolarbete. Dessutom är det lättare att få skolarbetet gjort ju mindre skräp man kan få tag på.
Men det är ju när man leker med skräp som man lär sig mest?
Att vara vuxentorr och förbjuda saker är inte bra i längden.

Dessutom så går det aldrig att stoppa en sak som Youtube, det finns ju hur många liknande ställen som helst.

Vet inte om det är så på skolor nuförtiden men på min tid *host* så var vi tvungna att logga in för att kunna använda en dator, skötte man sig inte kunde man inte använda en dator - problemet löst...helt utan att blockera oblockerbara saker. :)
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

Ghlargh wrote:Om du tror att Youtube är en viktig kommunikationskanal för ungdomar har du nog inte så stor koll på ungdomars kommunikation.
Jag syftade på kommunikationsmöjligheterna när det gällde communityn. Jag har aldrig hävdat att Youtube är ett kommunikationsmedel.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Youtube används inte primärt som ett kommunikationsmedel, utan som en tjänst för att ladda upp och kolla på filmklipp.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

_JesteR_ wrote:Youtube används inte primärt som ett kommunikationsmedel, utan som en tjänst för att ladda upp och kolla på filmklipp.
Tack, nu slipper vi undra.
We dance to all the wrong songs
User avatar
palindrom
Posts: 594
Joined: 2005-01-05 13:28:03
Location: Örebro

Post by palindrom »

_JesteR_ wrote:Youtube används inte primärt som ett kommunikationsmedel, utan som en tjänst för att ladda upp och kolla på filmklipp.
Om detta inte har kommit fram än, kanske kommunikationen att berätta att det inte är ett kommunikationsmedel behöva förbättras.
There is a disease out there. Some of the symptoms include confrontation avoidance, approval addiction and disingenuous agreement. They call it mankind.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Skolorna vet ju inte hur dom ska hantera mobbingen, därför gör dom latmask varianten och blockerar en hel sida. Skolan skulle behöva mer kompetens på det här området för att komma tillrätta till problemet.
Men fan det är inte bara skolan som ska göra nåt, vadfan..
Jag har sett en del föräldrar som låter sina ungar göra vadfan dom vill. Ungen måste ju förfan veta när det inte är ok att göra vissa saker. Inte konstigt att ungdomar sen blir som dom blir. Såna föräldrar som låter sina ungar göra vad dom vill borde inte vara föräldrar egentligen, det där skulle dom ha tänkt på innan dom började föda ungar.

På min förra skola där mobbingen skedde så hade vi tre st ställen med stationära klienter. Bibloteket, cafeterian och datorsalen. Vi körde med Novell system där, varenda elev hade ett konto, om någon bröt mot reglerna eller om personalen upptäckte mobbing så fick mobbaren ett väldigt lågt straff, blev av med kontot i 1vecka. På tok för lågt straff.
Fick höra av en elev därifrån för något halvår sen att dom nu blockerat alla fjortis communities där, och det är ju bra.

I min nuvarande skola där ingen mobbing har skett än så har vi alla varsin laptop och kan gå in på vilken sida vi vill, visst många av oss slösurfar på lektionerna men vi gör ju iallafall uppgifterna (ja kanske inte alla, men dom som har disciplin). Och det är ganska hårda straff ifall man blir upptäckt, det tycker jag är skitbra.

EDIT: haha det enda jag kan klaga lite på är att dom har blockerat alla kända IRC portar i den skola jag går i nu :)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Pinto wrote:
_JesteR_ wrote:Youtube används inte primärt som ett kommunikationsmedel, utan som en tjänst för att ladda upp och kolla på filmklipp.
Tack, nu slipper vi undra.
Nu vet du det.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

enix wrote:På min förra skola där mobbingen skedde så hade vi tre st ställen med stationära klienter. Bibloteket, cafeterian och datorsalen. Vi körde med Novell system där, varenda elev hade ett konto, om någon bröt mot reglerna eller om personalen upptäckte mobbing så fick mobbaren ett väldigt lågt straff, blev av med kontot i 1vecka. På tok för lågt straff.
Och om man nu blev avstängd (jag blev det för att ha varit inne på en ytterst potentiellt farlig hackersida enligt "dataexperterna" som informerade rektorn som ringde hem osv., b3.hackerman!) så kunde man ändå skapa ett nytt konto i CMD med något sånt här:

Code: Select all

net user användarnamn lösenord /ADD
Image
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Mr. Hiort wrote:
enix wrote:På min förra skola där mobbingen skedde så hade vi tre st ställen med stationära klienter. Bibloteket, cafeterian och datorsalen. Vi körde med Novell system där, varenda elev hade ett konto, om någon bröt mot reglerna eller om personalen upptäckte mobbing så fick mobbaren ett väldigt lågt straff, blev av med kontot i 1vecka. På tok för lågt straff.
Och om man nu blev avstängd (jag blev det för att ha varit inne på en ytterst potentiellt farlig hackersida enligt "dataexperterna" som informerade rektorn som ringde hem osv., b3.hackerman!) så kunde man ändå skapa ett nytt konto i CMD med något sånt här:

Code: Select all

net user användarnamn lösenord /ADD
Image
HAHAHAHAHA, ja det kommer jag fan ihåg! :)
b3.hackerman.nu LOL LOL LOL att dom trodde det var en hackersida! HAHAHAHAHAHAHAHAH!
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

smorgar wrote:Topicen är ju sämst.
Tack. Jag började undra om någon någonsin skulle reagera.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply