Växthuseffekten påspädd av människan - En stor bluff?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Mitt förra inlägg gick förlorat. Men fick lite tid över nu så skrev om skiten. Orkade dock inte rota fram alla referenser som jag hade i mitt första inlägg...
Att planeten blir varmare och varmare är själva klimatförändringen, orsaken är den pga människans påverkan skenande koncentrationen av växthusgaser i atmosfären.
Med växthusgaser så menar du koldioxid, som står för 0.03%-0.06% av atmosfärens totala gasinnehåll. Koldioxiden är alltså orsaken till den globala uppvärmingen?
Frånsett att din beskrivning är värdig en alkoholpåverkad mellanstadieelev, så vill jag gå i polemik med din beskrivning av "halvorna" som diskuterar. I ena änden har vi dig, Dick Cheney och en dansk statistiker, och i andra änden har vi världens samlade forskningsexpertis på området. Även om man lägger ihop din ignorans med Dick Cheneys ego så kvalificerar ni er fortfarande inte som en "halva", utan får nog nöja er med epitetet "ett par virrpannor", inte fullt så slagkraftigt men å andra sidan närmre sanningen.
Och du vet att denna "världens samlade forskningsexpertis" finns och står på din sida för att du läst det i en tidning, eller ? Vad exakt är det den här "samlade forskningsexpertisen" säger och vilka är dem? Säger de att den globala uppvärmningen är en direkt orsak av människans utsläpp av CO2? Om de gör det så är de knappast någon expertis.

Image

Den här bilden visar förvisso helt korrekt CO2 koncentrationen i atmosfären. Visserligen gör den kompakta skalan så att det ser ut som om kurvan i slutet pekar i 90graders vinkel.

Man kan dock resonera kring ett fenomen som skedde från åren 1943-1975. Nämligen en kraftig minskning av temperaturen. Man kan ju fråga sig hur det kommer sig att du vi släppte ut som mest koldioxid (under efterkrigstiden) så sjönk temperaturen.

Faktum är att den uppvärmning som vi bevittnar idag startade runt 1880, efter vad som kallas för den "lilla istiden". Och två tredjedelar av den här temperaturökningen skedde fram till 1940.


En annan sak jag vill kommentera är att den beräknade mängden koldioxid
år 2100 ungefär är lika tillförlitlig som att göra en väderleksrapport för Göteborg den 9 Augusti 2074. Simuleringar av detta slag bygger på datamodeller som bara kan vara så effektiva som den fysik som finns implementerad i dem. Nästan alla modeller vi har idag bygger på en grundad tro om att koldioxid är en avgörande faktor när det gäller temperaturen på jorden. För att den här grafen ens ska vara intressant måste man presentera vilka data och vilka algoritmer och beräkningar simulationen använder sig av. Det är inte svårt att mata in si och så för att få ut det resultat man vill få.
Jag ska tenta det här imorgon. Hade någon på den tentamen lämnat in ett svar som ens hade tillstymmelse till likhet med din teori om kosmiska partiklar och hav som minns så hade skrattet från fikarummet på institutionen aldrig tystnat.
Det är ju uppenbart inte astrofysik du läser. Och det här om kosmiska partiklar är ingen teori. Inte heller är partiklarnas betydelse för molnbildningen en teori. Detta lär man sig nog till och med i grundskolan. Mängen partiklar som når jorden styrs av solvindens aktivitet.

Vad jag menar med hav som minns är att det går mycket lång tid innan haven ändrar sin medeltemperatur märkbart. Ytan ändras relativt lätt, men våra hav innehåller GIGANTISKA mängder vatten i vilket energi och koldioxid finns bundet. Om det var iskallt för 10 000 år sedan så betyder det att haven då har bundit enorma mängder koldioxid (då haven binder mer ju kallare vattnet är). När haven värms upp så frigörs denna koldioxid. För vatten att gå från botten av ett hav till ytan kan ta hundratals år. Därav "minnet". Vatten som för hundratals år sedan band mycket koldioxid kommer alltså upp till ytan och släpper ut det. Havet är den största källan till koldioxidutsläpp vi har på jorden (följt av förmultningsprocesser). Klimatet styrs i princip av våra hav. Här är en enkel bild på processen:


Image

Utan någon som helst överdrift vill jag nog ge dig den äran av att ha författat ett inlägg som borde gå direkt in på 64bits hall of fame för "mest ignoranta raljerande" i klassen där doping i form av droger inte är tillåtet. Du personifierar på ett fantastiskt sätt det gamla uttrycket att man bör tiga och verka okunnig hellre än att tala och undanröja varje tvivel därom.
Visserligen var jag en aning påverkad då jag skrev mitt första inlägg, men det är inget skitsnack. Vill man tro på att människans utsläpp av koldioxid är den primära orsaken till den globala uppvärmningen så fine. Det bevisar att media och politikerna har lyckats.

http://en.wikipedia.org/wiki/Milankovitch_cycles


Globala temperaturen senaste 600 miljoner åren
Image


Glaciärcykler
Image

Solcykler och temperaturen på Jorden:
Image

NASA:s mätningar av temperaturen i stratosfären med satellit:
Image

Mer om solaktiviteten:
Image

Visst. Nu kanske det bara är jag och Dick som tror på detta och hela världens "forskningsexpertis" är ju överens om att människans utsläpp av koldioxid är anledningen till uppvärmningen, men för de som vill vidga sina vyer så rekommenderar jag er att gräva lite djupare.
Last edited by XitArS on 2007-03-28 17:14:38, edited 2 times in total.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
d4kanale
Posts: 330
Joined: 2006-03-19 22:10:10
Location: Linköping

Post by d4kanale »

Haha Nem. :P
Där trodde du inte du skulle få en riktig kontring mot dig va?

Jag själv har inte tagit reda på nåt om det här, så det är intressant att se vad 64bits egna forskare (pålästa sådana verkar det som) har att komma med :)
AMD Athlon 64 AM2 X2 4200+ , MSI K9N NEO-F, Sapphire Radeon X1900XT 256mb, 250gb WD Caviar, Hiper M-series 580W..
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote: OM du bränner ner en skog, vad händer då? 1) bränningen producerar/frisläpper enorma mängder koldioxid som lagrat i växtligheten under många årtionden. 2) Då skogen är borta betyder det mindre växtlighet som kan absorbera koldioxiden.

Om man bara sågar ner träden och sedan bygger ett hus av dem så frigörs ju iof inte lika mycket koldioxid. Däremot så påverkar man ekosystemet i skogen på ett negativt sätt. Skogen kallas ju ofta för jordens lungor.
Vilket visserligen är ett vackert Meme och hjälper folk att tro på bevarandet av regnskogen. Men såvitt jag förstått så är regnskogens produktion av syre och koldioxid ett nollsummespel eftersom förmultnande löv och djurkroppar avger koldioxid. ;)

Haven är jordens lungor.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Big_Bird wrote:Vilket visserligen är ett vackert Meme och hjälper folk att tro på bevarandet av regnskogen. Men såvitt jag förstått så är regnskogens produktion av syre och koldioxid ett nollsummespel eftersom förmultnande löv och djurkroppar avger koldioxid. ;)

Haven är jordens lungor.

DÅ är snarare lövskogen mer ett nollsummespel då de fäller sina löv på hösten. Regnskogen binder mer koldioxid än vad den producerar. Och jag ser hellre havet som hjärtat och skogen som lungorna. Detta för att skogen producerar mer syre än havet.

Att tro på bevarandet av regnskogen tycker jag är alla människors skyldighet. Även om jag inte är emot att en del av den huggs ner för olika viktiga ändamål.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

XitArS, hur ställer du dig till det hela med "global dimming"?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Andrej wrote:XitArS, hur ställer du dig till det hela med "global dimming"?
Det är en teori som jag tror på. Det kan dessutom ge en del av förklaringen till fenomenet med att NASA:s satelliter uppmäter en temperaturminskning i atmosfären medan ytan värms upp. Då en uppvärmning orsakas av växthusgaser så bör temperaturen stiga uppe i atmosfären i större utsträckning än vid ytan. Effekten av global dimming ter sig i teorin precis vad vi observerar i verkligheten: Förhöjda temperaturer vid ytan och avkylning i atmosfären.

Det är absolut en viktig bricka i spelet om jordens klimat....
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

XitArS, från vad jag har hört och läst, så är det många som menar att den globala fördunklingen har skylt allvaret av just växthusgasers effekt på klimatet.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Hawkwing wrote:
nem wrote:
Image

Jag ska tenta det här imorgon. Hade någon på den tentamen lämnat in ett svar som ens hade tillstymmelse till likhet med din teori om kosmiska partiklar och hav som minns så hade skrattet från fikarummet på institutionen aldrig tystnat.

Utan någon som helst överdrift vill jag nog ge dig den äran av att ha författat ett inlägg som borde gå direkt in på 64bits hall of fame för "mest ignoranta raljerande" i klassen där doping i form av droger inte är tillåtet. Du personifierar på ett fantastiskt sätt det gamla uttrycket att man bör tiga och verka okunnig hellre än att tala och undanröja varje tvivel därom.
Bekymrar det dig inte ens lite att man funnit att slumpmässiga siffror instoppade i modellen som producerat grafen du hänvisar till ger nästan samma resultat enligt flera olika studier?

http://www.climate2003.com/pdfs/2004GL012750.pdf
Nej, det som bekymmrar mig är att du inte kan skilja på en graf som visar faktiska mätningar av koldioxidkoncentrationen över åren från en modell som förutsäger temperaturförändringar som jag aldrig hänvisat till.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

d4kanale wrote:Haha Nem. :P
Där trodde du inte du skulle få en riktig kontring mot dig va?

Jag själv har inte tagit reda på nåt om det här, så det är intressant att se vad 64bits egna forskare (pålästa sådana verkar det som) har att komma med :)
Jag har inte fått någon kontring, såvida du inte menar denna orgie i inlänkning av bilder som inläggsförfattaren inte ens själv förstår vad de innebär.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

XitArS wrote:Mitt förra inlägg gick förlorat. Men fick lite tid över nu så skrev om skiten. Orkade dock inte rota fram alla referenser som jag hade i mitt första inlägg...
Nej, vem bryr sig om referenser?
XitArS wrote:
Att planeten blir varmare och varmare är själva klimatförändringen, orsaken är den pga människans påverkan skenande koncentrationen av växthusgaser i atmosfären.
Med växthusgaser så menar du koldioxid, som står för 0.03%-0.06% av atmosfärens totala gasinnehåll. Koldioxiden är alltså orsaken till den globala uppvärmingen?
Nej, jag menar växthusgaser, som står för 100% av växthuseffekten.
XitArS wrote:
Frånsett att din beskrivning är värdig en alkoholpåverkad mellanstadieelev, så vill jag gå i polemik med din beskrivning av "halvorna" som diskuterar. I ena änden har vi dig, Dick Cheney och en dansk statistiker, och i andra änden har vi världens samlade forskningsexpertis på området. Även om man lägger ihop din ignorans med Dick Cheneys ego så kvalificerar ni er fortfarande inte som en "halva", utan får nog nöja er med epitetet "ett par virrpannor", inte fullt så slagkraftigt men å andra sidan närmre sanningen.
Och du vet att denna "världens samlade forskningsexpertis" finns och står på din sida för att du läst det i en tidning, eller ? Vad exakt är det den här "samlade forskningsexpertisen" säger och vilka är dem? Säger de att den globala uppvärmningen är en direkt orsak av människans utsläpp av CO2? Om de gör det så är de knappast någon expertis.
Jag har läst det i en tidning, helt rätt. Science, du kanske har hört talas om den?

Naomi Oreskes skrev i den en vetenskaplig artikel i vilken hon hade granskat i princip alla andra vetenskapliga artiklar som behandlade den globala klimatförändringen, och av 928 artiklar så var det inte en enda som ifrågasatte att klimatförändringen sannolikt är orsakad av människan.
XitArS wrote:Den här bilden visar förvisso helt korrekt CO2 koncentrationen i atmosfären. Visserligen gör den kompakta skalan så att det ser ut som om kurvan i slutet pekar i 90graders vinkel.
Lustigt att du nämner den kraftiga lutningen, det är nämligen den som gör folk aningen nervösa. Kombinerat med den höga nivån du förståss. Men du låter dig inte bekomma?
XitArS wrote:Man kan dock resonera kring ett fenomen som skedde från åren 1943-1975. Nämligen en kraftig minskning av temperaturen. Man kan ju fråga sig hur det kommer sig att du vi släppte ut som mest koldioxid (under efterkrigstiden) så sjönk temperaturen.

Faktum är att den uppvärmning som vi bevittnar idag startade runt 1880, efter vad som kallas för den "lilla istiden". Och två tredjedelar av den här temperaturökningen skedde fram till 1940.
Du letar trender i det vita bruset. Vi pratar om en skala på 600 000 år, inte vad som hände på fyrtiotalet... Sanslöst.

XitArS wrote:En annan sak jag vill kommentera är att den beräknade mängden koldioxid
år 2100 ungefär är lika tillförlitlig som att göra en väderleksrapport för Göteborg den 9 Augusti 2074. Simuleringar av detta slag bygger på datamodeller som bara kan vara så effektiva som den fysik som finns implementerad i dem. Nästan alla modeller vi har idag bygger på en grundad tro om att koldioxid är en avgörande faktor när det gäller temperaturen på jorden. För att den här grafen ens ska vara intressant måste man presentera vilka data och vilka algoritmer och beräkningar simulationen använder sig av. Det är inte svårt att mata in si och så för att få ut det resultat man vill få.
Din jämförelse med väderleksrapporten är fullkomligt vansinnig, och sedan blandar du in svammel om temperaturen när du pratar om en graf som bara visar koldioxidhalt och ingenting annat.

Nå, koldioxidhalten är inte särskilt svår att förutsäga. Den är nämligen en linjär funktion av mängden koldioxid du släpper ut. Alltså är det ingen konst att utifrån ett antagande om hur mycket koldioxid man släpper ut netto också avgöra hur mycket halten ökar.
XitArS wrote:
Jag ska tenta det här imorgon. Hade någon på den tentamen lämnat in ett svar som ens hade tillstymmelse till likhet med din teori om kosmiska partiklar och hav som minns så hade skrattet från fikarummet på institutionen aldrig tystnat.
Det är ju uppenbart inte astrofysik du läser. Och det här om kosmiska partiklar är ingen teori. Inte heller är partiklarnas betydelse för molnbildningen en teori. Detta lär man sig nog till och med i grundskolan. Mängen partiklar som når jorden styrs av solvindens aktivitet.
Nej, astrofysik var det ett tag sedan jag läste, men i den vill jag dra mig till minnes att vi talade om gravitationsteorin, så om inte din teori om de komiska partiklarna är en teori så vet jag inte vad det är.

Felet du gör är egentligen inte att du hittar teorier som verkar på andra hållet. Det finns säkerligen en hel del mekanismer som motverkar den förstärkta växthuseffekten, global dimming för att nämna något, men man måste kvantifiera dem och ställa dem i relation till varandra. Om den förstärkta växthuseffekten ökar temperaturen med 5°C (bara som illustration) och global dimming sänker den med 0,5°C så har vi lik förbannat en kraftig höjning. Jorden är ett komplext system, och inget ensamt samband kan förklara eller förutsäga vart vi är på väg.
XitArS wrote:Vad jag menar med hav som minns är att det går mycket lång tid innan haven ändrar sin medeltemperatur märkbart. Ytan ändras relativt lätt, men våra hav innehåller GIGANTISKA mängder vatten i vilket energi och koldioxid finns bundet. Om det var iskallt för 10 000 år sedan så betyder det att haven då har bundit enorma mängder koldioxid (då haven binder mer ju kallare vattnet är). När haven värms upp så frigörs denna koldioxid. För vatten att gå från botten av ett hav till ytan kan ta hundratals år. Därav "minnet". Vatten som för hundratals år sedan band mycket koldioxid kommer alltså upp till ytan och släpper ut det. Havet är den största källan till koldioxidutsläpp vi har på jorden (följt av förmultningsprocesser). Klimatet styrs i princip av våra hav. Här är en enkel bild på processen:
Vad du just beskrev var ett system med positiv återkoppling, och det kan jag garantera dig att världshaven inte är, vilket du säkert också inser om du sätter dig ner för att simulera det.
XitArS wrote:Visserligen var jag en aning påverkad då jag skrev mitt första inlägg, men det är inget skitsnack. Vill man tro på att människans utsläpp av koldioxid är den primära orsaken till den globala uppvärmningen så fine. Det bevisar att media och politikerna har lyckats.
Du glömde världens samlade forskningsexpertis, de har också lyckats.
XitArS wrote:Visst. Nu kanske det bara är jag och Dick som tror på detta och hela världens "forskningsexpertis" är ju överens om att människans utsläpp av koldioxid är anledningen till uppvärmningen, men för de som vill vidga sina vyer så rekommenderar jag er att gräva lite djupare.
Själv rekommenderar jag LSD, effekten av hallucinationer och inbillning är densamma men man slipper i alla fall dela sin övertygelse med Dick Cheney.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Hawkwing
Posts: 140
Joined: 2002-11-17 17:07:09

Post by Hawkwing »

nem wrote:
Hawkwing wrote:
nem wrote:
Image

Jag ska tenta det här imorgon. Hade någon på den tentamen lämnat in ett svar som ens hade tillstymmelse till likhet med din teori om kosmiska partiklar och hav som minns så hade skrattet från fikarummet på institutionen aldrig tystnat.

Utan någon som helst överdrift vill jag nog ge dig den äran av att ha författat ett inlägg som borde gå direkt in på 64bits hall of fame för "mest ignoranta raljerande" i klassen där doping i form av droger inte är tillåtet. Du personifierar på ett fantastiskt sätt det gamla uttrycket att man bör tiga och verka okunnig hellre än att tala och undanröja varje tvivel därom.
Bekymrar det dig inte ens lite att man funnit att slumpmässiga siffror instoppade i modellen som producerat grafen du hänvisar till ger nästan samma resultat enligt flera olika studier?

http://www.climate2003.com/pdfs/2004GL012750.pdf
Nej, det som bekymmrar mig är att du inte kan skilja på en graf som visar faktiska mätningar av koldioxidkoncentrationen över åren från en modell som förutsäger temperaturförändringar som jag aldrig hänvisat till.
Okej, jag var lite för snabb där eftersom grafen du hänvisar till är förvillande lik den graf de flesta "fear mongers" använder trots att den blivit underkänd ett flertal gånger. Det underkänner dock inte argumentationslinjen jag påbörjade. Det finns ett antal oberoende forskare som har visat att de modeller som använts för att skapa de uppseendeväckande och skrämmande resultaten vi sett i dokumentärer som Gores är totalt felaktiga.

Det enda du lyckats visa i den här tråden är din egen arrogans.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Hawkwing wrote:Okej, jag var lite för snabb där eftersom grafen du hänvisar till är förvillande lik den graf de flesta "fear mongers" använder trots att den blivit underkänd ett flertal gånger. Det underkänner dock inte argumentationslinjen jag påbörjade. Det finns ett antal oberoende forskare som har visat att de modeller som använts för att skapa de uppseendeväckande och skrämmande resultaten vi sett i dokumentärer som Gores är totalt felaktiga.

Det enda du lyckats visa i den här tråden är din egen arrogans.
Min egen arrogans lyckas jag visa i de flesta trådar, skillnaden här är möjligen att den möts av ett lika stort mått ignorans vilket sannolikt förstärker effekten.

Jag har också lyckats visa att koldioxidhalten är den högsta som uppnåtts på 600.000 år, samt att ökningen (vars hastighet inte liknar någonting vi skådat) började samtidigt som industrialiseringen.

Med andra ord, kausalitet mellan människans förbränning av fossila bränslen och halten koldioxid i atmosfären är bevisad.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

nem wrote:Jag har också lyckats visa att koldioxidhalten är den högsta som uppnåtts på 600.000 år.
Grattis. Du har vunnit en tårta.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Longstock wrote:
nem wrote:Jag har också lyckats visa att koldioxidhalten är den högsta som uppnåtts på 600.000 år.
Grattis. Du har vunnit en tårta.
Jag är inte sen att casha in den. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Snälla vänner ni kanske ska sluta med ert "ägande" och försöka diskutera saker lite bättre..


här är lite länkar och böcker o.s.v som kan vara nyttiga för er:

Global Warming - the complete briefing, J (Sir John) Houghton, CUP 3rd Edition 2004.

IPCC's hemsida www.IPCC.ch

Stern Review on the Economics of Climate Change (inte säker hur ni kan finna den om ni inte går på universitet o.s.v för då kan ni säkert läsa den genom "athens" eller liknande)

här är en link from bbc4 (radio) som är rätt intressant: http://www.bbc.co.uk/radio/aod/mainfram ... estigation



för övrigt så verkar nem kunna sina saker relativt bra!.. Själv orkar jag inte skriva för mkt om detta för jag bättre saker för mig. Men önskar er andra lycka tiill när det gäller att påöka eran kunskap inom detta område.

Kom ihåg kunskap är nyttigt och tillskillnad från kellogs allbran så smakar det gott med =)...[/url]
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

nem wrote:Jag har också lyckats visa att koldioxidhalten är den högsta som uppnåtts på 600.000 år, samt att ökningen (vars hastighet inte liknar någonting vi skådat) började samtidigt som industrialiseringen.

Med andra ord, kausalitet mellan människans förbränning av fossila bränslen och halten koldioxid i atmosfären är bevisad.
Om jag har förstått XitArS rätt så menar han att effekten av koldioxid i atmosfären inte är att kausalt öka temperaturen, i alla fall inte i samma utsträckning som du tycks mena.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Andrej wrote:Om jag har förstått XitArS rätt så menar han att effekten av koldioxid i atmosfären inte är att kausalt öka temperaturen, i alla fall inte i samma utsträckning som du tycks mena.
Han vet inte själv vad han menar, eller också kan han inte skilja på koldioxidhalt och temperatur, friskt blandas det i varje fall.

Att det är ett kausalt samband mellan halten växthusgaser i atmosfären och temperaturen på jorden går inte att bevisa. Att korrelationen är mycket stark är dock utan tvekan belagt. Kombinera detta fakta med att det är belagt att människan står för en kraftig höjning av andelen växthusgaser, och du har vad man brukar kalla oroväckande tendenser.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

nem wrote:Han vet inte själv vad han menar, eller också kan han inte skilja på koldioxidhalt och temperatur, friskt blandas det i varje fall.

Kombinera detta fakta med att det är belagt att människan står för en kraftig höjning av andelen växthusgaser, och du har vad man brukar kalla oroväckande tendenser.
Jag vet mycket väl vad jag menar. Att du sedan inte förstår har ingenting med mig att göra. Att koldioxidhalten och temperaturen blandats friskt beror på att hela grejen med global uppvärmning skylls på den ökade mängden koldioxid i atmosfären. Din forskningsexpertis säger ju att: "högre halter koldioxid = högre temperaturer". Detta finns det inga som helst bevis för och jag menar att koldioxidens påverkan på den globala temperaturen är långt ifrån så markant som man idag tycks tro.

Jag skulle gärna vilja ha lite siffror på och veta vilka växthusgaser du menar då du säger att människan står för en "kraftig ökning av andelen växthusgaser". Sedan kan vi jämföra dessa siffror med naturliga utsläpp samt räkna fram den globala växthuseffektsprocenten som varje enskild gas står för.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:
Big_Bird wrote:Vilket visserligen är ett vackert Meme och hjälper folk att tro på bevarandet av regnskogen. Men såvitt jag förstått så är regnskogens produktion av syre och koldioxid ett nollsummespel eftersom förmultnande löv och djurkroppar avger koldioxid. ;)

Haven är jordens lungor.

DÅ är snarare lövskogen mer ett nollsummespel då de fäller sina löv på hösten. Regnskogen binder mer koldioxid än vad den producerar. Och jag ser hellre havet som hjärtat och skogen som lungorna. Detta för att skogen producerar mer syre än havet.

Att tro på bevarandet av regnskogen tycker jag är alla människors skyldighet. Även om jag inte är emot att en del av den huggs ner för olika viktiga ändamål.
Jag har nog inget emot att regnskogen bevaras, av andra skäl än dess påstådda syreproduktion, men jag vill ändå slå ett slag för phytoplankton, som ju på egen och helt oräddad hand producerar någonstans i närheten av (eller straxt över beroende på vem du frågar) hälften av jordens syre. Jordens lungor, och så vidare...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

nem wrote:Att korrelationen är mycket stark är dock utan tvekan belagt. Kombinera detta fakta med att det är belagt att människan står för en kraftig höjning av andelen växthusgaser, och du har vad man brukar kalla oroväckande tendenser.
Precis. Jag tror att XitArs har fått för sig att man kan helt avisa probabilistisk vetenskap, just för att den är probabilistisk.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

http://www.cmar.csiro.au/e-print/open/holper_2001b.html

denna sidan pratar lite om andra gaser än co2.. men ni kan ju kolla in.. säger lite iaf.. realtivt trevlig och enkel...

för den som vill läsa lite mer:

http://www.ucsusa.org/global_warming/science/

sen en länk till min kurs global warming: mkt information utgår från några rapporter som dom felsta av er inte kan ta del av om ni inte går på universitet eller liknande... men lite trevliga bilder o.s.v finns ni kan nog kolla på de olika lectures.. som ppt filer elelr pdf:er

Måste dock säga att kursen i sig själv är relativt dålig.. håller dålig kvalité jämfört med resten av mina kurser. Men det intressanta o.s.v kommer ändå fram... Här är iaf länken

http://www2.warwick.ac.uk/fac/sci/physi ... ome/px272/
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

nem wrote:
Longstock wrote:
nem wrote:Jag har också lyckats visa att koldioxidhalten är den högsta som uppnåtts på 600.000 år.
Grattis. Du har vunnit en tårta.
Jag är inte sen att casha in den. ;)
Vafan. Jag som väntade mig en tillbaka-kaka ;D
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Longstock wrote:
nem wrote:
Longstock wrote:
nem wrote:Jag har också lyckats visa att koldioxidhalten är den högsta som uppnåtts på 600.000 år.
Grattis. Du har vunnit en tårta.
Jag är inte sen att casha in den. ;)
Vafan. Jag som väntade mig en tillbaka-kaka ;D
Istället fick du fikon...
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

XitArS wrote:Jag vet mycket väl vad jag menar. Att du sedan inte förstår har ingenting med mig att göra. Att koldioxidhalten och temperaturen blandats friskt beror på att hela grejen med global uppvärmning skylls på den ökade mängden koldioxid i atmosfären. Din forskningsexpertis säger ju att: "högre halter koldioxid = högre temperaturer". Detta finns det inga som helst bevis för och jag menar att koldioxidens påverkan på den globala temperaturen är långt ifrån så markant som man idag tycks tro.

Jag skulle gärna vilja ha lite siffror på och veta vilka växthusgaser du menar då du säger att människan står för en "kraftig ökning av andelen växthusgaser". Sedan kan vi jämföra dessa siffror med naturliga utsläpp samt räkna fram den globala växthuseffektsprocenten som varje enskild gas står för.
Jag hittade en mycket bra bild som visar väldigt tydligt hur stark korrelation det finns mellan temperatur och halt av växthusgaserna Metan och Koldioxid i atmosfären. Kombinerat står dessa för ungefär 30% (!) av den totala växthuseffekten, och tillsammans med vattenånga och ozon är de fullkomligt dominerande.

Image

Utan att sätta en siffra på kovariansen med temperaturen kan man dra slutsatsen att dessa tre på något sätt samvarierar. Notera dock att kausalitet inte är bevisat.

Som en övning till läsaren kan man sedan kombinera dessa historiska data med nuvarande nivåer av Metan och Koldioxid, vilka stigit extremt kraftigt sedan industrialiseringens början. För koldioxid är halten 380ppmv , och för metan ca 1750 ppbv. Lägg ett par minuter på att sätta in röda kryss i figuren ovan, jag tror att det skulle kunna vara lite utav en ögonöppnare.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Så har då IPCC presenterat sin andra delrapport som trots protester och tandagnisslan från diplomatkåren lägger fram den vetenskapliga sanning som är det aggregerade resultatet av 2500 framstående forskares idoga insatser.

Det är klarlagt att människans utsläpp av växthusgaser redan givit kraftiga effekter på vårt klimat. Den extrema torkan i somliga regioner och de smältande glaciärerna i alperna är bara ett par exempel på skeenden som alla kommer med samma budskap, klimatet förändras som en följd av atmosfärens förändring, och vi kommer länge framöver att få leva med konsekvenserna.

Värt att notera är att USA verkar ha tagit till sig budskapet och vita husets representant ödar ingen tid på att påpeka brister i materialet eller erinra om redan genomförda miljöinsatser för att döva kritiken. Istället lyfts specifika problemområden fram.
NYTimes.com wrote:James L. Connaughton, the chairman of the White House Council on Environmental Quality, said some of the findings in the report, particularly the prospect of intensifying coastal damage from rising seas, were “of high concern,” but noted the panel also foresaw benefits to agriculture in temperate regions as well.

Over all, he said, the analysis reinforced the need of industrialized countries to foster economic growth in developing countries and thus help them to reduce their vulnerability to climate shocks. He said billions of dollars were already flowing in development assistance.
Jag kanske blir skyldig Dick Cheney en ursäkt. Till och med han kan tydligen ändra åsikt när han ställs inför en realitet som inte längre går att förneka. Återstår bara att se om det räcker för att få Joe Sixpack och andra ur den intellektuella reserven att släppa sitt krampaktiga tag i skeptikernas sarg och ta sig över på den planhalva där matchen avgörs.

http://www.nytimes.com/2007/04/07/scien ... imate.html
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=636597
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply