underligheter

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Här har ni sidan 77 ur Jack Kerouacs bok "På Drift". Den syns i den sista filmen så jag tänkte att det kan vara bra att ha hela dokumentet när vi löser denna mystiska gåta.

Urlen har ni här:
http://w1.382.telia.com/~u38202417/Kerouac77.jpg
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Grey_wolf
Posts: 43
Joined: 2003-10-06 19:37:13

Post by Grey_wolf »

WARNING: man kan regga igen!!!
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Om man lägger http://whoare.ath.cx/gra/TRX/step/overl ... e1-~75.GIF över den andra filmen, under frames 1-~75 som det står i filnamnet så blir det "HORDJIK". J:et och I:et har alltså bytat plats.. hmm. :)
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Grey_wolf
Posts: 43
Joined: 2003-10-06 19:37:13

Post by Grey_wolf »

Yes har reggat nu ;)
okej nu ska jag oxå börja kolla på filmen igen..
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Någon som lagt märke till att uberlama bytt namn till "uberlama disappearized"? Han har dessutom bytt avatar till en gravsten med texten R.I.P. på...
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

BeeFCakE wrote:Någon som lagt märke till att uberlama bytt namn till "uberlama disappearized"? Han har dessutom bytt avatar till en gravsten med texten R.I.P. på...
Jupp, old news.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

nva wrote:Om man lägger http://whoare.ath.cx/gra/TRX/step/overl ... e1-~75.GIF över den andra filmen, under frames 1-~75 som det står i filnamnet så blir det "HORDJIK". J:et och I:et har alltså bytat plats.. hmm. :)
Jag tror att det är uberlama som klantat sig...
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

egar wrote:
nva wrote:Om man lägger http://whoare.ath.cx/gra/TRX/step/overl ... e1-~75.GIF över den andra filmen, under frames 1-~75 som det står i filnamnet så blir det "HORDJIK". J:et och I:et har alltså bytat plats.. hmm. :)
Jag tror att det är uberlama som klantat sig...
Eller så är det hans sätt att säga att vi stavar fel till hans namn.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Dissident wrote:Eller så är det hans sätt att säga att vi stavar fel till hans namn.
Det kan det vara.
Tror ni att man kan gå till apoteket och fråga vad det där är för preparat i tuben? Den med Pantotensyra dvs.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

egar wrote:
Dissident wrote:Eller så är det hans sätt att säga att vi stavar fel till hans namn.
Det kan det vara.
Tror ni att man kan gå till apoteket och fråga vad det där är för preparat i tuben? Den med Pantotensyra dvs.
Det skrev jag ju! Google gav: medel mot acne.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Dissident wrote:Det skrev jag ju! Google gav: medel mot acne.
okej
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
CH
Hedersbit
Posts: 1189
Joined: 2002-02-17 11:01:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by CH »

Har alla lagt märke till den här: http://whoare.ath.cx/gra/TRX/step/jkpd_2.html

Där är den förra boken överstruken, och det antyds att de skulle ha planterat nåt i en annan bok på Sollefteås stadsbibliotek.
/CH
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Vem bor närmast sollefteå?
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

CH wrote:Har alla lagt märke till den här: http://whoare.ath.cx/gra/TRX/step/jkpd_2.html

Där är den förra boken överstruken, och det antyds att de skulle ha planterat nåt i en annan bok på Sollefteås stadsbibliotek.
Jag tror att Grey_wolf sa att han skulle låna boken som jag redan hade. Istället kan han låna boken som det länkas till där, den där diktsamlingen dvs.

edit: Jag kan hoppa in i stadsbiblioteket imorgon på lunchen och ta en kopia på sidan 44.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Menar du inte sidan 41?
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

xerxes wrote:Menar du inte sidan 41?
Klart att jag gör det. Vad annars. :-*
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

En bibliotekarie jag känner scannar sidan 41 av Goethe-boken och mailar mig den imorgon. Visserligen inte Sollefteå Stadsbibliokteks exemplar, men det kanske är till någon nytta ändå..

ISBN-numret i filmen:
http://www.bibliotek.se/session/showrec ... Id=6374676

Som det är nu samlar vi ju ledtrådar på hög och kommer ingen vart.. Har någon idéer?
Last edited by Dissident on 2003-10-07 23:34:50, edited 1 time in total.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Dissident wrote:En bibliotekarie jag känner scannar sidan 41 av Goethe-boken och mailar mig den imorgon. Visserligen inte Sollefteå Stadsbibliokteks exemplar, men det kanske är till någon nytta ändå..

ISBN-numret i filmen:
http://www.bibliotek.se/session/showrec ... Id=6374676
Kan det vara någon skillnad på översättningen på den "På Drift" jag har och den som har ISBN-numret som syns i filmen?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

egar wrote:
Dissident wrote:En bibliotekarie jag känner scannar sidan 41 av Goethe-boken och mailar mig den imorgon. Visserligen inte Sollefteå Stadsbibliokteks exemplar, men det kanske är till någon nytta ändå..

ISBN-numret i filmen:
http://www.bibliotek.se/session/showrec ... Id=6374676
Kan det vara någon skillnad på översättningen på den "På Drift" jag har och den som har ISBN-numret som syns i filmen?
Tror inte det. I filmen är radbrytning och ord exakt samma som på din scannade sida.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Bara en sista undran innan sömnen griper tag i mig.
Någon som vet vad denna sidan fyller för funktion: http://whoare.ath.cx/gra/TRX/step/0_future_keys

Några av *NIX-pojkarna får gärna ta en titt på det. IcePic kanske?
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Nämnde ju innan att det ser ut att stå "uH.RPM.Alien" i andra filmen. Är det nån med lite videoredigeringsskills som kan utläsa det lite tydligare och säkert ta reda på vad där står? Det syns mellan 04:11 och 04:16.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Jag har en gnagande misstanke om att det som är planterat i boken, den diktsamlingen av Goethe som det linkas till, bara finns på sollefteå stadsbibliotek... Kan någon ta reda på numret dit och be dem gå och kolla i just den boken? Jag skulle kunna göra det, men jag hinner inte imorgon...
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

BeeFCakE wrote:Jag har en gnagande misstanke om att det som är planterat i boken, den diktsamlingen av Goethe som det linkas till, bara finns på sollefteå stadsbibliotek... Kan någon ta reda på numret dit och be dem gå och kolla i just den boken? Jag skulle kunna göra det, men jag hinner inte imorgon...
Nej, den finns på lite olika stadsbibliotek i landet. fråga är om de har lagt ner något på sida 41 eller inte.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

BeeFCakE wrote:Jag har en gnagande misstanke om att det som är planterat i boken, den diktsamlingen av Goethe som det linkas till, bara finns på sollefteå stadsbibliotek... Kan någon ta reda på numret dit och be dem gå och kolla i just den boken? Jag skulle kunna göra det, men jag hinner inte imorgon...
Har mailat dem.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Det var precis det jag menade, att de har "plantat" något i just den boken... Jag tror jag ringer imorgon iaf, får gå upp lite tidigare, jag är så sjukligt nyfiken. Jag återkommer imorgon ifall jag får något napp...

Jag funderade lite på den där medicinen och undrade om det kan ha något att göra med den bilden som syns i filmen angående "lämna in gammal medicin till apoteket", den var ganska suddig, men man kanske kan hitta något på den om man kan förstora det?
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
Post Reply