köpes/säljes

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
Post Reply
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

köpes/säljes

Post by Mitra »

ok kanske verkar lite halv onödigt fast jag tycker detta är en bra idé.
Jag tycker att när man skriver en tråd i köpes lr säljes så ska det finnan en liten grej där man kan skriva in sin hemstad lr likannde.
Det är ju många som glömemr skriva detta och man får då fråga och det kan ta tid innan ett svar kommer. Skulle väl inte vara så särkilt svårt att bara införa ett till fält där man skriver in vid skapandet av en tråd i just säljes och köpes forumen. speciellt i säljes.
SOm sagt skulle underlätta en hel del fär de som säljer/köper.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Det skulle innebära att vi skapade ett datafält till i tabellen som håller inlägg, vilket skulle innebära att den inte blir kompatibel med uppgraderingsscripten när vi uppgraderar till nya versioner av forumet.

Känns som om det isåfall är enklare att göra en klistrad tråd i de forumen med info om hur en annons ska vara utformad.
hej.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hej, jag skulle vilja sälja en
[Fullständigt produktnamn med beskrivning om det behövs] som är [ny/begagnad (om begagnad ska infogas hur länge den har använts)] för [pris/bud].

Jag bor i [stad]

Nåt sånt skulle vara kul, så slipper man fråga så mycket :)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Fireman wrote:Hej, jag skulle vilja sälja en
[Fullständigt produktnamn med beskrivning om det behövs] som är [ny/begagnad (om begagnad ska infogas hur länge den har använts)] för [pris/bud].

Jag bor i [stad]
Kan ju inte vara så svårt att göra ett formulär som man fyller i, för att sedan klicka på "skapa" så en färdig annons skapas och det bara är att ctrl+c:a och ctrl+v:a. Frågan är ju bara om den skulle användas som det är tänkt. Men iofs kanske formuläret skulle få slöa folk att ge mer information :)

Att sedan lägga en länk till en sådan grej borde inte vara några problem för en elitig hackande admin-man ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
natas
Posts: 573
Joined: 2002-10-22 9:58:14
Location: Stockholm, Täby
Contact:

Post by natas »

Nypris:
Min pryl är nu värd ca:
Budet måste vara minst:
Good advice is something a man gives when he is too old to set a bad example.

/Francois de La Rochefoucauld
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

linc wrote:Det skulle innebära att vi skapade ett datafält till i tabellen som håller inlägg, vilket skulle innebära att den inte blir kompatibel med uppgraderingsscripten när vi uppgraderar till nya versioner av forumet.

Känns som om det isåfall är enklare att göra en klistrad tråd i de forumen med info om hur en annons ska vara utformad.
någon enkel fix kanske man kan skriva... i skriv-ny-tråd-sidan...

if (destinationsforum = köp or ... sälj){
stora-rutan-med-inehållet.text = exempelköposälj.txt
}

ex...sälj.txt
----------------------------------
Exempel för säljgrejs:

Hej, jag skulle vilja sälja en
[Fullständigt produktnamn med beskrivning om det behövs] som är [ny/begagnad (om begagnad ska infogas hur länge den har använts)] för [pris/bud].

Jag bor i [stad]

Nypris:
Min pryl är nu värd ca:
Budet måste vara minst:

-----------
Exempel för köp:
blabla-typ


så att typ så fort man ska skriva ny tråd i nån av de där forumen så är det redan ifyllt eller nåt...

*sova*
IL1
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Mirza* wrote:någon enkel fix kanske man kan skriva... i skriv-ny-tråd-sidan...

if (destinationsforum = köp or ... sälj){
stora-rutan-med-inehållet.text = exempelköposälj.txt
}

ex...sälj.txt
----------------------------------
Exempel för säljgrejs:

Hej, jag skulle vilja sälja en
[Fullständigt produktnamn med beskrivning om det behövs] som är [ny/begagnad (om begagnad ska infogas hur länge den har använts)] för [pris/bud].

Jag bor i [stad]

Nypris:
Min pryl är nu värd ca:
Budet måste vara minst:

-----------
Exempel för köp:
blabla-typ


så att typ så fort man ska skriva ny tråd i nån av de där forumen så är det redan ifyllt eller nåt...

*sova*
Hmm, jo så kan man ju också göra. :)

Får se hur vi gör.
hej.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Tänkte bara tillägga att man borde även lägga till bild där i.. För säljer man en låda, mus, joystick eller "häftigt" kort är det väldigt bra.

Jag är ganska trött på att kolla i säljes och se att det bara står ett produktnamn t ex och knappt något mer så man måste fråga.
Är detta någonting som det kommer göras någonting åt?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Alltså, en mall som är ifylld i textrutan när man skapar en tråd i köpes eller säljes är inget direkt problem att fixa. Det handlar bara om att jag ska få tummarna loss, och att det finns en mall att lägga in där. ;)
hej.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Säljes:
En
[fullständigt produktnamn med beteckning och om det inte är självklar vad det är, även en beskrivning]
säljes
[Ny eller begagnad, finns kvitto? Garanti kvar? Om den är begagnad, hur nött är den, hur länge har den använts, har den överklockats eller på annat sätt "felanvänts"?]
[bilder om det finns och anses nödvändigt]

Jag bor i [stad].
Vill ha [X kronor/dessa prylar i utbyte] för den. köpet sker helst [öga mot öga/per post]


Köpes:
Jag vill [ha tag på/hjälp att hitta/ha mer info om] en
[fullständigt produktnamn med beteckning och om det inte är självklar vad det är, även en beskrivning, skriv också om du kan tänka dig liknande produkter, om du måste ha exakt denna, och om du kan tänka dig den lätt eller hårt begagnad, gärna också vad du ska ha den till om detta känns relevant]

Jag bor i [stad]. köpet sker helst [öga mot öga/per post]
Jag kan [betala/byta mot] [X kronor/dessa prylar]



Duger dessa? dom bör dock putsas lite för att inte lukta alltfömycket Fireman
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Fick precis en idé ;)
Skulle det inte fungera att lägga till några fält till i ny-tråd-formuläret t.ex. Pris, Produktnamn, Ort o.s.v. och sen sammanfoga till en enda variablel (sträng) efter en färdig mall som i sin tur skickas till samma plats i databasen som vanliga trådar, om jag inte minns helt fel finns det väl en inbyggd funktion i php för att sammanfoga strängar.
För att få det kompatibelt med nya versioner av phpbb kan man lägga all php i en extra fil och all html i mallen så att det fortfarande är kompatibelt med uppgraderingsscripten (så länge mallarna är kompatibla med den nya versionen). Eventuellt kan det behövas läggas till några rader i phpbbs egen kod men det är inte så mycket att det skulle vara några problem att lägga in det igen vid en uppgradering av forumet.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

jonas wrote:Fick precis en idé ;)
Skulle det inte fungera att lägga till några fält till i ny-tråd-formuläret t.ex. Pris, Produktnamn, Ort o.s.v. och sen sammanfoga till en enda variablel (sträng)
Skulle funka i säljes, men i köpes ska man också kunna skriva frågor.

Tror att ett par exempel i en klistrad tråd är bäst
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Ja, visst det var mest sälj jag tänkte på men jag ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera med köpes också
Ort, pris, produkt och beskrivning passar ju alla in på köpes också man ju använda en knapp för att välja om det ska vara köpes eller säljes, jag tror mer på ett specialutformat formulär, jag tror man skriver mer om det man säljer/köper på det sätter.
Det skulle vara bra om även rubriken skapades på det sätter
ex. Säljes: [produktnamn] - [Pris] eller nåt sånt
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Tänk på att "Köpes"-delen också används för köpråd, men eventuellt får vi väl splitta på dem. Det beror på hur vi löser det.
» the empire never ended
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Skulle det inte fungera att slå samman köpes och säljes och ha en egen kategori för köpråd? På något sätt tror jag det skulle gå snabbare att hitta det man letar efter på det sättet men det kanske bara är jag.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Post Reply