Ännu en fläktkontroll har kommit till världen!

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Ännu en fläktkontroll har kommit till världen!

Post by MadModder »

(Hata spray. Usch... tänkte länka direkt, men det går ju inte. Sen gjorde jag en mapp med en html-fil som länkade till bilderna. Det sket sig också. Så det fick bli i deafult.htm i roten...)

Vid första anblicken ser det ut som vilken fläktkontroll som hellst, men skenet bedrar. Trots att det är en enkel styrpanel för lådbelysning samt 5/7/12 volt till fläktarna så sitter det ett "avancerat" kretskort på baksidan :)

Strömställare 1 styr två blåa lysdioder inne lådan. Av/på. De lyser med ett fast sken.
Strömställare 2 styr fadingkrestsen. Av/på. Det är tre blåa lysdioder inne i lådan som pulserar med en inställbar hastighet. Den styr man med ratten. På högsta hastigheten ser det ut som ett stroboskop. Lådan har naturligtvis ett fönster. Av glas. Plexi suger hårt ;)
Strömställarpar 3-4, 5-6 och 7-8 styr tre fläktar. 0/5/7/12 volt: båda ner=0, vänstra upp=5, högra upp=7, båda upp=12. De tre lysdioderna lyser då efter vilken spänning det är ut. Det är de tre lysdiodstaplarna som är det krångliga. Var tvungen att använda lite logik för att det skulle bli som det skulle.

Bilder Klicka på fläktkontroll.

Jepp, smältlim är en underbar uppfinning ;D

(Denna skall sitta i en polares låda. Vid något senare tillfälle ska vi fixa en hemsida om alla våra moddar och olika byggen.)
Last edited by MadModder on 2002-10-28 20:01:43, edited 2 times in total.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Schysst med många reglage. Som elektronik-newbie så blir man nästan sugen att köpa nå't färdigt, men då får man oftast betala dyrt för bara ett fåtal reglage. Inte för att man behöver så väldigt många, men ändå. ;)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Smältlim är kul, men det håller så dåligt, tacka vet jag epoxy.... problemet är ju att det får man inte bort... nånsin... inte utan slipmaskin iallafall....

Jag har också funderat på att ge mig på någon form av logikkretsar till styrning, har ett 80tal rör med blandad 74, 54 och 4000-logik liggande här, totalt över tusen kretsar :) Fick dom från enpraktikplats som inte behövde dom längre, tillsammans med reläer för några tio tusen spänn som dom inte heller ville se igen...

Vad sägs om en binär uptimecounter? :P 14 bitar...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Snaert
Posts: 82
Joined: 2002-09-01 21:28:27
Contact:

Post by Snaert »

USH, vad mycket sladdar det va...... Annars verkar det vara himla coolt juh. 8)
Medan du ännu lever, lev rätt!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Fireman wrote:Vad sägs om en binär uptimecounter? :P 14 bitar...
Ja! Med ett relä för varje bit som styr små glödlampor. klicketiklicketiklick... :)
ZADOPP wrote:USH, vad mycket sladdar det va...... Annars verkar det vara himla coolt juh. 8)
Ja, det var lite svårt att sätta allt på kretskort, då locket har en svängd form :)
User avatar
Ulf-Kenneth
Posts: 179
Joined: 2002-03-08 7:50:31
Location: Umeå

Post by Ulf-Kenneth »

Snyggt.... tajt å fint..
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

MadModder wrote:
ZADOPP wrote:USH, vad mycket sladdar det va...... Annars verkar det vara himla coolt juh. 8)
Ja, det var lite svårt att sätta allt på kretskort, då locket har en svängd form :)
jo, kan förstå att det måste ha varit väldigt pilligt.
jag är imponerad, mycket snyggt gjort.
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
pr33d
Posts: 49
Joined: 2002-06-10 18:19:44
Location: Piteå
Contact:

Post by pr33d »

oj oj oj...det var många "sladdar" det....skulle också vilja ha en sån.. men jag är inte så bra på elektronik (sätta in glödlampor e i min klass :-[ )
snyggt arbetat
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Har du nåt kopplings schema för "strobo" kretsen?
Grymt snyggt föresten är imponerad.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

"Strobo"-kretsen är exakt likadan som color fade/fading leds på http://www.metku.net/ . Jag använder bara en av lysdiodstyrningarna och har satt dit en effekttransistor istället för att kunna styra tre parallellkopplade lysdioder. Jag har då bytt ut 100k-motståndet med blå text i schemat mot ett motstånd på 180 ohm i serie med en potentiometer på 100k, så att det inte blir noll ohm när man vrider ner potten på noll.
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Post by Dreamblade »

det va en snygg fan controler du hadde gjort madmodder...det finns ingen möjlighet att man kan få ritning ock krets kort leyaout?...

jag har även en fet ritning till dig "elak" en som du kan ställ strobbhastigeten med
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Dreamblade, jag vet inte om den är så praktisk när man ändå är på G att köpa en massa grejer för att bygga en fläktkontroll. Jag gjorde denna lösning endast för att vi redan hade en hel drös med tvåpoliga vippströmställare, och det skulle bli dyrare att köpa strömställare mer anpassade för denna funktion (även fast det då skulle gå åt hälften så många motstånd, 9 transistorer mindre och 2 IC-kretsar mindre). Jag tror inte jag skulle vilja ha det som denna i min egen burk :)
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Post by Dreamblade »

MadModder wrote:Dreamblade, jag vet inte om den är så praktisk när man ändå är på G att köpa en massa grejer för att bygga en fläktkontroll. Jag gjorde denna lösning endast för att vi redan hade en hel drös med tvåpoliga vippströmställare, och det skulle bli dyrare att köpa strömställare mer anpassade för denna funktion (även fast det då skulle gå åt hälften så många motstånd, 9 transistorer mindre och 2 IC-kretsar mindre). Jag tror inte jag skulle vilja ha det som denna i min egen burk :)
ja men det är det som är det fina...för jag har en satans massa knappar och sånt som blev över när jag gjorde nåra andra saker..så jag hadde tänkt använda dom...och då passar ju din ide perfekt
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Så, nu har jag lagt upp ett schema över hur jag kopplat den första fläktkanalen.
http://hem.spray.se/aceware/styrpanel.htm

Motstånden på 402 ohm måste naturligtvis räknas om till något annat om andra lysdioder än de jag använt ska användas. Om det är lysdioder som kräver mindre än 5 volt kan man med fördel koppla lysdioderna till +5V istället för +12V som jag gjort, och på det viset få mindre effektförlust i motstånden och även mindre värme (mina motstånd blir drygt 70° när lysdioderna varit tända ett tag...)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MadModder wrote:...mina motstånd blir drygt 70° när lysdioderna varit tända ett tag...
Du får montera en extra kylfläkt som kyler fancontrollern :)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Mr
Posts: 28
Joined: 2002-03-08 23:38:40

Post by Mr »

Jag bara undrar vart du hittat dessa små vippbrytare och vad dom kostar?

Snälla säg inte Elfa, jag går bara vilse på deras hemsida :o
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mr wrote:Jag bara undrar vart du hittat dessa små vippbrytare och vad dom kostar?

Snälla säg inte Elfa, jag går bara vilse på deras hemsida :o
www.elektrobygg.com
www.kjell.com

har en del såna till rätt standard priser.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Man går inte vilse på Elfa. deras butik är inte särskilt stor... :D

Nämen det är lätt att hitta.
Sånt som lyser, typ lysdioder hittar man under optokomponenter
Små halvledare typ dioder och transistorer hittar man under diskreta halvledare
Strömbrytare och andra saker som är mekaniska hittar man under elektromekanik.
När man kommit fram till de produkter man letar efter men inte kan välja så klickar man på visa produktbilder så får man upp alla bilder på allt. Bara att välja :)

Små röda vippbrytare : http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/12/121330.htm
Post Reply