Garantitid hårddisk?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Herr Thomas
Posts: 425
Joined: 2002-03-08 7:21:51
Location: Huvudstadens pärla; Bromma

Garantitid hårddisk?

Post by Herr Thomas »

Hur lång är egentligen garantitiden för en hårddisk?

För c:a 1.5 år sedan köpte jag en IBM 75GXP 30.5 GB som nu håller på att ge upp.

På kassakvittot står det att det är 12 månaders garanti men jag har för mig att garantin är längre, upp till 3 år. Stämmer detta?

Någon som har erfarenheter hur IBM brukar agera med detta sorgebarn till hårddisk?
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Garantitiden för IBM-diskar är tre år. Detta är fabriksgaranti, inte butiksgaranti.
Jag råkade ut för att en 75GXP bara dog. Denna disk var mer än ett år gammal, vilket uteslöt butiken för utbyte (dessutom var den köpt hos SkriboFont som har gått i KK). Däremot på IBM's hemsida kunde jag anmäla disken som skadad, skicka in den till IBM och efter några veckor fick jag tillbaka disken reparerad. Detta trots att disken var ca 2.5 år gammal. Enda kostnaden var att skicka in disken till IBM.
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Japp detta stämmer.. på ibms hemsida kan man få info m.m man behöver..
Dock kostar det ganska mycketa tt skicka hårddisken (nederländerna) så en hårddisk kanske inte alltid är värd att skicka..

Jag håller för er andra som är lite intresserade på att skriva en liten kort enkelt med funktionsguide (för garantier) för just ibm hårddiskar som jag tänkte slänga upp här snart.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Anledning till att försäljarna har kortare garanti är för att de inte tjänar något på tjänsten. Det varor som reklammeras tas hand om levrantören vilket fall som helst och själva försäljaren tillsätter inga extra pengar, endast tiden att skicka packetet.

Så det man ska kolla efter är fabriksgaranti när det gäller maskinvara.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Kostnaden för att skicka disken gick på knappa 250:-, vilket jag tyckte det var värt för en 60GB disk. Det gäller att packa den ordentligt bara så att den inte skadas mer under resan till IBM.
User avatar
brevix
Posts: 161
Joined: 2002-03-09 23:03:04
Contact:

Post by brevix »

triton242 wrote:Japp detta stämmer.. på ibms hemsida kan man få info m.m man behöver..
Dock kostar det ganska mycketa tt skicka hårddisken (nederländerna) så en hårddisk kanske inte alltid är värd att skicka..

Jag håller för er andra som är lite intresserade på att skriva en liten kort enkelt med funktionsguide (för garantier) för just ibm hårddiskar som jag tänkte slänga upp här snart.
det vore inte dumt för min 46 gig ibm la av har för en stund sedan :-[

det står NOV 2000 på den så den kan jag väll få repad på garanti ?!?
Dator 1:Tec ,Tec ,vatten ,vatten.
Dator 2:Vatten.
dator 3:Knappt luft.
http://w1.503.telia.com/~u50303802/hemsida-brevix/
Post Reply