Finns nån fläkt i hårdisken?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
FREAK
Posts: 237
Joined: 2002-03-17 11:57:03

Finns nån fläkt i hårdisken?

Post by FREAK »

jo när jag sat i fastracker i någon time så stängdes nån fläkt av i datorn. Det blev en väldigt behaglig tystnad. sen när jag skulle utt i hårdisken för att hämta samps så satte helvetet igång igen. Då måste det ju finnas en fläkt inne i hårdisken eller?
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Nejdå det är bara hårddisken som stängas av efter en viss tids inaktivitet (ställs i bios).

Det är ingen fläkt utan helt eneklt bara motorn som driver skivorna i hårddsiken som slutar snurra vilket medför den behagliga tystnaden..
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

triton242 wrote:Nejdå det är bara hårddisken som stängas av efter en viss tids inaktivitet (ställs i bios).

Det är ingen fläkt utan helt eneklt bara motorn som driver skivorna i hårddsiken som slutar snurra vilket medför den behagliga tystnaden..
2 korrektioner, detta ställs (i windows) in under "power" i samma fönster som skärmsläckaren, och det är inte motorn som hörs, det är vinandet från luften samt kullagren du hör (en fluid dynamic är således lite tystare)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Det kan iofsig ställas i bios också.
Och det är inte direkt luftens vinande (de är ofta "vakum" i de) som hörs utan motor/kullager etc etc allt som har med upphängningen av skivan.
Det som också hörs är servo motorn när den flyttar läs/skriv armen över hårddiskens skivor (tickande ljud).
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Man kan väl säga att det är en fläkt utan rotorblad iofs, det är en motor för all del...
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Man kan väl säga att det är en fläkt utan rotorblad iofs, det är en motor för all del


Isådant fall undrar jag om du tycker ett cykeldäck är en fläkt ?
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

triton242 wrote:Man kan väl säga att det är en fläkt utan rotorblad iofs, det är en motor för all del


Isådant fall undrar jag om du tycker ett cykeldäck är en fläkt ?
Nej, det är ingen motor på ett cykeldäck. Inte direkt samma sak, tänk dig för lite, det var menat att klargöra lite vad han kanske hade kunnat mena.

troll.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Du har ju en kedja till pedaler = människan motorn..
Och om inte annat kan vi ta en moped.. Blir ju typ samma sak fast det är en bensin motor som drar upp farten
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

triton242 wrote:Du har ju en kedja till pedaler = människan motorn..
Och om inte annat kan vi ta en moped.. Blir ju typ samma sak fast det är en bensin motor som drar upp farten
Det är lite off-topic kanske? om du vill anmärka nåt gör det personligen.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

triton242 wrote:Det kan iofsig ställas i bios också.
Och det är inte direkt luftens vinande (de är ofta "vakum" i de) som hörs utan motor/kullager etc etc allt som har med upphängningen av skivan.
Det som också hörs är servo motorn när den flyttar läs/skriv armen över hårddiskens skivor (tickande ljud).
jag kan hålla med om en del.. men det är inte vakuum inne i hårddisken :) varför det inte är det vet jag inte. kan vara så att det helt enkelt är för svårt eller att kåpan inte tål trycket. förresten så brukar det ju alltid finns små "don't cover this hole"-lappar vid ett litet hål på hårddisken. jag antar att det är till för att luften i hårddisken ska kunna utvidga sig när den blir varm eller nått.

nu ska jag säga vad jag tror det är som låter.

eftersom hålet in till hårddisken är mkt litet (don't cover this hole) så kan luften som kommer ut ur det hålet vibrera någe vidare. om jag inte minns fel så brukar det väl även vara lite krumelurgångar för luften att ta sig igenom innan den kommer till hålet. så det ljudet som kommer ut ur hålet är försumbart. den stora ljudkällan är själva hårddiskens skal. alla vibrationer inuti hårddisken pga ojämna skivor osv leds ut till skalet som i sin tur vibraerar och sätter vibration på luften. därav ljudet. självklart leder även luften inne i hårddisken ut ljudet till skalet så egentligen låter väl allting tillsammans.

(den här jämförelsen mellan hårddiskskivorna och en fläkt är ganska konstig, eftersom en fläkts funktion är att förflytta luft.. det gör inte en hårddiskskiva.. isf mkt lite.. en fläkt är inte en fläkt om den inte har några blad.)

i övrigt så har nog denna tråd spårat ur lite, jag tror FREAK har fått svar på sin fråga för länge sen ;)
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Jag tror inte att själva skivorna har någon som helst kontakt med luft med tanke på att dom förstörs av en enda dammpartikel. Det kanske är en expansionskammare nån stans?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ramza wrote:Jag tror inte att själva skivorna har någon som helst kontakt med luft med tanke på att dom förstörs av en enda dammpartikel. Det kanske är en expansionskammare nån stans?
Så luft innehåller automatiskt damm?
Nee, hårddiskar monteras i renrum, och inne i alla diskar (som jag har slaktat) sitter det ett filter som med hjälp av den luft skivan drar med sig runt, filtrerar ut eventuella partiklar som bildas av slitage etc.

kullagren vibrerar en hel del, och när dom vibrationerna leds ut i 2-6 stora metallskivor blir det som en högtalare, detta, obalans i skivorna (lågfrekventa ljud) och lite även luftens vinande (7200RPM på en 3" skiva skapar en rätt hög lufthastighet) mot detaljer inne i disken skapar ett ganska påtagligt oväsen

Och hårddiskar är INTE lufttomma, det är helt enkelt nödvändigt att ha luft i dom för att ha något som leder bort värme från detaljer inne i disken (lätt värmealstrande detaljer i vaccuum blir stekheta på grund av att vaccuum inte absorberar eller leder värme), plus att det skulle bli aldeles för dyrt att göra en vaccuumdisk med alla anslutningar som kommer in i disken.

Räcker inte dom här svaren tillsammans med dom som Gussoh stampade fram så vet jag inte vad jag ska säga...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Luft leder inte så heller iofs, dock betydligt mer än vakuum :)

När det är en fluid-disk, ligger det runt skivorna då eller?
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ramza wrote:Luft leder inte så heller iofs, dock betydligt mer än vakuum :)

När det är en fluid-disk, ligger det runt skivorna då eller?
Nee, det är istället för kullager....
man har vätska som med hjälp av rotationen pressas in i lagersidorna och därmed ger en mycket vibrationsfri disk, dessutom klarar den slag och stötar bättre (fakta snattat från reklamen om fluid dunamic bearing)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

LoL@#¤ASG€$£"# vilken j-a besserwisser tråd.
En fläkt kan väll inte vara en fläkt om den inte typ blåser luft?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

elak wrote:LoL@#¤ASG€$£"# vilken j-a besserwisser tråd.
En fläkt kan väll inte vara en fläkt om den inte typ blåser luft?
Humm?

Allt som blåser luft är inte en fläkt och allt med fläktar i blåser inte ur sig någon luft
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Fireman wrote:
elak wrote:LoL@#¤ASG€$£"# vilken j-a besserwisser tråd.
En fläkt kan väll inte vara en fläkt om den inte typ blåser luft?
Humm?

Allt som blåser luft är inte en fläkt och allt med fläktar i blåser inte ur sig någon luft
Jag har inte sagt att allt som blåser luft är fläktar, jag sa tvärtom. Kan du räkna upp fläktar som inte blåser luft?
...besservisser (stavas?)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

elak wrote: Jag har inte sagt att allt som blåser luft är fläktar, jag sa tvärtom. Kan du räkna upp fläktar som inte blåser luft?
...besservisser (stavas?)
Alla fläktar blåser luft, ja, men om fläkten monteras innuti någonting för att kyla en detalj på insidan och därför bara flyttar runt luften innuti detta föremål så kommer det ju inte att blåsa ut någon ur föremålet, right?

Jag resonerar för att komma på vad killen tänkte, inte för att komma på om det kan finnas fläktar i hårddiskar :P
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply