Runt rinnande ljus med fading-effekt

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Runt rinnande ljus med fading-effekt

Post by MadModder »

Jag har tänkt att det skulle vara så tråkigt med en 19" rackmonterad serverlåda som är helt svart och inte lyser å blinkar något nämnvärt, så jag har tänkt att ha ett rinnande ljus i en cirkelform på fronten, med 30 LEDs.

LED-animation

Men jag har nu tänkt att det skulle även vara tråkigt om den bara satt där och snurrade runt, så först tänkte jag att den skulle byta håll varje gång hårddisken började arbeta. Men jag vet inte... Sen tänkte jag att den endast skulle synas när hårddiskarna jobbar, med en liten fördröjning så att det inte bara blinkar till. Sen tänkte jag att det skulle sitta nånting i mitten av cirkeln. Nånting som lyser. Nånting litet man kan skära ut i plåten.

Lite feedback kanske?
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Kan ju visa hur belastad processorn är, ju högre belastning, desto snabbare rotation
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Xerxes wrote:Kan ju visa hur belastad processorn är, ju högre belastning, desto snabbare rotation
Eller kanske göra så att ju större processoranvändningen blir desstu fler lysdioder tänds. Då fyller den en liten funktion också. ;)
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

eller så gör man det med avseende på hårddiskaktiviteten istället.. det hela blir så mycket enklare då eftersom den ju har ett litet uttag på moderkortet. om man ska göra det med processorn så får man använda mjukvara å då blir det lite skabbigt.


i övrigt så har jag inga idéer.. du kan ju ha lysdioderna gå i en evighetssymbol istället.. kräver ju fler lysdioder men det blir en cool serverloggo :)

evighetsservern. muhaha
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Använd såna där lysdioder som kan visa två färger, efter x varv så byter den håll och färg? :)
» the empire never ended
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

nje, lysdioderna byter färg varje gång hårddisk-LED:en ger utsignal såklart!
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Iofs tror jag att det skulle bli ganska irriterande i längden.
» the empire never ended
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Ja, jag har bestämt mig för att inte ha nånting i mitten av cirkeln, och att den bara ska lysa när hårddiskarna jobbar, med en liten fördröjning, så att det inte bara blinkar till lite snabbt. Eftersom jag tänker använda kondingar och transistorer för fade-effekten, kommer rotationen att stanna av när hårddiskarna slutar jobba, och lysdioderna kommer långsamt fadea ut för att till sist vara släckta helt.

Tror det blir för mycket "70-tals rymdfilm med 1000 lampor som blinkar" om den får gå hela tiden och byta håll och ändra färg mm. Det ska vara rent, inte plottrigt.

Det är nästan på gränsen till att min röda knightrider är för mycket. Bara nästan :)
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Men du kan ju göra som Gussoh säger, att rotationshastigheten ökar med aktiviteten. Kan väl inte vara så svårt...?

Iofs är jag van vid att jobba mot mikrokontroller, då finns det ju en hel del funktioner att utnyttja (som timer och avbrottshantering). Däremot kanske det blir dyrt, har ingen koll på vad de kostar :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

tkh wrote:Iofs är jag van vid att jobba mot mikrokontroller, då finns det ju en hel del funktioner att utnyttja (som timer och avbrottshantering). Däremot kanske det blir dyrt, har ingen koll på vad de kostar :)
Det räcker ju med nån basicstamp, kolla runt på http://robotshop.nu. Jag tror att en bs2 kostar runt 500kr, de är lätta att förstå, dessutom behöver man inte lika mycket kringutrustning om man har en central stryrenhet, alla logikkretsar osv kan man ju koppla bort...
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Xerxes wrote:Det räcker ju med nån basicstamp, kolla runt på http://robotshop.nu. Jag tror att en bs2 kostar runt 500kr, de är lätta att förstå, dessutom behöver man inte lika mycket kringutrustning om man har en central stryrenhet, alla logikkretsar osv kan man ju koppla bort...
Det är iofs sant, men nog finns det billigare saker att köpa för ett så enkelt ändamål? Såg att ELFA enbart tar under 40:- /st för AT90S1200 (Atmel 8-bitars AVR-RISC enchipsdator, 15 st I/O, 1MHz).

Men min förkärlek till Atmel AVR beror väl på att vi har använt den i skolan och därmed har jag någorlunda koll på Assemblern... :)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

tkh wrote:
Xerxes wrote:Det räcker ju med nån basicstamp, kolla runt på http://robotshop.nu. Jag tror att en bs2 kostar runt 500kr, de är lätta att förstå, dessutom behöver man inte lika mycket kringutrustning om man har en central stryrenhet, alla logikkretsar osv kan man ju koppla bort...
Det är iofs sant, men nog finns det billigare saker att köpa för ett så enkelt ändamål? Såg att ELFA enbart tar under 40:- /st för AT90S1200 (Atmel 8-bitars AVR-RISC enchipsdator, 15 st I/O, 1MHz).

Men min förkärlek till Atmel AVR beror väl på att vi har använt den i skolan och därmed har jag någorlunda koll på Assemblern... :)
Fördelen med basicstamp är att man skriver i basic... :)
Kanske kan vara en nackdel när det gäller hastighet, men handlar det om så här enkla saker så bör hastigheten inte vara nåt problem...
btw har den där enchipsdatorn inbyggt minne osv...? skulle vara intressant med fakta (/me är för lat för att gå och kolla på elfas hemsida)
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Jo, jag har använt basic stamp 2 också, och visst är det trevligt med basic istället för assembler... ;)

Här finns en översikt på Atmels 8-bits RISC:ar
http://www.atmel.com/atmel/products/prod199.htm
Vissa har EEPROM, alla har lite RAM.. tja.. de är trivsamma.

Surfa runt lite på hemsidan så kan du kanske hitta lite information. ELFA har också info om de små processorerna. sök bara på Atmel AVR så får du upp en del.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Post Reply