Scart/S-video eller Composite, ska jag byta?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
Guest

Scart/S-video eller Composite, ska jag byta?

Post by Guest »

jag har ett kort med S-Vhs utgång och komposit utgång. använder den senare nämnda porten och finner att det funkar bättre. MEN en kamrat på jobbet sa att Scart och S-VHS är, generelt sätt, bättre. stämmer det?

ska jag isåfall skaffa mig en S-vhs kabel och sedan en "S-vhs till scart" adapter? eller är det inte värt det? kanske är mer värt att köra det jag redan kör? eller?
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Själv så använde jag en S-Vhs sladd från mitt leadtek kort till en s-vhs ingång på tv, och sen en sladd från ljudkortet till tvn ,,, och det funkar hur bra som helst. scart och svhs är väl det bästa om du ska koppla imellan.
skillnaden är väl att du köper en scart adapter som du kopplar in s-vhs sladden i plus ljud sladdarna i sen kopplar du in denna scart adapter in i tvn. Så får du alla signaler på samma plats.......
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
Guest

Post by Guest »

jag vet hur det funkar såklart. men frågan är om det blir bättre kvallitet på bilden?
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

det är väl som en uppdatering från compasit kabel till scart kabel till GameCube. blir väl samma skillnad på detta också.

men om du vill ha det stabilaste och det bästa så kör med S-vhs, det blir inte mycket bättre men det blir lite bättre och i vissa stunder så uppskattar man det rejält.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
4432174644
Posts: 1162
Joined: 2002-03-08 2:31:18

Post by 4432174644 »

Bilden är bättre på S-VHS ja pga att bildsignalen är uppdelad på luminans(svartvit) och chrominans(färg). Scart med RGB ger oxå bra bildkvalite, men tänk på att flertalet scartkablar inte är fullkopplade å kör med composit, å i såna fall ger inte scart nån förbättring..
User avatar
natas
Posts: 573
Joined: 2002-10-22 9:58:14
Location: Stockholm, Täby
Contact:

Post by natas »

Och ljudet kör du ju självklart inte in i Tv'n utan i din stora feta förstärkare ;)
Good advice is something a man gives when he is too old to set a bad example.

/Francois de La Rochefoucauld
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vem hitade på att signaltypen heter SVHS? den heter Svideo, den har egentligen inte mycket att göra med superVHS...
Är det Expert och dom där som har spritt en felaktig varubeteckning igen?
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Guest

Post by Guest »

Fireman wrote:Vem hitade på att signaltypen heter SVHS? den heter Svideo, den har egentligen inte mycket att göra med superVHS...
Är det Expert och dom där som har spritt en felaktig varubeteckning igen?
skit samma?

S-VHS står det iaf att jag har och att det råkar va det samma som S-Video, Skiter jag inte lite i.... *grr*
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Modell: S-Video DIN-sladd
Pris: 84.kr (1,5m)

Modell: Super-VHS skarvadapter
Pris: 55.kr

Modell: Top Line S-VHS 4pol hane
Pris: 179.kr (?m)

Modell: S-Video dinsladd
Pris: 89.kr (5m)

Modell: 4 polig S-VHS plug - 4 polig S-VHS kontakt
Pris: 159.kr

det finns olika modeller som man kan se, modeller/namn det varierar som sjutton.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
Post Reply