Egen bärbar

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
ebtrox
Posts: 87
Joined: 2002-07-11 9:59:27
Location: Finland
Contact:

Egen bärbar

Post by ebtrox »

Nu har jag fått lite "tokiga" ideer.
Jag vill bygga nåt och göra om.
Min gamla AMD K6/2 380mhz går ju inte att få såld ändå.
Skulle det vara möjligt att bygga om den till en bärbar dator?
Jag funderar mest på skärmen, hur skall jag fixa en sån?
Sen även chassit men det går väl att få tag på nåt någonstans.

Kom att tänka på att jag behöver ett väldigt litet nätaggregat.
1800+@1900+ , 80gb + 40gb , Gainward Geforce 440MX , Abit KX7-333
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Den skall alltså inte ha någon batteridrift? En plattskärm som du tar bort foten ifrån och gör en egen fästanordning till?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Bygg en väskdatorn med skärmen på insidan av locket och keyboarden fastskruvad i väskans framsida, med gånggärn sä den går att fälla ner....
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Fireman wrote:Bygg en väskdatorn med skärmen på insidan av locket och keyboarden fastskruvad i väskans framsida, med gånggärn sä den går att fälla ner....
Tycker jag låter som en bra ide. För om man tar en platt skärm och tar bort foten (som gekko sa) blir den ganska "fet" så skärmen skulle nog passa ganska bra i den "lilla" delen av väskan. Men sen kan man ju fråga säg om det är värt att offra en plattskärm för en bärbar på 380mhz. Man kan ju kanske försöka få tag på en billig begangnad, inte fullt fungerande bärbardator och sno skärmen därifrån.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Hoppas du vet att det inte är en standardanslutning på skärmen till en laptop, den sitter med en digital direktbuss från moderkortet....
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Fireman wrote:Hoppas du vet att det inte är en standardanslutning på skärmen till en laptop, den sitter med en digital direktbuss från moderkortet....
Aj då, finns det typ nån konverterare/adater?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

elak wrote:
Fireman wrote:Hoppas du vet att det inte är en standardanslutning på skärmen till en laptop, den sitter med en digital direktbuss från moderkortet....
Aj då, finns det typ nån konverterare/adater?
Jo, den sitter fastlödd mellan grafikkontrollern och skärmanslutningen :P
nee, tror inte att nån gör en produkt som skulle få runt 1000 kunder i hela världen, trots allt brukar dom flesta låta sina TFTer sitta kvar på laptopen
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply