Rullande text

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Rullande text

Post by syntetisk »

Jag har några lysdiodsdisplay-"klossar" och vill göra en display med rullande text av dom. Är det någon om har någon ide om hur och kopplingsschema för det. Mina kunskaper är inte så stora, jag vet typ vad ett motstånd är och vad en lysdiod är, har ett litet hum om vad en transistor gör(om någon vill så får hon/han gääärna göra det :) ).
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Post by Dreamblade »

om du tar å beskriver exakt vad det är du vill göra med den och sånt så kan jag rita lite på det
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
Neptun
Posts: 385
Joined: 2002-03-08 13:22:10
Location: Halmstad
Contact:

Post by Neptun »

Jag tror jag vet vad du menar.
Du har "led-displayer" med vardera 7 dioder i som man kan tända för att visa diverse siffror och bokstäver.
._
|_|
|_|

Nåt i den stilen antar jag. Kanske med diagonala dioder oxo.
I vilket fall, vi använder oss av dem i skolan just nu faktiskt.
Vi får dem att visa text med hjälp av en ARM processor som vi programmerar och skickar kod till genom en JTAG (är som en sladd).
Jag är ganska säker på att det inte går att få displayerna att visa text, siffror, rullande text eller vad du nu vill ha, utan att programmera dem på något sätt och sedan skicka signalerna antingen via en port på datorn eller som vi gör, använda sig av en cpu.
Men har du lite kunskaper i assembly så skall det inte vara något större problem.
Kopplingsschemat är helt beroende på vilken typ av signalöverföring du skall ha till dina displayer.
FEED YOUR SOUL!
dangraf
Posts: 109
Joined: 2002-03-07 23:15:54
Contact:

Post by dangraf »

>Neptun
pluggar du oxå i halmstad?
kunskap är makt..
User avatar
Neptun
Posts: 385
Joined: 2002-03-08 13:22:10
Location: Halmstad
Contact:

Post by Neptun »

stämmer bra det, D2
FEED YOUR SOUL!
Post Reply