Bygga ett elagregat?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Bygga ett elagregat?

Post by syntetisk »

Först undrade jag "Är det någon som har erfarenhet av det, jag skulle vilja se om det går att få det lägre. Och sen undrar jag om det kan finnasstark ström lagrad nånstans i elagget när man har dragit ur nät sladden."

Men nu har jag börjat fundera på att bygga ett eget nät aggregat. Jag tänkte inte bygga ett helt från grunden jag tänkte ta typ en batteri eliminator på tolv volt (för det inns väll inget i datorn som drar mer än tolv volt) och sen "splittra" sladdarna och sätta motstånd på några av dom, tror ni att det funkar?
Last edited by syntetisk on 2002-11-08 10:54:56, edited 2 times in total.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jupp, stora kondingar där som lagrar ström, dra ur det och låt det ligga urdraget nån timme.

Du tappar ju iaf ett par cm om du tar av plåten, mer om du kapar ner kylflänsarna lite :P
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Fireman wrote:Jupp, stora kondingar där som lagrar ström, dra ur det och låt det ligga urdraget nån timme.

Du tappar ju iaf ett par cm om du tar av plåten, mer om du kapar ner kylflänsarna lite :P
Oki, kappa kylflänsar låter inte så bra :P.
Bra att du sa det där med kondesatorerna :)
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Ingen som har nån komentar?
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du måste nog fortfarande ha ut -5 och -12 volt, så du behöver nåt som kan fixa det också, sen behöver du dyra jättestabilisatorer för att få ut sisådär 15-20A 3,3V till CPU...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

att justera spänningen MHA motstånd är ingen höjdare då spänningen varierar efter hur mycket ström som går igenom.
Jag tycker att grön är en fin färg.
jajjebox
Posts: 153
Joined: 2002-10-02 22:01:04
Contact:

Post by jajjebox »

sedan så har motstånden en tolleransnivå som beroende på motstånd gör att motståndet kan variera lite
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

jajjebox wrote:sedan så har motstånden en tolleransnivå som beroende på motstånd gör att motståndet kan variera lite
Vore det bara den lilla variationen så kunde det kvitta, men med tanke på att datorn ändrar last hela tiden beroende på hur mycket den arbetar för tillfället så skulle en lösning med begränsande motstånd börja lukta brännt rätt fort
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Om vi tänker oss en lösning med trebensregulatorer istället, spänningsregulatorer, som håller t.ex. utspänning 5V om inspänningen är mellan 5 och 15V och utströmmen är under en ampere.

första problemet blir då att få tag i tillräckligt antal 12V-batterieminatorer som tillsammans ger typ 50A, vilket kommer att behövas för att ge ström tillräckligt för att även klara alla spänningsomvandlignar i spänningsregulatorerna (de genererar värme för den 'överflödiga' spänningen). En lite större batterielimintor ger typ max 1.5A.. så du behöver ju en 40 stycken kanske :) (om det nu överhuvudaget går att göra så). sen behöver du kanske en 40 spänningsregulatorer för att begränsa strömmen då till alla spänningar som inte är 12V.

så om du måste utgå från 12V egentligen så får du nog ha nått annat än batterieliminatorer.. en bilbatteriladdare passar ju lite bättre. tyvärr har dom typ 13-14V i utspänning så då måste du använda spänningsregulatorer även på 12V :). Sen tillkommer problemet med de negativa spänningarna..

Så det är kanske så ändå att det är både lättare och billigare att köpa ett powersupply i datorbutiken ;)
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Gussoh wrote:Om vi tänker oss en lösning med trebensregulatorer istället, spänningsregulatorer, som håller t.ex. utspänning 5V om inspänningen är mellan 5 och 15V och utströmmen är under en ampere.

första problemet blir då att få tag i tillräckligt antal 12V-batterieminatorer som tillsammans ger typ 50A, vilket kommer att behövas för att ge ström tillräckligt för att även klara alla spänningsomvandlignar i spänningsregulatorerna (de genererar värme för den 'överflödiga' spänningen). En lite större batterielimintor ger typ max 1.5A.. så du behöver ju en 40 stycken kanske :) (om det nu överhuvudaget går att göra så). sen behöver du kanske en 40 spänningsregulatorer för att begränsa strömmen då till alla spänningar som inte är 12V.

så om du måste utgå från 12V egentligen så får du nog ha nått annat än batterieliminatorer.. en bilbatteriladdare passar ju lite bättre. tyvärr har dom typ 13-14V i utspänning så då måste du använda spänningsregulatorer även på 12V :). Sen tillkommer problemet med de negativa spänningarna..

Så det är kanske så ändå att det är både lättare och billigare att köpa ett powersupply i datorbutiken ;)
hm... man kan inte paralellkoppla spänningsregulatorer för att få mer ström... man måste köpa starkare regulatorer (20A regulatorer kostar massor)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Fireman wrote:
Gussoh wrote:Om vi tänker oss en lösning med trebensregulatorer istället, spänningsregulatorer, som håller t.ex. utspänning 5V om inspänningen är mellan 5 och 15V och utströmmen är under en ampere.

första problemet blir då att få tag i tillräckligt antal 12V-batterieminatorer som tillsammans ger typ 50A, vilket kommer att behövas för att ge ström tillräckligt för att även klara alla spänningsomvandlignar i spänningsregulatorerna (de genererar värme för den 'överflödiga' spänningen). En lite större batterielimintor ger typ max 1.5A.. så du behöver ju en 40 stycken kanske :) (om det nu överhuvudaget går att göra så). sen behöver du kanske en 40 spänningsregulatorer för att begränsa strömmen då till alla spänningar som inte är 12V.

så om du måste utgå från 12V egentligen så får du nog ha nått annat än batterieliminatorer.. en bilbatteriladdare passar ju lite bättre. tyvärr har dom typ 13-14V i utspänning så då måste du använda spänningsregulatorer även på 12V :). Sen tillkommer problemet med de negativa spänningarna..

Så det är kanske så ändå att det är både lättare och billigare att köpa ett powersupply i datorbutiken ;)
hm... man kan inte paralellkoppla spänningsregulatorer för att få mer ström... man måste köpa starkare regulatorer (20A regulatorer kostar massor)
AHA! där ser man. va jobbigt.. det gör iofs ingen skillnad i detta problemet eftersom det var ganska dödsdömt ändå :) tur att du finns å har koll på mig.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Gädje dödare ;( Jag som tyckte att min ide va så bra,nu får jag väll hitta på nåt annat då.

Nä, men tack allihopa :-*
Post Reply