För lite ström?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

För lite ström?

Post by Pappa-Scan »

Jag kom på en jättebra sak tänkte jag, jag flyttade in processorfläkten fram till fronten så att den kyler min horisontellt ställda hårddisk och satte på en 80 mm fläkt istället för 70 mm på min processor så den suger ifrån processorn istället för blåser mot den. Så står det att den ej hittar något operativsystem! Så jag drar ur en molex-kontakt till brännaren och burken går igång som vanligt. Kan verkligen en fläkt göra en så mycket? :)
Nätagget ligger förresten på mäktiga 185 watt! Det är en märkesdator så klaga inte :)
Resten av delarna i burken är en P4 2.0 ghz med Williamette kärna, 512 sdram, 80 gb maxtor hårddisk och nu sammanlagt 4 fläktar.

Edit 1: La inlägget här för jag tycker den passar in om elektronik :) Bara å flytta om den ligger fel.

Edit 2: Ser nu att både brännaren och DVD-spelaren försvann för att jag drog ur molexkontakten till enbart brännaren. Why?
Last edited by Pappa-Scan on 2002-11-09 18:40:14, edited 1 time in total.
Jag är bättre än dig.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Antingen låg väl strömmen precis på gränsen... köp nytt nätagg :)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Fireman wrote:Antingen låg väl strömmen precis på gränsen... köp nytt nätagg :)
Blir svårt när nätagget är specialgjort för den här burken :P Den ligger liksom över processorn :)
Jag är bättre än dig.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Har det en riktig kontakt så är det ju bara att ghettomecka dit ett riktigt agg, annars kan du ju ha ett extra agg att driva hårddiskar och fläktar på
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Fireman wrote: Fireman ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Firemans tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Då skyller jag på dig när datorn pajjar och den ska in på lagning :) Är en hyrdator = ej pilla i :)
Jag är bättre än dig.
User avatar
Petro
Posts: 293
Joined: 2002-03-09 0:26:03

Post by Petro »

Pappa-Scan wrote:
Fireman wrote: Fireman ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Firemans tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Då skyller jag på dig när datorn pajjar och den ska in på lagning :) Är en hyrdator = ej pilla i :)
Du pillar ju i den ;) ;D (fläktarna iaf)...
Den som spar, han har...inga vänner kvar.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: För lite ström?

Post by snigel »

Pappa-Scan wrote:Jag kom på en jättebra sak tänkte jag, jag flyttade in processorfläkten fram till fronten så att den kyler min horisontellt ställda hårddisk och satte på en 80 mm fläkt istället för 70 mm på min processor så den suger ifrån processorn istället för blåser mot den. Så står det att den ej hittar något operativsystem! Så jag drar ur en molex-kontakt till brännaren och burken går igång som vanligt. Kan verkligen en fläkt göra en så mycket? :)
Nätagget ligger förresten på mäktiga 185 watt! Det är en märkesdator så klaga inte :)
Resten av delarna i burken är en P4 2.0 ghz med Williamette kärna, 512 sdram, 80 gb maxtor hårddisk och nu sammanlagt 4 fläktar.

Edit 1: La inlägget här för jag tycker den passar in om elektronik :) Bara å flytta om den ligger fel.

Edit 2: Ser nu att både brännaren och DVD-spelaren försvann för att jag drog ur molexkontakten till enbart brännaren. Why?
edit1: Testa att sätta fläktarna på molexkontakt om du kopplat båda på moderkortet.

edit2: Det är antagligen för att båda sitter på samma ide-kabel, den brukar inte hitta någon då. Testa att även dra ur ide-kabeln får du se att det går fiint =)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Petro wrote:Du pillar ju i den ;) ;D (fläktarna iaf)...
Det syns inte om jag skruvar tillbaka allt som det satt från början. Att modda in ett extra nätagg kommer defenitivt att synas :)
Jag är bättre än dig.
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Re: För lite ström?

Post by Pappa-Scan »

gekko wrote:
Pappa-Scan wrote:Jag kom på en jättebra sak tänkte jag, jag flyttade in processorfläkten fram till fronten så att den kyler min horisontellt ställda hårddisk och satte på en 80 mm fläkt istället för 70 mm på min processor så den suger ifrån processorn istället för blåser mot den. Så står det att den ej hittar något operativsystem! Så jag drar ur en molex-kontakt till brännaren och burken går igång som vanligt. Kan verkligen en fläkt göra en så mycket? :)
Nätagget ligger förresten på mäktiga 185 watt! Det är en märkesdator så klaga inte :)
Resten av delarna i burken är en P4 2.0 ghz med Williamette kärna, 512 sdram, 80 gb maxtor hårddisk och nu sammanlagt 4 fläktar.

Edit 1: La inlägget här för jag tycker den passar in om elektronik :) Bara å flytta om den ligger fel.

Edit 2: Ser nu att både brännaren och DVD-spelaren försvann för att jag drog ur molexkontakten till enbart brännaren. Why?
edit1: Testa att sätta fläktarna på molexkontakt om du kopplat båda på moderkortet.

edit2: Det är antagligen för att båda sitter på samma ide-kabel, den brukar inte hitta någon då. Testa att även dra ur ide-kabeln får du se att det går fiint =)
Edit 1: Jo det ska jag testa. Fast det går inte att disabla processorfläkten i BIOS. Så pc-speakern kommer att tjuta när jag sätter igång burken :)

Edit 2. Tackar för informationen :)
Jag är bättre än dig.
smokie_2001
Posts: 50
Joined: 2002-03-08 0:43:27
Contact:

Post by smokie_2001 »

släng bara in ett till nät agg skall det vara så svårt bara att lägga det längst ner i chassit och se till att det startar med atx switchen och sedan låter du det driva alla diskar, dvd osv som inte sitter på mobo.
Cpu1 XP 2200+ 512 mb ddr 30 gig disk 22" Trinitron ,17" tft
Cpu2 Ibm Z-Pro Dual xeon 550Mhz 512 kb 512 mb ECC 460 gig disk
Bärbar Dell Latitude PIII 700 Mhz 25m mb ram 20 gig disk 1570 gram.....
Post Reply