Hjälp med att skriva CV

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

Hjälp med att skriva CV

Post by Zelexir »

Är det nån som kan skriva ett CV...klart det är. men är det nån som kan hjälpa mig med att skriva ett, hur ska det utformas m.m.

kanske är det nån som har eget CV att skicka till mig så jag ser ungefär hur det kan se ut.

Tacksam för all hjälp!
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Det finns några olika sätt man kan göra det på. Det som är vanligast (tror jag) är att stapla upp alla sina utbildningar, arbeten och kurser osv. i en typ av tabellform, med beskrivning/titel till vänster och tidsintervaller till höger. Tidsordning är ju valfritt, framåt eller bakåt spelar ingen roll, men jag började alltid med det som jag gjort först och slutade med det senaste :) Sen en liten lista på personer med telefonnummer som kan intyga dina uppgifter, gamla arbetsgivare å lärara mm.Till detta Kan man ju skriva ett personligt brev.

Man kan också baka ihop meritförteckningen och brevet och berätta sig igenom alla sina erfarenheter och tankar. Det är det senare som jag förknippar med CV (som betyder levnadsbeskrivning har jag för mig).
Men det kan ju vara fel...
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

Post by Zelexir »

MadModder wrote:Det finns några olika sätt man kan göra det på. Det som är vanligast (tror jag) är att stapla upp alla sina utbildningar, arbeten och kurser osv. i en typ av tabellform, med beskrivning/titel till vänster och tidsintervaller till höger. Tidsordning är ju valfritt, framåt eller bakåt spelar ingen roll, men jag började alltid med det som jag gjort först och slutade med det senaste :) Sen en liten lista på personer med telefonnummer som kan intyga dina uppgifter, gamla arbetsgivare å lärara mm.Till detta Kan man ju skriva ett personligt brev.

Man kan också baka ihop meritförteckningen och brevet och berätta sig igenom alla sina erfarenheter och tankar. Det är det senare som jag förknippar med CV (som betyder levnadsbeskrivning har jag för mig).
Men det kan ju vara fel...
Tack ska du ha...nu har jag lite bättre idé om hur jag ska starta...Första sättet var det jag hade i åtanke. Jag tycker det värkar mera seriöst/proffisionellt.
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
User avatar
Genesis
Posts: 269
Joined: 2002-03-07 23:00:15

Post by Genesis »

Att skriva vad du är bra på (typ sammarbeta, komma på bra idéer och sånnt) är aldrig fel. Skriv gärna även att du är trevlig, och har lätt att prata med folk och sånnt oxå, om du nu är det. Man bör även skriva lite om vad man är dålig på, men bara lite.
Sen så om du ska söka till ett jobb där det är väldigt många som söker till så måste det vara något speciellt med ditt CV. Har inget bra exempel på vad det skulle vara, men tänk dig in i deras situation. om man ska läsa igenom 200 CV'n, och bara plockla ut en så måste det vara något som får deras uppmärksamhet, för det är säkert jävligt långtråkigt att bara sitta där och läsa...

Sen bör du nog även skriva telefonnummer till någon du jobbat oss tidigare som kan lägga ett gott ord för dej, så välj en chef som du tror tyckte du var bra och trevlig och så. Har det inte gått så bra på jobben tidigare, eller om du inte haft så många, eller bara svarta, så kan du nog ta en lärare istället, men ta den som du tror tyckte bässt om dej då...

Ett annat tipps är att efter du skickat in ditt CV, vänta till sissta ansökningsdagen, och ring upp dom, och fråga om dom fått ditt CV. Då kommer dom att leta upp din, och sen antagligen lägga den överst i högen, och det är bra, eftersom att dom antagligen är piggast ibörjan av läsningen av alla CV'n...
User avatar
Zelexir
Posts: 76
Joined: 2002-03-07 23:20:41
Location: Gävle

Post by Zelexir »

Genesis wrote:Att skriva vad du är bra på (typ sammarbeta, komma på bra idéer och sånnt) är aldrig fel. Skriv gärna även att du är trevlig, och har lätt att prata med folk och sånnt oxå, om du nu är det. Man bör även skriva lite om vad man är dålig på, men bara lite.
Sen så om du ska söka till ett jobb där det är väldigt många som söker till så måste det vara något speciellt med ditt CV. Har inget bra exempel på vad det skulle vara, men tänk dig in i deras situation. om man ska läsa igenom 200 CV'n, och bara plockla ut en så måste det vara något som får deras uppmärksamhet, för det är säkert jävligt långtråkigt att bara sitta där och läsa...

Sen bör du nog även skriva telefonnummer till någon du jobbat oss tidigare som kan lägga ett gott ord för dej, så välj en chef som du tror tyckte du var bra och trevlig och så. Har det inte gått så bra på jobben tidigare, eller om du inte haft så många, eller bara svarta, så kan du nog ta en lärare istället, men ta den som du tror tyckte bässt om dej då...

Ett annat tipps är att efter du skickat in ditt CV, vänta till sissta ansökningsdagen, och ring upp dom, och fråga om dom fått ditt CV. Då kommer dom att leta upp din, och sen antagligen lägga den överst i högen, och det är bra, eftersom att dom antagligen är piggast ibörjan av läsningen av alla CV'n...
Mycket bra tips där oxå...jag tror att jag är redo att skicka in mitt CV snart. BTW det där med att ringa in var en mycket bra idé! Har du kanske sökt folk till anställning och vet hur det hela går till? :)
ASUS P5B | E6400 | 2GB DDR2 | HSI Radeon HD3870 IceQ3 512MB Turbo | 20" LG Widescreen
JoJo
Posts: 115
Joined: 2002-03-20 15:23:47
Location: Sverige
Contact:

Skriva CV

Post by JoJo »

När de anställer kollar det mycket på vad man har för intressen och om man passar in i gruppen där man ska jobba. Så man får tänka lite på hur man framstår i CV'n.
Post Reply