Nätverk genom el-uttaget??

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
mitnic
Posts: 173
Joined: 2002-12-28 0:48:41
Location: Malmö

Nätverk genom el-uttaget??

Post by mitnic »

User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är väl inte så svårt, den skickar en signal genom elnätet helt enkelt, samma sak som dom snabbtelefoner som använder elnätet för att skicka signaler.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Adaptern man pluggar in i eluttaget överlagrar dataströmmen på elens vågor (övre kurvan) så att det blir små små "störningar" (nedre kurvan) och sen filtreras detta ut i en annan dosa. Också tvärtom förstås.
Image
Det är så hög frekvens på det så det påverkar ingen apparatur ansluten till eluttagen.
User avatar
mitnic
Posts: 173
Joined: 2002-12-28 0:48:41
Location: Malmö

Ok

Post by mitnic »

Fasiken vad coolt.. Får ta och skaffa det, slipper man dra kablar i hela huset...
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Det där såg inte ut som en svensk kontakt.
Jag är bättre än dig.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Nej, misstänkt amerikansk faktiskt :)
HaBiz
Posts: 142
Joined: 2002-03-09 23:39:09
Location: Göteborg, Hisingen
Contact:

Post by HaBiz »

Pappa-Scan wrote:Det där såg inte ut som en svensk kontakt.
Modda? ;D
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Jag har absolut ingen aning om hur det blir om man sätter på en omvandlare till svenska kontakter. Med tanke på att spänningen ligger på 115 volt i USA och 230 volt i Sverige.
Jag är bättre än dig.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Pappa-Scan wrote:Jag har absolut ingen aning om hur det blir om man sätter på en omvandlare till svenska kontakter. Med tanke på att spänningen ligger på 115 volt i USA och 230 volt i Sverige.
Enligt ClasOhlson och Elkedjan (vet inte om det är en kedja eller lokal affär) finns det ingen omvandlare från 110 till 230V. Tvärtom finns - sånna här reseadaptrar (eller vad de nu heter), men inte sånna som vi vill ha.

(En vän köpte en kamera från staterna, laddaren till den passar bara hos dem.. men... på laddaren står det att den klarar 110-240V och 50-60Hz..)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

tkh wrote:
Pappa-Scan wrote:Jag har absolut ingen aning om hur det blir om man sätter på en omvandlare till svenska kontakter. Med tanke på att spänningen ligger på 115 volt i USA och 230 volt i Sverige.
Enligt ClasOhlson och Elkedjan (vet inte om det är en kedja eller lokal affär) finns det ingen omvandlare från 110 till 230V. Tvärtom finns - sånna här reseadaptrar (eller vad de nu heter), men inte sånna som vi vill ha.

(En vän köpte en kamera från staterna, laddaren till den passar bara hos dem.. men... på laddaren står det att den klarar 110-240V och 50-60Hz..)
Det finns omvandlare 110/230 och 230/110... vanliga transformatorer helt enkelt.

Problemet är att dom signaler vi pratar om här måste ha metallisk kontakt, DVS dom funkar bara på samma fas, och bara efter närmaste transformator, detta betyder att du även kan få problem om t.ex övervåningen använder en fas och underfåningen en annan fas
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Ghlargh wrote:Det finns omvandlare 110/230 och 230/110... vanliga transformatorer helt enkelt.
Jo, vi tyckte också att det borde finnas. Men här i stan verkar det inte gå att få tag på dem iaf (vi var iofs bara på två ställen, men de sa samma sak...).
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Pappa-Scan
Posts: 551
Joined: 2002-08-28 15:03:06
Location: Gävle

Post by Pappa-Scan »

Jamen hur fungerar då signalerna om man också transformerar dom till 230 volt? Det borde ju bli en del förluster. (fast jag har inget som styrker detta :P)
Last edited by Pappa-Scan on 2003-01-27 8:57:18, edited 1 time in total.
Jag är bättre än dig.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

tkh wrote:Jo, vi tyckte också att det borde finnas. Men här i stan verkar det inte gå att få tag på dem iaf (vi var iofs bara på två ställen, men de sa samma sak...).
Dom finns, (jag har en 230/110 på nedervåningen) jag har dessutom sett dom på flera butiker av typ klasisjön.

110/230 kan vara lite jävliga att hitta i sverige då som inte kan användas ens på den här kontinenten, däremot har jag sett dessa på amerikanska internetbutiker och industriella leverantörer
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
SantaClaus
Posts: 103
Joined: 2002-03-08 10:07:27
Contact:

Post by SantaClaus »

Denna utrustningen finns även för Svenska uttag har jag för mig.
User avatar
bear
Posts: 202
Joined: 2003-01-29 16:56:32
Location: Kisa

Post by bear »

Inte samma sak men samma princip

http://www.ilevo.com/bredband.asp
AIN'T NO TIME TO HATE

I EMU ska du ha låg lön och vara lätt att avskeda. Men du slipper växla.
Post Reply