nöjd med ny dator.. tänkte pröva hur mycket det går att maxa

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

nöjd med ny dator.. tänkte pröva hur mycket det går att maxa

Post by Lindfors »

Har nyss fått min nya dator som jag är nöjd med
ASUS P4PE
P4 2,4a 533 Mhz buss
512 MB TwinMos winbound PC3200
Sapphire 9700 non pro
m.m.

Processortempen idle i windows är 46-47 grader.. chassi 36 grader. låter det högt?

prestanda i 3dmark2001 är cirka 13500 poäng. är det normalt för mina komponenter?

iallafall till saken. om det inte är åt helvetes för hög temp i datorn så vill jag gärna testa överklocka. hur mycket tror ni jag kan komma upp i?
är inte så väldigt insatt så lite tips vore bra. antar att minnet och processorn inte körs synkront nu efterssom fsbn är 133 och minnet går i 333.. altså 166 väl?

är det möjligt att dra upp fsb till 150 eller 166? hur ändrar jag i sånt fall minnets hastighet... det har jag inte riktigt förtstått. låser sig agp porten på rätt hastighet? kan jag forfarande köra maxade minnes inställningar med cas 2 2 2 5 och turboläge?

sista fråga angående detta är vad jag ska köra volten på.. så lågt som möjligt för att snåla på temp? 1.55, 1.6V eller?

sedan det här med grafikkortet.. visst är dessa kort låsta. vart får man tag i ett bra bios? kan man flasha med ett pro d.v.s. 325/325(eller vad det är) bios för att slippa ändra frekvensen via ett 3:e part program?

Som sagt vill jag prova vad datorn klarar av... många tips skulle vara trevligt :)

M.V.H
Lindfors
Ljudingenjör - Örebro Universitet
Morgan
Posts: 33
Joined: 2002-10-28 8:37:38

Post by Morgan »

Processortempen låter lite hög. Har Du använt kylpasta och satt på fläkten på rätt sätt? Köp annars ett par chassifläktar. Prova att öka stegvis och se att datorn inte låser sig. Du kan ställa in låsning på agp till 33/66 så att Du inte överklockar för mycket.
Försök hitta någon recension av Ditt moderkort. Där kör de ofta olika minnesinställningar och annat vilket man själv sedan kan prova.
Intel P4 2.53 GHz l Albatron PX845PEV l POV Geforce4 Ti4200 128 mb l Plextor 40x12x40 l
Corsair 512 mb ddr PC3500 434 MHz l IBM 80+60 Gb l tft 15'-skärm l luftkylning l win xp pro
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

angående temperaturen så verkar det som om det saknas vettig chassiventilation. En CPUtemp på 10-15 grader ovanför chassitempen är lite, vilket tyder på en bra kylfläns och bra kylning av processorn. men som vanligt.. får du ner chassitempen 10 grader så går cputempen ner lika mycket.
Jag tycker att grön är en fin färg.
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Problemet är att jag inte vill höja ljudnivån i chassit... snarare sänka.

anågende monteringen av flänsen så vart jag lite osäker.. första jag gjorde var att av misstag riva bort aluminíumbiten som var istället för pasta.. trodde pastan fanns under den. iallafall så gjorde jag ren flänsen med sprit och fläskade på med nån billig kylpasta på processorn. tror inte att jag hade på för mycket efterssom jag gick utförligt efter en guide om pasta här på 64bits.

det är ju en boxad fläkt så inte mycket som kan vara felmonterat vad jag förstått

men finns det alternativ för bra kylning med låg ljudnivå? jag orkar inte börja med vattenkylning än iallafall
Ljudingenjör - Örebro Universitet
User avatar
Johnie
Posts: 199
Joined: 2003-01-19 18:36:38
Location: Västerås
Contact:

Post by Johnie »

Lindfors wrote:Problemet är att jag inte vill höja ljudnivån i chassit... snarare sänka.

anågende monteringen av flänsen så vart jag lite osäker.. första jag gjorde var att av misstag riva bort aluminíumbiten som var istället för pasta.. trodde pastan fanns under den. iallafall så gjorde jag ren flänsen med sprit och fläskade på med nån billig kylpasta på processorn. tror inte att jag hade på för mycket efterssom jag gick utförligt efter en guide om pasta här på 64bits.

det är ju en boxad fläkt så inte mycket som kan vara felmonterat vad jag förstått

men finns det alternativ för bra kylning med låg ljudnivå? jag orkar inte börja med vattenkylning än iallafall

Då sejer ja bara 1 sak. SKAFFA VATTENKYLNING!!! :D
Amd Athlon Xp 1800mhz @ 2100 mhz, max 2160mhz(Mer Inom kort) | Abit KX7-333 RAID | 768 Mb DDR-DIMM PC2100 | Asus V8440 GeForce4 Ti4400 128MB Deluxe @ Core: 354 mhz Memory: 660 mhz | 2 x W-Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM + Ibm Deskstar 60GB IDE 7200RPM
HaBiz
Posts: 142
Joined: 2002-03-09 23:39:09
Location: Göteborg, Hisingen
Contact:

Post by HaBiz »

sätt en tyst 80i på sidan, en bärbak, en framifrån, behöver inte va så märkvärdiga grejjor...

Då sänker du med 1k-rpms fläktar 10grader i chassit lr?...

... Kör på en 2.1volt på coren för att det ska bli stabil o sätt på en alpha-fläns när du ändå är igång vettja...
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

Jag vill sätta mig in hur kylningen fungerar.. blåser nätaggets fläkt ut luft från datorn?

ska då den som sitter i fronten suga in luft? behöver jag verkligen mer än en 80mm i fronten? kanske en under nätagget också.. mitt chassi är litet. så här ser det ut innuti

http://www.chieftec.com/products/workst ... on-tmp.htm

jag funderar också på om jag har några extra fläktar och slänger dit en dämpmatta från biltema på väggarna.. kommer värmen att höjjas drastiskt då?

är biltemas fläktar helt värdelösa.. rätt billiga iallafall. som sagt jag vill gärna lära mig.. på fysiken har jag iallafall lärt mig att luft strömmar från varmt till kallt ;)
Ljudingenjör - Örebro Universitet
User avatar
Razze
Posts: 58
Joined: 2002-10-26 14:20:32
Location: Hbg

Post by Razze »

Lindfors wrote:Jag vill sätta mig in hur kylningen fungerar.. blåser nätaggets fläkt ut luft från datorn?
Ja
Lindfors wrote:jag funderar också på om jag har några extra fläktar och slänger dit en dämpmatta från biltema på väggarna.. kommer värmen att höjjas drastiskt då?
Nej
Lindfors wrote:är biltemas fläktar helt värdelösa.. rätt billiga iallafall. som sagt jag vill gärna lära mig.. på fysiken har jag iallafall lärt mig att luft strömmar från varmt till kallt ;)
Fläktarna låter.
Ang luften så måste det gälla vertikal strömning pga av densitetsskillnad (konvektion). Annars är det värmeenergi som strålar/leder/diffunderar från varmt till kallt.
4432174644
Posts: 1162
Joined: 2002-03-08 2:31:18

Post by 4432174644 »

HaBiz wrote:... Kör på en 2.1volt på coren för att det ska bli stabil o sätt på en alpha-fläns när du ändå är igång vettja...
Om du inte vet va du snackar om så va vänlig håll käften! :[
2.1V på cpu:n e ju ett säkert sätt å grilla den. Bör nog inte gå över 1.7V...
Lindfors
Posts: 640
Joined: 2002-03-09 16:26:52
Location: Fagersta
Contact:

Post by Lindfors »

j0ch0z wrote:
HaBiz wrote:... Kör på en 2.1volt på coren för att det ska bli stabil o sätt på en alpha-fläns när du ändå är igång vettja...
Om du inte vet va du snackar om så va vänlig håll käften! :[
2.1V på cpu:n e ju ett säkert sätt å grilla den. Bör nog inte gå över 1.7V...

ja jag är inte ute efter att fritera kinamat på processorn ;) 2.1V är befängt mycket, haha

men som sagt.. någon som har erfarenhet av biltemas 80mm fläktar jämfört med andra.. uppskatta en gärna en ljudnivå. över 35 dB?

hur mycket dämpar en matta föressten.. bör jag i sånt fall satsa på en 10 eller 20 mm?
Ljudingenjör - Örebro Universitet
Post Reply