Columbia exploderar

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Columbia exploderar

Post by Big_Bird »

Jag slog på text-TV just för att se vad som var på TV så bara snubblade jag över nyheten. Har inte tittat på några nyheter tidigare idag så det kom som en chock för mig.

http://www.expressen.se/expressen/jsp/p ... 10&a=10247
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 95,00.html
http://www.cnn.com/2003/TECH/space/02/0 ... index.html
fan... man hade ju liksom vant sig vid att de där grejerna funkade rätt så bra. Nu känns det lite overkligt.
Och rymdprogrammet kommer att skjutas tillbaka ytterligare ett antal år.
Attan...

Märklligast för mig är att jag minns när Challenger exploderade, det såg jag på TV och det kändes helt jävla overkligt. Nu är det så igen.
Kanske ska sluta intressera mig för rymden. Verkar inte som något trevligt ställe.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Jag minns också Challengerolyckan och såg aldrig på en uppskjutning med samma känsla efter den. Hoppas bara att denna händelse inte berodde på ekonomiska genvägar, företags prestige och dålig planering.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

riktigt trist.. men Bush gör det rätta, att inte vika från fortsatt utforskning av rymden.

en skadad värmesköld borde ju inte orsaka att färjan bryts sönder, utan bara att den brinner upp.
Iom. att Israel hade en med ombord så borde de inte avfärda möjligheten att det var orsakat av terrorister..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Fenix wrote:riktigt trist.. men Bush gör det rätta, att inte vika från fortsatt utforskning av rymden.

en skadad värmesköld borde ju inte orsaka att färjan bryts sönder, utan bara att den brinner upp.
Iom. att Israel hade en med ombord så borde de inte avfärda möjligheten att det var orsakat av terrorister..
Nej så i imorgon får vi väl se Israels vedergällningar mot Palestinierna på nyheterna. Det är ju nästan så .. skrämmande men sant :-/
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

En skadad värmsköld är nog inget hinder för att den bryts sönder. En spricka i värmeskölden leder in värme i ett tunnt "streck" längs skrovet. Längs denna spricka blir då metallen i skrovet väldigt varm/brinner upp, varvid hållfastheten går åt helsike. Kombinera med det tryck som luftmotståndet lär ha mot skrovet, och hela härligheten knäcks. Olika biter brinner sedan olika snabbt, varvid de lite tåligare styckena ser sig själva avbrännda från varandra, o.s.v.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

aiwass wrote:En skadad värmsköld är nog inget hinder för att den bryts sönder. En spricka i värmeskölden leder in värme i ett tunnt "streck" längs skrovet. Längs denna spricka blir då metallen i skrovet väldigt varm/brinner upp, varvid hållfastheten går åt helsike. Kombinera med det tryck som luftmotståndet lär ha mot skrovet, och hela härligheten knäcks. Olika biter brinner sedan olika snabbt, varvid de lite tåligare styckena ser sig själva avbrännda från varandra, o.s.v.
Plus att det kvarvarande bränslet tar eld och hela skiten exploderar...

Sen är det en sån fantastisk tragedi som hörsammas över hela världen när hela 7 (!!!) människor dör i en rymdförja medan inte ett ord hörs utanför landet och knappast ens förstasidor inom landet om 2 bussar kockar och 30 personer omkommer...

ENDA anledningen till att detta får stora rubriker är för att det är en häftig actionnyhet... Astronauterna vet att det är farligt, dom vet att dom kan dö och accepterar det, ändå blir det jätterubriker. Medan om en anonym 12åring blir överkörd av en fylleförare på väg hem från en kompis så blir det inte mycket till rubriker... patetiskt egentligen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Det finns enbart en sak som är synd.
Det är att Fugelsangs rymdfärd åter igen skutts upp på framtiden. Han har det inte lätt.

Det finns enbart en anle3dning till att det går ut över hela världen. Det är att det hända i FS.
Hade samma sak hänt i sverige så hade det knappt hörts i lokal blaskan. Det är så jälva sjukt.

FS=Förenade stater.

/Narius
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
Hans-Eddy
Posts: 749
Joined: 2002-03-10 10:38:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by Hans-Eddy »

Här borta är det kalabalik och mer eller mindre landssorg. Extrainsatta nyhetsprogram och Larry King i extas.

De drar fram änkor till de som dog i Challenger och frågar hur de tror att de avlidnas respektive mår. Vilken otroligt korkad fråga.

Ögonvittnen vädrar sina egna teorirer och källkritik verkar vara ett utdött ord.

Med andra ord är det hela otroligt överreagerat.
The circle is perfect, but the world isn't round.
The revolution will not be televised, the revolution will be live.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:Sen är det en sån fantastisk tragedi som hörsammas över hela världen när hela 7 (!!!) människor dör i en rymdförja medan inte ett ord hörs utanför landet och knappast ens förstasidor inom landet om 2 bussar kockar och 30 personer omkommer...
Tja... man skulle ju kunna argumentera att de sju omkommna astronauterna riskerade sina liv för forskning som i det långa loppet är tänkt att gagna mänskligheten. De var medvetna om riskerna och hade oturen att åka dit.
När du åker buss är det inte tänkt att du ska riskera livhanken och dessutom åker du buss oftast för din egen skull. På så sätt berör en bussolycka kanske inte mer än den närmaste omgivningen.
Vanligtvis om 2 bussar krockar så blir det för övrigt en nyhet på nationell nivå om kanske inte internationell nivå (om inte olyckan var exeptionell på något vis).
Du läser sällan om amerikanska bussar som kraschar heller... det beror inte på att jänkarna kör bättre eller bygger bättre bussar... utan bara på att det är en nyhet som sällan lämnar delstaten.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Big_Bird wrote:Tja... man skulle ju kunna argumentera att de sju omkommna astronauterna riskerade sina liv för forskning som i det långa loppet är tänkt att gagna mänskligheten. De var medvetna om riskerna och hade oturen att åka dit.
När du åker buss är det inte tänkt att du ska riskera livhanken och dessutom åker du buss oftast för din egen skull. På så sätt berör en bussolycka kanske inte mer än den närmaste omgivningen.
Vanligtvis om 2 bussar krockar så blir det för övrigt en nyhet på nationell nivå om kanske inte internationell nivå (om inte olyckan var exeptionell på något vis).
Du läser sällan om amerikanska bussar som kraschar heller... det beror inte på att jänkarna kör bättre eller bygger bättre bussar... utan bara på att det är en nyhet som sällan lämnar delstaten.
Det var ju exakt det jag sa... att anledningen att man tar upp rymdfärjor och flygplan som krashar är att det är mycket häftigare än båtar, byssar och tåg, det inträffade tydligen en stor tågolycka i australien i veckan, nån som läste nåt om den?

Det patetiska är att man gör en så stor nyhet av dom 7 astronauternas omkommande och rymdfärjans explosion när det egentligen inte är en så jävla big deal...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
MZ_Rules
Posts: 32
Joined: 2003-01-14 20:52:32

Post by MZ_Rules »

Fan vad trist! Läste precis om det.... Tycker att Colombia verkade lite säkrare.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

MZ_Rules wrote:Fan vad trist! Läste precis om det.... Tycker att Colombia verkade lite säkrare.
Jo, Colombia är mycket säkrare än Columbia, chansen är iallafall nära noll att Colombia spontant exploderar :P
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote: Det var ju exakt det jag sa... att anledningen att man tar upp rymdfärjor och flygplan som krashar är att det är mycket häftigare än båtar, byssar och tåg, det inträffade tydligen en stor tågolycka i australien i veckan, nån som läste nåt om den?
Tja... jag såg om den på TV-nyheterna. Vill minnas att den toppade ganska så högt bland dagens urval.
Ghlargh wrote: Det patetiska är att man gör en så stor nyhet av dom 7 astronauternas omkommande och rymdfärjans explosion när det egentligen inte är en så jävla big deal...
Tja... en rymdfärja är värd ett sisådär tiotal miljarder kronor (minst). Varje astronaut är i utbildningspengar värd ett par tiotal miljoner kronor (grov gissning).
Den forskningsutrustning som fanns ombord på färjan kan ha varit värd kanske en miljard eller mer.
Rent monetärt är en exploderad rymdfärja en större katastrof än om alla tåg i hela Australien kolliderade.
Sen har vi det där med forskning till mänsklighetens fromma och så... så rent tekniskt så är det en "Big Deal".
Även om jag kan hålla med om att på ett rent personligt plan så är en tragedi där 70 personer omkommer en större händelse än en där "bara" sju personer omkommer.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Big_Bird wrote:Den forskningsutrustning som fanns ombord på färjan kan ha varit värd kanske en miljard eller mer.
De är så gott som tomma när de är på väg hem igen.
De har nästan ingeting med sig hem igen.
de har ju redan lastat ur all utrustning på ISS.

Sen fattar jag inte hur NASA vågar skicka upp en färja där hälften av bestättningen alldrig varit i rymden.
Det är ju en fråga om det var så smart.

/Narius
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
CJ
Posts: 167
Joined: 2002-03-07 22:44:10
Location: Mölndal

Post by CJ »

Narius wrote:
Big_Bird wrote:Den forskningsutrustning som fanns ombord på färjan kan ha varit värd kanske en miljard eller mer.
De är så gott som tomma när de är på väg hem igen.
De har nästan ingeting med sig hem igen.
de har ju redan lastat ur all utrustning på ISS.

Sen fattar jag inte hur NASA vågar skicka upp en färja där hälften av bestättningen alldrig varit i rymden.
Det är ju en fråga om det var så smart.

/Narius
STS-107 (Columbias uppdrag) var aldrig på ISS, så nog hade de med sig en del hem, även om mycket data redan skickats ner till jorden...
62.51 | 1 - 0 EQ | Frölunda | 24. ANDERSSON, Niklas | (44. SALO, Sami)
User avatar
Svempa
Posts: 1279
Joined: 2002-04-13 19:01:17
Location: Finspång
Contact:

Post by Svempa »

Fenix wrote:Iom. att Israel hade en med ombord så borde de inte avfärda möjligheten att det var orsakat av terrorister..
Kan väl lika gärna vara ett troordåd mot USA. Dom är väl minst lika hatade som Idrael i div. Arabstater.
Svempa - Tuff i Fluff since 1986
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Svempa wrote:
Fenix wrote:Iom. att Israel hade en med ombord så borde de inte avfärda möjligheten att det var orsakat av terrorister..
Kan väl lika gärna vara ett troordåd mot USA. Dom är väl minst lika hatade som Idrael i div. Arabstater.
Jupp, och så fort något sprängs så måste det ju på något sätt vara kopplat till terrorister...allt annat vore ju osannolikt ::)

(Vägra hjärntvättas!!!)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Beklagar, men jag trodde att säkerheten var högre...
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
Staffe
Posts: 24
Joined: 2002-06-18 18:41:36

Post by Staffe »

Svempa wrote:
Fenix wrote:Iom. att Israel hade en med ombord så borde de inte avfärda möjligheten att det var orsakat av terrorister..
Kan väl lika gärna vara ett troordåd mot USA. Dom är väl minst lika hatade som Idrael i div. Arabstater.
Riskera så mycket för att döda 7-8 pers, det tror jag inte på.
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

"Rymdfärja sprängs 63 km från jorden" stod det på löpsedeln. "Jaha" tänker man omedelbart.

Jag trodde först att det handlade om en kinesisk obemannad provfärja som skjutits upp, jag menar de är ju i full gång med att testa en massa saker för sitt rymdprogram.

Men så handlar det om NASA, Columbia och 7 astronauter... jag blev helt tom inuti! Tydligen jobbade Michael Andersson och resten av astronauterna med något projekt om cancer, vilket skulle kunnat hjälpa människor världen över - vilket gör det hela extra tragiskt.

Det handlar väl kanske lite om en hjältedyrkan. Välutbildade människor som har massvis med pengar, en älskad familj och möjligheten att leva vilket liv de än vill. Men ändå tar de den enorma risken att åka ut i rymden för att (delvis) hjälpa mänskligheten.

Hursomhelst står det sig ännu klart: ad astra per astera.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
Spectre
Posts: 370
Joined: 2002-03-08 21:16:38
Location: Haninge, Stockholm
Contact:

Post by Spectre »

Image

Inte så konstigt att den exploderade. ::)
Fuck you, you fucking fuck.
User avatar
LittleSteeL^
Posts: 427
Joined: 2002-06-14 14:49:11
Location: mora

Post by LittleSteeL^ »

jo det e hämskt! :(

Det var ju nån i pentagon som trodde det var ett terrordåd!
Dell Diemension 8200 Ati Ed.
P4 2,0Ghz , 512mb DDR , 100gb HDD , Ati Radeon 9600XT 256mb
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

Är inte alla här lite patetiska???

Så fort det dör 5-6 pers i USA så är det misär och elände. Visst det är tragiskt.

Men att det dör 500st om dagen i Afrika p.g.a HIV/AIDS är det fan ingen som bryr sig om. Ska ni inte sörja med dom? Nej det kanske ni inte gör därför att man inte hör därifrån på nyheterna. Det är bara att vi alla inser hur otroligt amerikanskt förgiftade vi är. Oavsett hur mycket vi kallar oss antiamerikaner, så är det ändå vi som är mest USA vänliga av alla.

Illa, illa... Jag kan inte annat än beklaga.

Men jag tänker inte säga att jag på något sätt är bättre än er. Jag är precis som er. Det kan jag inte komma ifrån eller förneka, och kommer därför inte att göra det heller...

jävla USA tv... :-/
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Ska jag vara ärlig så anser jag att rymdfärder är onödiga.

Dom bör skjutas upp tills vi har fixat våra egna problem på jorden, istället för att ge sig ut i rymden för att leta efter andra.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Spectre wrote:Image

Inte så konstigt att den exploderade. ::)
Hehe, den kanske inte alls exploderade utan hamnade istället i någon annan tid. :)
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Post Reply