Fläktar på lägre varv?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Fläktar på lägre varv?

Post by Oni »

Min grafikkortsfläkt låter väldigt högt, och verkar snurra i en osund fart..

Kan jag koppla in ett motstånd, eller något liknande mellan kontakten på grafikkortet och fläkten, så att hastigheten sänks?

Jag är inte så vass på elektronik.. :-[

Om det går: Vilka komponenter behöver jag?
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
Mr_Lazy
Posts: 1263
Joined: 2002-03-12 8:39:00
Contact:

Post by Mr_Lazy »

Svar: Ja!

det du behöver är:
* ett motstånd
* lödkolv
* lödtenn
* avbitartång

Storlek på motståndet beror på hur mycket du skall sänka spänningen.


Finns även ett annat sätt att lösa det hela på. Genom att sätta på en potentiometer så kan du reglera motståndet efter behag. Nackdelen är att det inte är så vanligt men potetiometrar med så stor resistivitet.
.: AMD XP 2400+ | MSI KT-333 ARU | 1024 Mb 333 MHz| |MSI GeForce Ti4400 128Mb & Radeon 7000 64MB| 2x Viewsonic VP171B |IBM 75 GXP 30Gb | SB Audigy | Win2K :.
.: Desk :. .: Samurize:.
Play the system, learn the system, break the system
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Mr_Lazy wrote:Finns även ett annat sätt att lösa det hela på. Genom att sätta på en potentiometer så kan du reglera motståndet efter behag. Nackdelen är att det inte är så vanligt men potetiometrar med så stor resistivitet.
Uhmwhat? Det där påståendet är ren lögn. Potentiometrar finns med i princip alla värden, själv har jag massor av värden mellan 3,3 och 1M ohm liggande...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Soft, då finns det hopp iaf.. :-)

Vad behöver jag ha för motstånd på fläkten?
Det står ingenting på grafikkortet, men det är en liten ~40mm, med en SJUHELVETES snurr på.. kan det va sju volt?

Och jag skulle vilja nästan halvera RPM:n.

Kan man dra till med nåt som låter bra, eller är det noga vilket värde man har på motståndet? Ursäkta om jag frågar mycket eller ingående, men jag är verkligen usel på elektroniklära.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Hittade just en guide där det står att man kan använda potentiometrar på 250 ohm / 4 watt för fläktstyrning (chassifläktar)..

Kan det funka för mig?
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Kan man hitta dessa komponenter på typ Biltema tro?
Finns inte med på deras websajt, men de har ju inte hela sortimentet där..
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Oni wrote:Kan man hitta dessa komponenter på typ Biltema tro?
Finns inte med på deras websajt, men de har ju inte hela sortimentet där..
http://kylning.com/product_info.php?cPa ... a2b31f0a9a
Mac mini
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Tack för tipset, men det känns overkill att pröjsa 65:- plus frakt för en fläktkontroll när jag ändå måste fippla om kablarna för att den ska passa.. :-/
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Du ska ha högre resistans (fler ohm) för fläktar som drar mindre, "chassifläktar" brukar anses vara normala 80mm
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

500 ohm?
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Oni wrote:500 ohm?
Jag har ingen aning om vad din fläkt drar :)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

...eller så kan man koppla den till 5v istället för 12v (för det är väll 12v nu!?!)
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

elak wrote:...eller så kan man koppla den till 5v istället för 12v (för det är väll 12v nu!?!)
Är det verkligen 12v på en grafikkortsfläkt?

Jag får väl plocka dän kortet igen o se om jag kan hitta några siffror..
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Oni wrote:Jag får väl plocka dän kortet igen o se om jag kan hitta några siffror..
Inte en siffra.. Vad jag däremot lyckades experimentera mig fram till var att man kan vända på fläkten, och därmed dels lyfta fläkten från flänsen, och dels suga upp luft från den, istället för att blåsa luften rakt ner mot fördjupningen (!!) som finns i flänsen. Nu har med andra ord luften nånstans att ta vägen.

Resultatet blev en betydligt högre luftcirkulation runt kortet, och en lägre ljudvolym, men om det blir skillnad i temperatur är jag inte bergsäker på, då jag saknar termometer på kortet.. Nånting för er som använder Creatives 3Dblaster-fläkt/fläns att testa?

Nåväl, tillbaka till potentiometern.. ELFA´s sida verkar ligga nere, är det nån som vet vad en potentiometer kostar där?
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
Post Reply