Trivselnivån i forumet.

Kommentera artiklar, ge förslag, kritisera eller rosa vårt arbete på 64bits.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Trivselnivån i forumet.

Post by mkk »

Jag vill (på förekommen anledning som det brukar heta) uppmana deltagarna att fundera över och komma med synpunkter på hur ni upplever den allmäna trivselnivån i forumet idag och ifall ni besökt oss under en längre tid även om ni uppfattat att utvecklingen gått åt något särskilt håll över lag under den senaste tiden. Ägna det gärna en stunds eftertanke innan ni kommenterar ämnet, men var för den skull inte för blyg för att yttra er. Ju fler som kommenterar desto mer givande blir synpunkterna som kommer fram här. Kanske kan påskhelgens lugnare takt vara en lagom tid för startskottet till en reflektion av det här slaget. Jag hoppas att det blir en långlivad tråd.

Edit: Tog bort sido-information här som utanför ämnet då tillräckligt många säkert redan sett den.
Last edited by mkk on 2002-04-12 13:25:46, edited 2 times in total.
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Många har säkert läst i 'Baldurs gate 2' tråden om hur
jag tycker att stämningen kan bli lite väl misstänksam
emellanåt här i forumet. Det jag mest tänker på är att
'allergin' mot piratkopiering kan bli lite väl överdriven
emellanåt. Exempel på detta är dels bg2-tråden och dels
en tråd där snigel frågade om det gick bra att boota med
en win-skiva för att sen fortsätta installationen med en
annan vilket resulterade i att alla anklagade honom för
piratkopiering o.s.v. Dessa 2 är dom jag kan komma ihåg
för tillfället, dock vet jag att det har förekommit fler gånger.

Jag håller med om att man inte bör prata om piratkopiering
dels för att Axman kan råka illa ut för det och dels för att
det faktist sänker kvaliteten här. Jag kan också förstå att
det verkligen är svårt att bedöma när man bör stoppa en
tråd för att det börjar gå 'på fel håll'.
Men som sagt, lite snällare hållning hade nog inte vart fel.

En sak som dock bör försvinna omedelbart är medlemmar
som lägger sig i såna trådar som jag beskrev innan. Det är
moderatorerna som ska fixa det och det är få saker som är
så irriterande som en wannabe-moderator som tror att han/hon
hjälper till.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Tycker oxå att det är lite förmånga som tar på sig "pappa" rollen och tänker göra Admin och mod jobb, det blir lite surt, admin + mod som ska sköta det och det räcker...
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

En del borde tänka över vad de skriver. Vi kanske skulle lägga till en stor röd text ovanför "Skicka"-knappen, där det skulle stå "Tänk igenom inlägget två gånger till innan du trycker här"... ;)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Låsningen av snigels tråd ang. att sätta i win2k skivan och boota från den och sedan byta till win xp skivan tycker jag var helt rätt.
Trådens titel var "sätta i win2k låta den gå igång och boota och sen byta till winxp." och eftersom alla windows xp skivor är bootabara tog jag och linc det gemensamma beslutet att låsa tråden. I tråden i responsforumet sa snigel sedan detta;

"Fast o andra sidan tycker jag att M$ tar så höga priser att ingen borde köpa den. Dessutom kommer ju resultatet ut så buggigt så det inte är sant. "

Vilket iaf jag tycker belyser min och lincs åsikt.


Jag tänker inte yttra mig om de fråger som mkk ställer eftersom jag känner att jag inte har något att tillföra.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Jag tycker faktiskt inte du borde vara så grinig. Skall ni sitta o spekulera i om jag piratkopierar eller inte? Jag menar spelar det dig någon roll? Jag menar jag kanske bara är intresserad om det går... Vet inte känns som om tråden låstes för att det _verkar_ som om jag har piratkopierad mjukvara snarare än att jag skall göra något olagligt eller det handlar om något gränsfall till forumsreglerna. Men jag står fast vid min åsikt. MS tar ett på tok för högt pris för sina produkter. Tycker egentligen inte de är värda att köpas och att ingen borde göra det... Vem säger att det är jag som investerar i operativen i min familj? Vad angår det dig överhuvudtaget?

Allmänt så tycker jag stämningen känns bättre och det är mindre spam men jag känner att säljesdelen har flippat ur lite och att några skulle behöva ett litet samtal.
User avatar
Mr_Lazy
Posts: 1263
Joined: 2002-03-12 8:39:00
Contact:

Post by Mr_Lazy »

Snigel wrote:Jag tycker faktiskt inte du borde vara så grinig. Skall ni sitta o spekulera i om jag piratkopierar eller inte? Jag menar spelar det dig någon roll? Jag menar jag kanske bara är intresserad om det går... Vet inte känns som om tråden låstes för att det _verkar_ som om jag har piratkopierad mjukvara snarare än att jag skall göra något olagligt eller det handlar om något gränsfall till forumsreglerna. Men jag står fast vid min åsikt. MS tar ett på tok för högt pris för sina produkter. Tycker egentligen inte de är värda att köpas och att ingen borde göra det... Vem säger att det är jag som investerar i operativen i min familj? Vad angår det dig överhuvudtaget?

Allmänt så tycker jag stämningen känns bättre och det är mindre spam men jag känner att säljesdelen har flippat ur lite och att några skulle behöva ett litet samtal.
ja men då behöver du ju inte låsa några trådar alls (som handlar om piratkopiering) för du har inga bevis att han / hon anväder sej av piratkopierade mjukvaror... alla kanske frågar hypotetisk
.: AMD XP 2400+ | MSI KT-333 ARU | 1024 Mb 333 MHz| |MSI GeForce Ti4400 128Mb & Radeon 7000 64MB| 2x Viewsonic VP171B |IBM 75 GXP 30Gb | SB Audigy | Win2K :.
.: Desk :. .: Samurize:.
Play the system, learn the system, break the system
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Snigel wrote:Jag tycker faktiskt inte du borde vara så grinig. Skall ni sitta o spekulera i om jag piratkopierar eller inte? Jag menar spelar det dig någon roll? Jag menar jag kanske bara är intresserad om det går... Vet inte känns som om tråden låstes för att det _verkar_ som om jag har piratkopierad mjukvara snarare än att jag skall göra något olagligt eller det handlar om något gränsfall till forumsreglerna. Men jag står fast vid min åsikt. MS tar ett på tok för högt pris för sina produkter. Tycker egentligen inte de är värda att köpas och att ingen borde göra det... Vem säger att det är jag som investerar i operativen i min familj? Vad angår det dig överhuvudtaget?

Allmänt så tycker jag stämningen känns bättre och det är mindre spam men jag känner att säljesdelen har flippat ur lite och att några skulle behöva ett litet samtal.
vi moderatorer och admin får lägga ihop ett och ett, blir det nästan två, då låser vi, blir det ett, så låter vi tråden vara.

så du menar alltså om preson XYZ startar en tråd med innehållet; "hej jag har phetin_warez_windows_xp.bin och phetin_warez_windows_xp.cue, hur sakll jag göra för att bränna, btw, filerna innehåller kort på min mamma" då skall vi inte låsa den tråden eftersom vi inte har bevis?

personligen tar jag hellre bort en tråd som antyder på warez än behåller den eftersom det är axman som åker dit, varken han som startade tråden eller han som svara.
User avatar
Mr_Lazy
Posts: 1263
Joined: 2002-03-12 8:39:00
Contact:

Post by Mr_Lazy »

nizenco wrote:
Snigel wrote:Jag tycker faktiskt inte du borde vara så grinig. Skall ni sitta o spekulera i om jag piratkopierar eller inte? Jag menar spelar det dig någon roll? Jag menar jag kanske bara är intresserad om det går... Vet inte känns som om tråden låstes för att det _verkar_ som om jag har piratkopierad mjukvara snarare än att jag skall göra något olagligt eller det handlar om något gränsfall till forumsreglerna. Men jag står fast vid min åsikt. MS tar ett på tok för högt pris för sina produkter. Tycker egentligen inte de är värda att köpas och att ingen borde göra det... Vem säger att det är jag som investerar i operativen i min familj? Vad angår det dig överhuvudtaget?

Allmänt så tycker jag stämningen känns bättre och det är mindre spam men jag känner att säljesdelen har flippat ur lite och att några skulle behöva ett litet samtal.
vi moderatorer och admin får lägga ihop ett och ett, blir det nästan två, då låser vi, blir det ett, så låter vi tråden vara.

så du menar alltså om preson XYZ startar en tråd med innehållet; "hej jag har phetin_warez_windows_xp.bin och phetin_warez_windows_xp.cue, hur sakll jag göra för att bränna, btw, filerna innehåller kort på min mamma" då skall vi inte låsa den tråden eftersom vi inte har bevis?

personligen tar jag hellre bort en tråd som antyder på warez än behåller den eftersom det är axman som åker dit, varken han som startade tråden eller han som svara.
så sant som d e sagt...
håller me nizenco!!!
.: AMD XP 2400+ | MSI KT-333 ARU | 1024 Mb 333 MHz| |MSI GeForce Ti4400 128Mb & Radeon 7000 64MB| 2x Viewsonic VP171B |IBM 75 GXP 30Gb | SB Audigy | Win2K :.
.: Desk :. .: Samurize:.
Play the system, learn the system, break the system
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Men Snigel frågade om det gick, vem vet om han har pajat sin XP skiva så den inte går att boota ifrån?, inte vet jag men ni verkar ju ta förgivet att Snigel är pirat?, visst det såg lite misstänksamt ut, men det var ju verkligen inte självklart att det var snack om piratmåjs?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

nu tycker jag vi lämnar ämnet "snigels win xp tråd" och återgår till att disskutera det som tråden var ämnad åt.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

skylla ;D
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

Först: Jag tycker att nizenco verkar vara en jävligt sur idiot om jag ska vara ärlig.

kollar man på de flesta trådar som är låsta så står det "senaste inlägg: nizenco" och då har han skrivit nåt och låst, så om man hade något att tillägga i den tråden så blev det inte möjligt, t.ex att protestera mot beslutet att låsa (vilket jag har gjort tidigare).

vad gäller det där om snigels tråd, jag tycker att han har rätt där; ni har ingen rätt att sitta och spekulera om han piratkopierar eller inte, det är hans angelägenhet. Dock om det hade varit en tråd som handlade om t.ex "öööh hur kopierar jag windows xp?" eller nåt så hade det varit en fråga om diskussion om warez på forumet, som vi alla vet är otillåtet.

Jag tycker att moderatorerna ska skära ner lite på att låsa trådar med "olämpligt" innehåll, det börjar bli en fixering.
Threat

Post by Threat »

Grim wrote:Först: Jag tycker att nizenco verkar vara en jävligt sur idiot om jag ska vara ärlig.

kollar man på de flesta trådar som är låsta så står det "senaste inlägg: nizenco" och då har han skrivit nåt och låst, så om man hade något att tillägga i den tråden så blev det inte möjligt, t.ex att protestera mot beslutet att låsa (vilket jag har gjort tidigare).

vad gäller det där om snigels tråd, jag tycker att han har rätt där; ni har ingen rätt att sitta och spekulera om han piratkopierar eller inte, det är hans angelägenhet. Dock om det hade varit en tråd som handlade om t.ex "öööh hur kopierar jag windows xp?" eller nåt så hade det varit en fråga om diskussion om warez på forumet, som vi alla vet är otillåtet.

Jag tycker att moderatorerna ska skära ner lite på att låsa trådar med "olämpligt" innehåll, det börjar bli en fixering.

"sätta i win2k låta den gå igång och boota och sen byta till winxp."

det där visar klart o tydligt att det är en wääärsch (warez) kopia. vanliga skivorna är bootbara! ifall han lyckas "pajja" "botbarheten" på sin orginal skiva så bekräftar bara det vad alla tror om honnom ;D
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Grim wrote:Först: Jag tycker att nizenco verkar vara en jävligt sur idiot om jag ska vara ärlig.
Hur tror du att vi skall känna något behov av att ta dina önskemål på allvar när du gång på gång visar upp en taskig attityd mot både besökare och moderatorer?
Grim wrote:kollar man på de flesta trådar som är låsta så står det "senaste inlägg: nizenco" och då har han skrivit nåt och låst, så om man hade något att tillägga i den tråden så blev det inte möjligt, t.ex att protestera mot beslutet att låsa (vilket jag har gjort tidigare).
Att Nizenco varit den som låst mest trådar den senaste tiden beror på att han varit mest aktiv i modererandet, inte att han skulle gilla att göra det. Vi jobbar som ett lag och diskuterar ständigt nivån internt. Att kommentera gjorda beslut kan man alltid göra genom att skicka PM eller e-post till moderatorer/administratörer.
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

mkk@64bits.se wrote:Hur tror du att vi skall känna något behov av att ta dina önskemål på allvar när du gång på gång visar upp en taskig attityd mot både besökare och moderatorer?
jag har väl för faen ingen taskig attityd?!
det kanske är du som misstar dig på ordet genomskådare?

och jag har faktiskt inga direkta önskemål, min poäng med att skriva i den här tråden var att säga vad jag tyckte
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Grim wrote:Först: Jag tycker att nizenco verkar vara en jävligt sur idiot om jag ska vara ärlig.

kollar man på de flesta trådar som är låsta så står det "senaste inlägg: nizenco" och då har han skrivit nåt och låst, så om man hade något att tillägga i den tråden så blev det inte möjligt, t.ex att protestera mot beslutet att låsa (vilket jag har gjort tidigare).

vad gäller det där om snigels tråd, jag tycker att han har rätt där; ni har ingen rätt att sitta och spekulera om han piratkopierar eller inte, det är hans angelägenhet. Dock om det hade varit en tråd som handlade om t.ex "öööh hur kopierar jag windows xp?" eller nåt så hade det varit en fråga om diskussion om warez på forumet, som vi alla vet är otillåtet.

Jag tycker att moderatorerna ska skära ner lite på att låsa trådar med "olämpligt" innehåll, det börjar bli en fixering.
vad du tycker om mig bryr jag mig faktiskt inte om, däremot gillar jag inte hur du yttrar dig.
om du tycker att jag har gjort en felatkig bedömning så finns jag tilgänglig både på icq/irc/mail och pm, så att få tag på är knappast ettt problem.
kan du ge ett exempel på vilka trådar som inte skulle blivit låsta? gå in på irc så kan jag berätta varför jag tycker de trådar jag låst skulle låsas och du kan då berätta varför du inte tycker att de skulle ha låsts.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Grim wrote:
mkk@64bits.se wrote:Hur tror du att vi skall känna något behov av att ta dina önskemål på allvar när du gång på gång visar upp en taskig attityd mot både besökare och moderatorer?
jag har väl för faen ingen taskig attityd?!
det kanske är du som misstar dig på ordet genomskådare?

och jag har faktiskt inga direkta önskemål, min poäng med att skriva i den här tråden var att säga vad jag tyckte
"Först: Jag tycker att nizenco verkar vara en jävligt sur idiot om jag ska vara ärlig. " finns finare sätt att yttra sig.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Grim wrote: jag har väl för faen ingen taskig attityd?!
det kanske är du som misstar dig på ordet genomskådare?

och jag har faktiskt inga direkta önskemål, min poäng med att skriva i den här tråden var att säga vad jag tyckte
Lite problem med språket kanske då. :-/ Vad det än är så är du bra på att visa upp det. Tänk efter lite nu va.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Tar tillbakad det jag sa om Nizenco, sorry.
Last edited by benjamin on 2002-04-12 14:09:41, edited 2 times in total.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Grim wrote: jag har väl för faen ingen taskig attityd?!
Hehe, no offense, men det där är ungefär som att stå och skrika: "JAAAAAAAAAGG SSSKKKRRRRIIIIIIIIIIIIIIIIIKKEEEEEEEEEEEEEEERRRRRRR IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINNNNNNNNNNNNNNNTTEEEEEEEEE AAAAAAALLLLLLSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!"

:) ;D

(Ignorera mig)
Last edited by Branstrom on 2002-04-12 13:51:17, edited 1 time in total.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

nizenco wrote:finns finare sätt att yttra sig.
det har du rätt i, men jag valde det här sättet. Hur många gånger har du utnyttjat ditt allra finaste ordförråd när du har varit upprörd? Jag gissar på ett lågt antal
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Oni-ZinKo wrote:Jag kan bara hålla med Grim...
skall vi få ut någonting ur denna tråd får du ge lite konkreta exempel.
User avatar
N. Alfinson
Hedersbit
Posts: 3051
Joined: 2002-02-17 0:03:22
Location: Göteborg/Stockholm
Contact:

Post by N. Alfinson »

Grim wrote:
nizenco wrote:finns finare sätt att yttra sig.
det har du rätt i, men jag valde det här sättet. Hur många gånger har du utnyttjat ditt allra finaste ordförråd när du har varit upprörd? Jag gissar på ett lågt antal
ännu en gång, exempel.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Oni-ZinKo wrote:Jag kan bara hålla med Grim...
Om att nizenco verkar vara en jävligt sur idiot? Antagligen inte, så var gärna mer utförlig.
Post Reply