Peltier

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
jajjebox
Posts: 153
Joined: 2002-10-02 22:01:04
Contact:

Peltier

Post by jajjebox »

Vars kan man få tag på peltierelement?
jag har tittat på gtek och på kylning.com
det ska helst vara en svensk återförsäljare
while (! life.eof() )
{
life.MakeTheMostOutOfIt(TRUE);
}
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

www.overclockers.se har 2st olika peltiers... En på ca 74W och en på 226W eller nåt...
jajjebox
Posts: 153
Joined: 2002-10-02 22:01:04
Contact:

Post by jajjebox »

ok tack.. frågan är bara om den på 226w är värt priset :)
while (! life.eof() )
{
life.MakeTheMostOutOfIt(TRUE);
}
Mackan
Posts: 445
Joined: 2002-03-07 23:34:16
Contact:

Post by Mackan »

Hej, det går åt ett nätagg på minst 22 amper'e med ca 14 volt för att driva en 226w peltier fullt ut.
Ett bra sådant kostar ca 1500kr, ett switchat nätagg är rekommendera
kolla på http://195.196.43.206/~moelektro/moelektronik.se/
User avatar
Hanzaq
Posts: 155
Joined: 2003-02-15 17:35:40
Location: Göteborg

Peltier?

Post by Hanzaq »

Vad är en peltier för något? Kan nån förklara? Tack...!
XP 2100+ Palomino, Ti4200 64 Mb, 80 GB Barracuda IV, 256 Mb PC3200 Twinmos, Sony Trinitron 200sf, DFI Pro AD77 Mobo... 3d-mark03 p=524:(
jajjebox
Posts: 153
Joined: 2002-10-02 22:01:04
Contact:

Post by jajjebox »

en typ av elektrisk värmepump... förflyttar värme från en sida till en annan.... den ser ut såhär. Den flyttar alltså värmen från en punkt till en annan....
---------- VARM SIDA
---------- KALL SIDA
while (! life.eof() )
{
life.MakeTheMostOutOfIt(TRUE);
}
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

tor_raswill wrote:och håller till i Umeå eller om är det är Luleå(?)
Det är i Luleå de håller hus, på kräftkatan 11 ;)
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
HaBiz
Posts: 142
Joined: 2002-03-09 23:39:09
Location: Göteborg, Hisingen
Contact:

Post by HaBiz »

man smälter flänsar med dem :D
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

Är det någon som kan tala om för mig hur mycket man kan tjäna i temp genom att använda Peltier?

Det skulle vara kul att veta då jag själv har funderat på en sådan ett tag, men inte vågat köpa då jag inte vet något om det.

länkar till sidor där det står info/recensioner är mycket välkomna...
User avatar
ranlord
Posts: 199
Joined: 2002-10-20 0:10:50

Post by ranlord »

tor_raswill wrote:Är det någon som kan tala om för mig hur mycket man kan tjäna i temp genom att använda Peltier?

Det skulle vara kul att veta då jag själv har funderat på en sådan ett tag, men inte vågat köpa då jag inte vet något om det.

länkar till sidor där det står info/recensioner är mycket välkomna...
det finns block från swiffitec på overklockers som har in byggd pelliter om du köper ett av dessa så slipper du mycket av kondens problemen ... en pelliter är en kraftfull kyl agent ett swiff 220w block
dom är dessutom mycket kunning på overklockers ock kan svara på dina fråger samt bygga ett färdigt system för dig jag rekomenderar OC varmt då jag hadlat en del av dem ock jag har alltid varaigt mycket nöjd med varaor ock sevisen jag fått.....

en pelliter på 220v kommer med en p4 2.8 till 3500-3600mzh det finns bara ett alternativ som är bättre ock det är vappo ock den kostar 6000kr jag kör vappo ock den är utan tvekan det bästa som finns på marknaden så om du vill ha det bästa kan du ha denna i åtanke ...MEN tängk på att skillnade mellan pelliter på 220w ock en vappo kan i vissa kretsar betraktas som marginell i kopling till det du känar i mzh.....
Har stora problem med dyslexsi om detta eller andra svar inte faller inom den igenkänliga kategorin så svara inte . Rättingar sker inbart i retorik eller felaktiga satser inte staving mvh Ranlord/ ledingen
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

Nu har jag precis införskaffat min vattenkylning och därför känns det inte så lockande med Vapochill redan. Det kanske blir sen om något år eller så. Men det verkar som om att peltier är ett ganska billligt och bra alternativ. Men man måste alltså isolera mot kondens?

Någon som har en guide till hur man isolerar på kondens?
User avatar
ranlord
Posts: 199
Joined: 2002-10-20 0:10:50

Post by ranlord »

tor_raswill wrote:Nu har jag precis införskaffat min vattenkylning och därför känns det inte så lockande med Vapochill redan. Det kanske blir sen om något år eller så. Men det verkar som om att peltier är ett ganska billligt och bra alternativ. Men man måste alltså isolera mot kondens?

Någon som har en guide till hur man isolerar på kondens?

när d köper ett swifftec block med inbyggd kommerd det med en bruks anvising samt allt du behöver för att komdens issolera ta god tid på dig så skall det inte vara några problem.....
Har stora problem med dyslexsi om detta eller andra svar inte faller inom den igenkänliga kategorin så svara inte . Rättingar sker inbart i retorik eller felaktiga satser inte staving mvh Ranlord/ ledingen
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

Visst skulle jag kunna köpa ett Swiftech, men när jag redan har ett Danger Den Maze 3/8" så vill jag inte byta direkt!

Det måste finnas ett annat bra sätt!
User avatar
Folxam
Posts: 114
Joined: 2003-02-12 2:47:58
Location: Eskilstuna

Post by Folxam »

ville bara inflika här att en Peltier INTE är nån 'värmepump', utan fungerar som så att ena sidan blir kall som fan medans andra sidan blir varm som fan... Den flyttar ingen värme... Snarare genererar mer.

HÄR finns neopren för tätning på overclockers.se ... Om du beställer en peltier där så skaffa detta också kanske ...
Här ska det tydligen stå en massa skryt om min dator, men det skiter jag i ... :-*
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Folxam wrote:ville bara inflika här att en Peltier INTE är nån 'värmepump', utan fungerar som så att ena sidan blir kall som fan medans andra sidan blir varm som fan... Den flyttar ingen värme... Snarare genererar mer.

HÄR finns neopren för tätning på overclockers.se ... Om du beställer en peltier där så skaffa detta också kanske ...
Ja, är det inte precis vad den gör när ena sidan blir kall, värmen flyttas från den sidan till den andra men det går även åt energi för att göra flytten, därför blir andra sidan varmare i förhållande till hur mycket kallare den första blir.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

Jo men jag tror inte att den varma sidan blir något problem för ett Danger Den Maze block med Black Ice Extreme radiator, eller?

Det borde ju kunna ge ganska bra temperaturer. För visst är det så att desto lägre temo den varmare sidan har sp blir också den kallare sidan ännu kallare. Ni fattar va?
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

Snigel: I din klistrade tråd om vattenkylning. Där skriver du att det "bästa" eller bättre sättet är att kyla vattnet med en peltier. Då undrar jag om du menar att man ska lägga ner hela peltiern i vattnet så att den varma sidan blir kyld av vattnet sammtidigt som den kalla kyler. Men borde inte dom typ "ta ut" varandra? Alltså att det blir ingen effekt eftersom den kyla som ena sidan gör går åt att kyla den varma? Eller kyler den kalla sidan mer än hur varm den varma sidan blir? ?!?

Om det är så som du säger här, att den flyttar värmen.. då borde den inte få någon alls effekt i vattnet, eller? Eftersom allt blandas ju ändå som...
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

tor_raswill wrote:Någon som har en guide till hur man isolerar på kondens?
Jag vet inte om man behöver göra lika mycket med peltier men HÄR är en recension om VapoChill... Här tar de upp typ alla åtgärder man behöver/är bra att göra för att det inte ska bli kondens.. du kan ju titta igenom den.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Lite lätt om peltierkylning på svenska:
http://student.educ.umu.se/~loekul98/kylblock/
Att se den som en värmepump är inte helt felaktigt, även om det kanske är bäst att använda "" runt ordet ;)

Princip för peltierelement:

Code: Select all

        ||
        || ---\
 P1 --> ||     > P3 = P1 + P2
        || ---/
        ||

        /\
        ||
        P2
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

crossfire wrote:Snigel: I din klistrade tråd om vattenkylning. Där skriver du att det "bästa" eller bättre sättet är att kyla vattnet med en peltier. Då undrar jag om du menar att man ska lägga ner hela peltiern i vattnet så att den varma sidan blir kyld av vattnet sammtidigt som den kalla kyler. Men borde inte dom typ "ta ut" varandra? Alltså att det blir ingen effekt eftersom den kyla som ena sidan gör går åt att kyla den varma? Eller kyler den kalla sidan mer än hur varm den varma sidan blir? ?!?

Om det är så som du säger här, att den flyttar värmen.. då borde den inte få någon alls effekt i vattnet, eller? Eftersom allt blandas ju ändå som...
Skulle du göra så som du skriver skulle vattnet faktiskt värmas eftersom det går åt energi till att flytta värmen. Nej jag menade att du skulle ha peltier som kylde processorn och vatten som kylde peltiern, alternativt kan man ha peltiers som kyler vattnet, dessa peltiers måste då kylas av kylflänsar eller ett vattensystem till. Det har dock visat sig att detta inte är effektivt i praktiken då vattnet enklare förde med sig värmen än det tog upp kylan.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

tkh wrote:Lite lätt om peltierkylning på svenska:
http://student.educ.umu.se/~loekul98/kylblock/
Tack för länken!!! :)
User avatar
Folxam
Posts: 114
Joined: 2003-02-12 2:47:58
Location: Eskilstuna

Post by Folxam »

ok jag lägger mig i frågan om det ska kallas värmepump eler inte ;D

men ... ... måste man verkligen kyla prollen till minusgrader??
räcker det inte med att mata peltiern med så mycket att prollen kanske håller 10-20°C? ... eller jobbar prollen verkligen bättre i subzero? ...

?!?
Här ska det tydligen stå en massa skryt om min dator, men det skiter jag i ... :-*
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Folxam wrote:men ... ... måste man verkligen kyla prollen till minusgrader??
räcker det inte med att mata peltiern med så mycket att prollen kanske håller 10-20°C? ... eller jobbar prollen verkligen bättre i subzero?
Måste och måste.. Det är ju såhär, att vid överklockning blir processorn bra mycket varmare, det är allmänt känt. Så desto hårdare man kyler, desto mer kan man överklocka (ungefär).

Jag läste för några år sedan om det här, vet dock inte hur det ser ut idag, men då var processorn vid -20°C hela 50% snabbare (så vill jag minnas, jag lovar inget. Dessutom kanske det inte ens var något generellt... ). Detta var alltså vid samma klockfrekvens. Kalla ledningar -> mindre motstånd.

Mer kyla är aldrig fel... i princip :)

Vidare om peltier, mest för kuriosa:
Om man polvänder elementet kommer även värmeströmmen att vändas.
Om man kyler ena sidan och värmer den andra kommer en ström att kunna hämtas från elementet.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
brevix
Posts: 161
Joined: 2002-03-09 23:03:04
Contact:

Post by brevix »

jag anv en 226w peltier ,som matas av en ringtrafo+likriktare den ger 9,5v till peltiern =ca25grader på cpun (xp2400@2600mhz).
med endast vatten kylning så kom jag upp i max 2500mhz med 55grader på cpun.
så problem med någon kondens lär aldrig bli aktuellt
Dator 1:Tec ,Tec ,vatten ,vatten.
Dator 2:Vatten.
dator 3:Knappt luft.
http://w1.503.telia.com/~u50303802/hemsida-brevix/
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Strömförsörjningen är ett problem. Själv så löste jag den genom att använda en batteriladdare till bilbatterier. Den ger mycket ström samt perfekt spänning (lite över 12V). De är dessutom vanliga och billiga. Tyvärr så var peltierelementet jag hade inte tillräckligt starkt, så mina erfarenheter av peltierelement är inte speciellt goda ;)
Jag tycker att grön är en fin färg.
Post Reply