Brandvägg i XP

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
User avatar
Icetoe
Posts: 295
Joined: 2002-03-08 13:18:21
Location: Stockholm

Brandvägg i XP

Post by Icetoe »

Måste man aktivera brandväggen i XP för att den skall fungera eller fungerar den automatiskt?

Ifall man måste aktivera den är min dator oskyddad just nu, arggghhhh

Icetoe

(jag skall installera en annan brandvägg också!)
Open your eyes.....it's the intersection to the soul
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Jag har för mig att den har ovanan att aktiveras automatiskt. (jag har fått stänga av den vid nyinstallation) Gå in i nätverksinställningarna och kolla under avancerat för anslutningen.
Last edited by mkk on 2002-03-08 15:04:32, edited 1 time in total.
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Jag var tvungen att aktivera den.
Men jag har dubbla brand vägg just nu.
Pappa satte upp en för att få fler ip nummer när vi fick bredband.
Så min är säker
Men aktivera den du.
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
Icetoe
Posts: 295
Joined: 2002-03-08 13:18:21
Location: Stockholm

Post by Icetoe »

Jag var tvungen att aktivera den, tack!

Icetoe
Open your eyes.....it's the intersection to the soul
Homieee
Posts: 210
Joined: 2002-03-08 23:26:57
Location: Stockholm
Contact:

Post by Homieee »

XP brandväggen måste du ladda ner updates till... har lite buggar... windows update! ;)
Intel P4 3.0Ghz, ASUS P4P800-E Deluxe, Asus AX800 256MB, 1GB DDR/PC3200, 250 GB SATA Samsung, Seagate 120 GB PATA
Guest

Post by Guest »

Brandväggen är igång från början, men vem vill ha en mjukvarubrandvägg? ställ upp en 486:a med linux och låt den aggera brandvägg, XP's brandvägg är väll ungefär lika bra som ett myggnät med hål i... :-)
User avatar
R3c
Posts: 451
Joined: 2002-03-07 22:51:20
Location: Borås
Contact:

Post by R3c »

Alcatraz wrote:Brandväggen är igång från början, men vem vill ha en mjukvarubrandvägg? ställ upp en 486:a med linux och låt den aggera brandvägg, XP's brandvägg är väll ungefär lika bra som ett myggnät med hål i... :-)
jo det håller jag med om, varför kunde inte microsoft skita i den och spara lite pengar (men de har ju gott om dom så) ;D
User avatar
Stoneman
Posts: 1072
Joined: 2002-03-08 11:16:52
Location: Sollentuna (Stockholm)
Contact:

Post by Stoneman »

Den inbyggda brandväggen ska tydligen vara bra faktiskt. Snackade med en kille på supportavdelningen på mitt jobb som sa att den inbyggda brandväggen svarar inte ens på diverse anrop utifrån. På det sättet så märks det inte att just det IP han har är aktivt.
Intel P4 2.4B GHz 533 MHz buss | ASUS P4T533-C | 512Mb Kingston PC1066 RDRAM | 3 st 80 Gb, 1 st 60 Gb, 1 st 30 Gb, 1 st 180 Gb | Promise Ultra100TX2 | CL GeForce 4 Ti4600 | LG 52x CD-ROM | Plextor 16/10/40 | XP Pro | Chieftec FullTower | Antec 550 Watt |
User avatar
R3c
Posts: 451
Joined: 2002-03-07 22:51:20
Location: Borås
Contact:

Post by R3c »

Stoneman wrote:Den inbyggda brandväggen ska tydligen vara bra faktiskt. Snackade med en kille på supportavdelningen på mitt jobb som sa att den inbyggda brandväggen svarar inte ens på diverse anrop utifrån. På det sättet så märks det inte att just det IP han har är aktivt.
neeeee det kan jag väll inte hålla med om visserlingen så gör den så att datorn inte svarar på en ex ping, men om någon kunnig får tag i ipt så e det kört då är den en "leksaks Brandvägg" men men den e ju bra om man vill undvika att bli nedpingad utav nån som vill gävlas på att lan Ex. ;D
tobad
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 15:34:55
Location: Göteborg
Contact:

Post by tobad »

sedan sabbar den för en massa program osså, typ icq å skit om min inte orkar ta reda på vilkne port icq har sin fil-skicka grej =)

Usch gillar inte den, gillar inte xp. men va för man inte för att stöda fattiga lilla microsaft
"Om man blir som man umgås måste ju jag vara underbar!"
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Stoneman wrote:Den inbyggda brandväggen ska tydligen vara bra faktiskt. Snackade med en kille på supportavdelningen på mitt jobb som sa att den inbyggda brandväggen svarar inte ens på diverse anrop utifrån. På det sättet så märks det inte att just det IP han har är aktivt.
Det räcker ju med att stänga av alla tjänster som datorn ändå inte ska ha igång så slutar den
ju svara på "diverse anrop". Svarar man inte på pingar (eller nån icmp alls) så är man i praktiken
osynlig tills man gör nåt aktivt själv. (Tänk "Hunt for Red October" =)
Det är ju inget konstigt med det.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Brandväggen Xp är bättre än vad folk tror bara man vet hur man ska hantera den och sätta upp så man blockar portar m.m
pratade med en data-tekniker som jobbar på TBV just nu har jobbat med data i cirka 30,år och jag sa att brandväggen i xp var kass men hans vade att den är bättre än folk tror utan att folk ska ha det så enkelt som möjligt med menyer och hjälp m.m det fanns många inställningar i xp man kunde göra för att det brandväggen skulle bli mycket bättre m.m
sen jag sa att jag skulle förmodligen installera Norton för att det var enkelt att komma igång med och arbeta med, jo precis folk tror bara för att ett program har ett snyggt layout och menyer plus att alla inställningar och genvägar är klara och framtagna så är det ett bra system, menar om man vill ha ett riktigt bra system så ska man kunna själv att blocka portar skriva kod m.m som en linux dator som agerag brandvägg det är bra ajja det var mycket han sa,,,
tobad
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 15:34:55
Location: Göteborg
Contact:

Post by tobad »

jo men den blockar ju all trafik oxå, orkar ju knappast öppna alla portar för exakt "alla" program.

tycker fortfarande att XP`s brandvägg suger.
"Om man blir som man umgås måste ju jag vara underbar!"
User avatar
MIFFOT
Posts: 57
Joined: 2002-03-10 14:34:40

Re: Brandvägg i XP

Post by MIFFOT »

Icetoe wrote:Måste man aktivera brandväggen i XP för att den skall fungera eller fungerar den automatiskt?

Ifall man måste aktivera den är min dator oskyddad just nu, arggghhhh

Icetoe

(jag skall installera en annan brandvägg också!)
Prova ZoneAlarm 3

http://www.zonelabs.com

Stödjer XP i den nya versionen.
A31p 2Ghz | 512 MB | 60GB | MOBILITY Fire GL 7800 64 MB | Windows XP SP1 | IE 6
HF
Posts: 83
Joined: 2002-03-13 17:58:39

Post by HF »

ZoneAlarm är mycket bra mjukvarabrandvägg och det finns också på PC för Allas CD. Jag kör ZA Pro, bara lite bättre än gratisversionen.
HF
HF=High Frequency, High Fidelity.
Post Reply