Bilder på personer på hemsida?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Mike
Posts: 211
Joined: 2002-03-10 11:34:15
Location: Ludvika
Contact:

Bilder på personer på hemsida?

Post by Mike »

är det någon som vet vad som gäller om man lägger upp bilder från tex fester på en personlig hemsida?

får man lägga upp vilka bilder som hellst där på personer som inte vet om att dem är med på internet?
"There are liars, car salesmen, statisticians and benchmarkers. They should be trusted in that order." - Okänd tänkare
User avatar
snausman
Posts: 135
Joined: 2002-04-24 21:02:16
Location: Göteborg
Contact:

Post by snausman »

Jag tror inte det tror det går under PUL eller liknande.

Tänk själv om du tjallat på maffian, och fått vittnesskyddsprotection (Svengelska) och du e ute o går i stan.
Där står Nisse med sin nya digicam och fotar för fulla muggar. Han slänger sedan upp det på sin hemsida som handlar om bilder på Stockholm och Italiensk pizza.
Mafian e ute o surfar pizza-recept :D och hittar DIG på bild hmm ;)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

snausman wrote:Jag tror inte det tror det går under PUL eller liknande.

Tänk själv om du tjallat på maffian, och fått vittnesskydds protection (Svengelska) och du e ute o går i stan.
Där står Nisse med sin nya digicam och fotar för fulla muggar. Han slänger sedan upp det på sin hemsida som handlar om bilder på Stockholm och Italiensk pizza.
Mafian e ute o surfar pizza recept :D och hittar DIG på bild hmm ;)
Uhm... vilken mafia? knarkarna på plattan?
Tror inte vi har något sånt program i sverige alls...

Sen som jag har frågat mig tidigare, men varit för lat för att ta reda på...
Journalister och konstnärer är ju undantagna PUL, men måste man vara en erkänd konstnär eller utbildad journalist för det? eller räcker det med att man kallar sig konstnär eller skriver journalistiska texter?

Sen är det ju slutligen så att du får lägga up vad du vill, bara du har tillåtelse från inblandade personer, eller vet att dom inte kommer gå till polisen med det...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Med personernas samtycke är det ivf inga problem.
Annars kan, som sagt, PUL komma in. Lagen är dock aningen oprövad så jag är inte säker på vad somgäller för bilder utan några namn.
tobad
Posts: 161
Joined: 2002-03-08 15:34:55
Location: Göteborg
Contact:

Post by tobad »

Enligt vad jag kommer ihåg ifrån skolan så får du fota/filma på allmän plats utan att be om lov om att publicera från dom som råkat fastna på bilden.

Sedan va det gäller på en fest hemma hos någon vettifan, tror inte det skall vara någon skillnad där...

En journalist från TV4 förelästa på min gamla skola drog ett senario om
att dom filmat i Nordstan i Göteborg då en säkerhetsvakt/väktare hade
sagt att dom inte får filma där, dom påpeka motsatsen och har rätten
med sig. Men därimot får väktaren avisa dom från platsen för den är
privat eller något i den stilen...

Posssssss
"Om man blir som man umgås måste ju jag vara underbar!"
Boris
Posts: 689
Joined: 2002-03-08 9:02:30
Location: Stockholm
Contact:

Post by Boris »

Ghlargh wrote:
snausman wrote:Jag tror inte det tror det går under PUL eller liknande.

Tänk själv om du tjallat på maffian, och fått vittnesskydds protection (Svengelska) och du e ute o går i stan.
Där står Nisse med sin nya digicam och fotar för fulla muggar. Han slänger sedan upp det på sin hemsida som handlar om bilder på Stockholm och Italiensk pizza.
Mafian e ute o surfar pizza recept :D och hittar DIG på bild hmm ;)
Uhm... vilken mafia? knarkarna på plattan?
Tror inte vi har något sånt program i sverige alls...

Sen som jag har frågat mig tidigare, men varit för lat för att ta reda på...
Journalister och konstnärer är ju undantagna PUL, men måste man vara en erkänd konstnär eller utbildad journalist för det? eller räcker det med att man kallar sig konstnär eller skriver journalistiska texter?

Sen är det ju slutligen så att du får lägga up vad du vill, bara du har tillåtelse från inblandade personer, eller vet att dom inte kommer gå till polisen med det...
där står han o tror att det inte finns någon maffia / liknande "rörelser" i sverige (sthlm) :P 8)
Stay OpenMinded: OMP design studio
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:.
Sen som jag har frågat mig tidigare, men varit för lat för att ta reda på...
Journalister och konstnärer är ju undantagna PUL, men måste man vara en erkänd konstnär eller utbildad journalist för det? eller räcker det med att man kallar sig konstnär eller skriver journalistiska texter?
Hur det är med kriterierna för konstnärer vet jag inte.
Men för att vara journalist så måste man arbeta för en tidskrift som har betalt och registrerat sig hos staten. Tidningen måste också finnas i pappersform och ges ut regelbundet varje år. Då får man starta en webbplats med anknytning till tidningen som undantas från PUL.

Det är vad som krävs för att få yttrandefrihet i Sverige.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Göran Persson... ah fan, nu bröt jag mot lagen...

Nä, PUL borde krympas tillbaks till lagskyddet mot personliga påhopp mm som gällde allt och alla..
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
4432174644
Posts: 1162
Joined: 2002-03-08 2:31:18

Post by 4432174644 »

Ghlargh wrote:Uhm... vilken mafia? knarkarna på plattan?
Tror inte vi har något sånt program i sverige alls...
Hmm finns nog, OG i gbg e ju ganska farliga å dom e nog inte dom värsta..
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ghlargh wrote:Göran Persson... ah fan, nu bröt jag mot lagen...

Nä, PUL borde krympas tillbaks till lagskyddet mot personliga påhopp mm som gällde allt och alla..
Lite osäker, men jag tror att i fallet kända personer måste uttrycka deras åsikt för att det ska vara olagligt.

Så Göran Persson, statsminister och socialdemokrat. Där har vi ett litet lagbrott.
http://www.df.lth.se/~mehinger/pulbrott.html
Post Reply