md problem

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
big A
Posts: 53
Joined: 2002-03-08 15:20:29

md problem

Post by big A »

jag köpte md förra veckan och har problem med att spela infrån min dator via den optiskta utgången behöver hjälp

ljudkort :create aduligy platinum med front panel
big A (=O)
Guest

Post by Guest »

När du säger md, så tänker jag bara på /dev/md :-)
User avatar
Stoneman
Posts: 1072
Joined: 2002-03-08 11:16:52
Location: Sollentuna (Stockholm)
Contact:

Post by Stoneman »

Var det inte så att på Audigy korten så la man in ett slags kopieringsskydd på hårdvarunivå så att det inte skulle gå att spela in musik digitalt till MD och dyligt?
Intel P4 2.4B GHz 533 MHz buss | ASUS P4T533-C | 512Mb Kingston PC1066 RDRAM | 3 st 80 Gb, 1 st 60 Gb, 1 st 30 Gb, 1 st 180 Gb | Promise Ultra100TX2 | CL GeForce 4 Ti4600 | LG 52x CD-ROM | Plextor 16/10/40 | XP Pro | Chieftec FullTower | Antec 550 Watt |
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Stoneman wrote:Var det inte så att på Audigy korten så la man in ett slags kopieringsskydd på hårdvarunivå så att det inte skulle gå att spela in musik digitalt till MD och dyligt?
Är det så, så blir jag ledsen :(
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
arre
Posts: 282
Joined: 2002-03-07 22:35:44
Location: Borås
Contact:

Post by arre »

Stoneman wrote:Var det inte så att på Audigy korten så la man in ett slags kopieringsskydd på hårdvarunivå så att det inte skulle gå att spela in musik digitalt till MD och dyligt?
ehh.. förstår inte riktigt hur dom har tänkt då. Vad kan man annars använda Opt-ut till förutom att just skicka musik till MD och div. andra Digitala inspelningsmedai? Rätta mig ifall jag har fel.

Men ifall det är sant blir jag precis som fred, lessen.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

fred wrote:
Stoneman wrote:Var det inte så att på Audigy korten så la man in ett slags kopieringsskydd på hårdvarunivå så att det inte skulle gå att spela in musik digitalt till MD och dyligt?
Är det så, så blir jag ledsen :(
Jag med, det var en av annlednigarna jag köpte kortet för.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
Stoneman
Posts: 1072
Joined: 2002-03-08 11:16:52
Location: Sollentuna (Stockholm)
Contact:

Post by Stoneman »

I min stationära MD som jag har till vanliga stereon så finns det en funktion som heter DAC Mode (Digital to Analog Converter). Jag har nu flyttat min MD och kopplat digitalutgången på ljudkortet in till MD:n och från MD:ns analoga utgång till stereon i sovrummet (där jag har även har datorn). Om jag nu hade ett Audigy kort (har SB Live Platinum idag) så skulle det nog inte gå att spela in men att endast lyssna i stereon skulle nog gå bra. Även Dolby Digital ska gå att använda men det är just det där med inspelningen på MD elller andra externa enheter via digitalutgången som inte funkar. De la in "låset" för att slippa spridningen av olagliga kopior. Ungefär som Markoolios senaste album som inte går att spela i en dators CD-ROM men i en vanlig CD spelare så går det. Ett kopieringsskydd alltså.
Intel P4 2.4B GHz 533 MHz buss | ASUS P4T533-C | 512Mb Kingston PC1066 RDRAM | 3 st 80 Gb, 1 st 60 Gb, 1 st 30 Gb, 1 st 180 Gb | Promise Ultra100TX2 | CL GeForce 4 Ti4600 | LG 52x CD-ROM | Plextor 16/10/40 | XP Pro | Chieftec FullTower | Antec 550 Watt |
User avatar
big A
Posts: 53
Joined: 2002-03-08 15:20:29

det känns surt

Post by big A »

det känns ganska surt om man inte kan spela in från dator bara för ...... kopierings skydd det var ju en av anledningarna som jag köpte kort för att kunna anvämda det till md reciver m.m. i framtiden men detta tycks inte vara möjligt allså men man kan då koppla en reciver till dator och den i sin tur till md det funkar väl eller

vad finns det för mer nakdelar med kort förutom detta som kan vara bra att känna till
big A (=O)
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Finns det nått kort med digital utgång som det går att spela in från??
Anledningen till att jag frågar är för att jag planerar att skaffa ett nytt ljudkort och att det ska gå och spela in till MD'n är nog ett krav...blir mycket ledsen när jag hör att dom låser utgången, varför måste det alltid vara på det här visset! Det är inte rättvisst! ;(
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
Stoneman
Posts: 1072
Joined: 2002-03-08 11:16:52
Location: Sollentuna (Stockholm)
Contact:

Post by Stoneman »

Jag har ett SoundBlaster Live Platinum som jag köpte för ett par år sedan och det fungerar att spela in på MD. Det sitter en LiveDrive i fronten på min dator där digitalutgångarna sitter. Här är en bild på min LiveDrive II

http://hem.bredband.net/isaste/Bilder/D ... riveII.JPG

Kabeln som sitter där är ansluten till den coaxiala digitalutgången och går till coaxial ingången på min stationära MiniDisc.

http://hem.bredband.net/isaste/Bilder/M ... aksida.JPG
Intel P4 2.4B GHz 533 MHz buss | ASUS P4T533-C | 512Mb Kingston PC1066 RDRAM | 3 st 80 Gb, 1 st 60 Gb, 1 st 30 Gb, 1 st 180 Gb | Promise Ultra100TX2 | CL GeForce 4 Ti4600 | LG 52x CD-ROM | Plextor 16/10/40 | XP Pro | Chieftec FullTower | Antec 550 Watt |
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Stoneman wrote:Jag har ett SoundBlaster Live Platinum som jag köpte för ett par år sedan och det fungerar att spela in på MD. Det sitter en LiveDrive i fronten på min dator där digitalutgångarna sitter. Här är en bild på min LiveDrive II

http://hem.bredband.net/isaste/Bilder/D ... riveII.JPG

Kabeln som sitter där är ansluten till den coaxiala digitalutgången och går till coaxial ingången på min stationära MiniDisc.

http://hem.bredband.net/isaste/Bilder/M ... aksida.JPG
mmm, låte ju fint. Fast jag kommer isåfall att använda den optiska utgången, vet du om det funkar på den med? Fast det borde det ju...

Det är ju rätt gött att ha en "live drive" eller liknande till kortet. Är det bara SB live platinum som har det eller? Och vad kan ett sådant kort gå på i dags läget?
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
arre
Posts: 282
Joined: 2002-03-07 22:35:44
Location: Borås
Contact:

Post by arre »

Parmardil wrote:
Stoneman wrote:Jag har ett SoundBlaster Live Platinum som jag köpte för ett par år sedan och det fungerar att spela in på MD. Det sitter en LiveDrive i fronten på min dator där digitalutgångarna sitter. Här är en bild på min LiveDrive II

http://hem.bredband.net/isaste/Bilder/D ... riveII.JPG

Kabeln som sitter där är ansluten till den coaxiala digitalutgången och går till coaxial ingången på min stationära MiniDisc.

http://hem.bredband.net/isaste/Bilder/M ... aksida.JPG
mmm, låte ju fint. Fast jag kommer isåfall att använda den optiska utgången, vet du om det funkar på den med? Fast det borde det ju...

Det är ju rätt gött att ha en "live drive" eller liknande till kortet. Är det bara SB live platinum som har det eller? Och vad kan ett sådant kort gå på i dags läget?
SB Audigy Platinum har detta och det kostar 2200:-..
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Aronax wrote:SB Audigy Platinum har detta och det kostar 2200:-..
Hehe, jo jag tackar jag. Men min budget tillåter tyvärr inget sådant köp ;)
Jag tror jag nöjer mig med ett gammalt hederligt Sb live...hehe
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Stoneman wrote:Var det inte så att på Audigy korten så la man in ett slags kopieringsskydd på hårdvarunivå så att det inte skulle gå att spela in musik digitalt till MD och dyligt?
Jag tycker det låter konstigt att den kan känna av om ljudet går ut i högtalarna via en MD eller inte.....och varför ska man inte kunna spela in från optisk...det är väl det den är till för? Det borde ju funka även fast man kopplar via MD...
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

Maqe2 wrote:
Stoneman wrote:Var det inte så att på Audigy korten så la man in ett slags kopieringsskydd på hårdvarunivå så att det inte skulle gå att spela in musik digitalt till MD och dyligt?
Jag tycker det låter konstigt att den kan känna av om ljudet går ut i högtalarna via en MD eller inte.....och varför ska man inte kunna spela in från optisk...det är väl det den är till för? Det borde ju funka även fast man kopplar via MD...
Tycker också det låter konstigt, men vad vet jag ;)
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
Post Reply