Kvartersmästare i lumpen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Kvartersmästare i lumpen

Post by Arny »

Har varit i Göteborg och mönstrat. Har blivit uttagen till Kvartersmästare (15 mån P4 Skövde). Vet någon vad en sådan gör? Det jag hittade på lumpen.se säger mig inte särskilt mycket.

"Du kommer att utbildas för att i krig leda en stabs- och trosspluton som plutonchef eller ställföreträdande plutonchef. Plutonchefen vid en stabs- och trosspluton brukar normalt benämnas kvartermästare.
I en stabs- och trosspluton ingår mellan 25 och 30 man och huvuduppgiften är att biträda kompanichefen med underhålls- och personaltjänst."
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Oj, det finns mer skövdebor än jag här =b
Öh... tänkte bara säga det ::) ::)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

Bor egentligen utanför Falköping men har lägenhet i Skultorp eftersom jag går på Volvogymnasiet i Skövde.
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Ah, då går du ju ett halvt stenkast från mig då, pluggar i pentahuset.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Arvidos
Posts: 375
Joined: 2002-08-06 21:14:12
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kvartersmästare i lumpen

Post by Arvidos »

Arny wrote:"Du kommer att utbildas för att i krig leda en stabs- och trosspluton som plutonchef eller ställföreträdande plutonchef. Plutonchefen vid en stabs- och trosspluton brukar normalt benämnas kvartermästare.
I en stabs- och trosspluton ingår mellan 25 och 30 man och huvuduppgiften är att biträda kompanichefen med underhålls- och personaltjänst."
Tross är.. underhåll, typ. Mat, förråd. Du ska ansvara för detta.
Plutonchef över en stabspluton låter lite konstigt, stab är ju officerer.. Men det är nog samma sak. Du har koll på grejerna.
"And Ark dreamt his last dream...

It was a dream of becoming a bird
and seeing the world grow older."
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

Är tjänsten nått att ha då? Inskrivningsförättaren sa att det var en bra tjänst men han kunde inte riktigt förklara varför. Vad är det man ska ha koll på?
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Stab är inte officerer, stab för karttjänst, kommunikation och så vidare och består ofta av 1-2 gruppbefäl samt 4-6 telefonister, de sköter och tar hand om sambandstjänst, samt förordnar vaktpost vid fältförläggning, och huserar dessutom KKC (KrigsKompaniChef)
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Du får åtminstone utbildning och erfarenhet av ledarskap och organisering. Kan vara en klar fördel ifall du skulle söka någon tjänst med chefsliknande funktioner i arbetslivet sedan. Lumpen är en bra miljö för att lära sig sådant. Blir det fel så får man skit för det, men blir ytterst sällan av med "jobbet" för det. ;D Periodvis kan det bli lite mindre fälttjänst än vid de flesta andra befattningar vilket kan vara trevligt, särskilt vintertid.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Tross: medans alla anra är ute i skogen och leker med automatvapen så är du ute i skogen och bär mat, vatten o.dyl. De andra ligger på skjutbanan, du inveterar burkar med ärtsoppa från -63.Som plutonchef är det ditt jobb att få bassarna att göra vad officerarna vill, samt att berätta för officerarna att bassarna inte vill, och ta konsekvenserna därav.

Gissa varför inskrivningsförrättaren inte kunde specificera varför det var en bra tjänst?
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
CH
Hedersbit
Posts: 1189
Joined: 2002-02-17 11:01:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by CH »

Då kanske vi ses i Skövde då ;) Mig tänkte de ha till Datadriftsledare, 15 månader i antingen Halmstad eller Skövde, trots att jag sa att jag inte ville. Fast det kanske inte blir så hemskt, ändå, men det är säkrast att gnälla i förväg ifall det nu skulle råka bli kul. Annars har man ju inte fått gnälla alls ;)
/CH
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: Kvartersmästare i lumpen

Post by ballkula »

Arny wrote:Har varit i Göteborg och mönstrat. Har blivit uttagen till Kvartersmästare (15 mån P4 Skövde). Vet någon vad en sådan gör? Det jag hittade på lumpen.se säger mig inte särskilt mycket.

"Du kommer att utbildas för att i krig leda en stabs- och trosspluton som plutonchef eller ställföreträdande plutonchef. Plutonchefen vid en stabs- och trosspluton brukar normalt benämnas kvartermästare.
I en stabs- och trosspluton ingår mellan 25 och 30 man och huvuduppgiften är att biträda kompanichefen med underhålls- och personaltjänst."
Det brukar normalt sett vara en mycket bra tjänst. Mycket ansvar, men efter några hårda månader, så kan du se fram emot rätt mycket glidande :)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

aiwass wrote:Tross: medans alla anra är ute i skogen och leker med automatvapen så är du ute i skogen och bär mat, vatten o.dyl. De andra ligger på skjutbanan, du inveterar burkar med ärtsoppa från -63.Som plutonchef är det ditt jobb att få bassarna att göra vad officerarna vill, samt att berätta för officerarna att bassarna inte vill, och ta konsekvenserna därav.

Gissa varför inskrivningsförrättaren inte kunde specificera varför det var en bra tjänst?
Man kan undra varför du kallar dig själv pessimist ::)
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

CH wrote:Då kanske vi ses i Skövde då ;) Mig tänkte de ha till Datadriftsledare, 15 månader i antingen Halmstad eller Skövde, trots att jag sa att jag inte ville. Fast det kanske inte blir så hemskt, ändå, men det är säkrast att gnälla i förväg ifall det nu skulle råka bli kul. Annars har man ju inte fått gnälla alls ;)
Trevligt. En kompis sökte också datadriftledare men han fick ingen tjänst eftersom det var fullt. Hamnade i utbildningsreserven istället.
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kvartersmästare i lumpen

Post by Arny »

ballkula wrote:
Det brukar normalt sett vara en mycket bra tjänst. Mycket ansvar, men efter några hårda månader, så kan du se fram emot rätt mycket glidande :)
Kan bli rätt slappt å gött alltså :)
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

Har man någon fördel av att ha varit Kvartermästare om man vill söka utlandstjänst?
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Arny wrote:Har man någon fördel av att ha varit Kvartermästare om man vill söka utlandstjänst?
Fördel vet jag inte iofs, men den funktionen finns ju alltid med i svenska fn-förband. Sköter du din tjänst väl och får bra vitsord, så lär det nog finnas sådana möjligheter för dig. Helt klart.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

ballkula wrote: Sköter du din tjänst väl och får bra vitsord, så lär det nog finnas sådana möjligheter för dig. Helt klart.
Kollade lite vad som krävdes för vitsord för att få söka utlandstjänst. De krävde 10,7,7 där uppförande är 10. Verkar jobbigt eller vad är det som krävs? Att man gör det man ska utan att käfta emot eller måste man slicka massa röv?
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Arny wrote:
ballkula wrote: Sköter du din tjänst väl och får bra vitsord, så lär det nog finnas sådana möjligheter för dig. Helt klart.
Kollade lite vad som krävdes för vitsord för att få söka utlandstjänst. De krävde 10,7,7 där uppförande är 10. Verkar jobbigt eller vad är det som krävs? Att man gör det man ska utan att käfta emot eller måste man slicka massa röv?
10 i uppförande får man så länge man inte ställer till med nåt typ ordervägran, inte kommer i tid osv. Det normala är att man har 10 i uppförande. Att få 10 7 7 är mycket enkelt, om man sköter sig "normalt". Däremot är det rätt svårt att få t.ex. 10 9 9, brukar vara en liten klick som får det.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

ballkula wrote: 10 i uppförande får man så länge man inte ställer till med nåt typ ordervägran, inte kommer i tid osv. Det normala är att man har 10 i uppförande. Att få 10 7 7 är mycket enkelt, om man sköter sig "normalt". Däremot är det rätt svårt att få t.ex. 10 9 9, brukar vara en liten klick som får det.
Låter bra. Bör alltså inte vara helt omöjligt.
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

Nått speciellt jag bör tänka på när jag rycker in i januari?
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
petter

Post by petter »

du kommer mest koka kaffe till befälen och lata dig.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

det där med betyg är fruktansvärt individuellt mellan befälen... t.ex. var det en hel pluton som fick genomsnittet 10, 8, 9 då jag låg inne (A8/Boden), medan en pluton på samma kompani, med en annan Plut.ch. fick genomsnittet 10, 6, 5 ; kan ju tyckas realistiskt, men med tanke på att det var många befäl som protesterade mot de höga betygen, samt värnpliktiga som tyckte att de hade fått låga betyg i relation till de andra; så...

Jag t.ex. fick ny plut.ch som aldrig spenderade någon tid med manskapet, och p.ga. att jag hade en ganska hetsig konflikt med en i min pluton, och den personen jag tjafsade med gick och grät till plutonschefen, så sänktes mitt omdöme rejält, medan den löjtnant som t.ex. utbildade mig hade satt högre omdöme. Det roliga var att plut.ch. frågade mig om jag ville ha en 9:a i omdöme, och rättvisa betyg i soldatvärde och tjänstvärdet, eller om jag ville offra 1 poäng från vardera och få en 10 i uppförande. Sedan sa han att om jag inte gjorde det så såg han det som ett exempel på dåligt uppförande.

Hade det inte varit emot PUL, så hade jag publicerat befälets namn, och varnat de stackare som råkar ut för den personen. Att samma person sedan förhandlat om betygen med oss värnpliktiga var också underhållande... t.ex. var det en som fick sitt soldatvärde höjt från 6 till 8, för att han tyckte det var orättvist.

... fast det är skönt att _vissa_ befäl blir omplacerade, en av de löjtnanter som först var satt i tjänst på vårt kompani utfärdade grå bestraffning, kastade elddon i huvudet på en soldat så att han svimmade av och blödde från tinningen, samt hotade en långhårig värnpliktig att han skulle snagga "den jäveln" i sömnen, och använde tilltalsorden: "fru" till honom i ett nedlåtande manér.

Sedan handlar betyg också mycket om vilka du hamnar i tjänst med, att vara gruppchef över en samling latoxar som säger: "Jag skiter i allt, och dig med", och med en plut.ch. som inte tar emot rapporter om ordervägran, utan säger: "Lös det inom plutonen", kan göra tjänsten till en mardröm.

Samhället har trots allt förändrats en hel del sedan det militärt hierarkiska system införts, och det är inte många som inte får för sig att skita i allt vad tidsdisciplin heter; och kommer försent vid upprepade tillfällen. T.ex. en person i min grupp som fick 7, 5, 5 i betyg av sin utbildare, och samma av plut.ch. Såhär efteråt så känner jag att det bara var två personer i den pluton jag slutligen hamnade i som jag kunde lita på. (Hamnade i samma pluton som Bpl först, där det var jävligt mycket reko folk först) ... sedan hamnade jag i trosspluton, och hade till en början ingen ordentlig plut.ch, och fick en; 2mån före MUCK.

Så såhär i efterhand, för de som vill tjänstgöra utomlands, inom FN, eller vill bli officerer. Vad som än händer; glöm inte att om du söker en befälsgrad (t.ex. GB, PB eller KB) satsa allt på att sätta din befälsroll främst, oavsett hur jobbigt det kan låta. Sätter man personliga relationer främst; så kommer folk börja tjafsa om dina beslut, försöka ge dig godis/pengar för att du inte skall säga till att de drar iväg från det militära området under kompanibestraffning (en annan historia), eller börja använda det lilla du berättat om din bakgrund emot dig vid "en orättvis kommendering" (t.ex. om någon fått dubbla eldvakter p.ga. extrema sjukfall inom plutonen, samt att alla chaufförer måste få sova minst 5h/natt).

Tja, nu har jag väl avskräckt rätt många... men betänk att dessa situationer är ett axplock ur väldigt många bra, jag hade det jävligt kul i lumpen fram till vi fick byta pluton och plutch. Jag kan dock inte rekommendera folk att göra 7,5mån tjänst... iallafall inte om folk behandlar dem på samma sätt som de som hamnade i vårat kompani. KB, PB och alla 10mån klankade ner på dem, mer eller mindre. T.om. de som skadade sig så under tjänst att de fick malajtjänst hade bättre anseende.

Kanske var en lokal företeelse!?!, Men jag tror inte att det var lustiga omständigheter som gjorde att situationen var som den var. Det var t.ex. sista utbildningsåret på A8. Många befäl hade hot om uppsägning liggandes på sina skrivbord. Kompanichefen var i konflikt med Ö.B. för att han skulle "lägga ner Svea Rikes sista riktiga försvar mot ett kommande ryskt anfall".

... de nedläggningar som pågår inom försvaret har inte bara den konkreta effekt att vi får mer pengar till övriga delar inom det, det bidrar också att det sk. försvar vi har kvar är demoraliserat. Inte för att vi förmodligen kommer behöva att använda det inom våra livstider, men OM ... så kommer inte hemvärnet att kunna göra mycket ;)
Mazzze
Posts: 39
Joined: 2003-01-13 18:40:08

Post by Mazzze »

Det är bra att utbilda sig till kvartermästare eller QM om du tänker göra utlandstjänst. FÅr du bara godkända betyg i lumpen och gör en bataljon utomlands utan större missöden kan du räkna med att få göra fler. Bra QM:s växer inte på träd.
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

Vad betyder QM?
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Arny wrote:Vad betyder QM?
QuarterMaster? =)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Post Reply