Posta info om ditt/dina projekt här.

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
Post Reply
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Posta info om ditt/dina projekt här.

Post by IcePic »

Tänkte göra som i Webbprogrammeringsforumet, skapa en tråd för folk
som vill peka på sina pågående projekt så andra kan titta på dem.

Lite "regler":

1. En post per projekt, max. Ändras nåt får ni editera er post.
2. Inga diskussioner i den här tråden, ta det via PM eller ny tråd.
3. Ange gärna licens och/eller vart man ev. kan få se sourcen, vilket språk du skriver i och övrig info av intresse runtom själva projektet.
4. Ta inte upp web-saker som passar bättre i Webbforumets projekttråd.
5. Ange gärna vilken/vilka plattformar det anses funka på och vilken
kompilator som använts i de fall sourcen finns tillgänglig.
Last edited by IcePic on 2004-05-29 7:15:34, edited 1 time in total.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Och för att visa att det inte bara är "mycket snack och liten verkstad"
postar jag ett inlägg om ett av mina projekt:

(Edit: Nu med fungerande url!)
http://www.sf.net/projects/camule

Ett försök att återskapa C64-spelet M.U.L.E på moderna datorer.

Det är skrivet i C, använder SDL (och SDL-image) och utvecklas parallellt
på Linux, OpenBSD och MacOSX med gcc som kompilator.

Jag har kompilerat det på Win2k också med hjälp av MinGW även
om det var lite lurigare. Jag har även lyckats kompilera en 64-bitarsversion
av det på en Ultrasparc men kunde inte prova eftersom jag inte satt på
konsolen så SDL kunde inte starta. (Nån med 64-bitars sparc eller annan
64-bitars dator får gärna provköra det eller ge mig konto på den =)

Vi avser att integrera en lisp/scheme-parser i det och skriva dator-AI:t i
lisp "bara för att", men det ligger en bit in i framtiden just nu. Tanken är att
man ska kunna addera på egna bot:ar i en katalog och sen t.ex köra dem
mot varandra utan mänskliga spelare om man så vill. Annars ska det gå
att vara fler-än-en på datorn via joy/keyboard/mus osv, och målet är
givetvis också att kunna spela över nätet även om vi inte riktigt har tänkt
ut alla detaljer, t.ex hur man ska förhindra fusk. =)

Det distribueras under en BSD-licens.

Vi accepterar diffar om nån känner att de vill bidra med kod (eller gfx
eller egna covers på MULE-låten).

Vi har inte som mål att göra "världens bästa MULE" eller nåt sånt, utan bara
att lära oss koda mer, driva projekt och rent allmänt hoppas vi på att kunna
spela MULE (vilket är skoj!) på moderna maskiner.
Last edited by IcePic on 2003-04-10 9:38:09, edited 2 times in total.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
CH
Hedersbit
Posts: 1189
Joined: 2002-02-17 11:01:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by CH »

Jag har inte kommit längre än till att börja fundera på det, men jag har för avsikt att porta opiekey eller något liknande för generering av engångsnycklar till Java2 Micro Edtion (J2ME, http://java.sun.com/j2me). Det kommer släppas under BSD-licensen och det kommer att testas på min Siemens C55, men det lär inte vara några problem att köra på andra eneheter som pratar J2ME MIDP. Anledningen till att jag vill göra det är att jag vill kunna generera engångsnycklar på min mobiltelefon, och så hoppas jag på att lära mig lite om utveckling i J2ME på samma gång.

Själva portningen borde inte ta särskilt lång tid, men jag vet inte riktigt när jag ska ha tid att göra det. Jag editerar det här inlägget när jag har kommit nån vart. Alla som är intresserade på ett eller annat sätt är välkomna att höra av sig, eller skapa en tråd här i forumet.
/CH
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

Jspindel (?)

Jag har gjort ett litet java hack för att hämta webplatser ...
Den är mulit-trådad och använder suns api för att för att hämta websidorna, d.v.s. den borde vara kompatibel med de flesta httpds ..

Något bra namn har jag inte hittatpå ännu - så den får heta "Jspindel" så länge..

När jag publiserar det så kommer det nog vara GPLat ..

Det bör fungera på alla platformar med stöd för j2se ..
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

Är med i projektet bluesphere3d som ska försöka bli den bra och fungerande lowpoly modelleraren till linux som inte finns.

http://www.sourceforge.net/projects/bluesphere3d
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

Eftersom mitt projekt är ett schackspel för programmering A, skrivet för att lära sig VB, är det till skillnad från de andra projekten inte till någon större allmännytta. Jag tänker ändå släppa källkoden fri i hopp om att åtminstonde någon kan lära sig någonting av den, eller lära mig om vad jag kunde ha gjort bättre. Mitt enda krav är att den som använder delar av/modifierar spelet inkluderar min readme (skicka gärna ett direktmeddelande om ni vet någon licens som passar).

Spelets inkluderar förutom ett schackbräde, diverse pjäser och regler, även en möjlighet att använda skins. Inom snart tänker jag lägga till nätverksstöd, vilket inte verkar vara särskilt svårt.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Inget avancerat men jag tröttnade på att behöva leka med burncd och mkisofs när jag skulle bränna ut något så jag slängde ihop följande. Är väl alltid någon som har nytta av det.

Code: Select all

#!/usr/bin/perl 

$writer = "/dev/acd0";
$burncd = "/usr/sbin/burncd";
$mkisofs = "/usr/local/bin/mkisofs";

sub Menu() {
 system("/usr/bin/clear");
 print "\t\tBurnCD Frontend v. 0.0.3\n\n";
 print "1. Definera CDbrännare\t\t$writer\n";
 print "2. Definera burncd\t\t$burncd\n";
 print "3. Definera mkisofs\t\t$mkisofs\n\n";
 print "4. Katalog->ISO\n";
 print "5. Bränn ISO\n";
 print "6. Bränn katalog\n"; 
 print "7. Töm RW-skiva\n\n";
 print "0. Avsluta\n\n";
 print "Val: ";
 print STDIN " ";
 $menu = <STDIN>;

 if ($menu =~ /\b1\b/) {
  print "\nCDR/CDRW: ";
  print STDIN " ";
  chop($writer = <STDIN>);
  Menu();
 }

 elsif ($menu =~ /\b2\b/) {
  print "\nSökväg för burncd: ";
  print STDIN " ";
  chop($burncd = <STDIN>);
  Menu(); 
 }

 elsif ($menu =~ /\b3\b/) {
  print "\nSökväg för mkisofs: ";
  print STDIN " ";
  chop($mkisofs = <STDIN>);
  Menu();
 }

 elsif ($menu =~ /\b4\b/) {
  print "\nKatalog: ";
  print STDIN " ";
  chop($dir = <STDIN>);
  print "Fullständig sökväg till ISO: ";
  print STDIN " ";
  chop($storage = <STDIN>); 
  print "Skapar ISO av $dir:  $storage...\n";
  system("$mkisofs -allow-multidot -N -max-iso9660-filenames -o $storage $dir"); 

  Menu();
 }

 elsif ($menu =~ /\b5\b/) {
  print "\nISO: ";
  print STDIN " ";
  chop($iso = <STDIN>);
  print "Bränner $iso...\n";
  system("$burncd -f $writer -s max -e data $iso fixate");
  print "Klar!";
  print STDIN " "; 
  Menu();
 } 

 elsif ($menu =~ /\b6\b/) {
  print "\nKatalog: ";
  print STDIN " ";
  chop($dir = <STDIN>); 
  system("$mkisofs -allow-multidot -N -max-iso9660-filenames -o /tmp/img.iso $dir");
  system("$burncd -f $writer -s max data /tmp/img.iso fixate"); 
  print "\nKlar!";
  print STDIN " ";
  Menu();
 }
 
 elsif ($menu =~ /\b7\b/) {
  print "\nTömmer RW i $writer\n";
  system("$burncd -f $writer -s max blank");
  Menu();
 }

 elsif ($menu =~ /\b0\b/) {
  print "Hejdå...\n";
 }

 else {
  Menu();
 }
}
Menu();
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

Var inne och tittade på happypenguin och såg där en som hade börjat på en bobblebubble-klon. Tyckte inte riktigt om hans version så jag bestämde mig för att göra en egen.

Jag kodar bobblebubble klonen med hjälp av C++ och SDL så det borde vara relativt lätt att porta till de flesta plattformar, har dock bara testat att kompilera den i linux.

En version av spelet ligger på http://www.apollo.nu/~straver den är inte spelbar ännu men borde bara dröja någon dag eller så. Det följer också med en simpel baneditor.

edit: nu funkar kollisions-detektionen någorlunda.
edit2: nu är det iaf någon form av spelbarhet.
Last edited by straver on 2003-07-17 1:59:17, edited 2 times in total.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

Jag får ta och lägga upp LIM då som är mitt och jstroms projekt. LIM står för Login Image Modifier och är ett program som används för att byta loginbilden i Windows 2000 och Windows XP. Vi har valt att inte ge ut sourcen än.. men det kanske ändras. så just nu faller programmet under freeware. Programmet är skrivit i Microsofts Visual .NET Studio i C++.

Idag släppte vi version 1.0 som faktiskt klarar att byta bilden i Windows XP Home och Pro samt i Windows 2000 Pro. Om ni vill ta en titt så finns det mer info på http://lim.gussoh.com/
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

Post by straver »

Laddade för ett tag sen ner en stor fil från en ftp. När jag höll på att tanka avbröts nerladdningen, när jag skulle starta upp den igen råkade jag trycka på 'append' och den började då om igen fast den lade till det på den gamla filen.

I alla fall jag kände inte för att tanka om den stora filen en gång till så jag skrev ett litet program i C som hugger av angivet antal bytes från en fil.

programmet finns här och är släppt under GPL.
[FILO]HuBBa
Posts: 1
Joined: 2003-11-11 12:42:56
Location: Svedevski =)
Contact:

Post by [FILO]HuBBa »

Hej! Helt ny men tänkte inleda med att berätta om mitt lilla hobbyprojekt: T.A.C Planner. En taktisk planerare med inbyggd irc klient & server (väldigt basic sådan =). Började som ett projekt för att jag ville lära mig C# och har nu haft c:a 12 000 nerladdningar och runt 4000 aktiva användare. Håller precis med strukturen för v 2.0 som skrivs om helt från scratch (eftersom läroprojekt har en tendens att bli lite röriga ;). Kolla gärna upp den på http://filo.ofpec.com.

Ser också fram emot när jag kan porta den till Linux via Mono projektet.

Mvh,
HuBBa
HuBBa HoPP!
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

poker, projektarbete gymn.

work in progress, går ej att byta kort, kan nog inte göra så mkt.

kommande; nätverk, grafik, plattformsoberoende (kanske), fungerande version :) och möjligheter att välja regler, varianter osv. Chicago inkluderat.

cpp
exe (rätt dålig)
User avatar
ziL
Posts: 122
Joined: 2004-01-28 9:10:09
Location: Stockholm
Contact:

Nudelstats

Post by ziL »

Nudelstats is a parser for irssi log files, producing XHTML output. It is based on irssistats 0.44, but uses a completely different approach to themes; they are stored outside the binary, in CSS format. This makes it slightly less portable, but much easier to change the themes. (Latest version can parse the css into the head of the html-file)

Freshmeat: http://freshmeat.net/projects/nudelstats/
Projectsite: http://c7.ath.cx/nudelstats/
Example: http://c7.ath.cx/~zil/nudel/
Don't just do something, stand there! -ESR
User avatar
straver
Posts: 485
Joined: 2002-03-09 13:51:28
Location: Malmö
Contact:

jabberbot

Post by straver »

Är i full gång i att försöka få klart vårt projektarbete vilket är en jabberbot. Vi har ännu inte hunnit till biten där vi börjat skriva själva boten men det underliggande system är iaf i viss form klart vilket kanske kan vara till glädje för andra då det är väldigt enkelt att skriva en egen bot till det.

uppdatering 2 mars: whohoo nu har vi en väldig basic men ändå ganska rolig chatbot uppe och springande.

för mer information och nerladdning av källkod kika gärna in på http://www.jabber.se/~straver/jaboc.
(obs, sidan ser heltvrickad ut i IE så jag rekommenderar mozilla)
lotek
Posts: 11
Joined: 2003-06-25 23:39:22

pf4lin: OpenBSDs paketfiltrerare portad till Linux

Post by lotek »

Som alla vet (?) sa ar ju OpenBSDs pakefiltrerare pf grymt bra och pa vissa satt battre an det som finns for Linux. pf4lin ar ett forsok att porta pf till Linux. Har lyckats porta den forsta versionen av pf som checkades in i OpenBSD cvs:n och nastan allt verkar funka. Nasta steg ar att forsoka borja folja -current men det kommer at bli grymt svart, det har hant en hel del med pf pa de nastan tre ar som den har funnits i OpenBSD karnan. Om det visar sig overmaktigt att porta -curent sa kommer jag att valja nan tidigare version, sag 3.3 eller sa, och sen forsoka importera delar av den nya funktionaliteten.

Koden finns har: http://abstractvoid.se/pf4lin.html

Det vore superschysst om ni kunde testa koden eller iaf testa att kompilera den!

lars
Post Reply