Bagdad har fallit.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Bagdad har fallit.

Post by nem »

Det republikanska gardet gjorde inte det motståndet man hade trott.
Och nu firar irakier på gatorna i Bagdad.
Image
Bilden är tagen när irakier drar ner en stor staty tillsammans med marinsoldaterna.
Vem hade trott det här för två veckor sedan?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
gr0g
Posts: 1027
Joined: 2002-07-11 22:30:53
Location: Kuben

Post by gr0g »

En diktatur faller..vackert. ;D
om du läser det här är du ägd. you're in a laundry room.
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

HAHA.. såg det på tvn.. repet gick av o allt en gång... saddam va snyggare när han låg ner ;)
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Jag såg från första slaget med släggan till sista fallet Live :] *stolt över att ha bevittnat historia*
iDon't care about your problems.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Frågan är ju om herr Saddam är död eller om han trycker nånstans i en bunker med fingrarna på den stora röda knappen eller nåt.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Nicke. wrote:Frågan är ju om herr Saddam är död eller om han trycker nånstans i en bunker med fingrarna på den stora röda knappen eller nåt.
Jag tror att han sitter och spelar "finns i sjön" med Usama i en grotta i något laglöst land.

Där kan han sitta.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag trodde det skulle bli ett länge utdraget krig inte för att jag säger att kriget är över, men nu har dom "allierad" i princip alla strategiska posotioner.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

gr0g wrote:En diktatur faller..vackert. ;D
undra bara när det blir USAs tur... ::)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

"Bagdad har fallit."
Har en stad attakerat? :) Ahh... Stod ju fallit och inte anfallt som jag trode i första ögonblicket. Skyller på tröttheten. :)

Ja... Trevligt att se Saddam-nissen förintas. Trevligt att se att ett land befrias ifrån en maktgalen nisse som inte utvecklar sitt land. Irak är ju ett land med olja. Borde inte landet då ha mängder med pengar och då kunna utveckas? Eller suger de maktgalna nissarna i det landet åt sig pengarna och smått skiter i befolkningen? (Kommer säkert få skit för denna text)
wille wrote:
gr0g wrote:En diktatur faller..vackert. ;D
undra bara när det blir USAs tur... ::)
Hösten 2004?
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Saddam väck. Tja, varför inte. Men jga väntar nog med champangen tills jags ett vem som kommer härnäst i Irak, samt vad grannländerna&USA tar sifg för härnäst.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

whateva :P
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Bagdad må ha fallit men nu börjar det riktiga kriget...
"The byrokraterna strikes back" sen kanske "The return of the Saddam"
May the force and oil be with FN... :P
User avatar
SMURF
Posts: 454
Joined: 2002-04-13 9:38:08
Location: Åland
Contact:

Post by SMURF »

Fluffy wrote:Borde inte landet då ha mängder med pengar och då kunna utveckas? Eller suger de maktgalna nissarna i det landet åt sig pengarna och smått skiter i befolkningen?
Om man får tro alla bilder som aftonbladet lagt upp på Saddams enorma bunkrar, under hans gudomliga palats, så vet åtminstone jag vart en del av pengarna tagit vägen.

Men jag tror inte kriget är över, dock var Bagdad en mycket stor delseger. Går resten lika smidigt så tror jag det här blir mycket bättre än väntat.

Bara återuppbyggnade blir snabbt och effektiv, och så hoppas jag precis som Aiwass att USA tar sig an nordkorea nu :)
Eller så kanske Aiwass precis som jag tycker att kanske Nordkorea kan lägga ner sitt kärnvapen program utan krig nu när dom sett hur det kan gå.
http://www.glm.owns.it CSclan som gärna spelar mot killar/tjejer som gillar att lira med en öl i handen #CSGLM@Quakenet
www.hattrick.org id 74090 om någon e sugen på fotbollsmatch
I am 71% addicted to Counterstrike. What about you?
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Skönt, känns bra som sagt att även en diktatur är nere.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

nem wrote:Jag tror att han sitter och spelar "finns i sjön" med Usama i en grotta i något laglöst land.
Där kan han sitta.
Grejen är ju den att han kan vara farlig även om han inte är president över irak, Usama är "bara" en galning i en grotta men han lyckades ändå möblera om New York.
Det finns alltid några fanatiska anhängare till människor i stil med Saddam och Usama. Lägg sedan till att USA kan "bevisa" att Saddam har NBC vapen så har vi en fara där ändå. Såvitt jag vet har inte USA snubblat över några NBC vapen i Irak än så han kan lika gärna ha packat sitt pack och försvunnit med ett par ton vapen...
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

Fan, de är ju nästan värre nu med alla som rånar städerna. Visst ser d mäktigt ur med alla amerikanska stridsvagnar? Men har ni tänkt på att utan dom hade många människor sparats sina liv. Man skulle kunnat hota med krgi så hade saddam tvignats avgå.
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
User avatar
rdj
Posts: 241
Joined: 2002-03-25 17:16:42
Location: /home/Göteborg/
Contact:

Post by rdj »

t3o wrote:Fan, de är ju nästan värre nu med alla som rånar städerna. Visst ser d mäktigt ur med alla amerikanska stridsvagnar? Men har ni tänkt på att utan dom hade många människor sparats sina liv. Man skulle kunnat hota med krgi så hade saddam tvignats avgå.
USA hotade Irak med krig rätt länge men inget hände....
rdj.se
[url=http://rdj.se/lotgd/Legend of the Green Dragon[/url]
Crafty
Posts: 187
Joined: 2002-07-20 23:30:17

Post by Crafty »

t3o wrote:Fan, de är ju nästan värre nu med alla som rånar städerna. Visst ser d mäktigt ur med alla amerikanska stridsvagnar? Men har ni tänkt på att utan dom hade många människor sparats sina liv. Man skulle kunnat hota med krgi så hade saddam tvignats avgå.
Dags att vakna upp? Komma ut ur grotta?
Hade jag levt i en sådan regim, och den föll...då hade jag också gått till närmsta regeringsbyggnad och tagit allt jag kunde!
Dom har betalat alla dom grejerna, ibland t.o.m. med sina nära och käras liv!
En ny regim i Irak lär knappast ha någon användning för obskyra och vulgära vaser m.m.
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

Det är KNAPPAST så att Irak inte blivit hotade av USA under dessa ~30 år. Det är värt att nämna att de bombade typ -98.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

USA har väl bombat irak lite då och då sedan 50-talet?
We dance to all the wrong songs
donkel
Posts: 45
Joined: 2003-02-22 14:35:59
Contact:

Post by donkel »

usa hade ju ingen rätt att gå in i irak från första början, men visst är det skönt att en land ska få lite bättre demokrati än de hade innan.

tycker usa var lite patetiska när de trodde att de kunde stötta sig på fn´s grunde om att man får använda "våld" för att störta en regim. Menar usa sket ju i allt vad fn hade att säga.
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

XiXi wrote:
t3o wrote:Fan, de är ju nästan värre nu med alla som rånar städerna. Visst ser d mäktigt ur med alla amerikanska stridsvagnar? Men har ni tänkt på att utan dom hade många människor sparats sina liv. Man skulle kunnat hota med krgi så hade saddam tvignats avgå.
USA hotade Irak med krig rätt länge men inget hände....
så du menar att om irak hade hotat usa lika länge, hade de haft rätten att gå in, bomba och avsätta george bush? ::)
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
rdj
Posts: 241
Joined: 2002-03-25 17:16:42
Location: /home/Göteborg/
Contact:

Post by rdj »

wille wrote:
XiXi wrote:
t3o wrote:Fan, de är ju nästan värre nu med alla som rånar städerna. Visst ser d mäktigt ur med alla amerikanska stridsvagnar? Men har ni tänkt på att utan dom hade många människor sparats sina liv. Man skulle kunnat hota med krgi så hade saddam tvignats avgå.
USA hotade Irak med krig rätt länge men inget hände....
så du menar att om irak hade hotat usa lika länge, hade de haft rätten att gå in, bomba och avsätta george bush? ::)
Nej det menade jag inte. Jag svarade på "Man skulle kunnat hota med krgi så hade saddam tvignats avgå."
rdj.se
[url=http://rdj.se/lotgd/Legend of the Green Dragon[/url]
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

wille wrote:så du menar att om irak hade hotat usa lika länge, hade de haft rätten att gå in, bomba och avsätta george bush? ::)
Det finns vissa smärre skillnader mellan USAs konstitution och Irak under Saddam. Likaså finns det vissa skillnader mellan hur politiska motståndare bemöts.

Enligt vår västerländska moral så kan dessa skillnader gör det "rätt" att försöka avsätta ledningen.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

nem wrote:
wille wrote:så du menar att om irak hade hotat usa lika länge, hade de haft rätten att gå in, bomba och avsätta george bush? ::)
Det finns vissa smärre skillnader mellan USAs konstitution och Irak under Saddam. Likaså finns det vissa skillnader mellan hur politiska motståndare bemöts.

Enligt vår västerländska moral så kan dessa skillnader gör det "rätt" att försöka avsätta ledningen.
frågan är om skilladen mellan usa och iraq är så stor som vi/dom vill få oss att tro?

betänk ändå att det är under USAs regering (med i princip samma konstitution) som atombomber fällts, som folk har dött av utarmat uran (barn i iraq), som massvis med vietnameser har blivit dödade och utsatta för kemiska stridsmedel... (listan kan göras lång... betydligt längre än iraks)
Last edited by wille on 2003-04-10 22:45:34, edited 2 times in total.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply