Glowire i tangentbordet?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Glowire i tangentbordet?

Post by bupp2 »

Fungerar det? Isåfall, hur ska man koppla?
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

12v glow-wire:
Dra ström ifrån burken.

5v glow-wire:
Dra strömmen ifrån tangentbordet. (Slipper då dra ström ifrån lådan.)
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

Här finns lite spännande http://www.virtual-hideout.net/guides/k ... ndex.shtml Om det där men han använder nåt som heter EL cable. Det ska gå bra att sätta in glowire i tangentbordet. Ja såg en som hade gjort så men ja vet inte adressen dit. Ja vet inte hur glowire fungerar men om det går på 5 volt så är det bara ta det från tangentbordet.
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

Post by bupp2 »

De glowire som säljs på GTek, går de på 5V?
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

Vilken driver har du? Det finns en del info om dom på http://www.glowire.com/drivers.htm

Ja tror du måste ha 12 volt för att det ska fungera. De som man köper på GTEK går på 12 volt.
User avatar
bupp2
Posts: 577
Joined: 2002-03-07 23:18:16
Location: Falun
Contact:

:D

Post by bupp2 »

Huh? Driver? Inte vet jag :D
<bupp2> Axman, vad gör du?
<Axman> bupp2, vet inte.
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

Du måste ha en driver för att glowire ska fungera. Iaf vad ja har hört. Den skapar en speciell frekvens så att glowire lyser. Bara tråden räcker inte. På sidan som ja hänvisade till så finns det en del olika drivers med info. Den som finns att köpa på Gtek heter F2CM och går på 12 volt.
User avatar
Mike
Posts: 211
Joined: 2002-03-10 11:34:15
Location: Ludvika
Contact:

Post by Mike »

gör som jag om du har tillgång till en lödpenna två 30 cm långa ledningar och elva lysdioder. Löd fast lysdioderna i en parallellkoppling på ledningarna sen rycker du upp dom mittersta knapparna från tangentbordet och lägger ner slingan där, löd sen fast ändarna på ledningarna i plus 5v och jord från tangentbords matningen.

Funkar utmärkt för mig, enda nackdelen är att vissa knappar blir lite tröga att trycka ner när dioderna ligger under. Men det ska nog lösa sig när jag tar mig tid och tejpar fast slingan så den inte ligger i vägen för knapparna.
"There are liars, car salesmen, statisticians and benchmarkers. They should be trusted in that order." - Okänd tänkare
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

Mike wrote:gör som jag om du har tillgång till en lödpenna två 30 cm långa ledningar och elva lysdioder. Löd fast lysdioderna i en parallellkoppling på ledningarna sen rycker du upp dom mittersta knapparna från tangentbordet och lägger ner slingan där, löd sen fast ändarna på ledningarna i plus 5v och jord från tangentbords matningen.

Funkar utmärkt för mig, enda nackdelen är att vissa knappar blir lite tröga att trycka ner när dioderna ligger under. Men det ska nog lösa sig när jag tar mig tid och tejpar fast slingan så den inte ligger i vägen för knapparna.
Bilder! Bilder! Ja vill se bilder. De kan vara spännande att se vad du har gjort.
Post Reply