Lumpen - Systemtekniker nån?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Locked
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Lumpen - Systemtekniker nån?

Post by Niklas Berggren »

Mönstrade för drygt 3 veckorsedan och blev placerad i utbildningsreserven, men fick nån slags specialansökan för att hamna som systemtekniker.
Till inskrivningsförättaren sa jag mer eller mindre att jag ville arbeta med datorer om jag skulle göra lumpen och att jag visste att det fanns en utbildning här i skövde vid namn "datadrift" eller något i den stilen.
Han sa att det blev systemtekniker då och frågade ut mig om vad jag visste om linux, databaser etc. (MVGn så där ska det inte vara några problem). Jag tänkte inte mer på det utan antog att datadrift var en gren i systemteknikerutbildningen.

Till saken; jag fick nyligen ett brev där jag blev ombedd att skicka in mina betyg för granskning och fick en URL med till utbildingens hemsida, http://fyrvalla.duda.mil.se/default.asp ... &menu=syte .
Grejen är den att jag inte hittar något som intefattar något vidare användning av datorer, verkar mer vara en elektriker-utbildning, inte helt intressant. Kolla under utbildningarna, det närmaste man kommer är telesystem 9000.

Blev lite fundersam och tittade på lumpen.nu, där fanns vad jag ville ha; datadriftledare; http://www.lumpen.nu/web/education_choo ... egoryId=34

Skulle vilja ha lite kommentarer ang. dessa två utblidningar, mer detaljer i vad som innefattas i utbildningarna, vilken gren inom systemtekniker som innefattar linux och databasanvändande, att reparera stridsvagnar, felsöka radiolänkutrustning låter inte riktigt kul nej.

Erfarenheter från folk som fått någon av dessa utbildningar?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Jag och CH ska antagligen leka datadriftsledare. Verkar helt ok. :)
Snare
Posts: 49
Joined: 2002-03-15 23:54:52
Location: Sweden Ronneby
Contact:

Post by Snare »

Jag var inne förra veckan och ville bli datadriftledare men då var det fullt redan ;( Men jag har också annsökt om att bli systemtekniker så vi får se om man blir antagen. Men jag har blivit placerad som stridsledningsbefäl på F4 utifall jag inte blir antagen.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Ledningssystemplutonbefäl ;)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
Arny
Posts: 67
Joined: 2002-12-25 15:32:23
Location: Göteborg
Contact:

Post by Arny »

Datadriftledare är mycket populärt och man ska ha tur om man får den tjänsten då det inte finns många sådana tjänster.

Känner en som också blev systemtekniker fast han är inte särskilt intresserad av datorer.

Blev själv Kvartermästare (MA600) och rycker in i januari på P4.
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också." Martin Lindhe
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Arny wrote:Känner en som också blev systemtekniker fast han är inte särskilt intresserad av datorer.
Grejen är ju den att det inte verkar handla ett jutta om datorer, snarare elektronik och reparation. Att reparera stridsvagnar, radiolänksutrustning, sätta upp telenät etc. verkar inte överdrivet lockande... Särskillt eftersom man måste fara till Östersund i 15 mån...
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Nicke. wrote:
Arny wrote:Känner en som också blev systemtekniker fast han är inte särskilt intresserad av datorer.
Grejen är ju den att det inte verkar handla ett jutta om datorer, snarare elektronik och reparation. Att reparera stridsvagnar, radiolänksutrustning, sätta upp telenät etc. verkar inte överdrivet lockande... Särskillt eftersom man måste fara till Östersund i 15 mån...
Det är definitivt inte samma personer som lagar stridsvagnar som sätter
upp telenät. =)

Att vara tekniker i kumpen är oftast ansett som en riktigt bra metod att
genomleva den. Sen kan man ha åsikter om lumpen i sig, men det är klart
mycket roligare att göra den som tekniker, eftersom man får lära sig lite
under tiden som man definitivt har nytta av senare.

/IcePic - Sambandstekniker i Kustartilleriet.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Blir förmodligen inkallad som eldledningssignalist (skövde)
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jag vara GB Telemekainker i F17 Ronneby, rycker in i Augusti. Verkar vara en rolig tjänst.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

IcePic wrote:Det är definitivt inte samma personer som lagar stridsvagnar som sätter upp telenät. =)
Nej det begriper jag, men det stridsvagnsreparatör är en gren inom systemtekniker och telesystemare är en annan ::)
IcePic wrote:Att vara tekniker i kumpen är oftast ansett som en riktigt bra metod att genomleva den. Sen kan man ha åsikter om lumpen i sig, men det är klart mycket roligare att göra den som tekniker, eftersom man får lära sig lite under tiden som man definitivt har nytta av senare.

/IcePic - Sambandstekniker i Kustartilleriet.
Låter riktigt bra, sen är det ju högskolepoäng med i leken ;)
Bara jag hamnar som nåt jag tycker är kul är det helt ok att genomgå det här tvånge... den här tjänsten ;)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
corre
Posts: 659
Joined: 2002-03-08 10:49:39
Location: Kristianstad

Post by corre »

sytek TS9000 är en helt ok befatning om man inte vill vara en "stridspitt"

DKDL=Datakomdriftledare är oftast yrkesbefäl
ISDA=InformationssystemDriftAssistent VPL PB\KB

ex.
SYTEK 02\03 LV6 halmstad var med på GSU(grundläggandeSoldatutb) i 7v sen åkte dom till östersund i 16v. Efter det så var det mest övningar hela våren fram till v15(MUCK). slappare jobb fanns inte.

själv hade jag den slappaste GB-tjänsten som finns på TS9000. GB APN(anslutningspunktNät). vi hade en radiohytt som vi åkte ut med till en FTN-mast(Försvaretstelenät), där klättrade vi upp och monterade våra antenner. sen omgruperade vi ca 5dagar senare.

på hela min lump så grupperade jag med bilens mast mindre är 10ggr och totalt ca 20ggr

helt ok.
GiZm_0
Posts: 1
Joined: 2004-09-22 21:57:40

Post by GiZm_0 »

Jag ska upp till Boden 2006 och vara LG600(Datadriftsledare).

Någon som vet lite om det, mer än vad som står på lumpen.nu?
Är det högskolepoäng i det eller?
Vad tror ni kan det vara roligt?

MVH

//Jonte
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Låser pga bump.

GiZm_0: Bumpa inte upp trådar som är äldre än en månad, skapa en ny och referera till den, samt läs på våra regler.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Skriv gärna en ny tråd istället för att återuppliva gamla lik.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Locked