Tips på kvalitetsbrännare (CD-RW)

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Tips på kvalitetsbrännare (CD-RW)

Post by whiz »

Min CD-RW har precis gett upp för gott vilket gör att jag är i behov av en ny sådan. Jag har tyvärr ingen större koll på vilka märken/modeller som är värda att kika på närmare på utan är i stort behov av tips.

Följande behov bör uppfyllas:
  • Hög kompatibilitet när det gäller att läsa skivor. (Läsa alla märken, brända som obrända.)
  • Hög kompatibilitet när det gäller att bränna skivor. (Bränna i princip på vilket märke som helst i maxhastighet.)
  • Kompatibel med cdrecord 1.10 (bör inte vara något problem)
  • Väldigt tyst och vibrerar väldigt lite.
  • Låga söktider.
Kort sagt, den perfekta CD-RW:n :)
Det verkar inte skilja särskilt mycket i hastighet längre, de flesta ligger runt (över) 40x och är i hyfsad prisklass så det är i första hand ljudnivå, söktider & kompatibilitet jag är ute efter.
» the empire never ended
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Jag tycker själv om Plextor mycket för de fungerar alltid bra. Aldrig haft problem med att bränna skivor och den har aldrig haft problem med olika cd-r skivor, märken osv.

De är stabila och läsa skivor är den grymt bra på. Min är en 16x/10x/40x men den läser aldrig skivor i 40x, snarare 15-20x. Det är väl det enda som är lite dåligt, men å andra sidan så läser den ALLA skivor, även de som inte min Pioneer DVD klarar av. Jag har iofs aldrig träffat på en brännare som läser i några högre hastigheter så det kanske inte är något "fel" på min.

Plextor är ju ganska dyra, men vill man ha kvalité så vill man :)

(Förstår inte vad man ska med RW till, tror aldrig jag använt det)
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag är hur nöjd som helst med min memorex...det är en forty maxx...å innan den hade jag en twlew maxx...enda anledningen att jag uppgraderade var att jag tyckte 12x var lite slött...

Så jag kan varmt rekomendera memorex...
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Jag tror inte det skiljer så mycket mellan brännare idag, det var nog mer vanligt förr. Däremot läsa och klara skivor kan nog fortfarande vara en viss skillnad på.

Förresten whiz, borde inte den här tråden ligga i #köpes? Du som är Admin och allt :-X
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Nope, postar i Köpes gör jag när jag vill ha råd var jag köper brännare X billigast. Först vill jag ha reda på vad brännare X egentligen är för något.

Memorex håller jag mig långt borta från, jag har haft ett par misslyckanden från deras sida som jag helst inte upplever igen. :)

Plextor verkar bra, men frågan är om det verkligen försvarbart att betala så mycket mer för en brännare från dem? Just nu lutar det åt en LiteOn LTR 48246S för 450 spänn. Tyvärr verkar det inte gjorts så mycket undersökningar vad det gäller ljudnivå på brännare.
» the empire never ended
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Jag skulle också ta en LiteOn eftersom de får bra betyg vad gäller att skriva i okonventionella format. Plextor har väl antagligen längre medellivslängd på enheterna men håller sig mer till officiella standarder(vilket kan begränsa möjligheterna i vissa fall) och det dröjer kanske inte så många år till innan DVD-RW blir riktigt överkomligt. Skulle enheten gå sönder så köper man väl nästan hellre en ny för 5-600kr än strular med returer. ;)

Vad gäller ljudnivå så tror jag att det är lika bra att acceptera att allt i omkring 32x och över för oväsen av sig. Har man inte särskilt bråttom så kan man ju bränna i omkring 16-20x med mindre oväsen. Den praktiska vinsten av högre hastigheter klingar ändå av lite efter ungefär den nivån.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

whiz wrote:Memorex håller jag mig långt borta från, jag har haft ett par misslyckanden från deras sida som jag helst inte upplever igen. :)
Jasså...vad har du varit utsatt för?

Jag har inte haft några som helst problem med mina...
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Det var troligtvis ett kompatibilitetsproblem mellan mitt moderkort(?) och några av Memorex brännare. Ett problem som inte existerade enligt dem själva. Det var dock på deras äldre modeller. Antagligen hade jag helt enkelt otur.

mkk: Det var en LiteOn som gick sönder för mig nu, och även om den inte var något underverk så var den inte överdrivet högljudd, inte som en del andra värstingar jag lyssnat till. Kanske borde jag lagt till pris som en avgörande faktor i tabellen ovan. Jag trodde faktiskt att den här skulle hålla tills dessa att jag kunde införskaffa någon form av DVD-brännare, så det känns inte försvarbart att lägga ut några större summor på en "vanlig" brännare idag.

Mest var jag intresserad att se om det gjorts några framsteg inom områden som ljudnivå och vibrationer. De flesta märken klarar höga hastigheter idag, men det verkar stå still med smarta lösningar för att göra tysta läsare/brännare.
» the empire never ended
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Samtidigt så tror jag att man kan ha nått en gräns för vad som är möjligt med små medel, d v s utan kostsamma antivibrationssystem eller alternativ teknik som Kenwoods multilaser-system. Skivor som roteras i sådana höga varvtal som vi talar om vid 32-48x blir helt enkelt svårhanterade om de har dålig balans. Min gamla Plextor-brännare må vara rätt så tyst med de flesta skivor roterandes i 32x (läsning), men vissa skivor är omöjliga och låter illa även med läshastigheten nerställd till 8x.

Lyckligtvis gäller det mest taskigt producerade orginalskivor som man kan läsa in till hårddisken eller göra en arbetskopia av. Oavsett vad antipiratbyrån säger om vilken skiva man skall använda sig av så har man ju ingen lust att riskera hårdvaran genom att använda en orginalskiva med taskig balans mer än absolut nödvändigt. Jag har ännu inte råkat ut för någon skrivbar skivtyp med riktigt dålig balansering och det är väl mycket tack vare att de brukar ha sparsamt med tryck på sig.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
J_Hells
Posts: 102
Joined: 2002-09-02 11:31:21

Post by J_Hells »

Lite-On är enligt mig det helt klart bästa märket när det kommer till optiska enheter. Lite kul var det också när jag flashade min 40X brännare till en 48X :)
Gigabyte 7VRXP
AMD XP Thoroughbred 2,4GHz
512 MB 374MHz DDR Samsung
Gigabyte R9600PRO @ 515/690MHz
4 Western Digital 120GB SE RAID5, 256MB Cache.
5k3
Posts: 8
Joined: 2003-04-12 18:43:12

Post by 5k3 »

Jag har haft Yamaha och LG, bägge funkade ypperligt...
LG:n har jag kvar än förresten, men 16x börjar kännas långsamt nu.

/s
Post Reply