Dokument Inifrån - Verkligheten på vissa friskolor

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Dokument Inifrån - Verkligheten på vissa friskolor

Post by Fluffy »

Såg nyss Dokument Inifrån som handlade om vissa friskolor som har slog eleverna, gav eleverna bristande kunskapar, skippade vissa ämnen som var obligatoriska och mycket mer. Mer information finns på SVTs sida. Ni som missade programmet så rekomenderar jag er att se det, reprisen 11 maj klockan 15:30 på SVT1 eller imorgon 22:30 på SVT Europa.


Vad fick ni för bild på det den informationen programmet gav?

Min bild av programmet var att det förvånade inte mig.


(Tog tid att posta tråden pga att forumet spökade, som vanligt.)
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: Dokument Inifrån - Verkligheten på vissa friskolor

Post by ballkula »

Fluffy wrote:Såg nyss Dokument Inifrån som handlade om vissa friskolor som har slog eleverna, gav eleverna bristande kunskapar, skippade vissa ämnen som var obligatoriska och mycket mer. Mer information finns på SVTs sida. Ni som missade programmet så rekomenderar jag er att se det, reprisen 11 maj klockan 15:30 på SVT1 eller imorgon 22:30 på SVT Europa.


Vad fick ni för bild på det den informationen programmet gav?

Min bild av programmet var att det förvånade inte mig.


(Tog tid att posta tråden pga att forumet spökade, som vanligt.)
Enligt flera av de invandrare jag känner så är det så här på många "muslimska" skolor, och har varit så länge. Ta seden dit man kommer behöver verkligen ges en push nu, eller ska det bli som vanligt i mjäkiga Sverige, ta dem i försvar och skylla på svenskarna istället? Det här skadar framförallt invandrarna själva, då fördomar förstärks och delvis blir bekräftade.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Jag vet inte.
Borde vi inte förbjuda religion?
Känns inte tiden mogen för det nu?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

pync wrote:Jag vet inte.
Borde vi inte förbjuda religion?
Känns inte tiden mogen för det nu?
Vad skulle man vinna på det? Det är ungefär som att förbjuda vissa tankar... Det man däremot bör slå fast, är att vår lagstiftning skall gå före all form av religion i alla lägen. Brott får aldrig ursäktas pga religionstillhörighet. Vi har vår svenska lagstiftning, och den ska gälla för alla. Respekterar man inte detta som invandrare (icke-svensk medborgare) så får man faktiskt se sig efter nåt annat land att bosätta sig i.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

ballkula wrote:
pync wrote:Jag vet inte.
Borde vi inte förbjuda religion?
Känns inte tiden mogen för det nu?
Vad skulle man vinna på det? Det är ungefär som att förbjuda vissa tankar...
Man lurar sig själv om man tror att det du tänker inte redan är kontrollerat.
Men det är inget bra argument.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Ramza
Posts: 2002
Joined: 2002-10-03 20:35:40
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ramza »

pync wrote:
ballkula wrote:
pync wrote:Jag vet inte.
Borde vi inte förbjuda religion?
Känns inte tiden mogen för det nu?
Vad skulle man vinna på det? Det är ungefär som att förbjuda vissa tankar...
Man lurar sig själv om man tror att det du tänker inte redan är kontrollerat.
Men det är inget bra argument.
Enligt nationalistisk statistik så är alla länder bunda till en religion.
Ska man förbjuda 6 Miljarders människors religion? Låter väldigt vettigt.
"Liksom Giraffen har lång hals kan man inte svänga vänster med ett kylskåp"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det som är lite roligt är hur snabbt folkoppinionen vänder mot muslimer efter det här avslöjandet, trots att det som pågår i de muslimska skolorna inte skiljer sig nämnvärt från vad som pågår i extremkristna friskolor. :)
Men som vanligt ser de flesta inte längre än till vad som lagts under näsan på dem.

Sen kan jag tillägga att den som inte klarar av att följa läroplanen och de etiska regler som är fastslagna för skolor i Sverige har inget i undervisningsbranschen att göra. Då kan man ta sin geografibok och lägga ner.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Verkligheten. Folk i alla samhällsgrupper i Sverige slår fortfarande sina barn och det är problemet. Den som trott något annat har lurat sig själv. Problemet går inte att lösa genom att tvinga skolor att agera polis. Många skolor kan ju inte ens hantera det våld som sker på plats och det skulle man kanske ta hand om i första hand med de ytterst begränsade resurser man fortfarande tycks ha på det området.

Skolan kan inte lösa alla samhällsproblem så låt den ta hand om sina egna först. Med det menar jag inte att man skall blunda för tydliga bevis på misshandel, det skall förståss rapporteras. Men i den allmänna verksamheten så är det bättre att upprätta en dialog med föräldrarna än att agera privatdetektiv så att alla möjligheter till kommunikation försvinner. Det skall inte ingå i skolpersonals arbetsuppgifter, vilket det gör idag och det går över styr allt oftare så att både föräldrar och småbarn sätts i polisförhör om saker som inte hänt.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Ramza wrote:Enligt nationalistisk statistik så är alla länder bunda till en religion.
Ska man förbjuda 6 Miljarders människors religion? Låter väldigt vettigt.
Jo alla kanske inte samtycker.
Vi får nog helt enkelt acceptera att människor som inte har det bra behöver religion.

Mkk: Du gnällde ju mest.. ;)
Du kom inte direkt med någon lösning? eller?

Off-topic: heter det inte: "Oshiete, hito wa itsu mezameru des ne?"
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Kanske skulle börja med att föreslå att friskolor förbjuds? Om inte annat så lär dessa problem lösas fort som satan så fort de höga herrarna inser att deras ungar kanske måste beblandas med avkomman från kreti och pleti om de inte fixar det hela, varvid saker helt plötsligt lär gå djävligt fort.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

aiwass wrote:Kanske skulle börja med att föreslå att friskolor förbjuds? Om inte annat så lär dessa problem lösas fort som satan så fort de höga herrarna inser att deras ungar kanske måste beblandas med avkomman från kreti och pleti om de inte fixar det hela, varvid saker helt plötsligt lär gå djävligt fort.
NEJ FÖR FAN!
Jag sitter här på min friskola och njuter av winamp och 64bits!
Friskolor skapar bara mångfald.
Man måste helt enkelt förbjuda friskolor som inte följer "regler" och läroplanen, inte _alla_ friskolor! :-[
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

pync wrote:Du kom inte direkt med någon lösning? eller?
Lösning på vad? Det finns flera olika problem att lösa i det här sammanhanget men det största problemet tog programmet inte upp och tycks inte heller är det intressant för de som mest vill hacka på religiösa eller friskolor. Det egentliga problemet som jag menade det vara når bäst en långvarig lösning genom dialog och det behövs lösningar på lång sikt när det gäller värderingar. Oavsett om det gäller rädda religiösa eller politiska fundamentalister. Eller rädda, religionslösa medelsvenssons för den delen.
Off-topic: heter det inte: "Oshiete, hito wa itsu mezameru des ne?"
Mycket möjligt, det var inte jag som skrev det. Med mina högst begränsade kunskaper så vågar jag mig dock på en gissning att "des ne" inte är nödvändigt att ha med då det tycks fylla ungefär samma funktion som "eller hur?" snarare än vara nödvändigt för att markera en fråga.
Last edited by mkk on 2003-05-09 12:40:49, edited 1 time in total.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

mkk wrote:
Off-topic: heter det inte: "Oshiete, hito wa itsu mezameru des ne?"
Mycket möjligt, det var inte jag som skrev det. Med mina högst begränsade kunskaper så vågar jag mig dock på en gissning att "des ne" inte är nödvändigt att ha med då det tycks fylla ungefär samma funktion som "eller hur?" snarare än vara nödvändigt för att markera en mening.
"des" tror jag är helt nödvändigt.
"ne" är lite mer "eller hur"/"håller du inte med".
Men om det är en fråga så tror jag inte att du kan strunta i "ne".

Men jag vet inte..
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

Vet inte vad man ska göra, stäng ner skolorna och lär er hur man lever i sverige på svensk stil, eller bli uppfostrad i muslimska skolor på gammalt vis, förstår inte riktigt på vilket vis man vill bli integrerad i samhället då.
Men det första jag tycker vi ska göra är att hjälpa dom att skippa dessa jädra luvor, sjalar som dom har över hela huvudet. Blir så irreterad på detta, o inte är det bara jag kan jag säga rakt ut.
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Camridge wrote: Men det första jag tycker vi ska göra är att hjälpa dom att skippa dessa jädra luvor, sjalar som dom har över hela huvudet. Blir så irreterad på detta, o inte är det bara jag kan jag säga rakt ut.
Tänk om huvorna är kulturellt betingade och inte religiöst?
Ska vi tvinga av folk alla modeprylar då?
Oavsett anledning så kan det faktiskt vara så att huvan är mode för kvinnor
sedan 1000 år tillbaka i muslimska (och andra skitvarma) länder av anledningar
utanför religionen.
Ger man sig på den så ligger man riktigt nära åsiktsstyrning, och det brukar
vi svenskar låtsas om att vi står över.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

aiwass wrote:Kanske skulle börja med att föreslå att friskolor förbjuds?
Är du dum i huvudet eller? Jag håller med pync om att friskolor som inte följer regler och läroplanen ska förbjudas, inte alla friskolor.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Jag har gått i skolan 1 år i samma byggnad som en av dessa friskolor (den skolan som en tant var rektor för). Våran skola låg på våningen ovanför den muslimska skolan och var en helt vanlig svensk kommunal skola där 9onde klassarna får gå i lokaler lite avsides på grund av platsbrist. Vi som gick i min skola kommer alla från ett välbärgat helsvenskt villaområde, nästa för svenskt då det i princip inte gick en enda invandrare i skolan (förutom någon adopterad unge). Så det var oerhörda skillnader mellan dessa två skolor som rymdes i samma lokal. Skolorna var bra avskiljda men det hade förkommit lite spänningar skolorna emellan så vi fick göra ett "studie besök" på den muslimska skolan för att "förstå dem bättre". På de 30 minuterna jag var där han man kanske inte se så mycket eller få sig en så bra uppfattning. Men jag så en pojke som inte blev så vidarens värstans bra behandlad. Han sprang i korridoren å skrek typ, då högg en lärare helt plötsligt tag i pojken så han flög omkull - en rejäl vurpa. Inte nog med det så tog läraren tag i pojkens armar och höll dem ovanför huvudet på pojken samtidigt som han tryckte upp pojken mot väggen medan han fick en utskällning. Hela klassen blev vittne till den här incidenten och våran "Guide" ursäktade sig med "Jaaa, vi har lite livliga barn på den här skolan". I övrigt så var det väldigt slitna och mörka tråkiga lokaler m.m.

Mer kan nämnas att det är en otroligt dum placering av den skolan, alla barn bussas dit varje morgon av speciella skolbussar. Som kör runt i hela stor Stockholm och hämtar upp elever, väldigt få bor nära skolan.

Tycker det är helt idiotiskt att man inte har bättre koll på skolorna från Skolverkets sida, vi betalar ju faktiskt skatt och stötar dessa skolor! Som helt motarbetar intrigrationen, kom inte å säg att man blir mer integrerad i samhället av att gå i en sån här skola där lärarna själva knappt pratar Svenska och de inte undervisar om Kristendomen.

Vi lever i Sverige och då måste även muslimska skolor följa regler om att rapportera och sådant, även om deras Kultur säger åt dem att inte göra det. Här får alla tänka fritt och göra nästan som de vill, även barn!
User avatar
Camridge
Posts: 1346
Joined: 2002-03-10 22:26:54
Location: Sverige (Västernorrland)

Post by Camridge »

IcePic
Visst om det har blevit en modetrend att bära sjalar över huvuden, att gomma sig så bara ögonen syns, då får dom ju självkalrt göra det.
men hur ofta hör man att det är så som du säger att det kan vara. Jag har aldrig hört detta i tv`n, eller ens av muslimer själv som tvingas bära såna här saker över deras ansikten o huvuden. Och jag tycker att man ska inte kunna tvinga dessa människor till att bära sånt här mot deras vilja, men nästa gång ska jag påminna dom om att det är det muslimska modet som gäller, :P
Min nyaste Älskling
Hewlett Packard IPAQ 2210
Cpu: Intel(R) PXA255 400Mhz
Internt: 64MB minne CF:64 o 128MB
OS: Windows CE 4.20
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Skippa BS, lyssna på Stor Fågeln ;D
DDS for life!
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

pync wrote:Jag vet inte.
Borde vi inte förbjuda religion?
Känns inte tiden mogen för det nu?
Vi borde inte förbjuda religion, däremot religiös uppfostran. Vi borde också agera för att upplysa de religiösa och på sätt minska deras antal.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

borz wrote:Skippa BS, lyssna på Stor Fågeln ;D
När han stänger av horigheten så kan man faktiskt lära sig något av honom.
No offence. :D
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
User avatar
lurvy
Posts: 331
Joined: 2002-07-02 0:08:58

Post by lurvy »

Dissident wrote:
pync wrote:Jag vet inte.
Borde vi inte förbjuda religion?
Känns inte tiden mogen för det nu?
Vi borde inte förbjuda religion, däremot religiös uppfostran. Vi borde också agera för att upplysa de religiösa och på sätt minska deras antal.
Som agnostiker gillar jag religionsfrihet.
Jag håller med.
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

pync wrote:
ballkula wrote:
pync wrote:Jag vet inte.
Borde vi inte förbjuda religion?
Känns inte tiden mogen för det nu?
Vad skulle man vinna på det? Det är ungefär som att förbjuda vissa tankar...
Man lurar sig själv om man tror att det du tänker inte redan är kontrollerat.
Men det är inget bra argument.
Kontrollerat? Qe? ?!?
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Vad vinner man på att de som bär urban turban när de t.ex. ska köra tunnelbana inte får det? Jo, då ska nån jävel säga:

- Ska de få ha på sig vad de vill då??

Det har inte alls med det att göra. Missbruk av respekt och etik/moral enligt mig.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

Dissident wrote:
pync wrote:Jag vet inte.
Borde vi inte förbjuda religion?
Känns inte tiden mogen för det nu?
Vi borde inte förbjuda religion, däremot religiös uppfostran. Vi borde också agera för att upplysa de religiösa och på sätt minska deras antal.
Jag gillar hur du tror att dumma kan lära sig.
Men det kan dem inte.
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Post Reply