Regeringen skärper lagen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Trigun
Posts: 35
Joined: 2002-09-25 23:34:35

Regeringen skärper lagen

Post by Trigun »

Regeringen vill stoppa trafiken med upphovsrättsskyddad musik och filmer på internet.
De oerhört populära filbytarprogrammen förbjuds från årsskiftet och rätten att kopiera cd och dvd-filmer för eget bruk minskas.


http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/ ... 94,00.html
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Tror att det inte att detta kommer och förändra nåt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Är det rätt att förbjuda fildelningsprogram på nätet?
Ställningen just nu:
Ja (11.4 %)
Nej (86.5 %)
Vet ej (2.1 %)

Totalt har 10129 personer röstat.
Omröstningen startade 17 juni 13:53
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Post by MeAn »

Aftonbladet wrote:Men den tillgodoser också alla krav från de gigantiska internationella skiv- och filmbolagen, som många anser har skapat grogrunden för filbytartrafiken med sina upptrissade priser.
Kommer detta betyda att det kommer gå att köpa cd-skivor eller filmer efter detta går igenom :-*[/b]
CoolNicklas
Posts: 49
Joined: 2002-03-21 22:59:12
Contact:

Post by CoolNicklas »

Det dummaste förslag jag läst på länge. Förbjuda P2P mjukvara ? Då måste man väl förbjuda all mjukvara som kan användas för att hantera upphovsrättskyddat material t.ex FTP-klienter, FTP-servrar, webbklienter och webbservrar. Varför inte förbjuda internet, så kan vi sälla oss till länder som Kina.

Det finns faktiskt icke-upphovsrättskyddat material i form av mjukvara, musik m.m.

Nej det är ungefär lika dumt som det skulle vara att förbjuda basebollträn, med dem kan man ju faktiskt begå grova våldshandlingar.
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

Bara aftonbladet som misstolkat det hela (som vanligt), regeringen vill förbjuda och illegalisera nerladdning av musik och film (det är ju lagligt nu), det är det som lagförslaget handlar om, inget annat.

http://www.idg.se/ArticlePages/200306/1 ... CS.dbp.asp
User avatar
maciato
Posts: 1798
Joined: 2002-03-17 20:14:24
Location: Gothenburg
Contact:

Post by maciato »

Vem bryr sejj!?
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Artikel i DN
Justitie Departimentet
Regeringens pressmedelande

Inte helt oväntat kanske. Undrar hur mycket det hjälper dock....
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Spånken wrote:Vem bryr sejj!?
Alla som tycker det är idiotiskt att förbjuda en kofot och hammare bara för
att de går att använda för att göra inbrott.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
kosmiq
Hedersbit
Posts: 451
Joined: 2002-03-14 16:21:58
Location: Sverige

Post by kosmiq »

Det kommer inte att ändra ett skit tror jag.
Även om de skulle kunna förbjuda det helt skulle inte många sluta.
Det går inte riktigt att kolla en 9 miljoner människor och deras eventuella datorer. Hur ska de göra då? Adda alla på ICQ o MSN och sen hacka datorn? Knappast.
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

koSmiQ wrote:Det kommer inte att ändra ett skit tror jag.
Även om de skulle kunna förbjuda det helt skulle inte många sluta.
Det går inte riktigt att kolla en 9 miljoner människor och deras eventuella datorer. Hur ska de göra då? Adda alla på ICQ o MSN och sen hacka datorn? Knappast.
Man behöver kanske inte kolla alla invånare i Sverige.....??!! ;D
Så dumma är t.o.m inte den svenska polisen ....

Man kan börja med att kolla kazaa och direct connect kanske .... jag vet inte, men det borde väl gå att få fram vilka ip-nummer som delar ut upphovsrättsskyddat material och vilka som tankar ner detsamma ....??
Sen är det bara för polisen att kolla med telia, bostream, bbb etc ... eller?
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

IcePic wrote:
Spånken wrote:Vem bryr sejj!?
Alla som tycker det är idiotiskt att förbjuda en kofot och hammare bara för
att de går att använda för att göra inbrott.
Bra liknelse ....!!! ;)
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

MeAn wrote:
Aftonbladet wrote:Men den tillgodoser också alla krav från de gigantiska internationella skiv- och filmbolagen, som många anser har skapat grogrunden för filbytartrafiken med sina upptrissade priser.
Kommer detta betyda att det kommer gå att köpa cd-skivor eller filmer efter detta går igenom :-*[/b]
Ja, film-/skivbolagen kommer drastiskt sänka priserna på cd/dvd ungefär samtidigt som det blir fred på jorden .... ::)
Ringde Aftonbladet och dubbelkollade .... ::)
User avatar
xX
Hedersbit
Posts: 1576
Joined: 2002-03-10 15:19:53
Location: Stockholm

Post by xX »

IcePic wrote:
Spånken wrote:Vem bryr sejj!?
Alla som tycker det är idiotiskt att förbjuda en kofot och hammare bara för
att de går att använda för att göra inbrott.
Nu är det ju inte så att det är filbytarprogrammen ska ska förbjudas enligt lagförslaget, men det var ju en fin liknelse ;)
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Det står i artikeln från IDG att det skulle bli förbjudet att kopiera musik mm även för privat bruk i enligt förslaget från regeringen. Det kommer ju i stort sätt betyda döden för alla mp3spelare för vem vill köpa en CD med musiken för att få kvalitén till stereon och sedan ytterliggare en version fast denna gång i mp3-format för mp3spelaren...
Tanken bakom lagförslaget är i och för sig bra men det blir så begränsande för konsumenten om man måste köpa samma låt för varje media man vill använda. Jag vill kunna ha musiken både på datorn och på CD så jag slipper springa och leta reda på skivan varje gång jag vill lyssna på något framför datorn.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

jonas wrote:Det står i artikeln från IDG att det skulle bli förbjudet att kopiera musik mm även för privat bruk i enligt förslaget från regeringen. Det kommer ju i stort sätt betyda döden för alla mp3spelare för vem vill köpa en CD med musiken för att få kvalitén till stereon och sedan ytterliggare en version fast denna gång i mp3-format för mp3spelaren...
Tanken bakom lagförslaget är i och för sig bra men det blir så begränsande för konsumenten om man måste köpa samma låt för varje media man vill använda. Jag vill kunna ha musiken både på datorn och på CD så jag slipper springa och leta reda på skivan varje gång jag vill lyssna på något framför datorn.
regeringens pressmeddelande wrote:· Rätten att kopiera för privat bruk kommer att finnas kvar. Det kommer alltså fortfarande vara tillåtet att för privat bruk till exempel kopiera film från TV, bränna ett extra exemplar av en inköpt cd-skiva eller kopiera från tidningar eller annat material som lagts ut på Internet med rättighetshavarens tillstånd. Rätten att kopiera böcker begränsas något. Idag kan man till exempel gå till en så kallad ”copy shop” och kopiera hela böcker utan att författaren får någon betalning för det exemplar som görs. Det kommer inte längre att vara tillåtet annat än i undantagsfall.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

BBB skulle gå i konkurs om användarna stoppades från att använda DC och Kazaa ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
peak
Posts: 1321
Joined: 2002-03-07 22:51:47
Location: Borås

Post by peak »

Känner på mig att det inte kommer förändras ett skit. Möjligt att en del slutar använda Kazaa...
De som piratkopierar låter sig inte stoppas. :P
Asus A8Ne, AMD 64 3200+@4000+, 1024Mb, Gainward Geforce 6600GT GS, Antec Sonata
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

IcePic wrote:
Spånken wrote:Vem bryr sejj!?
Alla som tycker det är idiotiskt att förbjuda en kofot och hammare bara för
att de går att använda för att göra inbrott.
Mitt användande av kofötter och hammare påverkas inte av någon eventuell illegalisering.
User avatar
gr0g
Posts: 1027
Joined: 2002-07-11 22:30:53
Location: Kuben

Post by gr0g »

Det går fort att stifta lagar när de rika lider.

edit> Jag ska fan också bli rik så jag har rätt att ställa krav.
om du läser det här är du ägd. you're in a laundry room.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

gr0g wrote:Det går fort att stifta lagar när de rika lider.
edit> Jag ska fan också bli rik så jag har rätt att ställa krav.
Ja! Bli rik och klaga på att cigaretter stör dig så dom blir förbjudna :)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Imagine
Posts: 804
Joined: 2002-03-08 17:35:46
Location: Strängnäs

Post by Imagine »

Får väl köpa några nya hårddiskar före januari då, och bunkra lite... ::)
För lagen kan väl inte gälla retroaktivt? :o
Last edited by Imagine on 2003-06-17 18:24:24, edited 1 time in total.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Imagine wrote:Får väl köpa några nya diskar före januari då, och bunkra lite... ::)
För lagen kan väl inte gälla retroaktivt? :o
Tror inte dom ska höja ersättningen mer, bara se till att den gäller alla media. (den ersättningen gäller på tomma videoband och CDskivor sen ett par år tillbaks)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Inga lagar gäller retroaktivt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Post Reply