Löjliga ljudeffekter i filmer och dataspel

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Löjliga ljudeffekter i filmer och dataspel

Post by SBeaver »

Nej jag tänkte inte prata om ljudet från studsande kulor i Bondfilmerna men det är inte långt ifrån.
För den som är uppmärksam så kan man hitta samma ljudeffekter i massor av filmer och alla verkar använda en liten uppsättning med standardljud.
Ta t.ex. ljudet av dörrar som öppnas och stängs.
Som ett enkelt exempel som alla minns kan jag ta det ljudet från Max Payne.
Det ljudet är samma som säkert 90% av alla B-filmer använder och lite lägre andel i mer högklassiga filmer men man kan ändå märka att filmer som tycks vara påkostade ändå har skitbilliga ljudeffekter.
Det här var bara ett enskillt ljud, men det finns massor av fler exempel så jag kan väl ta ett till:
GTA I har en ljuslinga när man sitter och hör polisradion och dom upprepar samma tal hela tiden.
Den har jag hört i säkert 25st B-filmer.
Ljuden från vapen som skjuter är väl ändå det värsta exemplet. jag skiter i ljuden från dataspel, det räcker att ta vapenljuden från filmer.
60-70 talsfilmer är ju ökända för sina fåniga kulspruteljud.
Visst har det blivit bättre på senare tid men det är fortfarande ett område där man sparar in väldigt på resurserna och satsar inge direkta pengar på det verkar det som.
Tror filmskaparna och dataspelstillverkarna att vi inte märker av de billiga massavända ljudeffekterna?
Skulle det inte bli mer spännande om man gjorde lite mer varierande ljud så att alla filmer inte verkar som samma film.
Satsade man mer på detaljer (gäller iofs kullisser och liknande också)
i filmer kanske man rent av skulle bli lurad att tro att det var verkligt.
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Its all about $
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
Subsonic
Posts: 221
Joined: 2002-12-26 23:41:40
Contact:

Post by Subsonic »

Dom kanske inte orkar ::)
Nej då jag känner din vrede jag har också lagt märke till det,
fåniga gamla begagnade ljud som har använts om och om igen.
Te x ett skrik-ljud som kanske inte används längre men det var i en
ganska ny film kommer inte ihåg vilken men det stör jag mej specielt på,
tror det användes första gången på 40-talet.
Sum egomet mihi nil volentibus arduum
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Ljudeffekter i filmer är något jag rätt ofta reagerar på. Ofta slag, sparkar m.m. brukar ha ljud som är exakt samma i nästan alla filmer. Vet inte riktigt vad jag skriva förutom att hålla med att ljudeffekter i filmer ofta är "skrattretande dåliga"/"irriterande dåliga/samma".
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Typ Teslacoil-effekten som finns i hur många filmer och spel som helst :D Bzzzzt!
iDon't care about your problems.
User avatar
acces
Posts: 130
Joined: 2003-01-12 19:21:19
Location: Göteborg
Contact:

Post by acces »

jag inncisterar eller vad det heter
Jag gillar glass...det är gott...och det är därför jag gillar det:p
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

Det var ju lite skriverier när åskljudet från theme park var med i nån britney-låt
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

När man markerar en Academy i Starcraft så är det ett slags skrik-ljud, har hört det i flera filmer.

Samma när man flippsar i menyerna i Starcraft så är det ett slags *zwwooom*-ljud. Det är med i många science-fictionfilmers dörrar :P
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Nu snöa du in dig lite mkt på dataspel, dom har ju inte lika stor budget så där kan man ju tåla mer fuskande.
Men i stora dyra filmer är det ju patetiskt.
Alla kattar i alla filmer låter exakt lika (ett mjau vrålande) för exempel se ett minispel i spelet svea rike (muhahahaha!!!!)
Skriken ni nämnde också ja, tror det finns 3 skrik som alla används i nästan alla filmer, för utom starcraftljudet finns det det kvinnliga skriket och ett till som jag glömt lite hur det lät.
För att fortsätta med djuren så är ju alla djurljud samma också utom hundar som brukar ha riktigt gjorda ljud troligen för att det är lätt att spela in ett vov från än hund än det är med andra djur som t.ex katter då.
Kra-kra för kråkor samma. och inte att förglömma det oförglömmliga djungelljudet "ho-ho-ho-ho ha-ha-ha-ha"
Fågelljudet från Age of Empires I har jag faktiskt hört i filmer förutom att alla andra spel också tagit det ljudet.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

lillis wrote:När man markerar en Academy i Starcraft så är det ett slags skrik-ljud, har hört det i flera filmer.

Samma när man flippsar i menyerna i Starcraft så är det ett slags *zwwooom*-ljud. Det är med i många science-fictionfilmers dörrar :P
Spawnande zerger kan man också höra lite här och var.
GibIt
Posts: 348
Joined: 2002-03-08 22:46:04
Location: Svängsta
Contact:

Post by GibIt »

Troligen skulle man tycka att det lät konstigt om inte alla ljudeffektsklichéer fanns med i filmerna. Dom är ju ganska innötta vid det här laget.

Förresten har jag för mig att polymorph-ljudet i Warcraft 2 var identiskt med ett av teleporterljuden i Quake.
User avatar
-Force
Posts: 154
Joined: 2002-03-10 22:13:44
Location: Kramfors
Contact:

Post by -Force »

Billiga ljud är det inte, en samplingsskiva där en tysk (eller annat valfritt land) studio har spelat in tesla coils, datorfläktar, sparkar, kulor som studsar, whatever, kostar inte lite, speciellt inte om man ska använda det i en film, de som gjorde skivan vill förmodligen ha lite royalties också.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Vad gäller ljud i datorspel så har jag och en kompis kommit överens om att det är Star Wars-filmerna 4, 5 & 6 man lånat allra flesta ljud ifrån.

Visserligen kan det vara som så att Star Wars-skaparna lånat dessa från någon tidigare ljudbank på något av de filminstitut som finns. Speciellt ett skrik (kommer inte ihåg när det är i filmerna, polaren är bättre på det) är ofta lånat från Star Wars och alla flygfarkosters laserskott hörs ofta i spel, inte att förglömma de alla dörrar som lillis redan nämnt.

Jag tror dock att det ligger till som såhär att man har tillgång till miljontals med olika ljud och att man sitter och väljer mellan dem.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det är inte så jämra lätt att framställa ett trovärdigt ljud.
Ofta är det billigare att köra med någon av de ljudskivor som finns att köpa. Och som sagt, de är inte billiga.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det kan nog vara svårt att få förläggare att skjuta till pengar till något som inte märks lika tydligt som 3D grafik. Men det finns de som försöker göra egna ljud. http://www.ensemblestudios.com/openjour ... 1720.shtml
Har man sedan åtminstone en ljudstudio av källarkvalitet så kan man ju försöka modifiera existerande ljud. Där är det nog mer kunnandet än resurserna som gör att det låter exakt likadant i olika produktioner.

Annars stör det väl mest när man hör ljud i spel som man vet låter annorlunda i verkligheten. Eller ser en film (någon Hamilton) där en AK5 inte bara låter utan även beter sig som en k-pist.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Framför allt är det ett ljud jag tycker mig höra väldigt ofta; Ni som spelade UFO - Enemy unknown kanske har något minne från introfilmen... ett av alien-ljuden där har jag hört otaliga gånger.. både i spel och film vill jag minnas. Stör mig lika mycket på det varje gång.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Det välkända lasersvärdljudet är iaf inte snott. Det spelades in genom att man höll en mikrofon mot en helt vanlig takfläkt (ni vet en sån som finns i alla svenssonhus)

Pretty cool I say it is, yes

// Leffis
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Leffamonx wrote:Det välkända lasersvärdljudet är iaf inte snott. Det spelades in genom att man höll en mikrofon mot en helt vanlig takfläkt (ni vet en sån som finns i alla svenssonhus)
baksidan av TV'n läste jag?
iDon't care about your problems.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

G.Lo. wrote:
Leffamonx wrote:Det välkända lasersvärdljudet är iaf inte snott. Det spelades in genom att man höll en mikrofon mot en helt vanlig takfläkt (ni vet en sån som finns i alla svenssonhus)
baksidan av TV'n läste jag?
Takfläkten hörde jag av skaparen av ljudeeffekterna.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag vill påpeka att många ljud i vardagen låter mycket mer lika än man tror, Bildörrar tillexempel är nästan altid skapade för att ge ett väldigt igenkännbart dunk-ljud om dom stängs rätt och ett löjligt klickljud om du inte lyckas stänga dom rätt. Gå och lyssna på lite olika amerikanska och europeiska bilar och du kommer höra att ljudet är nästan identiskt

Automatvapen låter i allmänhet mycket löjligare i verkligheten än i filmer, därför har man bytt ut dom, detta av samma anledning som att bilar exploderar i eldmoln trots att man mycket väl vet att dom inte gör så i verkligheten.

Att få polisradioljud är lätt, skaffa en scanner och spela in, dock låter detta också väldigt lika hela tiden om man inte lyssnar på detaljer.

Ett exempel jag kommer att tänka på som är riktigt hemskt är Hongkongactions som är dubbade till amerikanska på 80talet, dom har oftast bara 2 olika ljud för sparkar och slag, ett ljust "stishh" och ett mörkare "boff", detta blir äckligt jobbigt efter en stund...

En sak som dock återkommer ofta är ljudeffekter dom används fel, klassikern "Skrikande däck på grus" kan ju alla, men det är inte ovanligt att använda samma "fotsteg" på alla olika underlag, hur ofta har man inte hört hårda hälar slå i ett stengolv, och ljudet ändras inte när personen går på en matta.

Skriken har jag aldrig märkt att dom skulle vara likadana i filmer, och det tror jag inte på att dom är heller, det är ju så lätt att tillverka ett nytt skrik.

Vissa andra ljud som futuristiska skjutdörrar som öppnas är ju inte ett äkta ljud, och då måste man ju återanvända samma ljud igen, många jag har hört låter väldigt mycket som stora hudrauliska kolvar vilket troligtvis är vad man har utgått från.

Ett ljud som jag har tänkt på och stört mig på i flera år är det högfrekventa skrikljudet som insekter gör i filmer jag menar vafan! insekter kan för det första inte skrika, och om man måste ha dom till det, kan man då inte hitta nåt bättre än det skitljud man har i dag? Det är dock inte det allra mest störande, nu tänker jag på det oscillerande högfrekventa ljud som man använder för att visa att det finns stora insekter eller aliens i närheten, det är JOBBIGT!

Slutligen: elcentraler exploderar inte om det blir kortslutning :)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Ghlargh wrote: Slutligen: elcentraler exploderar inte om det blir kortslutning :)
Amerikanska hissar verkar inte speciellt säkra.. jag menar, de har ju inte några av de säkerhetsdetaljer som i europa.. går wiren av i en amerikansk hiss så störtar den ju alltid till botten med en massa skrikande passagerare i ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Fenix wrote:Amerikanska hissar verkar inte speciellt säkra.. jag menar, de har ju inte några av de säkerhetsdetaljer som i europa.. går wiren av i en amerikansk hiss så störtar den ju alltid till botten med en massa skrikande passagerare i ;)
Har du inte sett Speed? :P

Som jag minns det har man i verkligheten en liten hake som slår ut om hissen skulle falla för fort, något liknande backspärrarna på lisebergs vattenbergochdalbana...
Dock finns det ju en hel del fuskbyggen och dåligt servade hissar, så det är ju inte otroligt att många hissar skulle falla till botten om alla wirarna skulle gå av samtidigt... troligt förresten :)
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

I ett gammalt fps-spel som heter samurai warrior så hade man ett raketgevär som man kunde stoppa ett speciellt "kretskort" i så att man kunde skjuta atombomber. När man fyrade av så hördes en kvinnoröst (ni vet så som datorerna brukar låta i scifi-filmer) säga "3...2...1... All systems ready". Det ljudet (helt oredigerat) har blϋmchen med i en av hennes låtar (den där de är i ett luftskepp av något slag i videon om ni har råkat se den).
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Ljudet som låter när kubarna med monster på sista banan i Doom II (om man inte räknar wolf-banorna) åker ut hör man också i många filmer..
hej.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

nva wrote:I ett gammalt fps-spel som heter samurai warrior så hade man ett raketgevär som man kunde stoppa ett speciellt "kretskort" i så att man kunde skjuta atombomber. När man fyrade av så hördes en kvinnoröst (ni vet så som datorerna brukar låta i scifi-filmer) säga "3...2...1... All systems ready". Det ljudet (helt oredigerat) har blϋmchen med i en av hennes låtar (den där de är i ett luftskepp av något slag i videon om ni har råkat se den).
Det har jag irriterat mig en hel del över :[
Andra ljud jag hör rätt ofta är ljudet från windows ljudschema robots och pansarvagnen i starcraft när den fäller ut sig till siege mode.

Sen tycker jag vi har missat det värsta, datorer i filmer. De piper när de gör något, när de inte gör något och när man trycker på en tangent till dem. argh!
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply